Pagina 5 van 7

Boze treinforensen overwegen alternatief vervoer

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 22:03
door Daniel
Boze treinforensen overwegen alternatief vervoer
Geplaatst op: vrijdag 25 april 2014 22:02
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 april 2014 22:03


Een aanzienlijk deel (45%) van de forensen die minstens één keer per week naar hun werk treinen overweegt serieus ander vervoer als het tarievenplan van NS doorgaat. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 1100 treinforensen. De NS overweegt de prijzen van treinkaartjes in de spits te verhogen en tegelijk de prijzen in de daluren te verlagen.

Er is veel woede en onbegrip over het plan. Zoals twee panelleden het verwoorden:
'Wij, werkende reizigers in de spits, zijn eigenlijk de beste klant van de NS en hebben al te kampen met volle treinen, uitval van ritten en gebrek aan toiletten. Hogere prijzen in de spits voelen dan als een klap in het gezicht.'

'Het is erg vreemd dat juist de werkenden weer extra worden belast. Waarom kiest NS ervoor mensen die hard werken en geen keuze hebben om op andere tijden te reizen meer te laten betalen?'
Lees verder

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 22:07
door IC140
Wubbo schreef:
Frans F schreef:Boven op de spitsheffing van 10% komt er ook nog een verhoging van 6% als gevolg van extra infraheffing en dreigt er ook nog een verhoging van 9% door het gelijktrekken van de BTW-tarieven.
Dit vraagt om onderbouwing.
Het betrof volgens de berichten van de laatste tijd toch 5% voor de hogere infraheffing, waarvan 2,5% per 1 januari j.l. is doorgevoerd?

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: za 26 apr 2014, 20:19
door Dennenboom
Overigens even een kijkje op de prijzenontwikkeling op de lange termijn (bron spoorboekje 1970 en ns.nl)
1970, 30 km: Dagretour f 3,20 ; Maandkaart f 55,60; Liter benzine f 0,64
2014, 30 km: Dagretour € 11,60 (2x enkele reis); Maandkaart € 179,60; Liter benzine € 1,819
Indexen: Dagretour 799, Maandkaart 711, Liter benzine 627
Daluren bestonden in 1970 nog niet. Wat wel duidelijk wordt is dat de abonnementen niet de allersterkste stijgingen hebben gehad. 10% extra laat abonnementen op het niveau van dagretours komen.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: za 26 apr 2014, 20:32
door Suus
Je kan met http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php de koopkracht van een bedrag in guldens of euro's van een jaar na 1450 naar nu laten berekenen. De bedragen hierboven komen wel boven de inflatie uit.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 00:37
door Anne
Dat dagretour is extra duurder geworden omdat bij de invoering van de chipkaart een dagretour 2x de prijs van het enkeltje is geworden (was ongeveer 1,5 x). Toen is het enkeltje wel iets in prijs verlaagd. Voor een goede vergelijking zou je dus terug moeten gaan tot het moment dat die aanpassing is gestart. En ook even de enkeltjes meenemen.
Ik heb nu even niet snel de prijzen beschikbaar.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: zo 27 apr 2014, 10:02
door Obus
Op dit moment gaat er nog niets gebeuren; het is afwachten wat de NS daadwerkelijk gaat doen bij de ingang van de nieuwe concessie. Laten tot dat moment niet op de zaken vooruit lopen.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: di 29 apr 2014, 13:50
door Frans F
Dennenboom schreef:Overigens even een kijkje op de prijzenontwikkeling op de lange termijn (bron spoorboekje 1970 en ns.nl)
1970, 30 km: Dagretour f 3,20 ; Maandkaart f 55,60; Liter benzine f 0,64
2014, 30 km: Dagretour € 11,60 (2x enkele reis); Maandkaart € 179,60; Liter benzine € 1,819
Indexen: Dagretour 799, Maandkaart 711, Liter benzine 627
Daluren bestonden in 1970 nog niet. Wat wel duidelijk wordt is dat de abonnementen niet de allersterkste stijgingen hebben gehad. 10% extra laat abonnementen op het niveau van dagretours komen.
Interessante cijfers.

Het maakt wel duidelijk maakt dat trein de afgelopen decennia veel duurder geworden is t.o.v. de auto. Immers niet alleen is de benzineprijs fors achtergebleven vergeleken met de treintarieven, een auto gebruikt anno 2014 per km ook nog eens een stuk minder benzine dan in 1970.

Wat het moeilijk maakt is dat het tariefsysteem bij de trein in 1970 ook anders was. Enerzijds had je toen geen dalurenkaarten en geen studentenkaart. Anderzijds was er een vastrechtkaart die ook in de spits 50% korting gaf, waren algemene abonnementen veel goedkoper omdat de prijs slechts over maximaal 50 km werd berekend, en had je een 8-daags algemeen abonnement voor f 40 (ook geldig in de spits).

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: di 29 apr 2014, 16:25
door Karl
Verbruiken auto's echt minder benzine? Auto's zijn ook in omvang en functionaliteit gegroeid, dat drijft het verbuik op.

Wat is een abonnement voor acht dagen, mag je dan acht dagen (per maand?) (onbeperkt?) reizen?

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: di 29 apr 2014, 17:59
door Dennenboom
Je mocht acht opeenvolgende dagen vrij reizen. De structuur van de tarieven was inderdaad duidelijk anders dan nu.
Nederland is qua algemene OV-abonnementen overigens nu vrij duur. Kijk maar in het Zwitserse Litra onderzoek:
http://www.litra.ch/de/index.php?sectio ... wnload=323

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: di 29 apr 2014, 19:27
door Vinny
Het probleem is ook dat veel reizigers met korting reizen, waardoor de vergelijking niet helemaal eerlijk is. Wat tevens meespeelt is dat incidentele reizen vooral tamelijk duur zijn zodat het voor automobilisten (die alle vaste lasten voor hun auto al betaald hebben) weinig zinvol is om de trein te nemen. Het is wel verhelpbaar door meer vervoersbewijzen in tariefklasse C. (kruidvatkaartjes) te verkopen, maar dit kan alleen uit als je de abonnementen (of de spitsreizen) duurder maakt.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 12:37
door Frans F
Of je schaft de kortingkaarten af en komt in plaats daarvan met goedkopere productformules voor de daluren voor iedereen.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:46
door Karl
Je kan ook stellen dat dalurenreizigers die veel reizen (door kwantiteitskortingen te bieden, dat doe je eigenlijk met een kortingskaart) het minste geld kosten. Ze zorgen wel voor inkomsten, maar kennen de weg. In tegen stelling tot incidentele reizigers die te weinig bekend zijn met OV.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:48
door Suus
Een klantenbestand is goud waard tegenwoordig, zeker als je allemaal maandelijks of jaarlijks een geldbedrag betalen. Ik zie NS daar in nog geen honderd jaar afstand van doen.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 16:32
door Frans F
Prima, maar dan moet NS ook niet klagen dat er van spreiding niets terecht komt aangezien 90% van de burgers (degenen die geen kortingkaart hebben) met het huidige systeem buiten de spits net zo veel moet betalen als in de spits.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 16:49
door waldo79
Kan me niet voorstellen dat slechts 10% van de reizigers met een kortingskaart reist :roll:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 16:54
door Frans F
Nee, dat zeg ik ook niet. Wat ik zeg is dat slechts 10% van alle Nederlanders een kortingkaart heeft, namelijk ongeveer 1,5 miljoen. Uiteraard maken die 10% wel meer dan gemiddeld gebruik van de trein.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 18:15
door Wubbo
Als je dat relateert aan het aantal reizigers per trein (13% van de Nederlanders reist 1x per maand of vaker met de trein, aldus Treinreiziger) en nog corrigeert voor meereizende kinderen (die reizen met een railrunner of gratis) is het percentage abonnementshouders wel hoog.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 18:34
door Frans F
Dat betekent ook dat 87% zelden of nooit met de trein gaat en dat is een schrikbarend hoog percentage omdat dat het draagvlak om vanuit de belastingen bij te dragen aan het spoorvervoer ondermijnt. Het is het standaard probleem met dit soort kortingsregelingen, die er toe leiden dat de relatief kleine vaste groep die het lage tarief betaalt steeds vaker reist en de grote groep die het hoge tarief betaalt steeds meer wegblijft. Uiteindelijk is dat slecht voor de omzet zowel in geld als in kilometers.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 18:56
door Wubbo
Ik snap werkelijk waar niet welk punt je wilt maken. Ik kan alleen concluderen dat, gezien het hoge aandeel abonnementshouders, NS aantrekkelijke producten in de markt weet te zetten voor mensen die af en toe met de trein gaan. Dat mensen voor het nemen van de trein een drempel over moeten is waar, maar dat staat grotendeels los van de prijsdiscussie. Dat gaat namelijk veel meer over het gevoel het niet meer zelf onder controle te hebben.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 19:56
door marlies
Ik reisde vandaag in de spits (fijn, op de grond zitten..) en dacht hier over na. Omdat de spitsperiode zo breed gedefinieerd is, is het met name voor mensen die een lange afstand reizen moeilijk te vermijden. Pas om 9 uur naar je werk vertrekken is een stuk makkelijker als je er dan om 9.20 bent dan wanneer het betekent dat je pas om 11 uur aan de slag kunt. Idem voor de avondspits. Even onder de aanname van het hypothetische scenario dat er sowieso een spitsheffing komt zou ik dus zeggen: spitsheffing in het kilometertarief en alleen voor de eerste zoveel kilometers. Dan tref je mensen voor wie het makkelijker is om de spits te mijden procentueel ook wat zwaarder op de totaalprijs van hun kaartje. Dat is beter dan een vast percentage over de gehele reis.

En gister reed ik ook in de spits, maar dan tegen de spitsrichting in. Uitgestorven trein dus. Die reizigers doen NS eigenlijk een enorme gunst: die treinen moeten wel rijden om straks in de andere richting weer een volle lading de andere kant op te brengen. Elke reiziger extra in die rustige treinen is min of meer gratis geld voor NS. Het is best wel een vervelende zet om die mensen ook extra te laten lappen. Als er alleen nog maar met chip gereisd kon worden zou je het wel of niet rekenen van die heffing nog traject- en richtingsafhankelijk kunnen maken. Ik geef onmiddellijk toe dat dat niet erg transparant zou zijn en daarmee uiteindelijk geen goed idee, maar toch.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 20:15
door Hainje
marlies schreef:Even onder de aanname van het hypothetische scenario dat er sowieso een spitsheffing komt zou ik dus zeggen: spitsheffing in het kilometertarief en alleen voor de eerste zoveel kilometers. Dan tref je mensen voor wie het makkelijker is om de spits te mijden procentueel ook wat zwaarder op de totaalprijs van hun kaartje. Dat is beter dan een vast percentage over de gehele reis.
Toch vind ik dit heul geen slecht idee. Verdient m.i. zeker nadere studie.
Waar zo'n uurtje op de grond zitten al niet goed voor kan zijn! Afbeelding

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 21:36
door verfmeer
Of zoals ze met vliegtuigtickets doen: Gewoon op het station een bord met prijzen zetten, die realtime veranderen. Dus als je zin hebt kan je dan opeens gratis naar Groningen.

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 06:11
door Tristan
Mansveld: Treinkaartje niet zomaar duurder in spits


ANP
DEN HAAG (ANP) - Mensen die in de spits met de trein reizen, hoeven niet bang te zijn dat ze daarvoor op korte termijn al fors meer moeten betalen.

Lees hier verder...

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 08:12
door benza
Bee schreef:Een klantenbestand is goud waard tegenwoordig, zeker als je allemaal maandelijks of jaarlijks een geldbedrag betalen. Ik zie NS daar in nog geen honderd jaar afstand van doen.
+1. En ook het feit dat je moet je bank rekening geven bij elke abonnement (geen acceptgiro mogelijk), + automatische verlenging bij veel producten.

Trouwens, hoeveel reizigers reizen daadwerkelijk in de spits? Want als ik dit zie:
In het conceptcontract met de Nederlandse Spoorwegen voor de komende 10 jaar staat dat het kaartje in de spits maximaal 10% duurder mag worden, mits het tarief in de daluren 12% omlaag gaat.
gaat het gemiddelde tarief wel omhoog?

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Geplaatst: wo 18 jun 2014, 08:27
door Obus
Fijn dat Mansveld inziet dat je dit niet zomaar moet doen. Wel krijg ik zo mijn twijfels bij de slotzin: "Mansveld beloofde echter opnieuw naar de percentages te kijken en deze waar nodig aan te passen." Ik ben achterdochtig genoeg om te denken dat de tarieven over de hele dag met 10% verhoogd worden.