Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

En waarom zo dit niet meer kunnen? Omdat ze gemoderniseerd zijn?

Als dit zo is houd de ns voorlopig wel op de een of de andere manier een materieel tekort.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Hoezo? Kwestie van zoeken naar een omloop waarin ze rustig hun baantjes kunnen trekken zonder dat ze gecombineerd hoeven te worden onderweg. In de huidige [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] / [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] zou zoiets prima kunnen, daarin zit nauwelijks uitwisseling met andere treinseries.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Ze kunnen gewoon gekoppeld rijden en dat zal dan ook gewoon gebeuren.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Post »

Dan zullen ze dus ook niet op een specifieke plek worden ingezet maar gewoon door heel Nederland. Weten we dat ook weer.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Wubbo schreef:Hoezo? Kwestie van zoeken naar een omloop waarin ze rustig hun baantjes kunnen trekken zonder dat ze gecombineerd hoeven te worden onderweg. In de huidige [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] / [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] zou zoiets prima kunnen, daarin zit nauwelijks uitwisseling met andere treinseries.
Tot er ergens een verstoring is, dan ben je toch maar wat blij als je VIRM en VIRMm met elkaar kunt combineren als dat zo uitkomt.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Natuurlijk is het makkelijker als je ze kan combineren. Maar het is niet onoverkomelijk als het niet kan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Dat is dan ook wel weer zo.
🍉
Bemined
Berichten: 5947
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Als je goed plant zal het niet vaker voor hoeven te komen dat er een VIRMm tegenover een VIRM staan dan het aantal keren dat er een DDZ tegenover een VIRM staat. Maar goed, daar zou dus geen sprake van zijn, ICM en ICMm reden ook gewoon samen, lang niet elke modernisering staat dus voor het niet langer compatibel zijn met het origineel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Ja maar ICM en ICMm zit zeer weinig tot geen software in. En bij een VIRM weet ik niet of de software ook aangepast gaat worden bij ombouw naar een VIRMm.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Het kan natuurlijk wel dat ze de VIRMm in het begin nog even op één traject willen houden ivm eventuele kinderziektes. Dat gebeurde met ICMm ook. Maar dat is dan een tijdelijke situatie.
Jultar schreef:Ze kunnen gewoon gekoppeld rijden en dat zal dan ook gewoon gebeuren.
Dat leek me vanzelfsprekend. Als dat niet zo was dan hadden ze nieuwe nummers moeten krijgen ter onderscheid.
Laatst gewijzigd door reisthijs op ma 31 okt 2016, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MdJ »

ICMm mocht eerst ook niet in een trein langer dan 9 bakken rijden... Eerste ritten waren ook samen (4011+4012)samen in de 1500 (toen slechts Deventer-Amsterdam Centraal, in plaats van een ICL-stam)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

KM46 schreef:Ja maar ICM en ICMm zit zeer weinig tot geen software in. En bij een VIRM weet ik niet of de software ook aangepast gaat worden bij ombouw naar een VIRMm.
Eerlijk gezegd hoop ik het wel, de software van VIRM draait nog op Windows 95... :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjitte19 »

De luchthaven Paris Orly gebruikt nog Windows 3.1 voor hun infosystemen voor passagiers en bemanning.
Dus dan valt windows 95 nog wel mee :')
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door dylanwild94 »

De Russen laten volgens mij nog astronauten lanceren met een oude IBM pc.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

En de Amerikaanse nucleaire raketsystemen draaien nog op floppydiscs.

Hoeveel VIRMms komen op 11 december in dienst?
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door dennistd »

Dat heeft weinig met de nieuwe dienstregeling te maken: er is er eentje klaar, die staat nu in Onnen. Als ze er daar klaar mee zijn gaat die in principe de dienst op, gewoon in een dienst van een VIRM-IV.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Vandaag heeft een testgroep de stoelen voor de ICNG getest.

http://nos.nl/artikel/2140781-tweede-kl ... lasse.html
Beul van de blindegeleidelijn
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Karl »

SGM en SGMm mocht toch ook niet samen? Niet zozeer vanwege software, maar omdat de luchtleidingen van de SGMm helemaal schoon gemaakt waren en je dan met koppelen weer zooi in krijgt. Zo vanzelfsprekend vind ik het niet dat je 'oude' en 'nieuwe' generaties mag koppelen. Het komt vaak genoeg voor dat het niet kan.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

Was dat niet vanwege de turbostand waar het oude sgm-spul niet meer overweg kon?

ICM en ICMm ging in het begin ook niet zo lekker staat mij nog bij.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Ronaldussen schreef:ICM en ICMm ging in het begin ook niet zo lekker staat mij nog bij.
Volgens mij ook.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Bij SGMm en DDZ speelde mee dat het materieel na modernisering onder een andere productformule ging vallen, en dat is een belangrijk reden om ze niet meer met de oude versie te willen koppelen. Of dat nu technisch mogelijk is of niet.
In het begin reed SGMm inderdaad strikt gescheiden van de 'oude' versie omdat men geen combinatie van 'sprinter' en 'stoptrein' wenste. Later deed men niet meer zo moeilijk en hebben de SGMm-drietjes nog een tijdje samen met SGM-tweetjes gereden.

Bij ICMm en VIRMm speelde of speelt dat geen rol en is het juist wenselijk dat alle varianten onderling gekoppeld kunnen worden.
Karl schreef:Zo vanzelfsprekend vind ik het niet dat je 'oude' en 'nieuwe' generaties mag koppelen. Het komt vaak genoeg voor dat het niet kan.
Ik vind het dus wel vanzelfsprekend, omdat het komt zelden voor komt dat het niet kan.
Laatst gewijzigd door reisthijs op di 08 nov 2016, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door dylanwild94 »

SGMm werd toen vlaflip genoemd en gekoppeld met SGM bananenvlaflip.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

De CityPendels werden bananen genoemd, maar ongereviseerd SGM-III was dat niet, want dat had blauwe strepen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Ongereviseerd SGM-III was dat uiteraard niet, want dat bestond toen al niet meer. (A)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5947
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Vanmiddag voor het eerst een 9-delige ICR HSL stam zien rijden te Rotterdam *O* Het heeft even geduurd, maar eigenlijk heeft men HSL treinen van fatsoenlijke lengte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten