'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door atbrg »

Dennenboom schreef:Maar wordt die ellende soms om ideologische redenen ietsjes uitvergroot.
De problemen met de chipkaart zijn lang genoeg gebagatelliseerd hoor.
Kaart ongeldig err. 007
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dennenboom »

De problemen waar mensen mee komen hebben vooral te maken met de reiskosten. Zou het goedkoper worden door nu in het wilde weg allerlei alternatieven uit te gaan werken?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Hainje »

atbrg schreef:Ik ben niet echt een politiek dier maar misschien is de politiek het gewoon echt zat. Er zijn langjarig (zeer) veel middelen en talenten ingezet ten behoeve van die kaart. De samenleving is wederom op zeer hoge kosten gejaagd voor een ov-gerelateerd project wat uiteindelijk niet doet wat het moet doen (horendol). En misschien hebben ze in de politiek ook zelf wel wat praktijkervaring opgedaan omdat ze bijvoorbeeld ook wel eens hebben mogen in-uit- of omchecken. Toch niet gek dat op den duur ook daar het vertrouwen en het geduld wat begint af te nemen.

Het lijkt mij toch dat het een duidelijk signaal is: die kaart moet echt op korte termijn bruikbaar(der) worden voor de reiziger anders gaan we er gewoon mee stoppen en wordt er een noodscenario uit de kast getrokken. Ondanks alle resulterende desinvesteringen.
Ik snap dat het geduld bij de politiek zo zoetjes aan begint op te raken, maar ergens heeft zij dit ook aan zichzelf te danken. Door zo afzijdig te blijven in de ontwikkelingsfase hebben de vervoerders vooral gekeken naar haar eigen gemak en niet naar die van de reizigers. Het is dan ook tamelijk hypocriet om te eisen dat er binnen 8 maanden een geheel nieuw systeem beschikbaar is dat wel vlekkeloos werkt, terwijl er met het huidige al sinds 2007-2008 aangeklooid word en nog steeds de nodige kinderziekten heeft.

Als ze nu een termijn van twee jaar had gesteld, ok prima. Is aan de krappe kant, maar moet (als de zak geld maar groot genoeg is) haalbaar zijn. Acht maanden is gewoon onrealistisch om te verwachten dat er geheel nieuwe softwareprogramma's kunnen worden geschreven, getest en uiteindelijk ook geïmplementeerd.
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Jef400 »

Dennenboom schreef:De problemen waar mensen mee komen hebben vooral te maken met de reiskosten. Zou het goedkoper worden door nu in het wilde weg allerlei alternatieven uit te gaan werken?
Nee, de kosten hadden al in de begintijd voorkomen moeten worden, echter vraag ik mij wel af wat een in mijn ogen idealiter systeem van papieren abonnementen zou kosten. Dat de reiziger zelf zijn e-ticket uit kan printen, of aan de loket of automaat kan halen. De huidige efficiëntie moet ook zonder Chipkaart mogelijk zijn. Alleen ben je weer miljoenen kwijt met ombouwen van automaten en dergelijke.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Abracadabram »

Tristan schreef:
Dagren schreef:Moet je je voorstellen hoe dat gaat als ook maar een deel van die mensen een kaartje moet kopen. :P
Voor die reizigers was Leiden Centraal het eind- of overstapstation, kortom: die zouden dan allemaal al een kaartje in bezit hebben. Als de poortjes er helemaal niet stonden, was er 40 á 50 % meer loopruimte, waardoor de doorstroming een stuk sneller is.
Dat is een grote onzin. Als de poortjes er niet zouden staan zou het gedram bij de schuifdeuren zijn die er vlak achter zitten.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door n-evo »

Dennenboom schreef:Ander nadeel is dat je altijd in de rij moet staan om een kaartje te kopen. Met de (automatisch oplaadbare) chipkaart loop je altijd zo door.
Nou in Sloterdijk niet. Iedere dag weer rijen bij dat ene paaltje per twee perrons. Waardeloos.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Jef400 »

En niet alleen op Sloterdijk.
viewtopic.php?f=34&t=10833
Topic vergeten Dennenboom?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door n-evo »

Ik snap dat het een tijdelijke situatie is, maar ja dat is het ook alweer jaren. Hoe moeilijk kan het zijn om nog even paar paaltjes elders neer te zetten. :?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Jef400 »

Is dat niet exemplarisch voor het hele gefaal van de chipkaart?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dennenboom »

JeffreyMeijer schreef:En niet alleen op Sloterdijk.
viewtopic.php?f=34&t=10833
Topic vergeten Dennenboom?
Nee hoor, ook bij incheckpalen moet je soms wachten. Maar inchecken gaat stukken sneller dan de aankoop van een kaartje. Wel eens een loket meegemaakt met een twijfelende reiziger voor je terwijl je trein op punt van binnenkomen staat? Of dat bij de automaat je bankpasje het niet deed? Ik denk overigens dat bij uitchecken de rijen langer zijn, omdat dan de reizigers ineens massaal aan komen stormen. Hierbij zijn vooral overstappers van NS naar regionalen en v.v. de klos. Eerst uitchecken en dan weer inchecken bij overstappen is minder snel dan een papieren kaartje op zak.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door atbrg »

Hainje schreef:Als ze nu een termijn van twee jaar had gesteld, ok prima. Is aan de krappe kant, maar moet (als de zak geld maar groot genoeg is) haalbaar zijn.
Ik denk dat de boodschap was dat we het momentum voor een succesvolle OV-chipkaart reeds gepasseerd zijn. Pleiten voor nog meer tijd en geld is dan misschien niet realistisch meer.
Hainje schreef:Acht maanden is gewoon onrealistisch om te verwachten dat er geheel nieuwe softwareprogramma's kunnen worden geschreven, getest en uiteindelijk ook geïmplementeerd.
Als er inderdaad een noodscenario paraat ligt op basis van beproefde techniek dan zijn acht maanden misschien best wel voldoende voor de implementatie. Mogelijk hoeft er in dat geval niet zo erg veel heel ingewikkelde software te komen maar wordt er voorlopig (in meer of mindere mate) teruggegrepen op papier en human resources.
Laatst gewijzigd door atbrg op wo 15 okt 2014, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaart ongeldig err. 007
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Jef400 »

Dennenboom schreef: Nee hoor, ook bij incheckpalen moet je soms wachten. Maar inchecken gaat stukken sneller dan de aankoop van een kaartje. Wel eens een loket meegemaakt met een twijfelende reiziger voor je terwijl je trein op punt van binnenkomen staat? Of dat bij de automaat je bankpasje het niet deed? Ik denk overigens dat bij uitchecken de rijen langer zijn, omdat dan de reizigers ineens massaal aan komen stormen. Hierbij zijn vooral overstappers van NS naar regionalen en v.v. de klos. Eerst uitchecken en dan weer inchecken bij overstappen is minder snel dan een papieren kaartje op zak.
Daarvoor kun je de e-tickets toch gebruiken? Hoef je ook niet om te checken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door waldo79 »

Dat staat los van het argument van de lange rijen voor het loket. Iets wat jij volgens mij niet meer hebt meegemaakt :Y
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door webguy »

Stel trouwens he, je betaalt met je telefoon... Je moet ten eerste een duurdere telefoon hebben die gecertificeerde is. Die moet dus opgeladen zijn, je betaalt aan je provider en vervolgens ook nog iets voor de ov chipkaart. Vervolgens moet je nog steeds in en uitchecken bij dezelfde poortjes/paaltjes. Wat is eigenlijk het verschil?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door n-evo »

Als je de OV-chipkaart 1:1 zou vervangen door een telefoon of NFC pinpas is er geen verschil. Behalve dan dat je weer een pasje minder hebt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door nvdw »

Volgens mij is er een veel groter 'defect' aan de chipkaart dan de techniek en dat is het gigantische woud aan tarieven en reisproducten. Als daar nu eens de snoeischaar in gaat ben je al van een hoop van het gedoe ('omchecken', abonnementen op concessieoverschrijdende buslijnen) verlost. Dat de strippenkaart weg is, vind ik niet erg. Het nationale tariefsysteem had wat mij betreft mogen blijven, of dat nu op kilometers was overgestapt of bij zones was gebleven.

Deze kaart moet nu omgaan met twee verschillende tariefsystemen (degressief/NS en km-prijs) en allerlei reisproducten die allemaal verschillende IF/THEN's hebben. Niet raar dat het dan fout gaat en/of heel duur is om allemaal weer op te lossen. Het is inmiddels een soort Jenga-toren aan het worden.

Dat is het gevolg van politieke keuzes. Dan mag 'de polletiek' de hand ook wel in eigen boezem steken.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Daniel »

Abracadabram schreef:
Tristan schreef:Als de poortjes er helemaal niet stonden, was er 40 á 50 % meer loopruimte, waardoor de doorstroming een stuk sneller is.
Dat is een grote onzin. Als de poortjes er niet zouden staan zou het gedram bij de schuifdeuren zijn die er vlak achter zitten.
Ik mag dagelijks vol in de spits perron 1/2 van station Amersfoort af: je komt dan dus in een krappe gang met een relatief beperkt aantal paaltjes terecht waar je ook nog eens een aardige stroom tegenliggers hebt die graag de trein waar ik net uit kom nog willen halen.
Desondanks totaal geen verschil daar nu een aanzienlijk deel van de reizigers moet in- en uitchecken: de doorstroming is nog hetzelfde als voor de OV-chipkaart. En dan heb je er nu ook nog hinderlijk voorlangs kruisende reizigers bij die gelijk in dat smalle gangetje weer willen inchecken bij het Connexxion-paaltje, maar effect op de doorstroming heeft zelfs dat nauwelijks.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Vinny »

Het grote probleem is dat de NS in haar wijsheid heeft besloten om de papieren kaartjes uit te faseren terwijl er nog allerlei restpunten opgelost moesten worden. Dat vind ik nog altijd een heel domme beslissing. Zo roep je de slechte media over jezelf af als organisatie. Er is /was geen noodzaak om de poortjes "meteen" dicht te doen. En voor stations met een slechte reputatie als het gaat om sociale veiligheid kun je ook bemensen in de avonduren. Je doet dan tussen 20.00 en 24.00 de poortjes dicht en je zet er een paar lui van het Service en Ondersteuningsteam, die op vertoon van een geldig vervoersbewijs de poortjes openen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
benza

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door benza »

En NS heeft ook besloten om eigen OVC te ontwikkelen, die zijn niet geschikt op andere vervoerders. Zoals bijvoorbeld het NS business kaart.
Dat is volgens mij tegen het afspraak "een kaart voor alle openbaar vervoer".

Ik zie niet zoveel dingen die moeten veranderen voor een succesvolle product:

1. Geen 20€ borg meer voor reizen met NS, maar achteraf betaald/reizen op rekening. Behalve uiteraard met anonieme OVC.
2. Geen verplicht in/uit checken bij abonnement.
3. Geen automatische verlenging meer, maar keuze aan reizigers. Of ten minste mogelijkheiden of online te annuleren, in plaats van 30 minuten wachten op de telefoon.
4. Elke OVC moet alle producten van aller vervoerders accepteren.
5. Papier karten zonder toeslag. Het kan zonder OVC, gewoon met een Q-CODE zoals met internationale kaarten.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dennenboom »

Deze "Benzacard" wordt voor 1 juli 2015 geïntroduceerd en biedt een klantvriendelijk alternatief voor de OV-chipkaart. Het bureau dat deze kaart heeft ontworpen denkt dat de implementatiekosten niet hoger dan 1 miljoen euro zullen zijn.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Obus »

Het unique selling point van de OV-chipkaart is het inchecken en weer uitchecken. Dit gaat sneller dan een kaartje kopen/je strippenkaart stempelen/... Er zijn minder conducteurs nodig, het zwartrijden wordt tegengegaan en de chauffeur is minder tijd kwijt aan gasten zonder strippenkaart. Allemaal winst.

Het probleem is echter dat je voor een beetje reis tig keer moet in- en uitchecken. Ik wil gewoon één keer inchecken en één keer uitchecken voor mijn gehele reis. Het mag niet uitmaken met hoeveel vervoerders ik reis: ik heb toch ook geen andere benzine in mijn auto nodig voor de snelweg??? Dus ik stap op de bus, ik check in, ik reis verder met de trein, metro of welk ander vervoermiddel en bij mijn eindbestemming check ik weer uit.
De mortuis nil nisi bene
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is het hele probleem juist. Men wilde toen van de verdeeldleutels af, die vaak niet klopten. Enige manier om een 100% representatieve verdeling te krijgen is door de reiziger precies te laten betalen voor wat ie reist en dat kan alleen door per voertuig/vervoerder in/uit te checken.

Tevens moet het controleerbaar zijn (in stad- en streekvervoer) dat iemand betaalt voor zijn reis dus moet er elke keer worden ingecheckt (ingangscontrole). Bij de trein heb je poortjes dus ook daar weer die ingangscontrole.

Blijkt weer. OVchipkaart is handig bij voertuigafhankelijke registraties maar bij trein totaal niet.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door AppleMoose »

Obus schreef: Dus ik stap op de bus, ik check in, ik reis verder met de trein, metro of welk ander vervoermiddel en bij mijn eindbestemming check ik weer uit.
Dat kun je wel willen, maar dat gaat nooit gebeuren. Je zou dan het volgende geintje kunnen uithalen.
Je stapt in Amsterdam Sloterdijk in de trein (check-in), je stapt op centraal weer uit, je pakt vervolgens de tram waar je paar leuke ritten mee maakt, vervolgens de metro voor een paar leuke ritten, je komt weer aan op Amsterdam Centraal en checkt daar pas uit. Niemand die daar wat van kan zeggen wat dat is "toevallig" je eindbestemming. Niemand die kan controleren of je verder nog met de tram of metro bent geweest. Leuk hoor, door de hele stad crossen voor de prijs van Sloterdijk naar Centraal :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Obus »

http://www.volkskrant.nl/politiek/kamer ... ~a3770207/

En de Kamer is weer 180 graden gedraaid.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door isadora »

Obus schreef:http://www.volkskrant.nl/politiek/kamer ... ~a3770207/

En de Kamer is weer 180 graden gedraaid.
Dus niet de OVC, maar de Kamer maakt de treinreiziger horen-/hoorndol.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JordiBrabant en 46 gasten