Pagina 1 van 1

OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: ma 02 jun 2014, 12:36
door Anne
Op de site van CXX staat het volgende bericht:
Hij is er weer: de OV-dagkaart! Van 16 juni tot en met 25 oktober kunt u er voordelig op uit in Nederland met het openbaar vervoer.
- Eenmalig geldig, op een zaterdag of een zondag tussen 16 juni en 25 oktober, in alle treinen, bussen, trams en metro’s
Bron CXX

Te koop voor € 16,49 bij het Kruidvat van 16 tot en met 29 juni 2014.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 13:06
door Anne
CXX heeeft inmiddels de periode aangepast:
Van 21 juni tot en met 5 oktober kunt u er in de weekends voordelig op uit met het openbaar vervoer.
Begin datum maakt niet uit want de eerste weekeinde dag na de 16e is de 21e.
Maar in oktober dus iets minder weekeinden.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: za 07 jun 2014, 00:04
door VIRM
Wat voor vorm neemt de dagkaart aan? Afstempelen, chipkaart, e-ticket of een combinatie?

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: za 07 jun 2014, 00:13
door dennistd
Ik denk hetzelfde als vorig jaar: bij NS, HTM, RET en GVB chippen, bij de rest stempelen.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: za 12 jul 2014, 16:53
door Tristan
Vandaag gereisd met zo'n Kruidvatkaartje. De eerste buschauffeur die ik tegenkwam begreep geen sikkepit van de kaart en moest ik hem uitleggen wat de kaart inhield, waarna de chauffeur de kaart afstempelde en ik kon gaan zitten.

Toen ik aankwam op Gd en het kaartje wilde inchecken, reageerde hij niet op het poortje. Daarna ben ik naar de andere kant van het station gelopen om het bij een paaltje te proberen, maar ook daar werkte hij niet. Daarna ben ik naar de servicebalie gegaan en heb aangegeven dat de kaart niet incheckte. De kaart werd gecontroleerd en bleek het idd niet te doen. De servicemedewerker ging kort in overleg met haar collega om te vragen wat te doen. Uiteindelijk werd de kaart geldig gestempeld en hoefde ik mij geen zorgen te maken als er controle zou komen.

Met mijn ervaring met de buschauffeur eerder, had ik daar eigenlijk geen goede hoop op. Van Gd naar Rtd gereisd. Geen controle gehad. Op Rtd overgestapt op de intercity naar Ddr. Ook daar geen controle gehad, wel kwam er een conducteur langs, maar die liep gewoon stoïcijns door. Na een tijdje te zijn blijven hangen in Dordrecht, vervolgens doorgereisd via Gdm naar Ut. Op de MLL wel controle gehad, maar bij Arriva diende je alleen af te stempelen, hoewel de conductrice het kaartje wel tegen de railpocket aanhield, maar verder niks zei. Zij was dus niet helemaal wakker :lol:. In Gdm overgestapt op de sprinter naar Ut. Wederom geen controle. Na wat rondhangen op Hoog Catharijne met de bus huiswaarts gegaan.

Hoewel de servicemedewerkster in Gd wel zei dat het goed zou komen, voelde het toch niet lekker, zeker niet in NS-treinen.

Hoewel alles goed gegaan is, vooral omdat er bij NS geen controle werd uitgevoerd, ben ik nog immer van mening dat een kaart met chiptechnologie waar-de-loos is.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 09:40
door Stefan
Ik vind het niet gek dat die buschauffeur er geen sikkepit van begrijpt.. Er is inmiddels een wirwar aan dagkaarten ontstaan, waar de ene wel geldig is op de bus, de ander niet... En zo zijn er nog wel meer dingen... Ik zie inmiddels ook door de bomen het bos niet meer.. :')

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 10:48
door lint41
Het valt me ook op dat je er bij voorbaat van uit gaat dat het wel weer mis zou gaan bij de grote boze NS, terwijl er letterlijk niks gebeurd is, behalve dat een servicemedewerker een probleem opgelost heeft...

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 10:53
door WSM
De servicemedewerker heeft het probleem helemaal niet opgelost. De chip was immers nog steeds defect, waardoor Tristan in de NS-treinen strikt genomen niet in het bezit was van een geldig vervoerbewijs (er was geen geldige check-in aanwezig op de kaart). Ik kan me voorstellen dat dat niet prettig voelt.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 11:35
door Frans F
lint41 schreef:Het valt me ook op dat je er bij voorbaat van uit gaat dat het wel weer mis zou gaan bij de grote boze NS, terwijl er letterlijk niks gebeurd is, behalve dat een servicemedewerker een probleem opgelost heeft...
Plus conducteurs die weer eens weigerden hun werk te doen.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 11:36
door Frans F
WSM schreef:De servicemedewerker heeft het probleem helemaal niet opgelost. De chip was immers nog steeds defect, waardoor Tristan in de NS-treinen strikt genomen niet in het bezit was van een geldig vervoerbewijs (er was geen geldige check-in aanwezig op de kaart). Ik kan me voorstellen dat dat niet prettig voelt.
Net zo als je vroeger wel eens het probleem had dat je je kaart afstempelde en het stempel nauwelijks leesbaar was omdat de inkt op was.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 11:49
door zone2000
Stefan schreef:Ik vind het niet gek dat die buschauffeur er geen sikkepit van begrijpt.. Er is inmiddels een wirwar aan dagkaarten ontstaan, waar de ene wel geldig is op de bus, de ander niet... En zo zijn er nog wel meer dingen... Ik zie inmiddels ook door de bomen het bos niet meer.. :')
meestal is het gewoon een kwestie van lezen wat er op het kaaartje staat.
Afbeelding
of
Afbeelding

en sommige passagiers zullen ook gewoon doen alsof ze van niks weten.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 14:43
door Wubbo
Erg duidelijk is het allemaal niet, wat op die kaartjes staat. Bij het Kruidvat-kaartje staat expliciet beschreven dat hij niet geldig is in Thalys, bij het Blokkerkaartje staat dat niet. Maar dat betekent nog niet dat hij geldig is in Thalys.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 14:57
door lint41
Als de chauffeurs alles zouden accepteren waarop staat dat het geldig is, ging ik snel mijn printer aanzetten ;-) Oftewel: chauffeurs moeten op de een of andere manier op de hoogte gebracht zijn van welke kaarten in omloop zijn, en als ze dat niet zijn moet dat snel veranderen, maar is dat niet hun schuld.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 15:03
door marlies
Zie daar een rol voor de ov-chipkaart: als het systeem zegt dat het mag, dan mag het.

Helaas is het blijkbaar te moeilijk om dat voor dit soort kaarten ook daadwerkelijk te ondersteunen...

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: ma 14 jul 2014, 22:57
door nvdw
zone2000 schreef:meestal is het gewoon een kwestie van lezen wat er op het kaaartje staat.
Jep. Dat heb ik nu al tweemaal gedaan met reizigers die met zo'n trein+RET+HTM-ding aan kwamen zetten.

"Die is niet bij mij geldig, meneer/mevrouw."

"Oh jawel hoor, ook bij Arriva, dat staat erop, echt waar, heus."

"Geldig in de treinen van Arriva. Niet de bussen."

"Jamaarjamaar je mag er ook in de bus mee, kijk maar, hier, RET, HTM, bussen."

"Nee. Dit kaartje is geldig in alle treinen in Nederland, en in alle voertuigen van de HTM en de RET."

"O MAAR VAN DE BUSCHAUFFEUR OP DE HEENREIS MOCHT IK WEL OP DIT KAARTJE MEE"

etc etc ad nauseam.

Raar ook dat het Kruidvat in de folder wel heel specifiek onderscheid maakt tussen een kaart voor de trein en een kaart voor al het ov, en op het definitieve vodje alleen 'Dagkaart' afdrukt. Zet daar dan ook Trein of OV op, dan is het duidelijk.

Voor mij als streekbuschauffeur is het makkelijk: alleen de Kruidvat Dagkaart OV is bij mij geldig en de rest niet. Maar leg dat maar eens uit aan al die selectief lezende koopjesjagers.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: di 15 jul 2014, 10:26
door Nitein-Repart
marlies schreef:Zie daar een rol voor de ov-chipkaart: als het systeem zegt dat het mag, dan mag het.

Helaas is het blijkbaar te moeilijk om dat voor dit soort kaarten ook daadwerkelijk te ondersteunen...
Ik ben ook voorstander van om dit soort kaartjes als dal vrij of weekend vrij product op je OV-chipkaart te installeren. Scheelt een hoop gedoe.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: di 15 jul 2014, 11:45
door fogeltje
Tristan denk ik niet :')

Ik heb ook een een dergelijke kaart met defecte chip gehad. Ik kon op het station niet inchecken maar had wel al een busstempel. Ik heb hem ook nog eens in de stempelautomaat gestopt (chauffeur in de bus had hem niet op die plek gestempeld) en liep meteen naar de conducteur op het perron. Die keek even op de kaart, hield hem tegen de railpocket, zei dat inderdaad de chip niet werkt, maar gezien er een stempel van vandaag opstond was het geen probleem. Heb er de rest van de dag ook geen problemen mee gehad en zat ook niet met een slecht gevoel in de trein.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: di 15 jul 2014, 13:59
door Tristan
Erno-BE schreef:Ik ben ook voorstander van om dit soort kaartjes als dal vrij of weekend vrij product op je OV-chipkaart te installeren. Scheelt een hoop gedoe.
Of gewoon op een papieren kaartje, zonder chiptechnologie, maar wel voorzien van een bar- of QR-code om die vermaledijde @$%^&*()!-poortjes te kunnen openen.

Dat is èn goedkoper om te produceren èn beter voor het milieu.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: di 15 jul 2014, 15:39
door Frans F
Tristan schreef: Of gewoon op een papieren kaartje, zonder chiptechnologie, maar wel voorzien van een bar- of QR-code om die vermaledijde @$%^&*()!-poortjes te kunnen openen.
Dat lost het probleem niet op omdat de misverstanden zitten bij de wel/niet geldigheid in bus/tram.

Misschien moet je gewoon slechts drie varianten bedenken: (1) alleen geldig in de trein, (2) alleen geldig in de bus en (3) geldig in trein en bus. Dan is het ook eenvoudig in OVC-software te implementeren.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: di 15 jul 2014, 16:27
door isadora
Ik heb wel eens gelezen, dat men graag een snelle doorstroming van in- en uitstappende reizigers ziet.
Dit lijkt me nou net iets, wat dat idee niet onderstreept.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: do 21 aug 2014, 00:42
door busburger
fogeltje schreef:Tristan denk ik niet :')

Ik heb ook een een dergelijke kaart met defecte chip gehad. Ik kon op het station niet inchecken maar had wel al een busstempel. Ik heb hem ook nog eens in de stempelautomaat gestopt (chauffeur in de bus had hem niet op die plek gestempeld) en liep meteen naar de conducteur op het perron. Die keek even op de kaart, hield hem tegen de railpocket, zei dat inderdaad de chip niet werkt, maar gezien er een stempel van vandaag opstond was het geen probleem. Heb er de rest van de dag ook geen problemen mee gehad en zat ook niet met een slecht gevoel in de trein.

Ik heb een hele tijd het OV-forum niet meer bezocht, maar zag nu dat zowel Tristan (12 juli j.l.) als fogeltje (15 juli j.l.) hetzelfde probleem hebben gehad met de OV-Dagkaart als ikzelf afgelopen zaterdag: in- en uitchecken werkte niet, althans niet bij HTM en NS. Dit alles doet het vermoeden rijzen van een tamelijk structurele technische fout (overigens had ik mijn OV-Dagkaart al eind juni bij een Kruidvat-vestiging in Friesland gekocht)! Omdat ik zelf toch al hoofdzakelijk met streekbussen wilde reizen, heb ik zaterdag j.l. gewoon maar de simpele weg bewandeld door NS, HTM(buzz), RET en GVB te mijden; toch wel een hele beperking! Stel je voor dat de kaart ten onrechte al op een andere dag was "ingechecked", ondanks dat ik hem nog maar net uit zijn verpakking had gehaald, hoe had ik dan moeten bewijzen dat ik geen fraudeur ben? Ik overweeg nog, de kaart terug te sturen naar Kruidvat om te laten onderzoeken of er iets mis is met de "chip" of wat er ook maar in zit, maar of het veel zal helpen...?

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: do 21 aug 2014, 17:50
door lint41
Een oorzaak zou kunnen zijn dat de kassamedewerkers bij Kruidvat de enveloppen even over de 'beveiligingsverwijderaar' halen, die is erg goed in het slopen van chips (by design).

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: do 21 aug 2014, 17:58
door marlies
Jup, dat heb ik ook gehoord. Suf dat daar nog steeds niet goed rekening mee gehouden is in de instructie van medewerkers want het probleem is al heel lang bij die ketens bekend.

Re: OV dagkaart zomer 2014

Geplaatst: do 21 aug 2014, 18:23
door Nitein-Repart
Tristan schreef:
Erno-BE schreef:Ik ben ook voorstander van om dit soort kaartjes als dal vrij of weekend vrij product op je OV-chipkaart te installeren. Scheelt een hoop gedoe.
Of gewoon op een papieren kaartje, zonder chiptechnologie, maar wel voorzien van een bar- of QR-code om die vermaledijde @$%^&*()!-poortjes te kunnen openen.

Dat is èn goedkoper om te produceren èn beter voor het milieu.
Nee tristan, een dal vrij of weekend vrij product voor een dag op de OV-chipkaart is nog altijd milieuvriendelijker dan een papieren kaartje.