Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Jultar schreef:Een vogeltje fluisterde mij in dat instructie niet al te lang op zich zou moeten laten wachten en dat er ook binnen afzienbare tijd met een proefbedrijf met reizigers wordt begonnen ;)
Bemined schreef:De verhouding 1e klas is verhoogd van 1:5 tot 1:4, wat er dus op neerkomt dat het aantal normale 2e klas zitplaatsen met bijna 10% is afgenomen, zo'n 25 2e klas reizigers krijgen een downgrade van een volwaardige zitplaats naar een klapzitting of een staanplaats.
Wat is daar nu weer het nut van? :?
In de treinstellen SLT-VI is een eersteklasafdeling verbouwd tot tweede klas, vanweg het tekort aan zitplaatsen tweede klas en nu gaan ze het hier precies andersom doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Op IC-trajecten wordt meer eerste klasse gereisd, zeker op langere afstanden (richting Gn, Lw of Mt bijvoorbeeld). Op bepaalde IC-treinen tussen Gn en Rtd wordt zelfs expres met VIRM-VI gereden, omdat daar verhoudingsgewijs meer eerste klasse in zit.
Bemined schreef:Ik heb te Rtd waar de nieuwe VIRM te bezichtigen is even naar het aantal zitplaatsen gekeken van de 9411. Het totaal aantal zitplaatsen is iets toegenomen (zo'n 400, afhankelijk van hoeveel reizigers je op de loungebanken plaatst), maar vooral in de vorm van klapzittingen. De verhouding 1e klas is verhoogd van 1:5 tot 1:4, wat er dus op neerkomt dat het aantal normale 2e klas zitplaatsen met bijna 10% is afgenomen, zo'n 25 2e klas reizigers krijgen een downgrade van een volwaardige zitplaats naar een klapzitting of een staanplaats.
Wat gebeurd er met het stel na deze drie showdagen?
Bemined schreef:De verhouding 1e klas is verhoogd van 1:5 tot 1:4
Wat is daar nu weer het nut van?
VIRM-IV had van al het IC materieel de laagste verhouding 1e klas. Ik vermoed dat bij VIRM-VI de verhouding juist omlaag gaat, daar is de verhouding nu bijna 1:3. 3xVIRM-IV en 2xVIRM-VI heeft nu in totaal evenveel zitplaatsen, maar de eerste variant heeft nu 90 meer 2e klas zitplaatsen.
jesse-cruzu schreef:Waar zitten de stopcontacten in de 2e klasse?
Nergens. Alleen de eerste klas heeft stopcontacten.
Wel weer jammer. Zeker met de modernisering van de VIRM mag je wel verachten dat zoiets anno 2016 wel toegevoegd zou worden in Intercity materieel. -o-
jesse-cruzu schreef:Waar zitten de stopcontacten in de 2e klasse?
Nergens. Alleen de eerste klas heeft stopcontacten.
Wel weer jammer. Zeker met de modernisering van de VIRM mag je wel verachten dat zoiets anno 2016 wel toegevoegd zou worden in Intercity materieel. -o-
Dat gebeurt niet, want dan zou de hele laagspanningsinstallatie vervangen moeten worden. Die paar stopcontacten in de eerste klas kan die nog wel hebben, maar nog 150 extra erbij is die niet op berekend. De FLIRT is een nieuwe trein en die is gewoon bij de bouw al geschikt gemaakt voor alle stopcontacten, dat is dan weer niet zo moeilijk.
KM46 schreef:De officiële datum dat nieuw materieel in dienst komt is in Nederland meestal als de nieuwe dienstregeling ingaan. In dit geval 11 december.
In dit geval niet, die datum is alleen relevant voor materieel dat bij een nieuwe concessie hoort.
Nieuw materieel voor het hoofdrailnet kan gewoon in dienst komen zodra de toelating geregeld is.
Om logistieke redenen kan het wel zo zijn dat NS ervoor kiest om pas aan grootschalige inzet te beginnen met ingang van de nieuwe dienstregeling. Er zijn nu bijvoorbeeld een aantal sprinterseries waar SLT in rijdt en waar onderweg wordt aan-/afgekoppeld, als er dan ineens een FLIRT staat wordt het een beetje lastig.
Dat zou wel aardig onhandig zijn ja Maar als ik het mij goed herinner, werden de SLT's druppelgewijs in de dienstregeling losgelaten. Zodra ze het land in kwamen waren ze met een dag of 2 onderweg met reizigers. En eventueel is het nog op dagplanniveau in te regelen.
Vaak zie je dat er eerst een proefbedrijf in een (geisoleerde) treinserie komt, voordat ze serie voor serie verder instromen. Rond Eindhoven zou je daarbij best kunnen denken aan inzet in de [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] omdat die redelijk geisoleerd liggen, maar dat is speculatie van mijn kant.
Op Somda is gesproken over een proefbedrijf vanaf week 38, waarbij Flirts op zaterdag gaan rijden op Ah-Ed, op werkdagen op Nm-Wc en op Ht-O op alle dagen van de week.
Laatst gewijzigd door Tochjo op zo 18 sep 2016, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.