Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
In Dordrecht staat de sprinter naar Roosendaal zoals gebruikelijk op 3b, maar de sprinter naar Nijmegen erachter op 3a en de sprinter naar Den Haag Centraal op 2a. Mooie cross-platform tussen de s6600 en de s5100 daardoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De aanduidingen van de eerste klas zijn altijd in het Engels op de TBP's.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja, daar had ik hier ook al een keer over gemopperd, maar blijkbaar vindt men het Nederlands niet belangrijk genoeg.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Afgelopen zaterdag zag ik in verschillende treinen op de schermen dat de mededeling dat je met een tweede klas kaartje niet in de eerste klas mag zitten. De mededeling was zowel in het Nederlands als het Engels.
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik denk dat iedere treinreiziger "1st" begrijpt...
F.k.a. Bollenstad
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Als reiziger in het buitenland zou ik het jammer vinden als ik zou zien dat op publieke plaatsen de plaatselijke taal niet overal prominent wordt gebruikt. Nederland vormt hier een uitzondering binnen Europa.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja mee eens maar ... de buitenlandse plaatselijke taal begrijpt niet iedereen. En daarom is het ook wel handig als belangrijke mededelingen in meerdere talen geschreven staan c.q. worden omgeroepen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Sleutelwoord is wat mij betreft "ook".
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Waar gaat dit nu eigenlijk over? Gaan we werkelijk zo'n groot punt maken van het feit dat voor de volgende trein de aanduiding voor de eerste klasse alleen als "1st" wordt aangegeven en niet als "1e"? De rest wordt keurig tweetalig aangegeven.
F.k.a. Bollenstad
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het is zomervakantie en het regent...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Een bericht op een forum is tegenwoordig "zo'n groot punt maken"?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het is ook voor de huidige/eerstvolgende trein. En zo'n groot punt maak ik er nou ook niet van hoor. Ik zie het meer als een klein verbeterpuntje.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja het wordt wat voller allemaal, maar ik zie er op zich wel de meerwaarde van. Internationale treinen worden nog al eens kort voorafgegaan door een binnenlandse trein terwijl het prettiger is als je langer vooraf al de juiste plek op het perron kunt opzoeken.
Ze moeten het niet ook voor de volgende binnenlandse trein ook gaan doen nee.
Briljant idee: waarom tonen we niet net als bij onze oosterburen (en hun zuiderburen) gewoon "1" als aanduiding voor de eerste klasse. Dat snapt daar ook iedereen.
Verwarring met rijtuignummers heb je geen last van want, vast met een reden, het rijtuignummer 1 komt bijna niet voor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat ja. Met de vraag waarom je CTA's niet in eerste instantie in het Nederlands maakt. Dan kun je wel met gemeenplaatsen als "wie begrijpt het niet dan?" aankomen, maar waarom spreken we dan überhaupt nog Nederlands.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik snap niet waarom er een "e" of "st" bij de klasse moet, als het op en in de treinen met alleen het cijfer aangegeven wordt?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
"1 class" of "1 klasse" leest zo raar...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja, maar dat staat er op de treinaanwijzers niet achter dus dat maakt niet uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dan heb ik niks gezegd en is die '-st' erachter inderdaad maar raar.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik vermoed dat het toch is om verwarring met de rijtuignummers te voorkomen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Waarom is dat in Nederland dan opeens verwarrend en in het buitenland niet? En daarnaast, zoals gezegd zijn er eigenlijk geen internationale treinen die een rijtuignummer 1 hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik ben een absolute beginner in de wereld van zitplaatsen reserveren, maar tot nu toe ben ik geen rijtuig 1 tegengekomen. Ik heb eind augustus in enkele treinen gereserveerd met Interrailkorting. Voor ICE 255 begonnen de rijtuignummers bij 31 en ICE 27 heeft nummers in de 20- en 30-tallen. Bij ÖBB kon ik wel zitplaatsen reserveren, maar niet specifieke stoelen kiezen voor Railjet 162 een week later.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Bij internationale treinen die in Nederland komen bestaat dat ook niet zover ik zie. Thalys noemt het wel in een document met plattegrondjes van de zitplaatsen (rijtuignummers in de 0x, 1x en 2x afhankelijk van het aantal stellen), maar de met dubbele stellen rijdende Thalys die ik laatst had kende alleen 1x en 3x stelnummers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De ICE4 heeft een rijtuig 1, en ik weet niet hoe de ICE-L ingedeeld gaat worden.
Thalys heeft trouwens zitplaatsnummers op basis van bestemming of afkomst. Treinen van/naar Amsterdam Centraal zijn 1x-nummers, treinen van/naar Duitsland 2x-nummers, treinen die in Frankrijk een ander begin-/eindpunt hebben dan Gare du Nord 3x-nummers en korttrajectritten Parijs - Brussel zijn 0x-nummers.
Thalys heeft trouwens zitplaatsnummers op basis van bestemming of afkomst. Treinen van/naar Amsterdam Centraal zijn 1x-nummers, treinen van/naar Duitsland 2x-nummers, treinen die in Frankrijk een ander begin-/eindpunt hebben dan Gare du Nord 3x-nummers en korttrajectritten Parijs - Brussel zijn 0x-nummers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten