Pagina 4 van 12

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 15 feb 2019, 06:30
door Daniel
MetroRET schreef:Welke crossplatform..., de enige trein op de 2e lijn is de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] én [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Breda2300[/serie] op 2b.
Nou, die van de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] op de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] bijvoorbeeld. Dat is een cross-platform overstap van 2 minuten van 2b naar 3.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 15 feb 2019, 06:42
door MetroRET
Dat wordt toch niet in de weg gezeten, als de 1900 op 2a staat.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 15 feb 2019, 11:38
door Wievank
Spooropstelling in Ddr gaat ook enigszins op de schop:
Spoor 15 natuurlijk voor Qbuzz met de 7100 en 7200
Spoor 1 voor 2200 en goederen richting Kijfhoek
Spoor 2 voor 2400
Spoor 3a voor 5000 en 5100
Spoor 3b voor 5900
Spoor 4 geheel voor 6600, tenzij de 1900 rijdt, dan wordt deze laatste op spoor 4b 'ervoor' gezet
Spoor 5 voor 2200
Goederen vanaf de Kijfhoek via spoor 6

Voor Bd-Tb was het mooier geweest als de 1900 een kwartier verschoven had kunnen worden, maar dat past niet in de spooropstelling in Ddr.

Verder:
- Wordt de 9600 vernummerd naar de 4400, waarmee alle series van 9100 t/m 9900 vrij zijn voor het internationale verkeer richting België en verder.
- Wordt op de momenten dat de 2400 niet naar Lls rijdt deze gekoppeld aan de 3500 op Shl onder serienummer 3700 ('s avonds, zaterdagochtend vroeg en zondag de hele dag), met als volgnummer het nummer van de 2400. Hiermee kan je op die momenten dus ieder half uur rechtstreeks Ddr-Ehv/Vl doen, maar wel na een compleet rondje randstad _O-

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 15 feb 2019, 12:02
door MetroRET
[serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]/[serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] op 3a maakt wel langere treinen mogelijk, wat op het huidige 4a een lengtebeperking tot 6 bakken houdt.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 15 feb 2019, 13:20
door Meltrain
Daarnaast wordt de overstap tussen de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] een stuk beter.
De overstap tussen de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] is weliswaar niet meer op hetzelfde perron, maar die is toch vrij ruim.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: za 16 feb 2019, 16:03
door OVinspecteur
Wievank schreef:Ik heb ook deze tijden gevonden:
Ddr v 06.21 09.21 13.21 17.21
Ehv a 07.27 10.27 14.27 18.27

Ehv v 08.04 11.04 15.04 19.04
Ddr a 09.09 12.09 16.09 20.09

Het wordt treinserie 1900(!) met stops in Ddr, Bd, Tb, Btl(!) en Ehv en rijdt daarmee in feite in een goederenpad. Ook dat zal een reden zijn waarom deze slechts 4x per dag zal gaan rijden.
De minutenligging lijkt er dan in ieder geval goed uit te zien voor overstappers van/naar de richting Arnhem. :pos: Ook zit hij aan de goede kant van de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie], hoewel dicht erop. Voor Antwerpen wordt het echter zeker te krap en terug naar Dordrecht valt hij in het verkeerde halfuur. :(

Leuk dat ze het oude nummer weer van stal halen.

Weet je zeker dat hij in Boxtel gaat stoppen en niet in Best? Vanuit Best ben je het snelst op het vliegveld.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: za 16 feb 2019, 23:25
door RobertT
Gezien de getoonde tijden,zal deze 1900 op tussenstations enige tijd moeten staan,Boxtel is dan makkelijker stilstaan dan Best

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 10:30
door Ferdinand
Wellicht ben ik een beetje laat met deze opmerking, maar ik plaats hem toch maar.

Ik begrijp dus dat er nog meer treinen gaan rijden tussen Amersfoort en Utrecht. Op dit traject zijn al enkele spoorwegovergangen vervangen door tunnels, maar in de tussentijd ligt de spoorwegovergang bij Den Dolder er nog steeds. Ik geloof dat ProRail ooit een deal met de gemeente Zeist had gemaakt dat ProRail een groot deel van de nieuwe fietstunnel zou betalen als de gemeente de spoorwegovergang zou sluiten. Die spoorwegovergang is dus nog steeds niet gesloten. Als alternatief voor de spoorwegovergang zouden auto's dan via de verlengde Andreas Foxlaan en dan de Nieuwe Dolderseweg het spoor kunnen kruisen. Voetgangers en fietsers kunnen gebruik maken van een nieuwe tunnel bij het station.

Ik ben van mening dat hier dan nu serieus aan begonnen moet worden als het aantal treinen per uur van 16 naar 20 gaat. Van die 20 stoppen er ook nog eens 8 vlakbij de spoorwegovergang die leiden tot extra lange wachttijden en gefrustreerde fietsers en automobilisten.

Ik geloof dat de spoorwegovergang van Den Dolder dan vanaf de nieuwe dienstregeling in 2020 de spoorwegovergang wordt die het meeste dicht is per uur. Daar moet echt wat aan gedaan worden.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 10:39
door Z2N
Die titel ging toch naar Vught, met zijn 45 mn per uur?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 11:14
door jelmerrr
En verder heeft (weliswaar alleen voor auto's) Almelo ook 18 treinen per uur.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 12:20
door Suus
De 45 minuten van Vught was wat overdreven, het zijn zonder goederentreinen ook maar 16 treinen per uur, in Bussum passeren meer treinen per uur.

Volgens mij is de dubbele overweg in Boxtel de winnaar, die twee tellen samen zonder de goederentreinen van de Brabantroute al 28 treinen per uur. Kom daar maar eens zonder wachten aan de overkant ;-)

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 20:50
door ODRAIL
Tijd voor een tunnel :pos: :wink: .

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 21:47
door SLToilet
Even tellen voor Boxtel;

2*6=12 IC ETMET
2*2=4 IC Den Haag (16)
2*2=4 SPR Den Bosch (20)
2*2=4 SPR Tilburg (24)

En daar komt een 25e bij in veel uren als de trein Dordrecht-Eindhoven doorgang vindt in 2020. Het zijn er geen 28 maar daar kom je met goederentreinen zeker wel aan.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 19:43
door wouter15
Via https://www.locov.nl/binaries/Locov%202 ... 381554.pdf is het advies van Locov te lezen over de dienstregeling 2020.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 20:11
door Daniel
Deze quote vindt ik wel opvallend in het advies...
Wij adviseren positief op uw voornemen om in het weekend en in het superdal, als de extra Intercity’s Utrecht Centraal-Amersfoort niet rijden, de aansluiting Groningen/Leeuwarden-Den Haag Centraal op station Utrecht Centraal wel te bieden. Wij gaan akkoord met de hiervoor noodzakelijke aanpassing van de vertrektijden tussen Utrecht Centraal en Amersfoort met 1 minuut.
Immers, in het superdal rijdt de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] nu toch ook niet. Of gaat 'ie daar in 2020 dan wel rijden?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 20:39
door Wubbo
Nee, maar de NoordOost wordt aangepast om de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] mogelijk te maken. Als die niet rijdt wordt de NoordOost dus niet aangepast.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 20:42
door sirvinniei
Hmmm in het advies wordt beschreven dat doordat VIRM omgebouwd worden om harder te kunnen remmen de reistijd toeneemt op sommige trajecten. De reistijd zou toch juist dan moeten afnemen?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 20:46
door Daniel
Wubbo schreef:Nee, maar de NoordOost wordt aangepast om de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] mogelijk te maken. Als die niet rijdt wordt de NoordOost dus niet aangepast.
Logisch, maar zoals het Locov het omschrijft zouden ze juist ook in dat superdal de aansluiting naar Den Haag wel gaan bieden. Ik dacht al, dat kan toch helemaal niet. In het weekend uiteraard wel.

Al is 't aan de andere kant ook wel weer jammer dat je nu dus in het weekend andere vertrektijden krijgt dan doordeweeks, terwijl het verschil zo klein is dat je bijna zou kunnen stellen dat de overstap al mogelijk wordt doordat je de marge in de dienstregeling in het weekend minder hard nodig hebt dan doordeweeks in de spits.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 20:57
door marvinkok
sirvinniei schreef:Hmmm in het advies wordt beschreven dat doordat VIRM omgebouwd worden om harder te kunnen remmen de reistijd toeneemt op sommige trajecten. De reistijd zou toch juist dan moeten afnemen?
Niet als het remcriterium voor ATB ook strenger geworden is. Dan moet je dus veel meer remmen bij een snelheidsvermindering en rijd je langer met een lage snelheid. Dat kost dan meer tijd.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 21:09
door sirvinniei
Ah vandaar. Waarom zijn die standaarden dan aangescherpt? Comfort? Veiligheid?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 21:38
door marvinkok
Geen idee, ander bedrijf (A)
Zeg niet dat het de daadwerkelijke reden is, maar ik kan het me voorstellen. Begreep dat er een andere remkraan ingebouwd was, mogelijk nieuwe eisen of ander samenspel icm atb.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 22:02
door Durashift
marvinkok schreef:
sirvinniei schreef:Hmmm in het advies wordt beschreven dat doordat VIRM omgebouwd worden om harder te kunnen remmen de reistijd toeneemt op sommige trajecten. De reistijd zou toch juist dan moeten afnemen?
Niet als het remcriterium voor ATB ook strenger geworden is. (..).
Dat zou dan toch voor alle treinseries / materieel moeten gelden?

Kan mij zo voorstellen dat SGM dan ook een betere remkraan moet hebben? (als oudste materieel type?)

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 22:51
door Wubbo
Als ik dit (pdf) rapport moet geloven zijn VIRM en DDAR de materieelsoorten met het meest ongunstige remcriterium. Overigens zou dit incident ook wel eens de aanleiding kunnen zijn voor dit verzwaarde remcriterium.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 23:17
door Klaasje
De kans op een Castricumpje wordt ook veel kleiner door een zwaarder criterium. Tevens neemt de veiligheidswinst van ETCS zo langzaam af.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 18 mar 2019, 23:26
door marvinkok
Durashift schreef:
marvinkok schreef:
sirvinniei schreef:Hmmm in het advies wordt beschreven dat doordat VIRM omgebouwd worden om harder te kunnen remmen de reistijd toeneemt op sommige trajecten. De reistijd zou toch juist dan moeten afnemen?
Niet als het remcriterium voor ATB ook strenger geworden is. (..).
Dat zou dan toch voor alle treinseries / materieel moeten gelden?

Kan mij zo voorstellen dat SGM dan ook een betere remkraan moet hebben? (als oudste materieel type?)
Zolang het materiaal een toelating heeft, is het goed. Langzaamaan worden regels aangescherpt en kan bij een complete revisie aan de nieuwere eisen moeten worden voldaan. Vergelijk het met een oldtimer op de weg, die rijden ook nog zonder gordels etc., want dat was er niet ten tijde van toelating.