'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

Nouja, ik reisde niet in de drukste treinen maar ook allesbehalve in de rustigste van de hele spits. Hoewel dat ook weer kwam dat zodra de trein rustig dreigde te worden NS de materieelsamenstelling wel weer inkortte waardoor het weer een drukke trein werd. Dat is in 9 jaar Amersfoort - Utrecht forensen altijd een golfbeweging geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door huibf »

Verschuiven kan best, maar vaak wel maar zo dat er een keer net in de spits gereisd kan worden.
Daarnaast komen heel veel streek en stadsbussen pas aan om 6.30 of net daarna.
Dus dan zal ook het OV een uurtje eerder moeten gaan rijden en ook een uurtje erna in dezelfde frequentie als in de spits.

JE zegt het goed. Kortingskaart.
Maak gewoon dan standaard het tarief 40% goedkoper, voor iedereen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door WSM »

Toch weer dat reizigersoverschot...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Wubbo »

huibf schreef:Maak gewoon dan standaard het tarief 40% goedkoper, voor iedereen.
Om effectief te sturen op drukke en minder drukke treinen heb je meer nodig dan alleen een standaardkorting. Je wil dan juist met meerdere kortingspercentages werken om de mensen die echt een keus hebben te verleiden naar de rustigste trein te gaan, en mensen die een beetje kunnen aanpassen in ieder geval uit de drukste trein te houden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

huibf schreef:Verschuiven kan best, maar vaak wel maar zo dat er een keer net in de spits gereisd kan worden.
Daarnaast komen heel veel streek en stadsbussen pas aan om 6.30 of net daarna.
Dus dan zal ook het OV een uurtje eerder moeten gaan rijden en ook een uurtje erna in dezelfde frequentie als in de spits.
Dat is denk ik inderdaad het grootste probleem: werk je 40 uur dan past een werkdag in principe al niet tussen de spitsen in en ben je haast verplicht in minstens één van beide spitsen te reizen. 10.00 uur - 18.30 uur, rekening houdend met een pauze van 30 minuten, past alleen als je maximaal een uur van je werk woont (en je moet er maar net van houden om zo laat thuis te komen). En anders kom je om überhaupt OV te hebben uit op iets van 7.00 - 15.30 uur waarbij je eigenlijk alleen maar buiten de spits incheckt, maar niet echt buiten de spitsperioden reist. Lukt overigens ook alleen als je maximaal op een half uur van het station vandaan werkt.

Waarbij het bovenstaande natuurlijk wel vooral geldt voor functies waarin je niet kunt thuiswerken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Vinny »

Het verschil tussen daluren en spits is al 40% met een kortingskaart. T
Volgens mij geldt dat slechts voor incidentele reizigers: de meeste reizigers in de spits reizen met een abonnement of OV-studentenkaart en voor hen is het verschil kleiner of niet aanwezig. De NS zou zich in mijn ogen meer moeten inspannen om dalurenabonnementen te gaan verkopen en de reguliere abonnementen iets in prijs te verhogen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door AppleMoose »

Dat zal niet veel uithalen. Dan moeten mensen en bedrijven de werktijden zodanig aanpassen dat dit ook een groot (nadelig) effect heeft (of kan hebben) op het privéleven en/of de bedrijfsvoering. Je moet immers uren gaan verschuiven, wil je volledig buiten de spits(en) reizen. Dat wordt heel lastig om voor elkaar te krijgen. Een kwartier tot een half uur verschuiven is voor veel mensen en bedrijven wel te overzien. Hierdoor krijg je ook meer spreiding over de gehele spits waarmee de spitspiek verkleind wordt. Een dergelijk effect zie je al rond Nijmegen. De universiteit begint nu een kwartier eerder, de HAN een kwartier later dan voorheen. Het aantal reizende studenten verspreidt zich nu meer en daarmee neemt de piekbelasting wat af. Deze proef krijgt nu ook navolging bij meer campussen in het land. Door rondom de hyperspits korting te geven, kun je ook zo'n effect creëren bij overige reizigers.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door umbusko »

In de praktijk is daar in Nijmegen ondanks alle succesverhalen in de media niets van te merken: de piekbelasting is nog steeds “overbelast”. Toen ik laatst om 10:35 (!) op het station was, was het nog zo druk dat ik pas in de derde gelede lijn 10 gepast had! (Gok ik, want daar heb ik niet op gewacht; ik ben natuurlijk met de 300 meegegaan. (A) ) Op dat moment zou de RU-piek theoretisch al geweest moeten zijn, want daar beginnen de colleges nu dus om (08.30 en) 10.30.

