Toch zit daar ook een oorzaak-gevolg probleem. Veel conducteurs realiseren zich niet dat reizigers zich groen en geel ergeren aan de vele conducteurs die er opzichtig de kantjes vanaf lopen waardoor het respect van veel reizigers voor "de conducteur" ver is gedaald. De kosten van de conducteur zijn een substantieel deel van de prijs die de reiziger betaalt voor zijn kaartje en de reiziger verlangt daarom dat de conducteur net als de machinist zijn werk doet en dat "werk doen" is in de optiek van de reiziger door trein lopen om de kaartjes te controleren en eventuele vragen te beantwoorden.Ennes schreef: Ik zou je "bijna" willen vragen om eens een poosje mee te lopen!
Ik zat in gisteren in een DDZ6 tussen Nijmegen en Zwolle, twee conducteurs die tijdens de gehele rit nergens te bekennen waren. Vervolgens komt er bij Dieren een oude man naar me toe die naar Enschede moet en vraagt of ik voor hem kan uitzoeken of hij het beste in Zutphen of in Deventer kan overstappen. Op zich geen probleem, maar dan denk ik wel waarom betaal ik eigenlijk voor twee conducteurs?