Pagina 1 van 1

Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: do 11 sep 2014, 18:40
door wouter15
Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

11 september 2014

Dat de Benelux Amsterdam - Brussel bij de Belgische luchthaven Zaventem gaat stoppen is een wens van de Belgische spoorwegen NMBS. Die stop zorgt voor een extra reistijd van een kwartier. Dat zei staatssecretaris Mansveld donderdag na vragen van VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer.


Doordat de Benelux via de luchthaven van Brussel gaat rijden, wordt de treindienst Amsterdam - Brussel trager dan ooit. Een ritje Amsterdam - Brussel duurt met de rechtstreekse trein in december 3 uur en 21 minuten. In 2009 duurde dezelfde reis nog 2 uur en 46 minuten. Voor de NMBS kan een trage Benelux gunstig zijn, omdat de spoormaatschappij ook aandelen heeft in de dure maar veel snellere Thalys. Die wordt door de trage Benelux voor steeds meer reizigers interessant. OV-Magazine wees er eerder al op dat een treinkaartje naar Parijs soms goedkoper is dan naar Brussel. Lees verder

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: do 11 sep 2014, 19:05
door Michael 1988
Heeft de Beneluxtrein op deze manier nog wel waarde van bestaan?

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: do 11 sep 2014, 19:11
door Hainje
Zolang we dan de Diabolotoeslag niet hoeven te betalen vind ik het prima. Want ik wil wel zo goedkoop mogelijk kunnen vliegen en 5 euro extra bederft die pret natuurlijk.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: do 11 sep 2014, 19:19
door reisthijs
Is het nou nog steeds komkommertijd? Dit wisten we toch allang...

(Als je op de Luchthaven wilt uitstappen moet je natuurlijk toeslag betalen.)

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: do 11 sep 2014, 20:33
door Ronald
Michael 1988 schreef:Heeft de Beneluxtrein op deze manier nog wel waarde van bestaan?
Binnen Nederland nauwelijks, tussen Rotterdam en Antwerpen zeker wel en in België voornamelijk voor binnenlands verkeer. Zoals ook eerder gezegd is het volgens de concept-NMBS-dienstregeling sneller om vanuit Nederland in Antwerpen over te stappen op een IC die niet via de luchthaven gaat. Het geheel is natuurlijk wel "verplicht" als compensatie voor het Fyra-debacle, alhoewel de uitvoering tamelijk dramatisch wordt.

Is er trouwens al een datum bekend wanneer het geheel via de HSL gaat rijden? Is dat technisch nu zo ingewikkeld dat dat jaren moet duren? In die tijd bouw je een maanraket volgens mij :')

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: do 11 sep 2014, 21:42
door reisthijs
De Benelux is helaas niet bedoeld om binnen Nederland nut te hebben.

Vanaf december 2016 zou er gedeeltelijk over de HSL gereden gaan worden. Reken er maar niet op dat de verbinding Amsterdam-Brussel daar veel sneller van wordt.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 09:05
door Dennenboom
Schoolvoorbeeld van een compromistrein. Iedereen een beetje zijn zin (Rover, Den Haag (2x: stad en parlement), Breda, NMBS, NS) waardoor het uiteindelijke resultaat voor de meesten teleurstellend is.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 09:42
door Klaasje
Waarbij we ons meteen ook kunnen afvragen waarom de doortrek naar Amsterdam via Den Haag zo nodig is. Ik heb wel eens ergens opgevangen dat als je Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda-Antwerpen-Brussel rijdt via de snelste route dat het zelfs met 160 km/h hooguit 2:10 zou duren als je een goed treinpad kan vinden, dat dus inclusief kopmaken in Breda.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 09:49
door Frans F
De Benelux is de hobby van een aantal Nederlandse organisaties en politici, de Belgen zijn totaal niet geinteresseerd. Het enige wat naast de Thalys nodig is, is een verbinding Breda-Antwerpen.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 10:36
door Bakpapier
Ik vind op zich een rechtstreekse trein vanuit NL naar de Brusselse luchthaven wel degelijk winst. Maar voor reizigers naar brussel is het natuurlijk minder ideaal, en ik denk dat de groep die naar Brussel zelf wil toch een stuk groter is...

Een rechtstreekse trein richting de luchthaven Charleroi vanuit NL zou overigens ook niet verkeerd zijn.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 10:44
door Ronald
Frans F schreef:De Benelux is de hobby van een aantal Nederlandse organisaties en politici, de Belgen zijn totaal niet geinteresseerd. Het enige wat naast de Thalys nodig is, is een verbinding Breda-Antwerpen.
Thalys is alleen voor Parijs. Zoveel is uit de prijsstelling wel duidelijk.
Bakpapier schreef:Een rechtstreekse trein richting de luchthaven Charleroi vanuit NL zou overigens ook niet verkeerd zijn.
Er is vanuit België niet eens een rechtstreekse trein naar dat vliegveldje.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 11:02
door reisthijs
Dat jij de Thalys te duur vind voor een reis naar Brussel kan ze natuurlijk niets schelen. Er rijden nu ook Thalys'en die Parijs niet bereiken en er blijken voldoende reizigers te zijn die de hoge(re) prijs er wel voor over hebben.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 11:13
door Mr-W
Bakpapier schreef:Ik vind op zich een rechtstreekse trein vanuit NL naar de Brusselse luchthaven wel degelijk winst. Maar voor reizigers naar brussel is het natuurlijk minder ideaal, en ik denk dat de groep die naar Brussel zelf wil toch een stuk groter is...

Een rechtstreekse trein richting de luchthaven Charleroi vanuit NL zou overigens ook niet verkeerd zijn.
Het heeft me sowieso altijd verbaasd dat de Benelux niet gewoon door rijdt naar Charleroi-Zuid.Daar is ideale overstapmogelijkheid richting die luchthaven.
Het wordt wat mij betreft ook eens tijd om die brug aan te passen en Serie IC N te verlengen naar Roosendaal.
Frans F schreef:Het enige wat naast de Thalys nodig is, is een verbinding Breda-Antwerpen.
Per spoor,lijkt me inderdaad wenselijk en dan doorgekoppeld aan een trein richting Gent.Op dat moment moet er wat mij betreft ook iets gebeuren met Lijn 19

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 11:14
door Bakpapier
Ronald schreef:
Bakpapier schreef:Een rechtstreekse trein richting de luchthaven Charleroi vanuit NL zou overigens ook niet verkeerd zijn.
Er is vanuit België niet eens een rechtstreekse trein naar dat vliegveldje.
Ik zei 'richting de luchthaven Charleroi'. Vanaf station Charleroi ben je met de bus snel op het vliegveld. Een rechtstreekse trein Nederland - Charleroi zou dus zeker winst zijn.
Wellicht een dienst ( Asd ) - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam C - Roosendaal - Antwerpen - Brussel Luchthaven - Brussel - Charleroi een optie kunnen zijn.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 11:18
door Dennenboom
Een lijn speciaal voor vliegtuigspotters?

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 12:01
door BrengMe
Dan moet er alleen nog een station bij Rotterdam The Hague Airport gebouwd worden :mrgreen:

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 12:30
door Bakpapier
Dennenboom schreef:Een lijn speciaal voor vliegtuigspotters?
Of: een lijn voor mensen die goedkoop met het vliegtuig willen. Bedenk dat Charleroi een zeer goedkope luchthaven is.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 12:55
door reisthijs
Wie per se zo goedkoop mogelijk wenst te reizen moet die ene overstap maar voor lief nemen.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 14:15
door Dennenboom
Bovendien zit Ryanair tegenwoordig ook op Zaventem. Op de langere termijn zou dat wel eens de doodsteek voor Charleroi kunnen betekenen.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 15:47
door verfmeer
Kunnen ze voor Charleroi de IC N niet gewoon doortrekken vanuit Essen naar Roosendaal? Dan zou je daar op de s2600 kunnen overstappen.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 16:05
door reisthijs
Die IC wordt in december nu juist ingekort tot Antwerpen-Charleroi. Essen krijgt een "IC" die niet verder rijdt dan Brussel.

Dan is doortrekken naar Roosendaal nog steeds wel een leuk idee maar reizigers naar Charleroi schieten er dus niets mee op.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 19:33
door Frans F
verfmeer schreef:Kunnen ze voor Charleroi de IC N niet gewoon doortrekken vanuit Essen naar Roosendaal?
Belgische dubbeldekkers zijn in Nederland niet toegelaten, buiten profiel.
Bovendien wordt de lijn geknipt vanwege ongelijke reizigersaantal op beide assen.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 19:57
door IC140
Klaasje schreef:Waarbij we ons meteen ook kunnen afvragen waarom de doortrek naar Amsterdam via Den Haag zo nodig is. Ik heb wel eens ergens opgevangen dat als je Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda-Antwerpen-Brussel rijdt via de snelste route dat het zelfs met 160 km/h hooguit 2:10 zou duren als je een goed treinpad kan vinden, dat dus inclusief kopmaken in Breda.
Creatief met paden: er is niet eens een aanpassing van het landelijk ontwerp nodig:
Tussen Amsterdam en Breda het s900 pad 0.25 uit Amsterdam, 1.09 in Rotterdam, 1.33 in Breda
Tussen Antwerpen en Brussel het wijlen-Fyra pad* 2.03 in Antwerpen, 2.38 in Brussel. Dan heb je nog 30 minuten om kop te maken en van Breda naar Antwerpen te rijden. Past precies, Amsterdam - Brussel in 2:13.

* het oude Fyra-pad bestaat tussen Antwerpen en Brussel gewoon nog in het nieuwe landelijke ontwerp van de Belgen. Alleen tussen Antwerpen en Roosendaal is er in het ontwerp geen gevolg op te maken.

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 21:38
door rww
Is er een mogelijkheid om vanuit de richting antwerpen uit te takken(van de hsl) bij breda via conventionele spoor breda aan te doen en dan weer intakken(ic direct route)?

Re: Langzame Benelux via Zaventem is wens NMBS

Geplaatst: vr 12 sep 2014, 22:04
door reisthijs
Ja, dat is wat de Benelux vanaf 2016 gaat doen. Alleen dan na Rotterdam weer op conventioneel spoor naar Amsterdam.