Pagina 4 van 266

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 15:36
door Mikos
Dat is er een voor OVer je Reiservaringen of Missers in de Reisinformatie, in dit topic heb ik er helaas helemaal niks aan.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 15:36
door JWM
Mikos schreef:
JWM schreef:In drie talen omroepen dat de trein naar Brussel van spoor 5 OF 6 vertrekt, zelfs als die al lang op een spoor staat aangekondigd, vind ik werkelijk tenenkrommend.
Ook deze heb ik doorgezet en daarop heb ik reactie gekregen van een reisinformant die onder andere op Schiphol zit. Zij geeft aan dat het idee vanuit NS schijnt te zijn dat de reiziger dan in ieder geval weet dat het spoor 5 of 6 is en ze daar met koffers en al naar toe kunnen lopen.
Maar de omroepen op Schiphol zijn uitsluitend op de perrons te horen en niet in de hal. Als reizigers voor de IC Brussel dus op spoor 1/2 of 3/4 terecht zijn gekomen gaat er al iets eerder mis in de reisinformatieketen.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 15:47
door Mikos
En dat maakt de omroep dus alleen maar meer overbodig. Nu hopen dat dat ook door wil dringen tot de verantwoordelijken.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 15:50
door JWM
Zo niet moet je ze gewoon op de bon slingeren. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 16:43
door Hainje
Inderdaad, gewoon salarisbetaling uitstellen!! BAM!!

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 17:11
door Aking
Uitstel van betaling! Je grote favoriet *O*

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 20:34
door Durashift
Mikos schreef:
Geert schreef:ik erger me altijd aan de hoeveelheid treinen waarbij in Den Haag Centraal het treinstel aan de halzijde wordt afgerangeerd.
- Een mogelijkheid zou kunnen zijn om in de systemen de mededeling "Vooraan instappen" toe te voegen, zodat je dat ook in bijvoorbeeld de Reisplanner te zien krijgt. Dan moet je nog altijd een stuk lopen, maar weet je dat wel vooraf.
Denk dat je dan beter 'hal zijde' en 'Binckhorst' of Tram zijde' kan benoemen.. Anders hebben mensen mogelijk verwarring wat nu de voorkant van de trein is.. zeker bij binnenkomst kan dat verwarrend werken, naar mijn idee.
Mikos schreef: - Er is een aantal jaar geleden een bijeenkomst geweest in Den Haag om te zien waar er op lokaal niveau op bespaard kon worden. (..)Voor iedere rangeerbeweging heb je namelijk een machinist nodig. Als een trein van het perron naar de Grote Binckhorst gezet moet worden, zal die machinist in veel gevallen terug naar Centraal moeten lopen, waarvoor men 40 minuten rekent. Of andersom.
Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan.. :wink:

http://www.trikke.nl/logistics

Inklapbaar, wendbaar. Heb er zelf ooit een stukje mee in de trein gereisd.
Kost een paar duizend euro per stuk.. maar dat geld heeft de NS vast wel. :idea:

:)

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 20:38
door Durashift
Mikos schreef:Een van totaal andere orde: De omreisadviezen van Tuffy.

Tegenwoordig worden er automatisch verstoringsberichten omgeroepen door Tuffy en als ze voorhanden zijn worden er ook omreisadviezen door haar uitgezonden. Die zijn niet altijd even logisch, zo is gebleken. Een van de onderliggende problemen is nu boven water gekomen: Als er een verstoring is tussen Hilversum en Utrecht en de verstoring wordt vastgelegd tussen Utrecht Overvecht en Hilversum, dan denkt het systeem kennelijk dat ook de lijn Utrecht-Amersfoort geblokkeerd is. En komen er omreisadviezen uit om ook die lijn te ontwijken.

(..)
Op zich logisch dat het systeem zo denkt, het wordt immers, kennelijk, niet adequaat en in voldoende mate geïnformeerd.

Dat zoiets niet tijdens een FAT of GAT test naar boven komt. Lijkt mij dat er toch op gedeelte trajecten wel getest is voor ingebruikname middels een situationele script?

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 21:33
door trolly
Durashift schreef:Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan.. :wink
Wat een ingewikkeld machien! En ook zoveel centjes... In Amsterdam verkochten ze dingen met twee wielen voor een tientje. Vroegûh dan, toen het daar nog gezellig was, en miegelde van de junks :')

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 21:53
door Ardan
Durashift schreef:Op zich logisch dat het systeem zo denkt, het wordt immers, kennelijk, niet adequaat en in voldoende mate geïnformeerd.

Dat zoiets niet tijdens een FAT of GAT test naar boven komt. Lijkt mij dat er toch op gedeelte trajecten wel getest is voor ingebruikname middels een situationele script?
Mag ik ondertiteling?

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 21:57
door Geert
Mikos, super dat je weer inhoudelijk terugkoppelt! Wordt zeer gewaardeerd.
Mikos schreef:
Geert schreef:ik erger me altijd aan de hoeveelheid treinen waarbij in Den Haag Centraal het treinstel aan de halzijde wordt afgerangeerd.
Het is vakantieperiode, dus diverse mensen die aan bepaalde touwtjes trekken zijn op wintersport of anderszins, dus het duurt allemaal wat langer om een reactie van de juiste personen te krijgen. Wat ik momenteel aan reactie kan formuleren is als volgt:

- Sommige treinstellen aan de halzijde blijven staan om een volgende trein te rijden, waarbij het stel aan de Binckhorstzijde eerder vertrekt.
- Een mogelijkheid zou kunnen zijn om in de systemen de mededeling "Vooraan instappen" toe te voegen, zodat je dat ook in bijvoorbeeld de Reisplanner te zien krijgt. Dan moet je nog altijd een stuk lopen, maar weet je dat wel vooraf.
- Ook in InfoPlus is er de mogelijkheid "Vooraan instappen" te tonen, maar door de huidige opzet van het systeem is dat dan het enige dat in het bord verschijnt. Dan weet je aan de halzijde dus niet voor welke bestemming je vooraan in moet stappen.
Dit wordt wel regelmatig (maar niet consequent) gedaan, heeft inderdaad als nadeel dat de voorste TBP volledig gewist wordt. Maar wat ik dan wel weer jammer vind is dat deze informatie niet in de InfoPlus-datastroom belandt die naar de verschillende apps gaat. Voor mij persoonlijk zou dat al schelen (dan loop ik vanaf het parkeren van mijn fiets al een stukje sneller).
- Er is een aantal jaar geleden een bijeenkomst geweest in Den Haag om te zien waar er op lokaal niveau op bespaard kon worden. Een van die dingen zou het rangeren zijn geweest: Er is een besparing op energie (en met één rangeerbeweging gaat dat geen zoden aan de dijk zetten, maar als je kijkt naar het totaal aantal rangeerbewegingen op jaarbasis dan wil dat nogal wat opleveren), maar ook op personeel. Voor iedere rangeerbeweging heb je namelijk een machinist nodig. Als een trein van het perron naar de Grote Binckhorst gezet moet worden, zal die machinist in veel gevallen terug naar Centraal moeten lopen, waarvoor men 40 minuten rekent. Of andersom.
Ik kan me goed voorstellen dat het zuiniger en efficiënter is, de vraag is inderdaad in hoeverre dat ten koste moet gaan van reizigersgemak. Maar wel goed te horen dat de discussie binnen NS speelt.
Mikos schreef:Een van totaal andere orde: De omreisadviezen van Tuffy.

Tegenwoordig worden er automatisch verstoringsberichten omgeroepen door Tuffy en als ze voorhanden zijn worden er ook omreisadviezen door haar uitgezonden. Die zijn niet altijd even logisch, zo is gebleken. Een van de onderliggende problemen is nu boven water gekomen: Als er een verstoring is tussen Hilversum en Utrecht en de verstoring wordt vastgelegd tussen Utrecht Overvecht en Hilversum, dan denkt het systeem kennelijk dat ook de lijn Utrecht-Amersfoort geblokkeerd is. En komen er omreisadviezen uit om ook die lijn te ontwijken.
Heel herkenbaar, ditzelfde probleem had ik namelijk jaren geleden bij het koppelen van storingsmeldingen aan trajecten voor rijdendetreinen. Als je niet oppast worden (veel) te veel lijnen als verstoord gemarkeerd. Zoals Durashift al schrijft wel gek dat het niet tijdens testen naar voren is gekomen (of wellicht wel ontdekt is maar onvoldoende prioriteit aan gegeven is).

@Ardan: FAT = functionele acceptatietest. GAT = gebruikersacceptatietest.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 22:09
door Ardan
Dank :)

En inderdaad, dank Mikos! Tof dat je dit doet en zo leren wij er ook weer van *O*

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 22:27
door Mikos
Geert schreef:Mikos, super dat je weer inhoudelijk terugkoppelt! Wordt zeer gewaardeerd.
Daar doen we het voor! Was ook een beetje de opzet van dit topic.
Geert schreef:Maar wat ik dan wel weer jammer vind is dat deze informatie niet in de InfoPlus-datastroom belandt die naar de verschillende apps gaat. Voor mij persoonlijk zou dat al schelen (dan loop ik vanaf het parkeren van mijn fiets al een stukje sneller).
Misschien dat dat nog komt, ik weet toevallig dat Webguy graag de mogelijkheden van het systeem op mag zoeken, misschien dat hij er nog een ingang voor weet te vinden om dat aan te kaarten.
Durashift schreef:Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan.. :wink:
Ja, leuk bedacht, maar daar heb je zo weinig aan als je midden op een rangeerterrein staat. Er wordt namelijk al gebruik gemaakt van fietsen in de rangeerdienst. En dan is het maar net waar je met je trein uit komt en is het in de meeste gevallen sneller om te gaan lopen.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 22:58
door VIRM
@Mikos: dank voor de terugkoppeling over Den Haag Centraal. Ik snap heel goed wat de redenering daar is. Ben benieuwd wat de terugkoppeling is van je collega's wanneer ze terug zijn van wintersport. :)

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 23:01
door Aking
Mikos schreef:
Durashift schreef:Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan.. :wink:
Ja, leuk bedacht, maar daar heb je zo weinig aan als je midden op een rangeerterrein staat. Er wordt namelijk al gebruik gemaakt van fietsen in de rangeerdienst. En dan is het maar net waar je met je trein uit komt en is het in de meeste gevallen sneller om te gaan lopen.
Dan zet je die trein toch bij de fiets neer? De andere kant op moeten die fietsen sowieso werken lijkt me, je kwakt die fiets voor de cabinedeur neer en hopsakeflatskee, dan zou je (in theorie althans) de volgende trein toch weer precies bij de fiets neer kunnen zetten en is het weer geroggeld?

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: di 20 dec 2016, 23:42
door Mikos
Maar ook zo simpel is het niet; die trein moet net even lang zijn, er moet een fiets staan waar die machinist is, er moet een geschikt pad zijn om over te fietsen en aan het einde van het verhaal blijf je zitten met een bepaalde tijd die je nodig hebt om die rangeerbeweging uit te voeren en weer terug te komen.

Als je die uit kunt sparen door een treinstel langs het perron te laten staan, dan is dat bedrijfsmatig veel interessanter. Dat dat minder klantvriendelijk is, maakt het een afweging om het wel of niet te doen.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 00:07
door Durashift
trolly schreef:
Durashift schreef:Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan.. :wink
Wat een ingewikkeld machien! En ook zoveel centjes... In Amsterdam verkochten ze dingen met twee wielen voor een tientje. Vroegûh dan, toen het daar nog gezellig was, en miegelde van de junks :')
Tja, met een 2 wieler van een junk kan een (beslissingsbevoegde) NS manager natuurlijk geen indruk maken :wink:

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 00:09
door Chrysa
Durashift schreef: Tja, met een 2 wieler van een junk kan een (beslissingsbevoegde) NS manager natuurlijk geen indruk maken :wink:
Het toont wel dat die manager initiatief neemt en creatief oplossingen kan bedenken. :p

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 00:14
door Durashift
Mikos schreef: (..)
Durashift schreef:Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan.. :wink:
Ja, leuk bedacht, maar daar heb je zo weinig aan als je midden op een rangeerterrein staat. Er wordt namelijk al gebruik gemaakt van fietsen in de rangeerdienst. En dan is het maar net waar je met je trein uit komt en is het in de meeste gevallen sneller om te gaan lopen.
Mijn gedachte is juist dat de rangeermachinist zijn dienst begint met het pakken van, bijvoorbeeld, de Trikke.
Door het inklapbare van dat apparaat kan hij die dus de hele dag bij zich houden bij het verplaatsen van en naar de station of rangeerlocatie.

Ik geef toe, een vouwfiets heeft hetzelfde effect en zal wat voordeliger zijn en iets minder zwaar om de cabine in te tillen.

(Trikke weegt zo'n 25 kilo en is dus eigenlijk al niet ARBO verantwoord voor de toepassing, bedenk ik mij nu. )

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 00:16
door Durashift
Chrysa schreef:
Durashift schreef: Tja, met een 2 wieler van een junk kan een (beslissingsbevoegde) NS manager natuurlijk geen indruk maken :wink:
Het toont wel dat die manager initiatief neemt en creatief oplossingen kan bedenken. :p
Wat is er creatief aan een gestolen fiets kopen van een junk?

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 00:19
door Durashift
Mikos schreef: (..)

Als je die uit kunt sparen door een treinstel langs het perron te laten staan, dan is dat bedrijfsmatig veel interessanter. Dat dat minder klantvriendelijk is, maakt het een afweging om het wel of niet te doen.
Kan men nog iets met de tekst 'treinstel blijft achter te Den Haag CS' om aan te duiden dat er wat verder weg gelopen dient te worden?

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 00:29
door Mikos
En ik maar denken dat ik erg was met 3 (weliswaar inhoudelijke) berichten onder elkaar :')

"Treinstel blijft achter" zit al in InfoPlus maar wil er nog niet helemaal uit komen zoals bedoeld. Dat zou met een update die voor eind 2016 gepland stond (maar kennelijk is doorgeschoven naar 2017) makkelijker moeten worden.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 08:05
door trolly
Toch nog even terug naar Durashifts zelfgeschapen arbotrikketilprobleem: mijn voorstel is inderdaad niet praktisch uitvoerbaar, a) omdat er zoals gezegd weinig echte junks meer zijn, en b) omdat die sowieso al niet vaak in de buurt van opstelterreinen te vinden waren. Doch, de oplossing bestaat uit twee fietsenrekjes, één bij CS en één op de Grote Binckhorst, met een paar fietsen. Dan is het trein wegzetten, fiets pakken, terugfietsen. En v.v. uiteraard. Als er ergens een berg fietsen dreigt te ontstaan, is het een niet al te grote moeite om er een paar mee te nemen bij de volgende rangeerbeweging. Je zou ze ook nog geel en blauw kunnen verven, en ze "NS fiets" noemen. Maar dat is misschien wat veel van het goede.
Nou ja, ook dit geweldige plan zal wel nooit werkelijkheid worden, maar je mag toch blijven dromen, nietwaar?

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 10:18
door dylanwild94
Geel-blauwe fietsen dan komt direct de ov-fiets in mij op.

Re: Doorgeefluik

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 11:24
door Chrysa
Dan is het al helemaal makkelijk. Gewoon wat OV-fietsen meegraaien op het station dus.