Re: Doorgeefluik
Geplaatst: di 20 dec 2016, 15:36
Dat is er een voor OVer je Reiservaringen of Missers in de Reisinformatie, in dit topic heb ik er helaas helemaal niks aan.
Maar de omroepen op Schiphol zijn uitsluitend op de perrons te horen en niet in de hal. Als reizigers voor de IC Brussel dus op spoor 1/2 of 3/4 terecht zijn gekomen gaat er al iets eerder mis in de reisinformatieketen.Mikos schreef:Ook deze heb ik doorgezet en daarop heb ik reactie gekregen van een reisinformant die onder andere op Schiphol zit. Zij geeft aan dat het idee vanuit NS schijnt te zijn dat de reiziger dan in ieder geval weet dat het spoor 5 of 6 is en ze daar met koffers en al naar toe kunnen lopen.JWM schreef:In drie talen omroepen dat de trein naar Brussel van spoor 5 OF 6 vertrekt, zelfs als die al lang op een spoor staat aangekondigd, vind ik werkelijk tenenkrommend.
Denk dat je dan beter 'hal zijde' en 'Binckhorst' of Tram zijde' kan benoemen.. Anders hebben mensen mogelijk verwarring wat nu de voorkant van de trein is.. zeker bij binnenkomst kan dat verwarrend werken, naar mijn idee.Mikos schreef:- Een mogelijkheid zou kunnen zijn om in de systemen de mededeling "Vooraan instappen" toe te voegen, zodat je dat ook in bijvoorbeeld de Reisplanner te zien krijgt. Dan moet je nog altijd een stuk lopen, maar weet je dat wel vooraf.Geert schreef:ik erger me altijd aan de hoeveelheid treinen waarbij in Den Haag Centraal het treinstel aan de halzijde wordt afgerangeerd.
Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan..Mikos schreef: - Er is een aantal jaar geleden een bijeenkomst geweest in Den Haag om te zien waar er op lokaal niveau op bespaard kon worden. (..)Voor iedere rangeerbeweging heb je namelijk een machinist nodig. Als een trein van het perron naar de Grote Binckhorst gezet moet worden, zal die machinist in veel gevallen terug naar Centraal moeten lopen, waarvoor men 40 minuten rekent. Of andersom.
Op zich logisch dat het systeem zo denkt, het wordt immers, kennelijk, niet adequaat en in voldoende mate geïnformeerd.Mikos schreef:Een van totaal andere orde: De omreisadviezen van Tuffy.
Tegenwoordig worden er automatisch verstoringsberichten omgeroepen door Tuffy en als ze voorhanden zijn worden er ook omreisadviezen door haar uitgezonden. Die zijn niet altijd even logisch, zo is gebleken. Een van de onderliggende problemen is nu boven water gekomen: Als er een verstoring is tussen Hilversum en Utrecht en de verstoring wordt vastgelegd tussen Utrecht Overvecht en Hilversum, dan denkt het systeem kennelijk dat ook de lijn Utrecht-Amersfoort geblokkeerd is. En komen er omreisadviezen uit om ook die lijn te ontwijken.
(..)
Wat een ingewikkeld machien! En ook zoveel centjes... In Amsterdam verkochten ze dingen met twee wielen voor een tientje. Vroegûh dan, toen het daar nog gezellig was, en miegelde van de junks :')Durashift schreef:Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan.. :wink
Mag ik ondertiteling?Durashift schreef:Op zich logisch dat het systeem zo denkt, het wordt immers, kennelijk, niet adequaat en in voldoende mate geïnformeerd.
Dat zoiets niet tijdens een FAT of GAT test naar boven komt. Lijkt mij dat er toch op gedeelte trajecten wel getest is voor ingebruikname middels een situationele script?
Dit wordt wel regelmatig (maar niet consequent) gedaan, heeft inderdaad als nadeel dat de voorste TBP volledig gewist wordt. Maar wat ik dan wel weer jammer vind is dat deze informatie niet in de InfoPlus-datastroom belandt die naar de verschillende apps gaat. Voor mij persoonlijk zou dat al schelen (dan loop ik vanaf het parkeren van mijn fiets al een stukje sneller).Mikos schreef:Het is vakantieperiode, dus diverse mensen die aan bepaalde touwtjes trekken zijn op wintersport of anderszins, dus het duurt allemaal wat langer om een reactie van de juiste personen te krijgen. Wat ik momenteel aan reactie kan formuleren is als volgt:Geert schreef:ik erger me altijd aan de hoeveelheid treinen waarbij in Den Haag Centraal het treinstel aan de halzijde wordt afgerangeerd.
- Sommige treinstellen aan de halzijde blijven staan om een volgende trein te rijden, waarbij het stel aan de Binckhorstzijde eerder vertrekt.
- Een mogelijkheid zou kunnen zijn om in de systemen de mededeling "Vooraan instappen" toe te voegen, zodat je dat ook in bijvoorbeeld de Reisplanner te zien krijgt. Dan moet je nog altijd een stuk lopen, maar weet je dat wel vooraf.
- Ook in InfoPlus is er de mogelijkheid "Vooraan instappen" te tonen, maar door de huidige opzet van het systeem is dat dan het enige dat in het bord verschijnt. Dan weet je aan de halzijde dus niet voor welke bestemming je vooraan in moet stappen.
Ik kan me goed voorstellen dat het zuiniger en efficiënter is, de vraag is inderdaad in hoeverre dat ten koste moet gaan van reizigersgemak. Maar wel goed te horen dat de discussie binnen NS speelt.- Er is een aantal jaar geleden een bijeenkomst geweest in Den Haag om te zien waar er op lokaal niveau op bespaard kon worden. Een van die dingen zou het rangeren zijn geweest: Er is een besparing op energie (en met één rangeerbeweging gaat dat geen zoden aan de dijk zetten, maar als je kijkt naar het totaal aantal rangeerbewegingen op jaarbasis dan wil dat nogal wat opleveren), maar ook op personeel. Voor iedere rangeerbeweging heb je namelijk een machinist nodig. Als een trein van het perron naar de Grote Binckhorst gezet moet worden, zal die machinist in veel gevallen terug naar Centraal moeten lopen, waarvoor men 40 minuten rekent. Of andersom.
Heel herkenbaar, ditzelfde probleem had ik namelijk jaren geleden bij het koppelen van storingsmeldingen aan trajecten voor rijdendetreinen. Als je niet oppast worden (veel) te veel lijnen als verstoord gemarkeerd. Zoals Durashift al schrijft wel gek dat het niet tijdens testen naar voren is gekomen (of wellicht wel ontdekt is maar onvoldoende prioriteit aan gegeven is).Mikos schreef:Een van totaal andere orde: De omreisadviezen van Tuffy.
Tegenwoordig worden er automatisch verstoringsberichten omgeroepen door Tuffy en als ze voorhanden zijn worden er ook omreisadviezen door haar uitgezonden. Die zijn niet altijd even logisch, zo is gebleken. Een van de onderliggende problemen is nu boven water gekomen: Als er een verstoring is tussen Hilversum en Utrecht en de verstoring wordt vastgelegd tussen Utrecht Overvecht en Hilversum, dan denkt het systeem kennelijk dat ook de lijn Utrecht-Amersfoort geblokkeerd is. En komen er omreisadviezen uit om ook die lijn te ontwijken.
Daar doen we het voor! Was ook een beetje de opzet van dit topic.Geert schreef:Mikos, super dat je weer inhoudelijk terugkoppelt! Wordt zeer gewaardeerd.
Misschien dat dat nog komt, ik weet toevallig dat Webguy graag de mogelijkheden van het systeem op mag zoeken, misschien dat hij er nog een ingang voor weet te vinden om dat aan te kaarten.Geert schreef:Maar wat ik dan wel weer jammer vind is dat deze informatie niet in de InfoPlus-datastroom belandt die naar de verschillende apps gaat. Voor mij persoonlijk zou dat al schelen (dan loop ik vanaf het parkeren van mijn fiets al een stukje sneller).
Ja, leuk bedacht, maar daar heb je zo weinig aan als je midden op een rangeerterrein staat. Er wordt namelijk al gebruik gemaakt van fietsen in de rangeerdienst. En dan is het maar net waar je met je trein uit komt en is het in de meeste gevallen sneller om te gaan lopen.Durashift schreef:Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan..
Dan zet je die trein toch bij de fiets neer? De andere kant op moeten die fietsen sowieso werken lijkt me, je kwakt die fiets voor de cabinedeur neer en hopsakeflatskee, dan zou je (in theorie althans) de volgende trein toch weer precies bij de fiets neer kunnen zetten en is het weer geroggeld?Mikos schreef:Ja, leuk bedacht, maar daar heb je zo weinig aan als je midden op een rangeerterrein staat. Er wordt namelijk al gebruik gemaakt van fietsen in de rangeerdienst. En dan is het maar net waar je met je trein uit komt en is het in de meeste gevallen sneller om te gaan lopen.Durashift schreef:Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan..
Tja, met een 2 wieler van een junk kan een (beslissingsbevoegde) NS manager natuurlijk geen indruk makentrolly schreef:Wat een ingewikkeld machien! En ook zoveel centjes... In Amsterdam verkochten ze dingen met twee wielen voor een tientje. Vroegûh dan, toen het daar nog gezellig was, en miegelde van de junks :')Durashift schreef:Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan.. :wink
Het toont wel dat die manager initiatief neemt en creatief oplossingen kan bedenken.Durashift schreef: Tja, met een 2 wieler van een junk kan een (beslissingsbevoegde) NS manager natuurlijk geen indruk maken
Mijn gedachte is juist dat de rangeermachinist zijn dienst begint met het pakken van, bijvoorbeeld, de Trikke.Mikos schreef: (..)
Ja, leuk bedacht, maar daar heb je zo weinig aan als je midden op een rangeerterrein staat. Er wordt namelijk al gebruik gemaakt van fietsen in de rangeerdienst. En dan is het maar net waar je met je trein uit komt en is het in de meeste gevallen sneller om te gaan lopen.Durashift schreef:Voor looptijd verkorting is een oplossing, gewoon in Den Haag te koop, nota bene aan de Spoorlaan..
Wat is er creatief aan een gestolen fiets kopen van een junk?Chrysa schreef:Het toont wel dat die manager initiatief neemt en creatief oplossingen kan bedenken.Durashift schreef: Tja, met een 2 wieler van een junk kan een (beslissingsbevoegde) NS manager natuurlijk geen indruk maken
Kan men nog iets met de tekst 'treinstel blijft achter te Den Haag CS' om aan te duiden dat er wat verder weg gelopen dient te worden?Mikos schreef: (..)
Als je die uit kunt sparen door een treinstel langs het perron te laten staan, dan is dat bedrijfsmatig veel interessanter. Dat dat minder klantvriendelijk is, maakt het een afweging om het wel of niet te doen.