Dienstregeling 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door waldo79 »

Dan heb ik niks gezegd :mrgreen:
Van die m wist ik niet 8-)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Bee schreef:De t is voor een specifieke trein, de s voor een serie en de m voor een treinstel. Echter, het gaat vaker mis bij Erno dus wellicht staat er bij hem een instelling verkeerd.

Anyway, zover ik kan zien wordt er gewoon langs het perron gekeerd in Nijmegen, in ieder geval in het weekend heb ik dat ook gewoon meerdere keren zelf waargenomen.
Misschien ligt het omdat ik vanuit Tapatalk post, dit is vanuit Tapatalk gespost:
s3100
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Bee schreef:De t is voor een specifieke trein, de s voor een serie en de m voor een treinstel. Echter, het gaat vaker mis bij Erno dus wellicht staat er bij hem een instelling verkeerd.

Anyway, zover ik kan zien wordt er gewoon langs het perron gekeerd in Nijmegen, in ieder geval in het weekend heb ik dat ook gewoon meerdere keren zelf waargenomen.
Sta dagelijks op station Nijmegen en de s3100 rijdt buiten de spits echt door naar het opstalterrein om daar te keren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Nouja, als ik kijk lijkt de kering in bijna alle gevallen gewoon langs het perron te gebeuren. Er zijn een paar treinen (ik zie zo op het eerste gezicht de t3133 op woensdag, die drie minuten later aankomt op spoor 4a) waar iets afwijkend mee gebeurd. Kan echter ook aan een onderhoudsrooster o.i.d. liggen, ik heb niet alle treinen van alle dagen van de week bekeken, maar het gebruikelijke patroon is zo te zien:

Inkomende s3100 komt aan op spoor 1a om :02 en :32, uitgaande s3000 vertrekt op spoor 1a om :12 en :42.
Inkomende s3000 komt aan op spoor 1a om :17 en :47, uitgaande s3100 vertrekt op spoor 1a om :27 en :57.

In sommige gevallen wordt (een fase van) spoor 3 gebruikt, ook dat kan aan een onderhoudsrooster liggen, ik kan mij herinneren dat Nijmegen wat dat betreft een lastig station is. Maar nog efficiënter spoorgebruik in Nijmegen voor de Utrecht-treinen kan haast niet en de kering op elkaar is met tien minuten in principe lang genoeg voor bijzondere handelingen (aftrappen, bijplaatsen) :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Freek »

Als ze op spoor 3 binnenkomt wordt het stel naar het emplacement gebracht. Gebeurd inderdaad een paar keer per dag.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

http://www.ns.nl/vertrekstaten/nm1.pdf
Als je hier kijkt vertrekken op werkdagen in de daluren de s3100 van spoor 3. Ik vraag me wel af waarom er in het weekend wel op elkaar wordt gekeerd. VIRM4 is te klein voor de s3000 en VIRM6 te groor voor de s3100.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Die vertrekstaat is van het vorige wijzigingsblad, maar wat is sowieso het probleem als er in de daluren niet op elkaar wordt gekeerd? Dan rijdt de s17600 niet.

Overigens rijden de s3000 en s3100 gemiddeld gezien beide met een VIRM-VI, ook de treinen naar Schiphol zijn gewoon druk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Vaak zat een VIRM4 gezien in de s3100, blijkbaar is de s3100 toch significant minder druk dan de s3000.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Wubbo »

Ik heb ook vaak genoeg een viertje gezien in de s3000, dus wat dat betreft... Maar als ik het goed heb keren die intercity's nu ook al op elkaar in de spits, wat dat betreft wijzigt er dus niets in 2015.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Meltrain »

Uit de tijden van Frank haal ik dat de 17600 in Wijchen een kering van 24 minuten en in Nijmegen een kering van 15 minuten heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Milco »

In de huidige dienstregeling komt de s2600 richting Asd - Vs om :29 en :59 aan te Alm en daar vertrekken ze dan weer om :01 en :31. In de praktijk komt hij wel eens al om :28 of :58 binnenrollen.
De vertrektijd in de dienstregeling van 2015 wordt :02 en :32, dus dat wordt volgens dienstregeling een stop van 3 minuten, wat er in de praktijk wel eens 4 zouden kunnen worden.

Krijgen we weer de praktijken van het laatste jaar van de s3900? :mrgreen:
Deze kwam aan om :02/:32 en vertrok om :03/:33 maar stond geregeld al om :29/59 aan het perron. Mooi was dat altijd zo'n 1700+DDAR die binnen kwam scheuren om vervolgens 4 minuten pauze te hebben! :mrgreen:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door starx »

Volgens mij was het hier nog niet gemeld:

Vanaf volgend jaar gaat de s17400 alleen nog in de spits rijden over het gehele traject. De kwartierdienst Breukelen-Utrecht Centraal komt daarmee in de daluren te vervallen. Ook enkele aansluitende bussen in Breukelen vervallen.

Ik vind deze verandering zelf wel begrijpelijk. De BRU moest er flink voor betalen en die hebben in deze bezuinigingstijd ook niet oneindig veel geld. Wat ik me wel afvraag is of de s7400 dan in het dal weer door gaat rijden naar Amsterdam. Als dat gebeurt vind ik het zelfs een verbetering, maar ik vraag me af of dat niet een conflict met de ICE oplevert (was een paar jaar geleden nog een probleem).
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Zugführer »

Is in het Regio Utrecht topic wel over gesproken. Ook daar kwam de wens voor een doorgetrokken 7400 naar voren. Ik zie alleen geen verband tussen beide zaken. Hoe koppel je het niet meer laten rijden van de 17400 buiten de spits aan het door laten rijden van de 7400 gedurende de hele dag?
Ik ben overigens wel bang dat men hier heel wat reizigers mee gaat verliezen in Zuilen, Maarssen en Breukelen, die voortaan de bus gaan nemen, die vaak wel minimaal een kwartierdienst rijdt.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Gekko123 »

Volgens mij gaat de s7400 voorlopig nog niet doorrijden naar Amsterdam. Tot nu toe heeft er ooit alleen iets op nu.nl gestaan daarover, maar meer ook niet. Vanuit de officiele bronnen heb ik in ieder geval nog niets vernomen over een eventuele doortrekking naar Amsterdam. Ik vraag me persoonlijk ook wel af waar je dat ding wilt keren, aangezien er op Amsterdam Centraal niet echt plek is voor een extra kerende treinserie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Zugführer »

Net als in de spits koppelen aan de s4700, die rijdt toch de hele dag?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door starx »

Het lijkt mij een goed idee als de s7400 de hele dag gaat doorrijden. Het scheelt zowel in Breukelen als in Amsterdam een kerende treinserie.

Overigens vond ik nog iets in deze pdf: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... traal.html.

Hierin staat dat de s7400 de hele dag vanuit Amsterdam naar Breukelen rijdt (4x per uur een sprinter).
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ben ook voorstander van het doortrekken van de s7400 naar Amsterdam buiten de spits. Breukelen is een vrij onlogisch eindpunt en doortrekking kan voor meer klanten zorgen, aangezien Maarssen dan een directe verbinding met Amsterdam krijgt en Abcoude met Utrecht buiten de spits.

Uit observaties (hoewel niet erg representatief) blijkt dat de s17400 niet veel klanten de trekken, dus het vervallen van deze treinserie buiten de spits is mij niet geheel vreemd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door starx »

Omdat de s7400 ongeveer een half uur lang moet keren in Breukelen in het dal, zou het doortrekken naar Amsterdam slechts één extra omloop kosten.

Wat ik me nog wel afvraag. Gaat het geen conflict opleveren met de ICE? Dat was een aantal jaar geleden nog wel zo en toen moest de s7400 in de spits in één richting Muiderpoort en Amstel overslaan. Het zou kunnen dat dit destijds is opgelost door de ICE in de spits uit te buigen. Dan zou het wel een probleem zijn als dit de hele dag moet.
Maar dan zou het nog steeds geen ramp zijn als die stations één keer per 2 uur worden overgeslagen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door reisthijs »

Het gaat in dienstregeling 2015 in elk geval niet gebeuren.

Dat conflict met de ICE is er nog steeds, dat is nu opgelost door de s7400 op die momenten uit te buigen, dan rijdt deze tussen Centraal en Bijlmer 2 minuten eerder dan anders.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Daelea »

Voor zover ik nu kan zien, gaat de spooropstelling van Leiden C zoals elk jaar weer op de schop:
- s5700 naar Ut gaat vertrekken van 5b (ipv 4a nu)
- s2200 naar Hlm van 4a (ipv 4b)
- s2100 naar Hlm van 4b
- s2200 naar Gv van 8a (ipv 9b)
- s2600 naar Gv van 8b
- s4300 naar Shl van 9a (ipv 5a)

Als de situatie van begin deze dienstregeling (s5700 verplaatst naar 4a) iets voorspellend is, voorzie ik veel problemen met de s2200 richting Gv, zeker in de spits. Reizigers zijn zeker op spoor 8/9 gewend dat hun trein van de b-zijde vertrekt, de schermen op de a-zijde staan ook altijd uit. Voor wie Ledn niet kent: a en b is nogal een verschil, de b-zijde komt uit bij de trap, de a-zijde is vanaf de (dichtstbijzijnde) trap nog zeker een bak of twee lopen tot de voorkant van de trein. Ik vermoed dat veel treinen gewoon op 8b binnen zullen komen (zoals nu vaak op 4a/5a gebeurt) wat de duidelijkheid niet ten goede komt. Ook zullen de treinen die wel op 8a stoppen, niet zo gezellig worden in de voorste bak...

Ik vraag me oprecht af waarom de spooropstelling te Ledn elk jaar zo gewijzigd moet worden, aangezien reizigers (en machinisten!) nu al vaak de weg kwijt zijn en treinen constant op de verkeerde fase of op beide fasen staan.
Laatst gewijzigd door Daelea op ma 20 okt 2014, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door jesperhaverkamp »

2100 vanaf 8 snap ik niet. Dan kom je in de knel met de 2600. Je hebt nu juist mooi conflictvrij Shl - 8 - Gv en Hlm - 9 - Gvc.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Daelea »

Mijn excuses, de s2600 richting Gv gaat vertrekken van 9b, dus die wisselt om met de s2100.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door IC140 »

Ik zie de s2600 nog gewoon op 8B en de s2100 gewoon op 9B staan.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Daelea »

Nogmaals mijn excuses, ik zie dat ik in mijn eerste post twee nummertjes verwisseld heb: de s2600 gaat inderdaad van 8b (ipv de s2100 richting Gv (dat kan ook helemaal niet...) zoals ik eerst meldde). Ik zal het aanpassen!
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door starx »

Zou het kunnen dat de opstelling verandert omdat de Benelux een doorkomst in Leiden krijgt? Misschien dat de huidige opstelling ergens een conflict oplevert.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten