Pagina 1 van 4

Tariefeenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 16:32
door Bartjk
Hallo, Ik heb een vraag.
Hoe worden de tariefeenheden berekend?
Bij de opening van de hanzelijn in 2012 was er ophef over dat de hanzelijn duurder zou zijn dan vergelijkbare trajecten in Nederland. Dit zou worden opgelost. Nu ben ik nog eens gaan kijken of het nou echt is veranderd aangezien een enkeltje Lelystad-Dronten laatst met €0,20 is verhoogd van €4,80 naar €5,00.

Lelystad-Dronten is volgens de NS 25 tarief eenheden. Ik heb ff nagemeten en de afstand is 20,7km (het traject zelf) en hemelsbreed is dit 17 km.

Ik ben nog even naar een vergelijkend stuk spoor op zoek gegaan. Het traject Harderwijk-'t Harde is exact even lang, namelijk 20,7km. Hemelsbreed liggen de stations 20,2km uit elkaar.
Voor dit traject rekent de NS 21 tariefeenheden.

Dit verschil is €0,60 voor een enkeltje, €1,20 voor een retourtje en €190 euro op jaarbasis.
Iets klopt hier niet lijkt me. Is dit verschil te verklaren?

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 16:44
door Suus
Ja: het aantal tariefeenheden tussen Lelystad en Zwolle is groter zodat Weesp - Zwolle via beide routes, dus via Lelystad en via Amersfoort, in tariefeenheden gelijk zijn.

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 16:45
door marlies
De Hanzelijn is bewust kunstmatig langer in tariefkilometers dan in werkelijke kilometers om te zorgen dat Zwolle - Weesp via de Hanzelijn even duur is als via de 'oude' route zodat een kaartje op beide routes geldig is. Daar is dit een (vervelend) symptoom van.

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 16:48
door reisthijs
Zonder die aanpassing zou een kaartje ook op beide routes geldig zijn. Alleen de prijs zou dan lager zijn.

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 16:50
door marlies
Nee, dan is een reis via Amersfoort een omweg waarvoor je een via-kaartje moet kopen (dus uit- en weer inchecken in Amersfoort).

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 16:53
door Bartjk
Maar waarom moet dit dan naar boven worden afgesteld. Dit wist de ns toch al ruim van te voren?

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 17:10
door marlies
Van de twee opties om beide routes tariefmatig gelijk te houden (ene traject kunstmatig duurder maken of andere traject kunstmatig goedkoper maken) is het nogal voordehandliggend dat NS de eerste optie kiest. Weliswaar in handen van de staat, maar het is gewoon een commercieel bedrijf dat dus ook gewoon commercieel denkt.

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 17:12
door Klaasje
Ja, en je kon het al van kilometers afstand zien aankomen omdat hetzelfde is gebeurd met Woerden-Breukelen(tarief op Amsterdam-Rotterdam als via Haarlem), Weesp-Schiphol (tarief via Amsterdam CS), Almere Muziekwijk-Naarden=Bussum (via Weesp), Amsterdam-Schiphol-Leiden (tarief via Haarlem) en Schiphol-Rotterdam (via Leiden en daar nog een toeslag over)

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 17:15
door Suus
In dat lijstje is er ook nog Utrecht - Schiphol, dat in tariefeenheden gelijk is via de Utrechtboog en via Duivendrecht, ondanks dat het via de Utrechtboog korter is.

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 17:18
door webguy
De enige wijziging is dus dat per 2 april de regionale trajecten er 'uitvallen' waardoor er opeens dingen veel langer worden via de echte route. Arnhem - Baarn is bijvoorbeeld het kortst via Lunteren, dus wordt 3,30 duurder.

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 17:20
door reisthijs
marlies schreef:Nee, dan is een reis via Amersfoort een omweg waarvoor je een via-kaartje moet kopen (dus uit- en weer inchecken in Amersfoort).
Nee, het telt niet als omweg als je eerder op je eindbestemming aankomt dan met de eerstvolgende rechtstreekse trein. Zoals bijvoorbeeld Schiphol-Zwolle, dat zou gewoon zonder via-kaartje mogen

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 17:31
door marlies
reisthijs schreef:
marlies schreef:Nee, dan is een reis via Amersfoort een omweg waarvoor je een via-kaartje moet kopen (dus uit- en weer inchecken in Amersfoort).
Nee, het telt niet als omweg als je eerder op je eindbestemming aankomt dan met de eerstvolgende rechtstreekse trein. Zoals bijvoorbeeld Schiphol-Zwolle, dat zou gewoon zonder via-kaartje mogen
Da's, helaas, niet helemaal waar. Schiphol-Zwolle kom je met de andere route inderdaad 2 minuten eerder aan dan de eerstvolgende verbinding via de Hanzelijn dus daar had het gemogen. Maar als je doorreist naar Groningen geldt het weer niet want dan kom je met die omweg op exact hetzelfde moment aan. Omdat het qua tarief gelijk is gesteld mag dat nu wel.

Maar uiteindelijk is het uiteraard gewoon een manier om de reiziger mee te laten betalen aan de aanleg van de Hanzelijn, de rest is het excuus dat ze er voor gebruiken.

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 17:48
door Bartjk
Ik ben nog even verder gaan meten.
Dit zijn de afstanden in kilometers op de hanzelijn met daarnaast de tarief eenheid voor dat stuk traject:

Lelystad-Dronten
Traject afstand: 20,7 km
Tarief eenheid: 25

Dronten-Kampen Zuid
Traject afstand: 13,5 km
Tarief eenheid: 17

Kampen Zuid-Zwolle
Traject afstand: 15,2 km
Tarief eenheid: 15

Lelystad-Zwolle
Traject afstand: 49,4 km
Tarief eenheid: 57

Het meest vreemde hier aan vind ik nog dat het traject Dronten-Kampen Zuid, dat 1,7 km korter is als het traject Kampen Zuid-Zwolle. Maar dit laatstgenoemde traject is wel 2 tarief eenheden minder.
De tarief eenheden achterstand wordt dus ingehaald op het traject Lelystad-Kampen Zuid. Waarom alleen op dat stuk?
Ik weet wel dat met de provincie overijssel was afgesproken dat het traject Kampen-Zwolle wel werd bijgesteld naar 15 tariefeenheden (het traject is 13,3 km lang) maar kampen zuid ligt op een hele andere plek als kampen (de stations liggen 3km van elkaar af, hemelsbreed!) dus waarom moet dit überhaupt. En ze hadden dit toch ook kunnen oplossen door vanaf zwolle op elk stukje traject 1 tarief eenheid bij te tellen (dus vanaf zwolle de eerste 7 stations). Dan is het verschil veel minder groot.

In flevoland werden ondertussen reizigers gedwongen om de trein te nemen i.p.v. de bus. Maar inmiddels heeft dit meer nadelen dan voordelen. De trein is een grote verbetering in de reistijd. deze is gehalveerd. Ook is de trein betrouwbaarder en heeft een hogere capaciteit.
Echter is de frequentie van de trein lager vanaf dronten en kampen, tarief is duurder en het voor en na transport (van en naar het station) is heel erg verslechterd. Sommige haltes worden nu zelfs nog maar 3x per dag aangedaan omdat 6 km verderop er een trein rijdt die geen parallelle buslijnen acht. De reistijd van deur tot deur op korte afstand is ook langer geworden.

De tarief eenheden van buslijn 330 waren als volgt:
Lelystad-Dronten: 16
Dronten-Kampen: 16
Kampen-Zwolle: 16
Lelystad-Zwolle: 48

En de route was langer (zoals je hier kunt zien)
Waarom worden deze reizigers dan met zo'n grote prijsstijging geconfronteerd?

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 20:15
door Ronald
marlies schreef:
reisthijs schreef:
marlies schreef:Nee, dan is een reis via Amersfoort een omweg waarvoor je een via-kaartje moet kopen (dus uit- en weer inchecken in Amersfoort).
Nee, het telt niet als omweg als je eerder op je eindbestemming aankomt dan met de eerstvolgende rechtstreekse trein. Zoals bijvoorbeeld Schiphol-Zwolle, dat zou gewoon zonder via-kaartje mogen
Da's, helaas, niet helemaal waar. Schiphol-Zwolle kom je met de andere route inderdaad 2 minuten eerder aan dan de eerstvolgende verbinding via de Hanzelijn dus daar had het gemogen. Maar als je doorreist naar Groningen geldt het weer niet want dan kom je met die omweg op exact hetzelfde moment aan. Omdat het qua tarief gelijk is gesteld mag dat nu wel.

Maar uiteindelijk is het uiteraard gewoon een manier om de reiziger mee te laten betalen aan de aanleg van de Hanzelijn, de rest is het excuus dat ze er voor gebruiken.
Los van het feit of de omweg wel of niet mag kun je niet twee verschillende tarieven voor dezelfde route hebben. Bij het uitchecken is namelijk niet bekend via welke route is gereisd.

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 20:23
door Klaasje
Bartjk schreef: Waarom worden deze reizigers dan met zo'n grote prijsstijging geconfronteerd?
Ja, dat is dus niet zo. Voor reizigers die vol tarief reisden valt het verschil heel erg mee en voor reizigers van Lelystad naar Meppel of verder is het zelfs stukken goedkoper geworden. Waar de grote klappen zijn gevallen is in het segment waar de kortingsvoorwaarden anders zijn.

Zo hebben scholieren korting op een abonnement voor de bus, maar niet op die van de trein. Daarnaast geldt dat er tariefintegratie was tussen bus en bus maar dat die er niet is tussen bus en trein, dus als je in Zwolle nog een stukje met de bus moet gaat de teller best hard lopen.

Andersom zijn er echter ook grote wijzigingen met voordelen. Een reis van Almere naar Zwolle is veel goedkoper geworden. Voor reizigers die buiten de spits reizen zijn er bij NS goedkope abonnementen die 40 tot 100 % korting tegen een spotprijs geven die je op de bus niet kon krijgen. Die laatste groep ga je bij dit soort discussies niet horen want die vinden het allemaal wel prima. Als je vijf dagen in de week om 11 uur naar Zwolle moet en om 19 uur terug gaat betaal je nog niet de helft in vergelijking met de Hanzeliner als je het goedkoopste product gebruikt.

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: za 15 mar 2014, 00:06
door Fles
Wat weer een paniek om niks. Het verhaal is heel simpel, een nieuwe route kan nou eenmaal niet korter want goedkoper zijn dan een al bestaande route omdat de vervoerder dan qua inkomsten achteruit zou gaan terwijl de reiziger er op vooruit zou gaan qua reistijd. Er zijn talloze voorbeelden van te vinden, with or without hanzelijn.

Zwolle - Kampen was altijd 13 km, maar nu Zwolle - Kampen Zuid 15 is, is Zwolle - Kampen ineens ook 15 geworden.

Breukelen - Woerden: 12 km in het echt, 19 tariefeenheden, omdat Amsterdam - Rotterdam nou eenmaal 86 moet blijven vanwege de Oude Lijn. Daarom is de HSL ook niet 48 km maar zogenaamd 67 tariefeenheden tussen Rtd en Shl.

Ut - Gvc heeft in de afgelopen jaren ook weleens tussen 60 en 61 geschommeld.

Tussen Nijmegen en Cuyk gebeurden ook rare dingen "ter gelegenheid van" de opening van Mook-Molenhoek. En ook op de Heuvellandlijn is recentelijk wat gesjoemeld.

FISH is het nieuwe YOLO. Fuck It, Shit Happens :)

Re: Tarief eenheden NS

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 12:51
door Dagren
webguy schreef:De enige wijziging is dus dat per 2 april de regionale trajecten er 'uitvallen' waardoor er opeens dingen veel langer worden via de echte route. Arnhem - Baarn is bijvoorbeeld het kortst via Lunteren, dus wordt 3,30 duurder.
Van wat ik begrepen heb, wordt het nu mogelijk om verschillende prijzen te betalen voor reizen van A naar B, aangezien je nu ook de keuze krijgt tussen verschillende routes.

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 13:04
door reisthijs
Ja, dat is nu juist het probleem.
Dat is dus kiezen tussen de kortste route (de goedkoopste, maar vaak minder reismogelijkheden of tragere verbindingen) of een hogere prijs betalen voor het 'recht' om via de snellere route te reizen.

Meer daarover hier: http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 13:15
door Obus
Je wordt - excusez le mot - dubbel genaaid door de NS. Vóór de opening van de HSL én de Schiphollijn betaalde je voor de rit Asd - Rtd 4 + 15 + 29 + 15 + 9 + 14 = 86 tariefeenheden. Bij de opening van de Schiphollijn werd de rit Asd - Rtd fors ingekort, maar het aantal tariefeenheden bleef gelijk op 86. Bij de opening van de HSL bleef het aantal tariefeenheden wederom op 86. Je betaalt dus voor het traject Asd - Rtd alsof je via Hlm reist. De reiziger wordt dus twee keer bekocht.

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 13:15
door Dagren
reisthijs schreef:Ja, dat is nu juist het probleem.
Dat is dus kiezen tussen de kortste route (de goedkoopste, maar vaak minder reismogelijkheden of tragere verbindingen) of een hogere prijs betalen voor het 'recht' om via de snellere route te reizen.

Meer daarover hier: http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html
De kortste route kan ook over een regionaal spoor gaan met een hoger tarief natuurlijk, waardoor de kortste route opeens duurder is. ;)

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 13:58
door deadlock
Obus schreef:Je wordt - excusez le mot - dubbel genaaid door de NS. Vóór de opening van de HSL én de Schiphollijn betaalde je voor de rit Asd - Rtd 4 + 15 + 29 + 15 + 9 + 14 = 86 tariefeenheden. Bij de opening van de Schiphollijn werd de rit Asd - Rtd fors ingekort, maar het aantal tariefeenheden bleef gelijk op 86. Bij de opening van de HSL bleef het aantal tariefeenheden wederom op 86. Je betaalt dus voor het traject Asd - Rtd alsof je via Hlm reist. De reiziger wordt dus twee keer bekocht.
Ja en met de Hanzelijn is dat hetzelfde verhaal, je wordt niet genaaid, ik vind het normaal.

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 14:10
door Bartjk
Wordt je wel. Als je als ns de intercity's richting het noorden niet meer over de hanzelijn laat gaan maar over de langere, duurdere route en over de hanzelijn de intercity's tot zwolle laten rijden kun je de overstap zo maken dat via de hanzelijn het goedkoper is richting het noorden maar het langer duurt dan over de langere en duurdere route. Dan kunnen reizigers een afweging maken en is het traject niet overbodig duur

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 14:13
door deadlock
Ja want dat moet je echt aan de reiziger overlaten, teh fuck :/

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 14:19
door Obus
deadlock schreef:Ja want dat moet je echt aan de reiziger overlaten, teh fuck :/
Het is niet de vraag of je iets wel of niet aan de reiziger moet overlaten, maar of de NS fatsoenlijke tariefeenheden moet hanteren.

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 14:21
door Dagren
deadlock schreef:Ja want dat moet je echt aan de reiziger overlaten, teh fuck :/
Dat gaat wel gebeuren eigenlijk.