Overigens heel veel reizigers in die bussen die instappen op het centraal station en uitstappen bij station Heyendaal. Tsja, als Arriva met een GTW-2/6 rijdt...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

Ronaldussen schreef:Dat zal niet veel uithalen. Dan moeten mensen en bedrijven de werktijden zodanig aanpassen dat dit ook een groot (nadelig) effect heeft (of kan hebben) op het privéleven en/of de bedrijfsvoering. Je moet immers uren gaan verschuiven, wil je volledig buiten de spits(en) reizen.
Vergeet ook niet dat als je de uren zo gaat verschuiven je uiteindelijk gewoon een spits tussen 9 en 11 uur hebt in plaats van tussen 7 en 9, dan helpt natuurlijk ook niet meer dan. Eigenlijk geldt dat effect ook als iedereen massaal een ochtend gaat thuiswerken om daarna richting werk te gaan, dan verplaats je de spits simpelweg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Wubbo »

Het is een illusie dat iedereen zijn tijden gaat verschuiven. Er zijn altijd redenen waarom mensen op een bepaald moment echt op hun werk moeten zijn, zoals bijvoorbeeld ploegendiensten of vaste roostertijden. Het interessante van de spits is juist dat je door een relatief klein deel van de vraag te verschuiven je al een flink effect krijgt. Als 5% van de mensen een half uur schuift is dat al erg interessant.

Overigens is gelukkig in veel sectoren de elke-dag-strikt-8-uur-werken norm ook aan het vervagen: je ziet dat mensen ervoor kiezen om bijvoorbeeld een dag van 6 uur en 2 dagen van 9 uur te maken in plaats van 3x 8 uur. Ook dat soort effecten zijn voor de spitspiek erg interessant.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door AppleMoose »

umbusko schreef:In de praktijk is daar in Nijmegen ondanks alle succesverhalen in de media niets van te merken: de piekbelasting is nog steeds “overbelast”. Toen ik laatst om 10:35 (!) op het station was, was het nog zo druk dat ik pas in de derde gelede lijn 10 gepast had! (Gok ik, want daar heb ik niet op gewacht; ik ben natuurlijk met de 300 meegegaan. (A) ) Op dat moment zou de RU-piek theoretisch al geweest moeten zijn, want daar beginnen de colleges nu dus om (08.30 en) 10.30.
Om 10.45 begint de volgende les van de HAN weer. Grote kans dus dat het voornamelijk HAN-studenten zijn.
Maar ik zei ook dat de piekbelasting wat is afgenomen, niet dat die verdwenen is. En dat wordt ook niet beweerd in de media. Mijn eigen ervaring is ook dat het iets meer verspreid is. Tot vorig jaar dacht ik er niet aan om lijn 10 te nemen vanwege de drukte, nu wissel ik die optie af met de trein. Meestal kan ik wel gelijk met de eerste bus mee, soms moet ik wachten tot de tweede. Ik heb tot nu toe maar 1 keer gehad dat ik nog langer zou moeten wachten, maar toen waren de bussen ook erg vertraagd. Toen ben ik uiteindelijk toch met de trein gegaan.
Overigens heel veel reizigers in die bussen die instappen op het centraal station en uitstappen bij station Heyendaal. Tsja, als Arriva met een GTW-2/6 rijdt...
Tja, dat is kiezen tussen twee kwaden. Of je rijdt een groot deel van de lijn met overcapaciteit of een klein deel met ondercapaciteit. Tot nu toe heb ik altijd meegekund. Maar wellicht is de donderdag (enige dag dat ik daar kom) een relatief rustigere dag dan andere dagen, geen idee. Ik weet wel dat als ik met de auto ga, een heel stuk langer onderweg ben in de spits.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door umbusko »

En toch valt hier naar mijn idee nog wel iets te winnen. Als er zoveel vraag is naar lijn 10 dat daar niet goed aan voldaan kan worden met de beschikbare bussen en chauffeurs, dan is de eerste stap natuurlijk om de reizigers Nm-Nmh de trein in te krijgen. De bussen kun je dan bewaren voor mensen die naar het Erasmusgebouw, Spinozagebouw etc. moeten.

