Pagina 36 van 48

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 15:27
door Education
Men kan beter aangeven wanneer men wel werkt.
En qua staking is het maar een beetje een luie staking want men pakt de ORT in het weekend wel mee.
Dus gewoon de werkende forens en scholieren lekker pesten...

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 16:21
door AppleMoose
Staken doe je op momenten wanneer dat het meeste effect heeft: doordeweeks dus wanneer de meeste reizen worden gemaakt en de meeste chauffeurs in dienst zijn. En zoals hier al eerder in het topic is aangegeven, krijgen lang niet alle chauffeurs ORT per dienst uitbetaald, maar een gemiddelde.

Staken doe je niet om anderen te pesten, maar om je werkgever en andere betrokkenen duidelijk te maken dat er dingen moeten veranderen. Blijkbaar is dat nog niet voldoende gelukt.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 16:36
door Dennenboom
We zijn nu wel zo ver dat staken geen effect meer heeft. Kennelijk kunnen we er mee leven. Er is meer reuring als vakantiegangers wat langer in de rij moeten staan op Schiphol dan wanneer reizigers geen streekvervoer hebben. Als we 8x staken hebben doorstaan, dan is 16x ook geen probleem. Het effect van staken wordt minder naarmate je dit middel vaker inzet. Dat weten ze ook bij de vakbond, maar niemand wil deze loopgravenoorlog met gezichtsverlies verlaten.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 16:49
door AppleMoose
Eens, en hoe meer je staakt, des te groter de teleurstelling over het resultaat en over wat je níet hebt bereikt...

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 17:05
door Daniel
Dennenboom schreef: za 25 feb 2023, 16:36 Dat weten ze ook bij de vakbond, maar niemand wil deze loopgravenoorlog zonder gezichtsverlies verlaten.
Je bedoelt met gezichtsverlies neem ik aan ;)

Verder eens dat we voorbij het punt zijn dat meer staken nog werkt. En sowieso moeten ze voor de bron van de problemen eerder op het Binnenhof zijn dan bij de werkgevers.
De vakbonden schreeuwen graag over de marktwerking die het probleem zou zijn, maar die frisse wind was in sommige regio's gewoon hard nodig.
Het probleem is marktwerking gecombineerd met een overheid die hard aan de geldkraan draait, daardoor moet er zo extreem efficiënt gepland worden om nog aan de eisen te voldoen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 17:10
door Tom98
Massaal met de bussen het binnenhof barricaderen dan maar?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 17:59
door Buzjevur
Topidee. Respect voor elkaar herpakken (we hebben tenslotte allemaal baat bij een solide ov) en als één front laten zien dat de rek er uit is. Als boeren en touringcar bedrijven het kunnen, waarom het ov dan niet? Dat geeft bij het grote publiek ook veel meer sjoege dan wat nu wordt ervaren als reiziger pesten.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 18:18
door Dennenboom
Daniel schreef: za 25 feb 2023, 17:05
Dennenboom schreef: za 25 feb 2023, 16:36 Dat weten ze ook bij de vakbond, maar niemand wil deze loopgravenoorlog zonder gezichtsverlies verlaten.
Je bedoelt met gezichtsverlies neem ik aan ;)
Klopt. Tekst aangepast.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 20:32
door en-es
De stakingskas raakt een keer leeg. Hoe dan verder.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 22:24
door dennistd
Dan verhogen de vakbonden gewoon de contributie (A)

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 25 feb 2023, 22:31
door IIVQ
Tom98 schreef: za 25 feb 2023, 17:10 Massaal met de bussen het binnenhof barricaderen dan maar?
Vanuit Hoorn en Alkmaar komen die bussen niet op één lading naar Den Haag en terug 😇
Over staken en ZE gesproken: De staking zorgde ervoor dat afgelopen week al regelmatig bussen gebruik maakten van de 2 al opgeleverde laders op Station Hilversum.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 08:17
door Nitein-Repart
Is het niet mogelijk dat de provincies en stadsregio's (concessieverleners) dreigen met torenhoge boetes voor de vervoerders als bussen en treinen niet rijden (buiten bijzondere weersomstandigheden om), op die manier kun je als concessieverlener wel druk zetten om de staking zo spoedig mogelijk te beëindigen?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 08:25
door marvinkok
Ze hoeven niet te dreigen, niet gereden ritten zit gewoon al een boete op. Vaak zit er in de contracten wel een voorwaarde dat X aantal dagen staking bijvoorbeeld niet beboet wordt, maar er zijn concessies waar dat aantal al ruimschoots is gehaald en er dus gewoon boetes uitgedeeld worden.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 08:34
door VIRM
En als de vervoerders nauwelijks middelen hebben om salarissen meer dan die 8%
te verhogen en werkomstandigheden te verbeteren, hoe gaan ze dan een reeks boetes betalen? En nee, geen idee hoeveel reserves de vervoerders hebben.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 08:50
door Dennenboom
Als je het onmogelijke van vervoerders vraagt zal dat uiteindelijk leiden tot een situatie waar er niet meer ingeschreven wordt op concessies.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 09:23
door sirvinniei
En dan wordt er ingeschreven door overheden, zoals bij de veerpont tussen Vlissingen en Breskens en is FNV weer blij, want dan is de marktwerking verdwenen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 09:27
door PatrickM
Dat is ook nog maar de vraag, er zijn genoeg aanbestedingen mislukt die daarna opnieuw in de markt zijn gezet met een aangepast PvE.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 10:20
door Buzjevur
Van de cnv flyer:

"Vaak krijgen we de vraag: waarom voeren jullie geen publieksvriendelijke acties? Bijvoorbeeld door mensen gratis te laten reizen?" Dat zou inderdaad een sympathieke actie zijn maar volgens de rechter is dit een vorm van staken. Dat betekent dat werkgevers in zo'n geval loon in mogen houden. Daar schieten we dus helemaal niks mee op. De bussen rijden dan wel, maar daar betalen de chauffeurs dan zelf voor."

Twee dingen die ik niet begrijp:
- als de bussen wel rijden maar geen inkomsten opleveren, dan heeft de werkgever daar toch last van? Of is het zo slecht gesteld dat de besparing op salaris dat al compenseert?
- als gratis vervoer een vorm van staken is dan gebeurt er exact hetzelfde als bij de huidige vorm van staken (loon inhouden) dus waarom zou de bond nu wel stakingsvergoeding geven en in het geval van gratis vervoer niet?

Volgens mij heb je dan veel meer sympathie bij het publiek, een stuk minder onrust op de werkvloer en is het dan makkelijk langdurig vol te houden. Wat is dan het addertje onder het gras?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 10:53
door Philip
PatrickM schreef: wo 01 mar 2023, 09:27 Dat is ook nog maar de vraag, er zijn genoeg aanbestedingen mislukt die daarna opnieuw in de markt zijn gezet met een aangepast PvE.
'Aangepast PvE' betekent in werkelijkheid 'minder bussen'.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 11:14
door DPDelft
Buzjevur schreef: wo 01 mar 2023, 10:20 Van de cnv flyer:

"Vaak krijgen we de vraag: waarom voeren jullie geen publieksvriendelijke acties? Bijvoorbeeld door mensen gratis te laten reizen?" Dat zou inderdaad een sympathieke actie zijn maar volgens de rechter is dit een vorm van staken. Dat betekent dat werkgevers in zo'n geval loon in mogen houden. Daar schieten we dus helemaal niks mee op. De bussen rijden dan wel, maar daar betalen de chauffeurs dan zelf voor."

Twee dingen die ik niet begrijp:
- als de bussen wel rijden maar geen inkomsten opleveren, dan heeft de werkgever daar toch last van? Of is het zo slecht gesteld dat de besparing op salaris dat al compenseert?
- als gratis vervoer een vorm van staken is dan gebeurt er exact hetzelfde als bij de huidige vorm van staken (loon inhouden) dus waarom zou de bond nu wel stakingsvergoeding geven en in het geval van gratis vervoer niet?

Volgens mij heb je dan veel meer sympathie bij het publiek, een stuk minder onrust op de werkvloer en is het dan makkelijk langdurig vol te houden. Wat is dan het addertje onder het gras?
De rechter heeft het gratis meenemen van reizigers verboden als staking. Bovendien is het aan reizigers niet uit te leggen. De chauffeurs die wel gewoon werken zullen discussies gaan krijgen met reizigers die verwachten gratis mee te kunnen reizen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 11:45
door dennistd
Heb je een linkje naar die uitspraak @DPDelft ? Het enige dat ik kan vinden is dat de werkgever een deel van het loon mag inhouden als er op die manier gestaakt wordt. Zie bijvoorbeeld ook https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... 003:AF2826
4.1. Het gaat in dit geding, kort gezegd, om het antwoord op de vraag of de door de bonden in april 2002 georganiseerde collectieve actie Gratis Openbaar Vervoer onrechtmatig jegens VWOV c.s. moet worden geacht. De voorzieningenrechter heeft die vraag ontkennend beantwoord en de vorderingen van VWOV c.s. inhoudende dat de bonden wordt bevolen hun leden op te roepen de actie onmiddellijk te staken en zich te onthouden van iedere oproep tot, aanmoediging aan of ondersteuning bij het vervoeren van passagiers zonder controle op het bezit van geldige plaatsbewijzen, afgewezen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 11:56
door Thijsjuh
dennistd schreef: wo 01 mar 2023, 11:45 Heb je een linkje naar die uitspraak @DPDelft ? Het enige dat ik kan vinden is dat de werkgever een deel van het loon mag inhouden als er op die manier gestaakt wordt. Zie bijvoorbeeld ook https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... 003:AF2826
4.1. Het gaat in dit geding, kort gezegd, om het antwoord op de vraag of de door de bonden in april 2002 georganiseerde collectieve actie Gratis Openbaar Vervoer onrechtmatig jegens VWOV c.s. moet worden geacht. De voorzieningenrechter heeft die vraag ontkennend beantwoord en de vorderingen van VWOV c.s. inhoudende dat de bonden wordt bevolen hun leden op te roepen de actie onmiddellijk te staken en zich te onthouden van iedere oproep tot, aanmoediging aan of ondersteuning bij het vervoeren van passagiers zonder controle op het bezit van geldige plaatsbewijzen, afgewezen.
Dit klopt, het is dus niet de rechter die het verboden heeft (wat vaak gezegd wordt). Alleen kunnen werkgevers dan een deel loon inhouden wat ervoor zorgt (volgens de vakbonden dan) dat werkgevers positiever zouden uitkomen dan normaal... Volg die redenering ook niet helemaal maar goed het zal.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 12:27
door Dennenboom
Snap ik ook niet helemaal. De vervoerders hebben door een staking niet alleen minder personeelskosten maar ook nog eens minder brandstof- en onderhoudskosten. Bij gratis vervoer alleen wat minder personeelskosten. Reizigersinkomsten vervallen in beide opties even veel, dus dat maakt niet uit.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 12:58
door DPDelft
dennistd schreef: wo 01 mar 2023, 11:45 Heb je een linkje naar die uitspraak @DPDelft ? Het enige dat ik kan vinden is dat de werkgever een deel van het loon mag inhouden als er op die manier gestaakt wordt. Zie bijvoorbeeld ook https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... 003:AF2826
Nee, heb ik niet en zal er waarschijnlijk ook niet zijn gezien deze uitspraak. Maar voor zowel passagiers, chauffeurs als werkgevers lijkt mij dat een lastige situatie om mee te werken waarbij een deel van de chauffeurs gratis vervoer rijdt. Controle daarop en eventuele handhaving zorgt alleen maar voor meer tweedeling onder het personeel.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 13:03
door Bemined
Het lijkt me ook niet dat de bonden kunnen besluiten dat alle bussen gratie zouden zijn, want dan zou men dit ook opdwingen aan werkwilligen die niet vanuit de stakingskas gecompenseerd worden. Bij metro en trein waar poortjes op het perron staan zou dat in de praktijk dus alsnog neerkomen op dat het niet mag want die poortjes kun je niet alleen openen als de eervolgende trein door een stakende machinist gereden wordt.