'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door verfmeer »

Omdat het vroeger beter was...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Bakpapier »

Ik vind de OV chipkaart een prima systeem voor de dagelijkse forens of voor mensen met een abonnement, maar zodra je buiten de gebaande paden gaat wordt het echt één grote nachtmerrie. Samenreiskorting, klasewissel, trajectkaarten, fiets/hond dagkaarten, over de grens reizen... dat werkt allemaal gewoon totaal niet gebruikersvriendelijk.

Ook levert het mij nogal wat stress op dat er zo weinig oplaadpunten zijn (ik doe uit principe niet aan het automatisch opladen, ik wil zelf de beschikking hebben over mijn financiën). Ik moest laatst bijvoorbeeld op zondagmiddag reizen vanuit een plaats zonder treinstation, alles natuurlijk dicht dus geen oplaadautomaat te vinden. Gelukkig kon ik met de auto meerijden... Je kunt dan in de bus wel een kaartje kopen maar de prijzen daarvoor zijn erg duur. Ik vind dat je ook in de bus gewoon je OV chipkaart zou moeten kunnen opladen (er zijn ook bestellings-ophaalautomaten die niemand ooit gebruikt, waarom geen oplaad automaten?).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Hainje »

Wel goed van Betty dat zij op 1 juli een nieuw systeem wil hebben. Moet lukken lijkt mij. De OV Chipkaart moest in 2007 ook geheel operationeel zijn, met die geschiedenis in het achterhoofd denk ik dat 1 juli a.s. wel een realistische datum is. :Y
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Suus »

verfmeer schreef:Omdat het vroeger beter was...
Vroeger was er ook geen internet en moesten de politici het land in om contact met hun achterban te houden, veel te moeilijk natuurlijk en dus werden er nog gedegen uitspraken gedaan op basis van eigen kennis en niet dit soort stupide spraakwatervallen op basis van ongefundeerde Twitterrants.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door n-evo »

marlies schreef:Als je één dingetje verandert aan een bestaand systeem rol je ook al een vernieuwd systeem uit ;)
Haha is wel waar. :P
Bee schreef:Oja, de PVV wil het papieren kaartje terug. Waarom, geen idee?
Omdat Wim en Ingrid graag willen horen dat het papieren treinkaartje terugkomt, samen met gulden en minder Marokkanen. Winnen ze bij de PVV weer zieltjes mee, althans dat denken ze. :')
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 15 okt 2014, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Oja, de PVV wil het papieren kaartje terug. Waarom, geen idee?
Simpel: het papieren kaartje was een klantvriendelijk systeem.

- Vergeten uit te checken is niet mogelijk,
- Omchecken bij overstap naar andere vervoerder is niet nodig,
- Zelden last van technische storingen,
- Je hebt een tastbaar bewijs dat je reisrecht hebt,
- Geen veel te hoog minimumsaldo benodigd voor een treinrit van een paar euro,
- Je hebt direct inzicht in de kosten,
- Geen gedoe met restitutie aanvragen indien er te veel is afgeschreven
- Je hebt eventueel een souvenir van een belevenis.

Het papieren kaartje heeft ten opzichte van de ov-chipkaart slechts één nadeel: je kunt je eindbestemming van het kaartje tijdens je reis niet wijzigen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dennenboom »

Ander nadeel is dat je altijd in de rij moet staan om een kaartje te kopen. Met de (automatisch oplaadbare) chipkaart loop je altijd zo door.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dagren »

Nog een nadeel van papieren kaartjes: Het kost veel meer tijd om ze te kopen, dan dat het kost om in te checken. En dat geldt niet alleen voor het kopen van je eigen kaartje, maar ook voor alle mensen die voor je in de rij staan.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Jef400 »

Daar heb je toch E-Tickets en abonnementen voor? Zijn ook papieren kaartjes.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door fogeltje »

Tristan schreef:Het papieren kaartje heeft ten opzichte van de ov-chipkaart slechts één nadeel: je kunt je eindbestemming van het kaartje tijdens je reis niet wijzigen.
:')

Er waren wel meer nadelen. Makkelijker kwijt te raken dan een pas, kan zomaar uit je klauwen waaien, soms lastig terug te vinden in je portemonnee, lange rijen voor de kaartautomaat (doorstroming bij chippalen is sneller), als je een fout kaartje gekocht heb zit je met de gebakken peren (korting terwijl het nog geen 9 uur is, verkeerde bestemming) etc. Dus hou eens op met dat geblaat. Het treinkaartje was verre van het ideale vervoersbewijs, ook tegenover de OVC (die nog lang niet gebruiksvriendelijk is, dat wel).
"Een touringcar is geen bus"
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dennenboom »

Er valt inderdaad wel wat op de OV-kaart af te dingen, maar de manier waarop de politiek zich nu samen met de pers op de kaart stort getuigt van weinig betrokkenheid, maar meer van scoringsdrang. "De kaart deugt niet en dat zei ik al jaren" is de mening van de borreltafel en die zegeviert wederom.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Tristan »

Dennenboom schreef:Ander nadeel is dat je altijd in de rij moet staan om een kaartje te kopen. Met de (automatisch oplaadbare) chipkaart loop je altijd zo door.
Is dat zo?
Afbeelding
Just another day at Leiden Centraal
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door AppleMoose »

Tristan schreef: - Vergeten uit te checken is niet mogelijk
Wel 'vergeten' om af te stempelen.
Omchecken bij overstap naar andere vervoerder is niet nodig
Je moest in de laatste jaren wel altijd een via-station invoeren als je met een andere vervoerder ging dan NS.
Dat omchecken is ook mijns inziens simpel te verhelpen. 1x inchecken en bij aankomststation uitchecken. Systeem berekent dan automatisch de route en prijs. Bij de 'tussenstations' is dit heel simpel. Bij de eindstations die ook met NS zijn te bereiken is het een kwestie van een goede verdeelsleutel zien te vinden.
Zelden last van technische storingen
Met de trein heb ik precies 0x een storing gehad met de chipkaart. Bij de bus is het ook op 1 hand te tellen en in alle gevallen simpel en doeltreffend opgelost.
Je hebt een tastbaar bewijs dat je reisrecht hebt
Als je incheckt, zie je op paaltje ook dat je reisrecht hebt. Tevens kun je simpel bij de kaartautomaat je saldo en producten checken en anders vraag je een controleur even om hulp. Ga nou niet doen alsof je voorheen 100x per reis op je kaartje keek om te zien of die nog geldig was. :roll: Bovendien, de inkt op de kaartjes was nou ook niet zo super. Die vervaagde zeer snel, zelfs binnen 1 dag!
Geen veel te hoog minimumsaldo benodigd voor een treinrit van een paar euro
Mee eens. Maar bij een anonieme kaart snap ik dat er reserve op moet staan anders wordt het zwartrijden wel heel aantrekkelijk. Bij persoonlijke chipkaarten vind ik het gewoon bullshit, omdat de persoon makkelijk te achterhalen is wanneer die niet voldoende betaald heeft voor de rit.
Je hebt direct inzicht in de kosten
Mee eens. Al kun je nu ook vrij snel de kosten checken via de reisplanner o.i.d. maar ideaal is het niet.
Geen gedoe met restitutie aanvragen indien er te veel is afgeschreven
Mee eens.
Je hebt eventueel een souvenir van een belevenis
Dat is ook niet het doel van een reisproduct dus geen valide argument om een product te behouden.
Het papieren kaartje heeft ten opzichte van de ov-chipkaart slechts één nadeel: je kunt je eindbestemming van het kaartje tijdens je reis niet wijzigen.
Zijn wel meer nadelen. Chipkaart is steviger, weerbestendig, geen inkt dat vervaagt, meer handelingen uitvoeren om het gewenste kaartje te krijgen, makkelijk te verliezen en het is fraudegevoeliger.

Er valt nog zat te verbeteren aan de ov-chipkaart maar dat moet mijns inziens best in een relatief kort tijdsbestek kunnen als de vervoerders samen WILLEN werken. Dat geldt ook voor de commerciële partijen want je maakt mij niet wijs dat NS de enige boosdoener in dit verhaal is...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Suus »

In Diemen Zuid is er slechts één kaartautomaat. Ik heb geen abonnement op het moment en als ik daarom elke ochtend moest opladen of een kaartje moest kopen bij de automaat moet ik minstens tien minuten eerder opstaan om aan te sluiten in de best wel lange rij voor de automaat. Dankzij automagisch opladen kan ik nu twee minuten voor vertrek het station binnenlopen, inchecken bij het poortje en op de roltrap stappen. Langer slapen, een van de voordelen van de OV-Chip *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Geert »

Dagren schreef:Vertel me dat dit heel slecht geciteerd is? Niet alleen wil ze overhaast iets invoeren, ze wil ophouden met testen?
En dat op de dag dat de tijdelijke commissie ICT haar bevindingen presenteert. Een van de conclusies: politici onderschatten meestal de complexiteit van ICT en verwachten dat ICT alles op kan lossen.

Guess what, dat is niet zo :roll:
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dagren »

Tristan schreef:
Dennenboom schreef:Ander nadeel is dat je altijd in de rij moet staan om een kaartje te kopen. Met de (automatisch oplaadbare) chipkaart loop je altijd zo door.
Is dat zo?
Afbeelding
Just another day at Leiden Centraal
Moet je je voorstellen hoe dat gaat als ook maar een deel van die mensen een kaartje moet kopen. :P
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dagren »

Ronaldussen schreef:Er valt nog zat te verbeteren aan de ov-chipkaart maar dat moet mijns inziens best in een relatief kort tijdsbestek kunnen als de vervoerders samen WILLEN werken. Dat geldt ook voor de commerciële partijen want je maakt mij niet wijs dat NS de enige boosdoener in dit verhaal is...
En als je samen wil werken, moet je alsnog een compromis weten te vinden. Op dat punt kan de landelijke politiek wel een belangrijke rol spelen, door eventueel knopen door te hakken wanneer de vervoerders er niet uit komen. Je merkt nu toch te vaak dat de NS en de private vervoerders lijnrecht tegenover elkaar staan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door fogeltje »

Tristan schreef:Just another day at Leiden Centraal
Als al die mensen een kaartje moeten kopen dan staat die meute daar langer hoor.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Frans F »

Dagren schreef:Je merkt nu toch te vaak dat de NS en de private vervoerders lijnrecht tegenover elkaar staan.
Ik zie dat nog niet snel veranderen zo lang er een ongelijk speelveld is tussen NS en de overige vervoerders.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dennenboom »

De regels voor het speelveld worden door de politiek vastgesteld. Die zijn goedgekeurd door de Tweede Kamer.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door atbrg »

Hainje schreef:Wel goed van Betty dat zij op 1 juli een nieuw systeem wil hebben.
Ik ben niet echt een politiek dier maar misschien is de politiek het gewoon echt zat. Er zijn langjarig (zeer) veel middelen en talenten ingezet ten behoeve van die kaart. De samenleving is wederom op zeer hoge kosten gejaad voor een ov-gerelateerd project wat uiteindelijk niet doet wat het moet doen (horendol). En misschien hebben ze in de politiek ook zelf wel wat praktijkervaring opgedaan omdat ze bijvoorbeeld ook wel eens hebben mogen in-uit- of omchecken. Toch niet gek dat op den duur ook daar het vertrouwen en het geduld wat begint af te nemen.

Het lijkt mij toch dat het een duidelijk signaal is: die kaart moet echt op korte termijn bruikbaar(der) worden voor de reiziger anders gaan we er gewoon mee stoppen en wordt er een noodscenario uit de kast getrokken. Ondanks alle resulterende desinvesteringen.
Kaart ongeldig err. 007
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dennenboom »

Volgens mij is destijds de boekwinst bij de verkoop van de Telfort (50% aandeel) van NS gebruikt voor de chipkaart. Dat is altijd naar buiten gebracht als "overheidsgeld" en formeel is dat ook zo, maar geen belastinggeld. Ik zie het meer als een toneelstukje waarin de VVD ongenuanceerd alles wat van NS is (staatsbedrijf> dus een moloch > inefficient) op een populistische manier aan de schandpaal nagelt. "In de echte vrije markt komt zulke ellende niet voor."
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door atbrg »

Dennenboom schreef: "In de echte vrije markt komt zulke ellende niet voor."
De politiek heeft ongetwijfeld zijn eigen agenda maar onder een 'centraal geleide markt' moet die ellende eveneens niet.
Laatst gewijzigd door atbrg op wo 15 okt 2014, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaart ongeldig err. 007
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dennenboom »

Maar wordt die ellende soms om ideologische redenen ietsjes uitvergroot. Overigens doet bijvoorbeeld de SP precies hetzelfde, maar dan met de vrije markt.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op wo 15 okt 2014, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Tristan »

Dagren schreef:Moet je je voorstellen hoe dat gaat als ook maar een deel van die mensen een kaartje moet kopen. :P
Voor die reizigers was Leiden Centraal het eind- of overstapstation, kortom: die zouden dan allemaal al een kaartje in bezit hebben. Als de poortjes er helemaal niet stonden, was er 40 á 50 % meer loopruimte, waardoor de doorstroming een stuk sneller is.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten