Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iamthedutchdude
Berichten: 1081
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

Wat ook helpt is dat de IC's die normaal van Zwolle naar Groningen waren gereden, nu in de spits van Zwolle naar Leeuwarden rijden. Dat zorgt ervoor dat in Leeuwarden de overstap op de RE1 te halen is, zodat de reistijd via de omreisroute korter is dan de vorige keer. Hierdoor komt juist in de drukste tijdvakken vaker de route via Leeuwarden uit de reisplanner, waardoor ook meer reizigers die route nemen.

De IC's naar Leeuwarden rijden overigens ook nog: 2 min later vertrek uit Zwolle, zodat de twee IC's op 5 min. van elkaar rijden. Capaciteit op Zwolle - Leeuwarden is dan dus ook ruim voldoende.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39288
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Behalve in het weekend dan, waarin doodleuk nog losse ICM-drietjes reden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 644
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Op basis van treinposities zie ik slechts 3 ritten door storingen ingekort tot losse stellen op zaterdag en alleen een vroege rit (1824) uit Lw als enkel stel, en op zondag zelfs alleen maar de allereerste rit uit Lw met een los stel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39288
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Bijzonder, de 1835 zie ik nu vanaf Zwolle rijdend op treinposities staan ja. Maar het was geen lege trein vanaf het opstelterrein waar ik instapte...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Het viel mij vanochtend inderdaad al op dat zowel mijn 722 als de trein aan de overzijde van het perron in Zwolle (de 600) beiden uit Leeuwarden kwamen. Geen idee waarom, maar de vertreksporen in Zwolle worden tijdens de werkzaamheden zo nu en dan omgedraaid, waarbij de IC's naar Den Haag van spoor 5 vertrekken, en die naar Rotterdam op spoor 3. Karin roept hier overigens niks over om. Ik werd net al door twee personen aangesproken of ik door had dat er spoorwijzigingen waren.
Beul van de blindegeleidelijn
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3513
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Ik reis zelden in de spits, maar als je het hele stuk (ruim een uur) moet staan maakt dat het ook niet aantrekkelijker. Waarschijnlijk gewoon pech, 3522 met een losse 4 lijkt me niet planmatig.
Dionysusnu
Berichten: 644
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Stond inderdaad gepland voor 10. Lijkt erop dat meerdere beginnende omlopen vanochtend in Venlo ingekort waren na een beetje husselen met de verdeling van de beschikbare stellen.
April064
Berichten: 735
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

De 11732 reed met behoorlijke overcapaciteit, 9 bakken ICM, heerlijk.

Bij aankomst op Gvc stonden alle poortjes open en op het scherm stond "verlaat het station onmiddelijk." Eng, maar gelukkig was ik toch al van plan om met de tram te gaan naar HS.

Edit: ik ben nu terug op Gvc en de poortjes doen het nog steeds niet. Mag dus legaal zwartrijden. Wordt bij aankomst in Gouda straks wel moeilijk, want daar staan geen paaltjes.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8927
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

NS beweert bij de NOS dat een trein met defecte airco niet in de dienstregeling wordt ingezet. Ik waag dat te betwijfelen, want gisteren in de avondspits rolde een ICR-stam Tilburg binnen met de ramen van de noodventilatie open in één rijtuig...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10653
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Kan natuurlijk ook tijdens de rit uitgevallen zijn. [/optimistische modus]
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
DDietzen
Berichten: 1356
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

In dat artikel over hitteproblemen op het Nederlandse spoor quoten ze overigens wel een tweet van een Vlaamse over een oude (NMBS-)trein zonder airco. :roll: Niet iedereen die in het Nederlands tweet woont in Nederland...
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Dat zag ik inderdaad ook meteen, het gebruik van "op" de trein is al een goede aanwijzing. :trein: Slordige journalistiek wel.
Commendatore
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Dat is ook niet bepaald voor het eerst bij de NOS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51001
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Een airco kan wel eens kapot gaan. ICR zit ook nog in de lastige positie dat het oud is en op de warmste plekken van het spoorwegnet komt, met betonnen spoorbakken waar het makkelijk 50 graden of warmer wordt. Sommige conducteurs weten hoe ze de electronica moeten resetten om de airco weer aan de praat te krijgen, anderen zetten een raampje open.

In België is op dit moment ook het hitteplan actief bij de NMBS, er wordt geprobeerd om zoveel mogelijk van de reizigers met materieel dat airco heeft te vervoeren, zelfs als dat mogelijk een wat kleinere samenstelling oplevert. MS86 staat sinds vanochtend vanwege de hitte zelfs aan de kant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu
Berichten: 644
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Bemined schreef: za 10 jun 2023, 12:58 Dat kan gewoon doorgekoppeld worden in de reisinformatie. Ik denk niet dat men de nummers nog gaat samenvoegen aangezien het volgend jaar op maandag t/m donderdag 's-Hertogenbosch - Leiden wordt en op vrijdag t/m zondag Tiel - Leiden. Dan zijn twee losse treinseries met doorkoppeling handiger.
Ter bevestiging: Dit is nu inderdaad doorgekoppeld in de reisplanner :trein:
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

https://www.ns.nl/stationsinformatie/zb ... trektijden
https://www.ns.nl/stationsinformatie/ld ... trektijden
Nou, ik zie hier toch echt Utrecht Centraal nog als "eindbestemming" vermeld worden.
Dionysusnu
Berichten: 644
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Ik zei dan ook "reisplanner". Als je een advies vraagt van Geldermalsen naar Woerden, dan staat er geen overstap meer in van de 6000 naar de 8800, het wordt gewoon als 1 trein aangegeven.
Durashift
Berichten: 5700
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

De Nighthjet spotte ik daarstraks (21:50 uur) stilstaand op het zijspoor tussen Driebergen-Zeist en Maarn. Pro-rail incidentenbestijding erbij, er was kennelijk iets bij één van de rijtuigen aan kop van de stam. Drama om zo aan het begin van de reis al vertraging op te lopen, lijkt mij. De winst van de rit gaat (alweer) door het putje, vrees ik.
Stijngeluk
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Stijngeluk »

Volgens de collega's op somda, is de lok stuk met een defecte compressor, en is er nu een andere loc onderweg naar de nightjet om deze over te nemen en verder te rijden.
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Dionysusnu schreef: di 13 jun 2023, 22:04 Ik zei dan ook "reisplanner". Als je een advies vraagt van Geldermalsen naar Woerden, dan staat er geen overstap meer in van de 6000 naar de 8800, het wordt gewoon als 1 trein aangegeven.
Dan plan je deze trein dus, kom je op het station, wordt er dus Utrecht Centraal als eindbestemming gecommuniceerd, lekker verwarrend dus.
Dionysusnu
Berichten: 644
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Daar geef ik je gelijk in. Hopelijk worden ze binnenkort ook op de CTA gekoppeld, op dezelfde manier als de 3500/2400 op vrijdag.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8787
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

De DDZ die mij gisterochtend om 6:28 van Almere naar Amsterdam Zuid vervoerde had oranje letters op de displays aan de buitenzijde. Is dit nieuw? Ik heb het in elk geval nog van het eerder gezien. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

"Het zal wel toeval zijn" suggereert dat er een verband zou kunnen zitten tussen de storingen. Maar als ik de storingen bekijk zie ik geen enkel aanknopingspunt dat op een verband zou kunnen duiden. Wat is dan eigenlijk je punt?
F.k.a. Bollenstad
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door htm_tram »

T-hijs wat een negatieve insteek zoek je er gelijk achter. Wat is eigenlijk je punt?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten