Pagina 3 van 5

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 11:05
door verfmeer
Omdat het vroeger beter was...

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 11:13
door Bakpapier
Ik vind de OV chipkaart een prima systeem voor de dagelijkse forens of voor mensen met een abonnement, maar zodra je buiten de gebaande paden gaat wordt het echt één grote nachtmerrie. Samenreiskorting, klasewissel, trajectkaarten, fiets/hond dagkaarten, over de grens reizen... dat werkt allemaal gewoon totaal niet gebruikersvriendelijk.

Ook levert het mij nogal wat stress op dat er zo weinig oplaadpunten zijn (ik doe uit principe niet aan het automatisch opladen, ik wil zelf de beschikking hebben over mijn financiën). Ik moest laatst bijvoorbeeld op zondagmiddag reizen vanuit een plaats zonder treinstation, alles natuurlijk dicht dus geen oplaadautomaat te vinden. Gelukkig kon ik met de auto meerijden... Je kunt dan in de bus wel een kaartje kopen maar de prijzen daarvoor zijn erg duur. Ik vind dat je ook in de bus gewoon je OV chipkaart zou moeten kunnen opladen (er zijn ook bestellings-ophaalautomaten die niemand ooit gebruikt, waarom geen oplaad automaten?).

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 11:18
door Hainje
Wel goed van Betty dat zij op 1 juli een nieuw systeem wil hebben. Moet lukken lijkt mij. De OV Chipkaart moest in 2007 ook geheel operationeel zijn, met die geschiedenis in het achterhoofd denk ik dat 1 juli a.s. wel een realistische datum is. :Y

'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 11:29
door Suus
verfmeer schreef:Omdat het vroeger beter was...
Vroeger was er ook geen internet en moesten de politici het land in om contact met hun achterban te houden, veel te moeilijk natuurlijk en dus werden er nog gedegen uitspraken gedaan op basis van eigen kennis en niet dit soort stupide spraakwatervallen op basis van ongefundeerde Twitterrants.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 11:57
door n-evo
marlies schreef:Als je één dingetje verandert aan een bestaand systeem rol je ook al een vernieuwd systeem uit ;)
Haha is wel waar. :P
Bee schreef:Oja, de PVV wil het papieren kaartje terug. Waarom, geen idee?
Omdat Wim en Ingrid graag willen horen dat het papieren treinkaartje terugkomt, samen met gulden en minder Marokkanen. Winnen ze bij de PVV weer zieltjes mee, althans dat denken ze. :')

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 12:00
door Tristan
Bee schreef:Oja, de PVV wil het papieren kaartje terug. Waarom, geen idee?
Simpel: het papieren kaartje was een klantvriendelijk systeem.

- Vergeten uit te checken is niet mogelijk,
- Omchecken bij overstap naar andere vervoerder is niet nodig,
- Zelden last van technische storingen,
- Je hebt een tastbaar bewijs dat je reisrecht hebt,
- Geen veel te hoog minimumsaldo benodigd voor een treinrit van een paar euro,
- Je hebt direct inzicht in de kosten,
- Geen gedoe met restitutie aanvragen indien er te veel is afgeschreven
- Je hebt eventueel een souvenir van een belevenis.

Het papieren kaartje heeft ten opzichte van de ov-chipkaart slechts één nadeel: je kunt je eindbestemming van het kaartje tijdens je reis niet wijzigen.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 12:25
door Dennenboom
Ander nadeel is dat je altijd in de rij moet staan om een kaartje te kopen. Met de (automatisch oplaadbare) chipkaart loop je altijd zo door.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 12:25
door Dagren
Nog een nadeel van papieren kaartjes: Het kost veel meer tijd om ze te kopen, dan dat het kost om in te checken. En dat geldt niet alleen voor het kopen van je eigen kaartje, maar ook voor alle mensen die voor je in de rij staan.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 12:27
door Jef400
Daar heb je toch E-Tickets en abonnementen voor? Zijn ook papieren kaartjes.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 12:31
door fogeltje
Tristan schreef:Het papieren kaartje heeft ten opzichte van de ov-chipkaart slechts één nadeel: je kunt je eindbestemming van het kaartje tijdens je reis niet wijzigen.
:')

Er waren wel meer nadelen. Makkelijker kwijt te raken dan een pas, kan zomaar uit je klauwen waaien, soms lastig terug te vinden in je portemonnee, lange rijen voor de kaartautomaat (doorstroming bij chippalen is sneller), als je een fout kaartje gekocht heb zit je met de gebakken peren (korting terwijl het nog geen 9 uur is, verkeerde bestemming) etc. Dus hou eens op met dat geblaat. Het treinkaartje was verre van het ideale vervoersbewijs, ook tegenover de OVC (die nog lang niet gebruiksvriendelijk is, dat wel).

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 12:38
door Dennenboom
Er valt inderdaad wel wat op de OV-kaart af te dingen, maar de manier waarop de politiek zich nu samen met de pers op de kaart stort getuigt van weinig betrokkenheid, maar meer van scoringsdrang. "De kaart deugt niet en dat zei ik al jaren" is de mening van de borreltafel en die zegeviert wederom.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 12:40
door Tristan
Dennenboom schreef:Ander nadeel is dat je altijd in de rij moet staan om een kaartje te kopen. Met de (automatisch oplaadbare) chipkaart loop je altijd zo door.
Is dat zo?
Afbeelding
Just another day at Leiden Centraal

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 12:48
door AppleMoose
Tristan schreef: - Vergeten uit te checken is niet mogelijk
Wel 'vergeten' om af te stempelen.
Omchecken bij overstap naar andere vervoerder is niet nodig
Je moest in de laatste jaren wel altijd een via-station invoeren als je met een andere vervoerder ging dan NS.
Dat omchecken is ook mijns inziens simpel te verhelpen. 1x inchecken en bij aankomststation uitchecken. Systeem berekent dan automatisch de route en prijs. Bij de 'tussenstations' is dit heel simpel. Bij de eindstations die ook met NS zijn te bereiken is het een kwestie van een goede verdeelsleutel zien te vinden.
Zelden last van technische storingen
Met de trein heb ik precies 0x een storing gehad met de chipkaart. Bij de bus is het ook op 1 hand te tellen en in alle gevallen simpel en doeltreffend opgelost.
Je hebt een tastbaar bewijs dat je reisrecht hebt
Als je incheckt, zie je op paaltje ook dat je reisrecht hebt. Tevens kun je simpel bij de kaartautomaat je saldo en producten checken en anders vraag je een controleur even om hulp. Ga nou niet doen alsof je voorheen 100x per reis op je kaartje keek om te zien of die nog geldig was. :roll: Bovendien, de inkt op de kaartjes was nou ook niet zo super. Die vervaagde zeer snel, zelfs binnen 1 dag!
Geen veel te hoog minimumsaldo benodigd voor een treinrit van een paar euro
Mee eens. Maar bij een anonieme kaart snap ik dat er reserve op moet staan anders wordt het zwartrijden wel heel aantrekkelijk. Bij persoonlijke chipkaarten vind ik het gewoon bullshit, omdat de persoon makkelijk te achterhalen is wanneer die niet voldoende betaald heeft voor de rit.
Je hebt direct inzicht in de kosten
Mee eens. Al kun je nu ook vrij snel de kosten checken via de reisplanner o.i.d. maar ideaal is het niet.
Geen gedoe met restitutie aanvragen indien er te veel is afgeschreven
Mee eens.
Je hebt eventueel een souvenir van een belevenis
Dat is ook niet het doel van een reisproduct dus geen valide argument om een product te behouden.
Het papieren kaartje heeft ten opzichte van de ov-chipkaart slechts één nadeel: je kunt je eindbestemming van het kaartje tijdens je reis niet wijzigen.
Zijn wel meer nadelen. Chipkaart is steviger, weerbestendig, geen inkt dat vervaagt, meer handelingen uitvoeren om het gewenste kaartje te krijgen, makkelijk te verliezen en het is fraudegevoeliger.

Er valt nog zat te verbeteren aan de ov-chipkaart maar dat moet mijns inziens best in een relatief kort tijdsbestek kunnen als de vervoerders samen WILLEN werken. Dat geldt ook voor de commerciële partijen want je maakt mij niet wijs dat NS de enige boosdoener in dit verhaal is...

'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:01
door Suus
In Diemen Zuid is er slechts één kaartautomaat. Ik heb geen abonnement op het moment en als ik daarom elke ochtend moest opladen of een kaartje moest kopen bij de automaat moet ik minstens tien minuten eerder opstaan om aan te sluiten in de best wel lange rij voor de automaat. Dankzij automagisch opladen kan ik nu twee minuten voor vertrek het station binnenlopen, inchecken bij het poortje en op de roltrap stappen. Langer slapen, een van de voordelen van de OV-Chip *O*

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:08
door Geert
Dagren schreef:Vertel me dat dit heel slecht geciteerd is? Niet alleen wil ze overhaast iets invoeren, ze wil ophouden met testen?
En dat op de dag dat de tijdelijke commissie ICT haar bevindingen presenteert. Een van de conclusies: politici onderschatten meestal de complexiteit van ICT en verwachten dat ICT alles op kan lossen.

Guess what, dat is niet zo :roll:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:16
door Dagren
Tristan schreef:
Dennenboom schreef:Ander nadeel is dat je altijd in de rij moet staan om een kaartje te kopen. Met de (automatisch oplaadbare) chipkaart loop je altijd zo door.
Is dat zo?
Afbeelding
Just another day at Leiden Centraal
Moet je je voorstellen hoe dat gaat als ook maar een deel van die mensen een kaartje moet kopen. :P

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:21
door Dagren
Ronaldussen schreef:Er valt nog zat te verbeteren aan de ov-chipkaart maar dat moet mijns inziens best in een relatief kort tijdsbestek kunnen als de vervoerders samen WILLEN werken. Dat geldt ook voor de commerciële partijen want je maakt mij niet wijs dat NS de enige boosdoener in dit verhaal is...
En als je samen wil werken, moet je alsnog een compromis weten te vinden. Op dat punt kan de landelijke politiek wel een belangrijke rol spelen, door eventueel knopen door te hakken wanneer de vervoerders er niet uit komen. Je merkt nu toch te vaak dat de NS en de private vervoerders lijnrecht tegenover elkaar staan.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:27
door fogeltje
Tristan schreef:Just another day at Leiden Centraal
Als al die mensen een kaartje moeten kopen dan staat die meute daar langer hoor.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:32
door Frans F
Dagren schreef:Je merkt nu toch te vaak dat de NS en de private vervoerders lijnrecht tegenover elkaar staan.
Ik zie dat nog niet snel veranderen zo lang er een ongelijk speelveld is tussen NS en de overige vervoerders.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:36
door Dennenboom
De regels voor het speelveld worden door de politiek vastgesteld. Die zijn goedgekeurd door de Tweede Kamer.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 13:58
door atbrg
Hainje schreef:Wel goed van Betty dat zij op 1 juli een nieuw systeem wil hebben.
Ik ben niet echt een politiek dier maar misschien is de politiek het gewoon echt zat. Er zijn langjarig (zeer) veel middelen en talenten ingezet ten behoeve van die kaart. De samenleving is wederom op zeer hoge kosten gejaad voor een ov-gerelateerd project wat uiteindelijk niet doet wat het moet doen (horendol). En misschien hebben ze in de politiek ook zelf wel wat praktijkervaring opgedaan omdat ze bijvoorbeeld ook wel eens hebben mogen in-uit- of omchecken. Toch niet gek dat op den duur ook daar het vertrouwen en het geduld wat begint af te nemen.

Het lijkt mij toch dat het een duidelijk signaal is: die kaart moet echt op korte termijn bruikbaar(der) worden voor de reiziger anders gaan we er gewoon mee stoppen en wordt er een noodscenario uit de kast getrokken. Ondanks alle resulterende desinvesteringen.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 14:08
door Dennenboom
Volgens mij is destijds de boekwinst bij de verkoop van de Telfort (50% aandeel) van NS gebruikt voor de chipkaart. Dat is altijd naar buiten gebracht als "overheidsgeld" en formeel is dat ook zo, maar geen belastinggeld. Ik zie het meer als een toneelstukje waarin de VVD ongenuanceerd alles wat van NS is (staatsbedrijf> dus een moloch > inefficient) op een populistische manier aan de schandpaal nagelt. "In de echte vrije markt komt zulke ellende niet voor."

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 14:19
door atbrg
Dennenboom schreef: "In de echte vrije markt komt zulke ellende niet voor."
De politiek heeft ongetwijfeld zijn eigen agenda maar onder een 'centraal geleide markt' moet die ellende eveneens niet.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 14:22
door Dennenboom
Maar wordt die ellende soms om ideologische redenen ietsjes uitvergroot. Overigens doet bijvoorbeeld de SP precies hetzelfde, maar dan met de vrije markt.

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 14:22
door Tristan
Dagren schreef:Moet je je voorstellen hoe dat gaat als ook maar een deel van die mensen een kaartje moet kopen. :P
Voor die reizigers was Leiden Centraal het eind- of overstapstation, kortom: die zouden dan allemaal al een kaartje in bezit hebben. Als de poortjes er helemaal niet stonden, was er 40 á 50 % meer loopruimte, waardoor de doorstroming een stuk sneller is.