Met één extra stel en één extra machinist zou je bijvoorbeeld de 32300 of 32200 (of beide) al kunnen versterken op Nm-Nmh (waarbij ik even aanneem dat je op spoor 1 te Nmh kunt keren; dat weet ik niet zeker). Namelijk: Nm .23 Nmh .26; achterste stel eraf en weer terug naar Nm, zeg bijvoorbeeld Nmh .30 Nm .33, waarna de binnenkomende 32300 om .37 er weer mee combineert; herhaal om .53. Of eventueel kun je aan de 32200 met vertrek .38 koppelen (en bij terugkomst weer aan de 32300 van .53), alleen verandert het versterkingsstel dan steeds omdat je bij aankomst in Nm als voorste stel aankoppelt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Het is een illusie dat iedereen zijn tijden gaat verschuiven. Er zijn altijd redenen waarom mensen op een bepaald moment echt op hun werk moeten zijn, zoals bijvoorbeeld ploegendiensten of vaste roostertijden.
Iedereen zal niet gauw gebeuren nee, maar ik heb toch wel het idee dat er meer mensen in de spits in de trein zitten die echt wel kunnen verschuiven qua tijden dan die het echt niet kunnen.
Het interessante van de spits is juist dat je door een relatief klein deel van de vraag te verschuiven je al een flink effect krijgt. Als 5% van de mensen een half uur schuift is dat al erg interessant.
Precies, maar dat lukt je niet met duurdere kaartjes in de spits. Wel met kortingsprikkels aan de spitsranden.

Overigenskig in veel sectoren de elke-dag-strikt-8-uur-werken norm ook aan het vervagen: je ziet dat mensen ervoor kiezen om bijvoorbeeld een dag van 6 uur en 2 dagen van 9 uur te maken in plaats van 3x 8 uur. Ook dat soort effecten zijn voor de spitspiek erg interessant.
Goeie kans dat die 6 uur werkenden alleen juist net na negenen in de trein zitten en dus bijdragen aan het juist opschuiven in plaats van afvlakken van de spitspiek als meer mensen dat gaan doen. En met een 9-urige werkdag ontlast je de ochtendspits ook niet echt, gezien op veel plekken voor 6.30 uur vertrekken niet echt makkelijk is bij gebrek aan aanvullend overig OV om op het station te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Wubbo »

umbusko schreef:(waarbij ik even aanneem dat je op spoor 1 te Nmh kunt keren; dat weet ik niet zeker).
Dat kan nu niet.
Daniel schreef:Goeie kans dat die 6 uur werkenden alleen juist net na negenen in de trein zitten en dus bijdragen aan het juist opschuiven in plaats van afvlakken van de spitspiek als meer mensen dat gaan doen.
Zolang er nog mensen gewoon voor negenen moeten beginnen (en dat doen scholen voorlopig nog wel even) is er sprake van afvlakken. Om de piek rond 9 uur te krijgen moeten er nog heel veel mensen gaan schuiven in tijden.
Daniel schreef:En met een 9-urige werkdag ontlast je de ochtendspits ook niet echt, gezien op veel plekken voor 6.30 uur vertrekken niet echt makkelijk is bij gebrek aan aanvullend overig OV om op het station te komen.
Volgens mij is het aandeel mensen dat de fiets, benenwagen of auto naar het station gebruikt nog altijd hoger dan dat wat met overig OV komt, dus er kan best veel schuiven. De gemiddelde woon-werkafstand is ook maar 22 kilometer las ik vanochtend in de krant (in een artikel over elektrische fietsen), dus ook met een trein rond 7 uur en een treinreisafstand van een kilometer of 20 ben je dan voor de piek (die om 8 uur is) wel op je werk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Vinny »

Wubbo, de gemiddelde forensenafstand van 22 kilometer geldt voor alle modaliteiten. Treinforensen wonen gemiddeld 45 kilometer van hun werk :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door waldo79 »

Het spoor is voor mij juist Interessant voor de lange afstanden. Afgezien van in stedelijke gebieden kan het totaal niet concurreren met andere modaliteiten in reistijd op het platteland. Of je bestemming moet net langs die rechtstreekse lijn liggen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Volgens mij is het aandeel mensen dat de fiets, benenwagen of auto naar het station gebruikt nog altijd hoger dan dat wat met overig OV komt, dus er kan best veel schuiven.
Er komen best veel mensen met de fiets en lopend naar het station ja, maar zeker in de middelgrote steden komen er toch ook echt akelig veel met de stadsbus naar het station. In de grote steden zal je dat weer wat minder zien vermoed ik zo: die hebben doorgaans meer stations dus is de kans dat er eentje op loop- of fietsafstand is ook een stuk groter natuurlijk.
De gemiddelde woon-werkafstand is ook maar 22 kilometer las ik vanochtend in de krant (in een artikel over elektrische fietsen), dus ook met een trein rond 7 uur en een treinreisafstand van een kilometer of 20 ben je dan voor de piek (die om 8 uur is) wel op je werk.
Mja, maar jouw quote waarop ik reageerde was dat 1x 6 uur + 2x 9 uur werken interessante effecten op de spitspiek zou hebben. Welke vraag ik me dan af met bovenstaande quote erbij, want ook als je 8 uur per dag werkt en met je tijden kunt schuiven kan je immers ook de trein om 7.00 uur nemen.
En voor het totaaleffect op de spitsdrukte is gewoon de standaard 8 uur werken dan trouwens veel interessanter. Immers kom je met zo'n werkdag van 8 uur + een gebruikelijk half uur pauze in de avondspits ook net voor de piek uit. Terwijl als je 9 uur gaat werken je weliswaar in de ochtendspits voor de piek zit, maar in de avondspits juist meehelpt de piek te verhevigen.
waldo79 schreef:Het spoor is voor mij juist Interessant voor de lange afstanden. Afgezien van in stedelijke gebieden kan het totaal niet concurreren met andere modaliteiten in reistijd op het platteland. Of je bestemming moet net langs die rechtstreekse lijn liggen.
In reistijd zal je niet kunnen concurreren nee, maar in nuttig besteedbare tijd wel natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door waldo79 »

In een bus of tram kan ik echt geen stukken lezen. Daar gaat het me te snel duizelen of te onrustig. In de trein wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Suus »

Een tram is een stuk stabieler dan een bus, de krant lezen in de tram gaat dan ook prima :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

In een bus ook, doe het vijf dagen in de week :mrgreen: Maar we hadden het hier over de trein dacht ik toch...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Z2N »

Ik denk dat die conclusie al wel duidelijk was: een halfuurtje later beginnen op de grote Universiteiten, en je hebt een hoop vrije capaciteit op de drukste momenten. Dat werkt een heel stuk effectiever dan een eventuele spitsheffing voor die drie mensen die op saldo in de ochtendspits reizen, en heeft als aanvullend voordeel dat waarschijnlijk meer studenten de moeite gaan nemen om ook echt dat eerste hoorcollege te bezoeken. :mrgreen:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Durashift »

waldo79 schreef:In een bus of tram kan ik echt geen stukken lezen. Daar gaat het me te snel duizelen of te onrustig. In de trein wel.
Hoeveel spitsreizigers in de trein hebben een baan waarbij stukken lezen (dossierkennis) van belang is OF om veiligheidstechnische redenen niet mogelijk is (digitaal systeem / client omgeving etc.)?
Ik denk niet al te veel.. als ik mij zo de drukke spitstreinen van een tijdje terug herinner waarmee ik reisde.
:wink:

Zoals de commercieel directeur al stelde: het duurder maken van spitsreizen is één van de opties die bekeken wordt om aan de stijgende reizigersvraag te kunnen voldoen..
Aangezien men al wel kortingsprikkels geëxperimenteerd heeft.. lijkt het mij dat daar toch, ook gezien de maatschappelijke functie die de NS ook heeft, als eerste voor gekozen wordt door de partijen die daar iets over te zeggen hebben..
Tevens lijkt het mij dat dit net zoiets wordt als rekeningrijden/ Om de zoveel jaar komt het onderwerp weer op de agenda.. maar daadwerkelijke invoer wordt telkens vooruit geschoven.. *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Een tram is een stuk stabieler dan een bus, de krant lezen in de tram gaat dan ook prima :Y
Ik word misselijk in de Combino, maar dat zal wel persoonlijk zijn. De trams in Rotterdam vind ik wel prettig om mee te reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:De NS zou zich in mijn ogen meer moeten inspannen om dalurenabonnementen te gaan verkopen en de reguliere abonnementen iets in prijs te verhogen.
Dat heeft geen enkele zin zolang werkgevers de reguliere abonnementen blijven vergoeden.

Ik zou mijn keuzevrijheid om altijd voor, tijdens of na de spits te kunnen reizen zonder dat het qua prijs verschil maakt liever niet kwijt raken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door waldo79 »

Precies, ik zou niet graag mijn flexibiliteit willen kwijtraken. Mocht ik daarvoor zelf iets moeten bijpassen, dan zou ik dat nog doen ook.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten