Korte vragen #9

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Suus »

@HSL-vraagstuk: volgens mij zijn de verschillende bovenleidingsecties van de HSL fysiek van elkaar gescheiden en om problemen te voorkomen met stroomoverdracht moeten bij die overgangen de stroomafnemers naar beneden zijn. Op normale spoorlijnen met 25 kV, zoals in Frankrijk, zie je dat ook: opeens gaan de lichten in de trein uit en valt de airco uit, dan passeert de trein een soort van onderstation en daarna rijdt de trein weer verder alsof er niets gebeurd is. Vraag mij echter niet naar de exacte technische details, ik ben een alfapoppetje, geen betanerd :oops:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door reisthijs »

Vlakbij Zoetermeer (hier) zit dus een onderstation met bijbehorende fasescheiding.

Hier staat een uitleg van hoe dat technisch in elkaar steekt: http://www.infrasite.nl/definitions/def ... ntent=1030
"Laat je ledematen bewegingen maken"
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #9

Bericht door jesse-cruzu »

Ah nu is het duidelijk. Bedankt! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Dus dan zou ik of het beste ervan moeten maken, of OV Chip Plus moeten aanvragen (met de eerder genoemde nadelen van dien) of hopen dat het Tickets en Service - waarvan de meeste loketmedewerkers mij toch al van gezicht kennen - mij alsnog een kaartje willen kopen danwel op mijn chipkaart willen zetten?
Weet de klantenservice niet of je kaartjes kunt blijven kopen in jouw situatie? En anders kun je het wellicht het beste afwachten tot 9 juli, het dan eens proberen en als blijkt dat het niet lukt alsnog OV Chip Plus aanvragen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Daniel »

Gekko123 schreef:Ik heb geen idee, maar een reden die ik zo snel kan bedenken zit hem in zwerfstromen die afkomstig zijn van de spoorlijn Den Haag - Gouda (die kruist de HSL immers in de buurt van Zoetermeer).
Dat probleem met de zwerfstromen was toch precies andersom? Als in, de HSL veroorzaakt ze op de lijn Den Haag - Gouda?
De problemen waren althans toen vaak op die lijn en niet op de HSL.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #9

Bericht door Freek »

@virm het wordt inderdaad fysiek onmogelijk om met korting papieren wegwerpchipkaarten te kopen. Op de chipkaart laden gaat ook niet, dat is er alleen voor jaartrajectkaarthouders. Dat het voor jou niet kan heeft te maken met de prioritering van producten op de chipkaart.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #9

Bericht door Ardan »

Toen ik net voor het verkeerslicht stond te wachten reden er een Citea en een Amba achter elkaar voorbij, van de Arriva-lijnen 56 en 81 (Deventer). En het leek of die Citea korter was dan de Amba, klopt dat of was het gezichtsbedrog?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen #9

Bericht door marvinkok »

Gezichtsbedrog. Het zijn in basis dezelfde bussen, ook qua lengte. Het enige verschil zijn de baby-Amba's van 10 meter, maar die heeft Arriva niet.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen #9

Bericht door Stefan »

Jawel hoor, die rijden in Zuid-Holland Noord. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Etienne »

En in Friesland op de rustigere lijnen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen #9

Bericht door marvinkok »

Wijsneuzen :p
Ik bedoelde uiteraard Arriva Achterhoek ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Daniel »

Hmm... bedenk me net dat ik dit wel heel lang geleden gedaan heb met een kaartje erbij (meestal juist in combinatie met abonnement waarbij het niet uitmaakte)...

Als ik met een vervoerbewijs reis dat pas vanaf 9.00 uur geldig is en eerder wil vertrekken dan maakt het toch niet uit of de trein wel of niet stopt in het station tot waar je een vol-tarief kaartje bij koopt?
Oftewel: als ik de IC van 8.37 uur uit Amersfoort naar 't noorden wil nemen dan volstaat toch een kaartje tot 't Harde met vol tarief?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #9

Bericht door baladid »

Aangezien geen doorgangstijden in de dienstregeling staan lijkt me dat moeilijk...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Daniel »

Tja, die kon ik natuurlijk wel uit Somda plukken... gezien die trein om 9.12 uur in Zwolle is is het ook voor de leek nog wel te zien dat die (gezien de reistijd) ergens aan het eind van het traject over die 9-uursgrens gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #9

Bericht door Ardan »

Ik stelde zelf hier ook eens die vraag, en de vertrektijd is bepalend zo werd verteld. Dus als je voor de spitsingang vertrekt mag je volledig op korting. Moet je vervolgens in de spits omchecken, dan betaal je vanaf dan wél volle pond.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Daniel »

Ik reis nog gewoon op papier, dus daar maakt het incheckmoment niet uit... Hema-dagkaart is de kaart die pas vanaf 9.00 uur geldt en da's een e-ticket :wink:
De simpele vraag dus eigenlijk: koop ik er een papieren vol-tarief kaartje Amersfoort - 't Harde of Amersfoort - Zwolle bij. Scheelt toch weer zo'n 3 euro dus wel de moeite :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #9

Bericht door JWM »

Amersfoort - Zwolle.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Suus »

Ik kan mij herinneren dat de trein ergens moet stoppen om wel of geen korting te krijgen. Dat soort passeertijden zijn voor de meeste reizigers sowieso volledig onbekend en er kan altijd wel een beetje afwijking in zitten dus dat is niet echt lekker makkelijk controleerbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Daniel »

Hmm okee, in dat geval is de trein van 9.07 uur toch aantrekkelijker dan. Dagkaart is ca. 10 euro goedkoper dan een retourtje met korting, beetje zonde om dat dan weer uit te geven aan het kaartje tot Zwolle. Niet echt rendabel meer dan voor dat halve uurtje winst...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #9

Bericht door Freek »

Breng rijdt zondag extra ritten van de Arnhemse lijn 10 ivm de eerste training van Vitesse. De bus stopt ook bij tussengelegen haltes. Toch is de ovchipkaart niet geldig en moet een speciaal evenementen ticket gekocht worden. Kan dat zomaar,? Alles wijst op regulier OV, waarom mag dit dan worden aangemerkt als besloten vervoer?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #9

Bericht door huibe »

Je moet het zien als de speciale vroegbussen die voor de Vierdaagse worden in gezet. Alleen heeft men er hier voor gekozen om in de communicatie het normale lijnnummer aan te houden. Omdat het extra (doelgroepen) vervoer is kan men er een apart tarief aanhangen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #9

Bericht door marlies »

Toch wel op het randje, vind ik.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen #9

Bericht door zone5324bericht... »

geldt sowieso voor alle ritten die niet in de dienstregeling opgenomen zijn, want alleen die ritten zijn officieel openbaar vervoer...
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #9

Bericht door huibe »

De definitie van openbaar vervoer volgens de wet personenvervoer 2000: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig.

En de zondagsdienst van lijn 10 voldoet aan de bovenstaande eisen. In de definitie is niets opgenomen over de prijs en/of geldigheid van de ov-chipkaart. Dat is iets tussen de vervoerder en de opdrachtgever.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #9

Bericht door marlies »

zone5324bericht... schreef:geldt sowieso voor alle ritten die niet in de dienstregeling opgenomen zijn, want alleen die ritten zijn officieel openbaar vervoer...
Volgens mij is een dienstregeling genoeg om iets als OV te laten kwalificeren, niet perse dé dienstregeling. Betekent nog niet dat je geen andere tarieven mag hanteren trouwens (bijv. nachtbussen). Maar ik zit niet diep genoeg in de WP2000 om te kunnen zeggen wat daar de regels rond zijn. Ben wel benieuwd wat die regels wel zijn, eigenlijk.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten