Pagina 4 van 4

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 16:30
door isadora
Kan me niks schelen, als het maar overzichtelijk en gemakkelijk is.
En gooi maar wat extra op die goedkope autobrandstof of zo.
We zullen met zijn allen toch sowieso iets aan het mobiliteitsprobleem moeten doen.

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 16:37
door Chrysa
isadora schreef: goedkope autobrandstof
Waar vind ik dat? :o

Dat hemelsbrede kilometertarief gaat voor mij flink duurder worden dan. Mijn dagelijkse route is met de bus al zo rechtstreeks als het maar kan met de huidige wegen (op het busstation na), en zal dan dus in prijs behoorlijk omhoog gaan. Dan ben ik duurder uit voor een langzamer vervoermiddel.
Als dit soort dingen worden ingevoerd komt er voor dit huis in elk geval een auto bij.

Afbeelding

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 16:48
door isadora
Ik hoor iedereen om me heen roepen, dat de auto veeeeeel goedkoper is dan het OV, bijna gratis, klinkt het.

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 17:04
door Chrysa
Dat ritje zou met de bus vol tarief €2.87 kosten.
Met de auto zou het me zo'n €2.40 kosten aan brandstof, maar daar komen ook nog aanschafprijs, verzekering en wegenbelasting bovenop, dus dat valt wel mee. Er valt nog wel winst te halen door het instaptarief af te schaffen, hoewel het hier maar 1 bedrijf is en ik dat maar 1x betaal, wordt het al een stuk duurder als ik dat 2x betaal.

Moerdijk - Breda Claudius Prinsenlaan is €4,50 - €5.50 afhankelijk van de route als ik per bus reis, maar als ik de bus pak naar station Lage Zwaluwe, een kwartiertje in de trein zit en dan weer de bus verder pak in Breda kost het me €6.30. Die prijzen zouden wel gelijk moeten zijn.

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 18:02
door Wubbo
trolly schreef:@Wubbo: Je schat dus in dat er nu heel veel overbodige reizigerskilometers gemaakt worden op kosten van de klant :|
Ja, die spoorlijn van Delft naar Utrecht is nou eenmaal niet rechtstreeks. De snelste route over de weg ook niet. Toch is dat wel een regelmatig gebruikte reisrelatie. Sowieso is er geen enkele reden om aan te nemen dat het kilometertarief omlaag gaat. Dat kan alleen maar omhoog gaan, en dat betekent dus dat mensen die nu in een redelijk rechte lijn reizen er op achteruit gaan. Dat kan de consequentie zijn, maar ik ben nog niet overtuigd van de houdbaarheid, eerlijkheid en begrijpelijkheid van het nieuwe systeem.

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 18:38
door Geert
Als je het aantal gereisde kilometers gaat verlagen (door niet meer inclusief omweg te rekenen maar hemelsbreed) kan het tarief per kilometer alleen maar omhoog gaan, als je uitgaat van een situatie waarbij de inkomsten bij de vervoerders niet minder worden.
isadora schreef:Ik hoor iedereen om me heen roepen, dat de auto veeeeeel goedkoper is dan het OV, bijna gratis, klinkt het.
Een auto is niet goedkoop, maar heeft door de flexibiliteit (je kunt overal naar toe rijden), beschikbaarheid (je kunt wegrijden wanneer je maar wilt) wel een paar belangrijke voordelen t.o.v. het OV en dat maakt dat veel mensen dan toch liever voor een auto kiezen.

Gratis OV klinkt heel mooi maar ik denk dat er dan heel veel OV gebruikt gaat worden voor ritjes die mensen nu lopend of met de fiets zouden afleggen, waardoor de kosten enorm toenemen. En ik vraag me serieus af hoeveel automobilisten je er mee zou winnen (terwijl je die liever in het OV hebt dan de fietsers, lijkt me). Ik ben in ieder geval geen voorstander, want ik denk niet dat het OV het aflegt tegen de auto puur vanwege de kosten.

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 18:46
door nvdw
Als je alle kosten van de auto meeneemt in je vergelijk (vast en variabel) ben je nooit goedkoper uit dan met het OV.

Het punt is alleen: als je een auto hebt, dan draag je de vaste kosten sowieso, ook als je wel met het OV reist. Dan vervang je alleen de variabele kosten (brandstof, slijtage, eventueel parkeergeld) en dan komt het vergelijk weer anders uit, zeker als je met meer dan een persoon in de auto zit.

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 19:42
door Durashift
nvdw schreef:Als je alle kosten van de auto meeneemt in je vergelijk (vast en variabel) ben je nooit goedkoper uit dan met het OV.

Het punt is alleen: als je een auto hebt, dan draag je de vaste kosten sowieso, ook als je wel met het OV reist. Dan vervang je alleen de variabele kosten (brandstof, slijtage, eventueel parkeergeld) en dan komt het vergelijk weer anders uit, zeker als je met meer dan een persoon in de auto zit.
Afhankelijk van het soort auto. (grootte, leeftijd etc..) kan je best voor tussen de 30 en 50 cent per kilometer auto rijden, inclusief álle kosten.

Dan kan je passagiers meenemen.. en dan is een (incidenteel) ritje met het OV niet altijd voordeliger, denk ik..

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 21:26
door Wubbo
Als je met meer mensen in een auto zit is die al snel goedkoper dan het OV inderdaad. Helaas is het gemiddeld aantal mensen in een auto niet heel veel hoger dan 1 (in 1996 was het 1,3, ik kan zo snel geen recentere cijfers vinden) dus voor veel verplaatsingen gaat dat argument niet op.

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 22:17
door Vinny
Het probleem is dat incidentele reizen met het openbaar vervoer relatief duur zijn. Een maandtrajectabonnement is bij de NS zo goedkoop dat geen auto daar tegen op kan. Dat kan soms meer dan de helft schelen, maar dan wel gebaseerd op 20 werkdagen per maand, een vrij forse forensenafstand en 40% korting op de ritprijs buiten de geldigheid van het abonnement.

Re: Speerpunt #3 Tariefintegratie

Geplaatst: zo 05 feb 2017, 22:24
door dennistd
Wubbo schreef:Als je met meer mensen in een auto zit is die al snel goedkoper dan het OV inderdaad. Helaas is het gemiddeld aantal mensen in een auto niet heel veel hoger dan 1 (in 1996 was het 1,3, ik kan zo snel geen recentere cijfers vinden) dus voor veel verplaatsingen gaat dat argument niet op.
Het hoeft niet duur te zijn. Stel je even Truus en Kees voor, die aan de Ereprijs in Oldenzaal wonen. Kees moet voor controle naar het ziekenhuis in Almelo, en Truus gaat natuurlijk mee als steun en toeverlaat. Gaan ze met de auto dan is dat 26,5km enkele reis; totaal 53km dus. Dat kost ze (met een gemiddelde auto) toch al snel zo'n 35 cent per kilometer (afschrijving e.d. meegerekend). Daar komt nog parkeergeld à minimaal €1 bij, totaal dus €19,55. Met de bus zouden ze slechts €16,50 kwijt zijn (een meermanskaart), en voor dat bedrag kunnen ze na het gesprek (met daarin goed nieuws) ook nog even langs bij Tante Mien in Rijssen voor ze weer naar huis gaan.

Daar tegenover staat wel dat de bus buiten de spits slechts 1x per uur rijdt, en dat de reistijd bijna een keer zo lang is als met de auto.