'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Geert »

Dat komt nooit door de Tweede Kamer heen (en NS mag dat ook niet zomaar zelf beslissen).
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Obus »

@Geert. Tenzij de regering het een ombuiging ten gunste van lagere lasten op arbeid noemt. O ja, de PvdA zit ook nog in de regering dus het wordt wel een sociale ombuiging...
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

Een mogelijke verhoging met 10% is ook in het huidige contract voor het HRA mogelijk, alleen heeft NS daar nooit gebruik van gemaakt. Die zelfde mogeijkheid komt ook in het nieuwe contract. Wel wordt de kans groter dat NS er nu wel gebruik van gaat maken om zo forensen in de spits de trein uit te jagen om ruimte te maken voor de MBO'ers.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door marlies »

Jij ziet ook wel echt alles als een strijd tussen De Scholieren die het OV de vernieling in helpen en de Echte Reiziger. Door met grote kortingen te reizen die ze niet verdienen, door als MBO-ers een SOV te krijgen waardoor de vervoersbedrijven zich genoodzaakt voelen Betalende Reizigers de trein uit te jagen om plaats te maken, doordat ze te luidruchtig kauwgom kauwen achterin de bus. Verzin het maar.

Ik was net het forum aan het bijlezen en ik zie je gewoon in de afgelopen 24 uur in maarliefst drie verschillende topics om drie verschillende redenen betogen dat het OV ten onder zal gaan aan die vreselijke scholieren. Het zou me niets verbazen als je binnenkort inbreekt op een remise om zelfgemaakte "Maximaal 3 scholieren per bus"-stickers op de deuren te plakken.

Het spijt me, blijkbaar hebben scholieren je ooit iets naars aangedaan waardoor je nu zo belachelijk gepolariseerd naar die groep kijkt, maar ik kan je echt totaal niet meer serieus nemen.

En daarmee zeg ik niet dat ik me nooit erger aan scholieren in het OV. Of dat er geen problemen in het financieringssysteem zitten. Maar het is echt geen "them or us". Het OV moet er ook voor hen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Suus »

De "nieuwe" SOV-kaart heeft een clausule dat gebruikers meer buiten de spits moeten gaan reizen. Er zijn nog geen concrete afspraken daarover gemaakt maar het zou mij niet verbazen als het reizen in de spits niet meer gratis blijft. Wellicht komt er dan wel een hele generatie studenten die om vijf uur opstaan een fantastisch idee vinden 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Dagren »

marlies schreef:Jij ziet ook wel echt alles als een strijd tussen De Scholieren die het OV de vernieling in helpen en de Echte Reiziger. Door met grote kortingen te reizen die ze niet verdienen, door als MBO-ers een SOV te krijgen waardoor de vervoersbedrijven zich genoodzaakt voelen Betalende Reizigers de trein uit te jagen om plaats te maken, doordat ze te luidruchtig kauwgom kauwen achterin de bus. Verzin het maar.

Ik was net het forum aan het bijlezen en ik zie je gewoon in de afgelopen 24 uur in maarliefst drie verschillende topics om drie verschillende redenen betogen dat het OV ten onder zal gaan aan die vreselijke scholieren. Het zou me niets verbazen als je binnenkort inbreekt op een remise om zelfgemaakte "Maximaal 3 scholieren per bus"-stickers op de deuren te plakken.

Het spijt me, blijkbaar hebben scholieren je ooit iets naars aangedaan waardoor je nu zo belachelijk gepolariseerd naar die groep kijkt, maar ik kan je echt totaal niet meer serieus nemen.

En daarmee zeg ik niet dat ik me nooit erger aan scholieren in het OV. Of dat er geen problemen in het financieringssysteem zitten. Maar het is echt geen "them or us". Het OV moet er ook voor hen zijn.
Het zou mij niks verbazen als er een flink aantal lijnen of ritten opgeheven hadden moeten worden, als de SOV-kaart eruit was gegaan. Dit is toch een goede vaste inkomstenbron voor vervoerders.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

marlies schreef:Het spijt me, blijkbaar hebben scholieren je ooit iets naars aangedaan waardoor je nu zo belachelijk gepolariseerd naar die groep kijkt, maar ik kan je echt totaal niet meer serieus nemen.
Geen enkel bedrijf kan overleven als het driekwart van zijn klanten grote kortingen geeft. Ga anders even met de gemiddelde caféhouder of bakker praten. Je kunt wel ontkennen dat er een probleem is, maar dat is er wel degelijk. In Gelderland bijv. heeft sinds 2000 al zo'n 40% van alle niet-studerenden de bus de rug toegekeerd en is het aantal wel-studerenden toegenomen. Het mag toch duidelijk zijn dat je dan een probleem hebt.

Dat betekent niet dat ik iets tegen studerenden heb, maar wel tegen het feit dat het OV door de politiek steeds meer misbruikt wordt voor inkomenspolitiek, die uiteindelijk de sector de kop zal gaan kosten.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door huibf »

Bee schreef:Wellicht komt er dan wel een hele generatie studenten die om vijf uur opstaan een fantastisch idee vinden 8-)
dan is er dus nog geen besparing, omdat je dan nog vroeger bussen en treinen moet laten rijden. Ik denk eerder aan beginnen om 10.00 uur of 11.00 uur.
Opzich lijkt me daar niets mis mee.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door marlies »

Frans F schreef:
marlies schreef:Het spijt me, blijkbaar hebben scholieren je ooit iets naars aangedaan waardoor je nu zo belachelijk gepolariseerd naar die groep kijkt, maar ik kan je echt totaal niet meer serieus nemen.
Geen enkel bedrijf kan overleven als het driekwart van zijn klanten grote kortingen geeft. Ga anders even met de gemiddelde caféhouder of bakker praten. Je kunt wel ontkennen dat er een probleem is, maar dat is er wel degelijk. In Gelderland bijv. heeft sinds 2000 al zo'n 40% van alle niet-studerenden de bus de rug toegekeerd en is het aantal wel-studerenden toegenomen. Het mag toch duidelijk zijn dat je dan een probleem hebt.

Dat betekent niet dat ik iets tegen studerenden heb, maar wel tegen het feit dat het OV door de politiek steeds meer misbruikt wordt voor inkomenspolitiek, die uiteindelijk de sector de kop zal gaan kosten.
Nee, want wij willen als maatschappij dat die mensen een goede opleiding krijgen en daar moeten ze dus ook kunnen komen. En daar dragen we financieel aan bij. Dat is een investering. Een bakker of caféhouder moet aan het eind van de dag meer geld in de kassalade hebben zitten dan hij heeft uitgegeven aan zijn leveranciers. Voor individuele OV-bedrijven geldt dat ook, maar voor het OV als geheel systeem absoluut niet. Net zo min als dat voor het wegennet geldt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

marlies schreef:Nee, want wij willen als maatschappij dat die mensen een goede opleiding krijgen en daar moeten ze dus ook kunnen komen. En daar dragen we financieel aan bij. Dat is een investering.
Met dat argument zou een student dus ook flinke korting moeten krijgen bij de supermarkt, bij de kledingwinkel of de drogist.

En als je het dan toch zou willen, dan is het logisch dat ook iedereen er aan mee betaalt dus ook de automobilist en de fietser. En dat betekent dan betalen uit de algemene middelen en het niet eenzijdig alleen verhalen op de vol betalende OV-reiziger zoals nu in allerlei regio's gebeurt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door marlies »

Frans F schreef:
marlies schreef:Nee, want wij willen als maatschappij dat die mensen een goede opleiding krijgen en daar moeten ze dus ook kunnen komen. En daar dragen we financieel aan bij. Dat is een investering.
Met dat argument zou een student dus ook flinke korting moeten krijgen bij de supermarkt, bij de kledingwinkel of de drogist.
Nee, niet echt, dat volgt helemaal niet uit die redenering. Al dragen we er wel aan bij dat een student zich tijdens een studie kan voeden en kleden. Door studiefinanciering (en straks: een lening met gunstigere voorwaarden dan op de markt). Voorheen moest vervoer van en naar de opleiding ook van dat geld betaald worden maar het was een netto besparing voor de overheid om die toelage te verlagen en dat vervoer collectief in te kopen middels een SOV-kaart. Maar dat weet je zelf ook wel.
En als je het dan toch zou willen, dan is het logisch dat ook iedereen er aan mee betaald dus ook de automobilist en de fietser.
Dat doen we* toch ook? Je betaalt mee aan fietspaden, aan belastingregelingen om via je werkgever belastingvrij een fiets te kunnen kopen voor woonwerkverkeer, etc.

*) Nou ja, degenen van ons die belasting betalen.. ;)
En dat betekent dan betalen uit de algemene middelen en het niet eenzijdig alleen verhalen op de vol betalende OV-reiziger zoals nu in allerlei regio's gebeurt.
Dat gebeurt niet. Denk je werkelijk dat dat die vol betalende OV-reizigers de kostprijs betalen voor een ritje met de bus? Echt niet. Ook hun kaartje wordt gesubsidieerd. Alleen wat minder. Al ben ik het met je eens dat het een slechte zaak is dat de financiering van het OV de laatste jaren meer afhankelijk is geworden van kaartverkoop en minder van overheidsbijdragen. Maar dat is niet de schuld van de reizigers die korting krijgen maar van landelijk beleid.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door IC140 »

benza schreef: Trouwens, hoeveel reizigers reizen daadwerkelijk in de spits? Want als ik dit zie:
In het conceptcontract met de Nederlandse Spoorwegen voor de komende 10 jaar staat dat het kaartje in de spits maximaal 10% duurder mag worden, mits het tarief in de daluren 12% omlaag gaat.
gaat het gemiddelde tarief wel omhoog?
Nee, het gemiddelde tarief zou omlaag gaan. Er reizen gemiddeld over een week meer mensen buiten de spits dan in de spits (vooral omdat het dal ruwweg 96 uur per week is en de spits 30 uur per week). Dit betekent dus ook dat, ondanks een totale reizigersgroei (in theorie 7% minder in de spits, 8,4% meer in het dal), de totale opbrengsten voor NS zouden dalen (prijselastisticiteit is ongeveer -0,7). Echter zullen de expoitatiekosten dalen doordat er bespaard kan worden op de vaste kosten van materieel en de gemiddelde bezettingsgraad omhoog gaat.

Tot zo ver de theorie....
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Frans F »

marlies schreef: Denk je werkelijk dat dat die vol betalende OV-reizigers de kostprijs betalen voor een ritje met de bus?.
In het streekvervoer zal dat weinig schelen. De dekkingsgraad ligt daar rond de 50% en een vol betalende passagier betaalt tegenwoordig in veel regio's al gauw twee keer zo veel als het gemiddelde.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door marlies »

Wat je dus zegt is dat het in de meeste regio's zo zou zijn dat er geen euro subsidie naar het OV zou moeten als iedereen die nu reist een kaartje of abonnement zonder korting zou moeten betalen.

Uiteraard zouden er in die situatie minder mensen reizen, dus het is een volledig hypothetische situatie, maar toch.

Het lijkt me sterk, maar je kan het narekenen. Als de inkomsten uit vol-tarief vervoersbewijzen min de inkomsten uit alle vormen van kortingsproducten groter of gelijk is aan het bedrag dat aan subsidie bijgelegd wordt, dan heb je gelijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Vinny »

Er wordt te weinig rekening gehouden met het feit dat reizigers in het streekvervoer vooral captives zijn. Die zullen niet afhaken als een busreis ietsje duurder wordt. Wil je echt keuzereizigers gaan aantrekken dan moet je het dus niet zoeken in goedkopere kaartjes maar in een beter vervoersproduct. Maar dat snappen beleidsmakers tot nog toe nog altijd niet... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door AppleMoose »

*kuch* *kuch* *KUCH*
Even hoop stof wegblazen voor dit bericht:

NS wil reizen in de spits duurder maken tegen uitpuilende treinen
NS houdt nog dit jaar een proef met hogere tarieven in de spits en lagere prijzen in de daluren. De hoop is dat zo 10 tot 20 procent van de reizigers de spits mijdt en de treinen niet meer uitpuilen.

Commercieel directeur Tjalling Smit vertelt dat aan Treinreiziger.nl. De NS vecht al jaren tegen de overvolle spitstreinen. Meer treinen, langere treinen, het helpt nauwelijks. Iedereen wil in de spits reizen; het is in de tjokvolle treinen dringen om een zitplaats te bemachtigen terwijl na 09.00 uur de coupés leeg en verlaten zijn. ,,Het loopt in de hyperspits - tussen 07.30 en 08.30 uur - muurvast als we niets doen.’’

Lees verder

En hier het bericht dat op treinreiziger.nl staat waar in het AD-artikel naar verwezen wordt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door waldo79 »

Mij boeit het weinig met een Altijd Vrijabonnement. Ik tracht nu al de grootste drukte te ontwijken al lukt dat op een lang traject niet vanzelfsprekend.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Z2N »

Mijn treinreis is gratis, en ik zou graag willen reizen in de daluren maar daar doet mijn Uni niet aan mee. Wat gebeurt er dan met mij?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door waldo79 »

Helemaal niks, maar een kwartier eerder of later vertrekken kan een hoop schelen. Spreiding...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Z2N »

Ik zou het prima willen, maar de 7:37 is drukker dan mijn 8:07, en met de 8:37 ben ik 25 mn te laat op de Uni. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

Tegenover Rover ontkent NS nu juist weer de hogere prijzen in de spits. Het zou ook wel precies tegenovergesteld zijn aan de eerdere test waaraan ze refereren: die werkte immers met een beperkte korting aan de rustiger spitsranden.

Op zo'n manier verleiden is denk ik ook wel makkelijker omdat dat beter in iemands schema te passen valt. Toen ik zelf nog met de trein reisde kon ik bv. of in de ochtendspits spitsmijden of in de avondspits met een kleine aanpassing in m'n reispatroon. Maar beide spitsen mijden paste met een 40-urige werkweek slechts met een vrij grote verschuiving.
Al zijn inchecktijden ook niet alles om zoiets op te bepalen. Afgelopen jaar ben ik enkele keren per trein naar het werk gegaan en was de werkdag een half uurtje verschuiven best aantrekkelijk. Maar met vertrekken om 6.28 uur op de heenweg en om 15.47 uur op de terugweg zat ik in de praktijk nog steeds in de spits in de trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door huibf »

Waarom niet: Goedkopere treinkaartjes in de SuperDal ?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door AppleMoose »

Het verschil tussen daluren en spits is al 40% met een kortingskaart. Toch blijft de spits enorm druk. Waarom? Omdat een enorm deel van het land geen keus heeft om op een ander moment te beginnen en zeker niet om uren te verschuiven. Daarvoor moeten mensen en bedrijven enorme aanpassingen doen qua werktijden etc. Door aan de randen van de spits korting te geven t.o.v. het piekmoment in de spits, kun je meer mensen overhalen een andere trein te nemen. Het gaat dan om een verschuiving van een kwartier tot een half uur. Dat is makkelijker realiseerbaar dan een grote groep mensen meer dan een uur te laten verschuiven.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Daniel »

Geen keus is trouwens een groot woord. Er zullen genoeg mensen zijn die op zich wel een keus hebben, maar ook op een redelijke tijd thuis willen zijn. Zie bijvoorbeeld het voorbeeld over mezelf wat ik eerder in dit topic gaf: één van beide spitsen mijden ging op zich nog met een kleine verschuiving in m'n uren. Beide spitsen vermijden zou echter een werkdag van 10.00 tot 18.30 uur opleveren wat ik destijds al niet erg aantrekkelijk vond.
Korting aan de spitsranden had me destijds echter waarschijnlijk wel overgehaald, want op zich reisde ik toen al aan die spitsranden juist om niet in de allerdrukste treinen te zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 'Treinkaartje in spits wordt duurder'

Bericht door Aking »

Maar als je dat al deed kun je toch niet meer overgehaald worden? (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten