Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Dan moet er iets anders de pendeldienst tussen Den Haag HS en Den Haag Centraal rijden, dus dit is een vrij efficiënte oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Het is dan wel efficiënt, maar voor de reiziger is het natuurlijk vrij zinloos deze koppeling op de treinaanwijzers te vermelden. Een rechtstreekse trein van Laan van NOI naar Centraal is altijd sneller.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jossevb
Berichten: 208
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jossevb »

Helpt ook niet dat door de vertraging 2 treinen tegelijk de zelfde route lijken te nemen
AnderzamNL
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AnderzamNL »

Dat, en ook nog dat de vertrekperrons verwisseld werden. Ik heb enkele onzekere toeristen geholpen om in de juiste trein te stappen.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
rooddolfijn
Berichten: 825
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rooddolfijn »

Suus schreef: do 27 jul 2023, 14:37 Dan moet er iets anders de pendeldienst tussen Den Haag HS en Den Haag Centraal rijden, dus dit is een vrij efficiënte oplossing.
Iets verderop tussen Schiedam en Rotterdam rijdt er een pendeldienst, terwijl de sprinters en intercity's vanuit Dordrecht gewoon keren in Rotterdam...
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ja, maar op Rotterdam Centraal lijken er ook iets van werkzaamheden te zijn, want de eerste spoorbak van spoor 2 en 3 lijkt ook niet in gebruik, en dat maakt meteen het hele spoorgebruik op het station een chaos.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu
Berichten: 665
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Suus schreef: do 27 jul 2023, 14:37 Dan moet er iets anders de pendeldienst tussen Den Haag HS en Den Haag Centraal rijden, dus dit is een vrij efficiënte oplossing.
Met op opeenvolgende stations (HS, Centraal, en weer HS) keringen van 15, 21 en 12 minuten voor de 2400. Qua materieel is efficient dus niet echt het goede woord.
De 2200 is wel een stuk beter: 10, 9 en 9 minuten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21507
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

AnderzamNL schreef: do 27 jul 2023, 12:51 Heel leuk dat de IC's op Den Haag HS kopmaken en doorrijden naar Den Haag C, maar op Leiden C leidt dat tot een beetje verwarring:
Afbeelding
Ik vind het raar dat bij de onderste trein wel de pijl wordt getoond en bij de bovenste trein niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:
AnderzamNL schreef: do 27 jul 2023, 12:51 Heel leuk dat de IC's op Den Haag HS kopmaken en doorrijden naar Den Haag C, maar op Leiden C leidt dat tot een beetje verwarring:
Afbeelding
Ik vind het raar dat bij de onderste trein wel de pijl wordt getoond en bij de bovenste trein niet.
Waarschijnlijk omdat de 2400 normaal gesproken al een pijlbestemming heeft, terwijl de 2200 normaliter geen pijl heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
April064
Berichten: 743
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Maar de :45 is de 2200, de :35 is de 2400, dus dat kan niet de reden zijn.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Dan is het juist wel de reden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
April064
Berichten: 743
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

oh ja, want de 2400 heeft het eerder op de route al. Sorry, dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ThatPCDude »

Zie toevallig werkzaamheden voorbij komen te Alkmaar en omgeving. Is prorail daar nu ook al begonnen met haar saneerdrift of wordt dit stuk spoor nog voorlopige gratie verleend alvorens het verslonden zal worden op de slachtbank van ProRail?

Naast dat deze zin poëtisch is vat ie wel goed samen wat mijn angst is, dat ook station Alkmaar moet geloven aan een decimering en afwaardering tot uit de kluiten gewassen spoorhalte.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Durashift
Berichten: 5719
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

^^ Je angst wordt bewaarheid: :D

PHS it is.
Tussen Alkmaar/Heerhugowaard en Amsterdam gaan in de toekomst meer treinen rijden. Om dat mogelijk te maken moet het bestaande spoor worden aangepast. (..)

Ruimte gezocht

Begin 2019 is besloten dat daarvoor een nieuw opstelterrein bij Heerhugowaard wordt ingericht. Daarnaast past ProRail het spoor inclusief het station in Uitgeest aan, zodat er meer treinen kunnen rijden vanuit de kop van Noord Holland naar regio Amsterdam en naar de rest van het land.De aanpassingen zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

De reizigerscorridor Alkmaar – Amsterdam is een belangrijke spoorader. Zo telden we in 2014 op een gemiddelde werkdag in 48.000 reizigers op meetpunt Zaandam-Koog aan de Zaan. De prognose voor 2030 ligt tussen de 66.000 en 69.000.(..)
https://www.prorail.nl/programmas/progr ... -amsterdam
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ThatPCDude »

waar ik eerder op doel is of die werkzaamheden NU plaatsvinden of dat ze later pas plaatsvinden?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Middenin de drukte had NS braaf na aankomst van de 700658 uit Utrecht de trein gesplitst om volgens plan de 700669 met een los drietje te gaan rijden :X
Stond op het punt dan maar een kwartier later thuis te zijn en via Schiphol om te reizen, toen er opeens een berg reizigers uitstapte om naar het achterste stel te lopen. En jawel, binnen 10 minuten na afkoppelen werd die weer aangekoppeld omdat het toch wel erg vol werd.

Je zou zeggen dat NS dat vooraf ook wel had kunnen voorspellen...

Al is er sowieso een grote uitbraak van losse-drietjeritus aan de gang, op de omreisroute via Hilversum voor Utrecht - Amersfoort rijden die ook volop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Schijnt er al langer in te zitten, maar zag het vandaag voor 't eerst: treinsamenstellingen voor de eerstvolgende internationale trein...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21507
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: za 29 jul 2023, 18:48 Middenin de drukte had NS braaf na aankomst van de 700658 uit Utrecht de trein gesplitst om volgens plan de 700669 met een los drietje te gaan rijden :X
Stond op het punt dan maar een kwartier later thuis te zijn en via Schiphol om te reizen, toen er opeens een berg reizigers uitstapte om naar het achterste stel te lopen. En jawel, binnen 10 minuten na afkoppelen werd die weer aangekoppeld omdat het toch wel erg vol werd.

Over welk station heb je het nu?
Niet iedereen kent alle afwijkingen uit zijn hoofd. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ow, Rotterdam Centraal. Dat vergat ik er helemaal bij de zetten. (Afkortingen stonden er überhaupt niet in)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 6051
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Vanwege werkzaamheden in de Willemsspoortunnel stoppen er geen treinen op Rotterdam Blaak. De NS zet taxibusjes in tussen Centraal en Blaak. Vandaag wel handig omdat de trams niet reden, ik zag de nodige mensen met koffers die zo een overstap op Beurs uitspaarden, maar de rest van de week lijkt het me toch een beetje zinloos als er een 3x zo vaak rijdende rechtstreekse tramverbinding is tussen deze stations die ook nog eens een kortere loopafstand tot het station hebben.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21507
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat de meeste reizigers inderdaad wel de tram zullen nemen, maar voor reizigers met een NS-abonnement leidt de tram wel tot hogere kosten. Voor die reizigers is de taxibus erg welkom.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 6051
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Ook met reizen op saldo ben je duurder uit als je normaliter je reis op Blaak zou beëindigen. Maar die taxibusjes hebben bij lange na niet genoeg capaciteit voor alle reizigers die normaliter op Blaak in- en uitstappen. Dus blijkbaar rekent men er op dat veel reizigers op eigen initiatief en op eigen kosten het stadsvervoer pakken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Of doorfietsen. Ik neem richting Dordrecht meestal de trein op Rotterdam Blaak omdat de metro vanaf mijn huis vaker rijdt en net zo snel is als met de tram naar Centraal en je toch dezelfde treinen hebt, heb nog niet besloten of ik nu een weekje naar Rotterdam Centraal ga of de metro neem naar Schiedam Centrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Daniel schreef: za 29 jul 2023, 22:04 Schijnt er al langer in te zitten, maar zag het vandaag voor 't eerst: treinsamenstellingen voor de eerstvolgende internationale trein...
Afbeelding
Is die onderste regel afwisselend Nederlands en Engels? Want 1st is geen Nederlands.
waldo79
Berichten: 7701
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Het maakt zo'n scherm allemaal wel vol en druk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten