Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
12 bakken V-IRM? Sinds wanneer zet de "wij ontkennen de vrijdag spits" vervoerder die een onwettig cadeautje hebt gekregen zulke lange treinen in?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
Vooralsnog is er een personeelstekort in Nederland dus waarom zouden we doorgaan met minder zinvolle functies zoals conducteur op een trein?
Gr BasG
-
- Donateur
Hoewel ik vermoed dat we al enige tijd in sarcasmeland zitten, denk ik dat de conducteursfunctie toch nog zeer zinvol is, al is het maar uit een gevoel van veiligheid voor de reizigers. Anders eens even je licht opsteken in het subforum 'OV in Woord'.
-
Ik voel me veiliger bij een wat-voor-functie-dan-ook die wel door de trein loopt dan een 'hoofd'conducteur die zich direct na het instappen opsluit in de afgesloten cabine.
Gr BasG
-
- Donateur
Sarcasmeland dus inderdaad.
-
De belangrijkste taak van de conducteur is het Garanderen van De Veiligheid.
Op een of andere manier kan de veiligheid vaak het beste gegarandeerd worden in een afgesloten cabine of in de 1e klasse.

§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
Dat er een paar mensen zijn die dat doen betekent nog niet dat elke HC dat doet.
En vergeet niet dat bij meerdere treinstellen of bij een dubbeldekker dat je de HC sowieso niet altijd meteen ziet.
Voor de incidentele reizigers kan een HC handig zijn als ze ergens vragen over hebben. En je hebt ze nodig om de kaartjes te controleren want anders krijg je veel meer zwartreizigers. En ja controleren doen ze gewoon vaak genoeg uit mijn eigen ervaring. Misschien niet in elke trein maar ze doen het wel.
-
Dat mag jij wel zo denken maar dat één HC dat doet betekent niet dat alle 100 HCs dat doen. Er zijn genoeg HCs die wel gewoon controleren of op z'n minst hun gezicht laten zien.
Sorry hoor, maar als je denkt dat alle HCs lui zijn heb je het fout.
-
Afgelopen half jaar heb ik bijna dagelijks heen en weer gereisd tussen Almelo en Utrecht, met daar bovenop nog een hoop andere treinen. Heb vaker wel dan niet een HC gezien, zeker op het traject Almelo - Utrecht.
-
Ik denk helemaal niet dat alle HCs lui zijn.
Ik denk wel dat er een te grote discrepantie is tussen de gespendeerde arbeidsuren en de resultaten die daartegenover staan voor wat betreft zichtbaarheid/trefkans hc, pakkans zwartrijders en (sociale) veiligheid in de trein.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
Artikel 33
- Vinny
Er zijn maar een paar regels en procedures waar een conducteur echt voor nodig is. Wat mij betreft wordt de verplichting om in iedere trein een conducteur mee te laten rijden dan ook geschrapt, voor sociale veiligheid heb je meer aan controleteams die op risicolijnen in de avonduren ingezet worden. Voor de vertrekprocedure kun je ook wat dingen automatiseren en met cameratoezicht werken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Hetzelfde op de 5500 voor mij: Als ik een HC zie wordt ik meestal 9/10 keer gecontroleerd en dat is wel echt zeker 5x per week gemiddeld. (Soms zelfs heen en terugreis)
-
De treinen en het personeel kunnen dan elke nieuwe concessieperiode worden overgenomen en (een deel van) het personeel op het hoofdkantoor niet. Maar welk probleem los je daar inderdaad nu mee op? Als je het spoor gaat opknippen in lijnbundels, heb je elke paar jaar een aanbestedingscircus en een risico op een puinhoop bij de concessieovergang. Als reiziger ben ik kritisch op NS (zoals reinheid van de treinen, zichtbaarheid personeel in de trein), maar ze hebben wel een coherent netwerk en doen het verder best okay. Alleen als het echt toegevoegde waarde zou hebben, zou je wat mij betreft er lijnen uit kunnen halen.sneltram schreef: ↑wo 12 feb 2025, 23:45 Precies. Iedereen probeert het topic te kapen met allerlei eigen verzinsels over het ideaal van aanbesteden, maar uiteindelijk verandert er bar weinig.
Zie ook deze uitspraak van Professor van Wee van de TU Delft:"een vrije markt op het spoor in feite neer op een management buy-out" en "Je kunt een aanbesteding wel winnen, maar zonder machinisten, conducteurs en ander personeel ben je nog nergens, zegt Van Wee. 'Die zijn niet voorhanden, zeker niet met de huidige schaarste. Dat betekent dat het personeel van de huidige NS wordt overgenomen. De directie kan opstappen en die wordt vervangen door de directie van de concurrentie."
https://www.bnr.nl/nieuws/infrastructuu ... -personeel
Kortom, al zou Brussel de HRN-concessie afkeuren en er een aanbesteding volgen, dan hebben alleen de juristen gewonnen en dat moet door iemand betaald worden -> de reiziger.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Zouden ze het dan niet kunnen doen zoals België het nu doet? Aanbestedingen maken waarbij de eisen zo zijn dat alleen de nationale vervoerder kan inschrijven. (Mocht het aanbestedingsproces opnieuw moeten worden gedaan)
-
Dan zou je bijvoorbeeld het aanbieden en uitbaten van stationswinkels of fietsen onderdeel moeten laten zijn van de concessie.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Ivan
Welke consessieeisen hebben ze in België dan eigenlijk welke het voor anderen dan de nmbs onaantrekkelijk maken?