Pagina 4 van 4

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 12:28
door marlies
Mja, maar van Amsterdam CS naar Zwolle kan je niet alleen via de Hanzelijn en Amersfoort maar ook via Arnhem. Duurt een uurtje langer, maar het is maar één overstap, net als bij de andere routes.

In het huidige systeem is die belachelijke omweg die niemand zal nemen qua tarief niet gelijk aan de routes via Lelystad of Amersfoort maar als je simpelweg vasthoudt aan de langste route en verder nergens naar kijkt..? Dan moet je toch weer vast gaan leggen welke routes wél meetellen en welke niet. En dan kom je al vrij snel weer op een systeem als het huidige.

En zeggen dat het alleen gaat om de langste route die je volgens de huidige regels zonder via-kaartje mag nemen want die regels zijn nou net weer voor een groot deel op tarieven gebaseerd en dan heb je een cirkelredenering.

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 20:39
door Vinny
Je zou de langste reële route kunnen nemen. Inderdaad de langste route waarvoor geen viakaartje benodigd is, dan wel die legaal met de chipkaart bereisd kan worden. Een stukje afsnijden is dan luxe voor de reiziger (levert meestal een snellere reis op). Maar goed, dan zullen de rapen bij ROVER ook wel weer gaar zijn. :lol:

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 23:41
door verfmeer
Dus bijvoorbeeld Amsterdam-Zwolle berekenen via Amersfoort? Levert dat dan geen problemen op als je bijvoorbeeld een kaartje Amsterdam-Lelystad en een kaartje Lelystad-Zwolle koopt. Dat zou dan goedkoper zijn. En wat doe je voor Almere-Zwolle? Gaat het dan wel via Lelystad of gaat het dan ook via Amersfoort? En voor Naarden-Bussum?

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: do 10 apr 2014, 00:13
door Vinny
Dat zou dan goedkoper zijn.
Waarom zou dat erg zijn? Als reizigers iets goedkoper uit zijn door even snel naar een chippaaltje te sprinten en weer de trein in springen dan zou dat gewoon een legale manier zijn om een paar dubbeltjes uit te sparen. Het lijkt me eerlijker dan mensen op de relatie Lelystad-Zwolle permanent te confronteren met een onnodig hoog tarief...

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: do 10 apr 2014, 00:22
door Geert
Nogmaals: volgens de reisregels had je ook via de Hanzelijn én de Veluwelijn mogen reizen als ze niet even lang waren geweest. Er is dus geen enkele noodzaak om beide trajecten even lang te maken door iets te smokkelen met de tariefeenheden.

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: do 10 apr 2014, 07:42
door Dennenboom
Maar in het geval het aantal tariefeenheden via de Hanzelijn minder was geweest zouden de tarieven op dit kleinere aantal gebaseerd moeten worden: dit is immers de standaardroute. Zonder meerkosten mocht je dan via de Veluwelijn reizen als die qua tijd korter was. Dat betekent dus minder inkomsten voor NS.

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: do 10 apr 2014, 13:18
door marlies
Vinny schreef:Je zou de langste reële route kunnen nemen. Inderdaad de langste route waarvoor geen viakaartje benodigd is, dan wel die legaal met de chipkaart bereisd kan worden.
Dus dan bepaal je het tarief op basis van of je een route zonder viakaartje mag nemen, wat weer op een aantal factoren waaronder tariefeenheden gebaseerd is. Dat werkt dus niet als alternatief voor tariefkilometers.

Re: Tariefeenheden NS

Geplaatst: do 10 apr 2014, 19:19
door Vinny
Jij maakt een cirkel van je redenering hoor ;)
Het is eerlijker om een tariefeenheid altijd een kilometer te laten zijn. Ongeacht welke andere overweging dan ook. Vervolgens kun je - in het geval van meerdere (logische) routes altijd nog kijken naar welke route je in rekening brengt.