Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dm90 is gewoon te traag, geen gelijkvloerse instap, geen airco...
Altijd leuk om met een Lint een Buffel eruit te rijden in Hgl (A)
Altijd leuk om met een Lint een Buffel eruit te rijden in Hgl (A)
-
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Toch wel opvallend dat een trein uit het tweede deel van de jaren negentig qua performance en lay-out zo ver achter loopt op treinen die zo'n tien jaar later zijn gaan rijden.
- AppleMoose
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
10 jaar is dan ook wel een behoorlijke tijd, waardoor dat helemaal niet zo gek is. Qua uiterlijk vind ik het uiterlijk van DM90 niet heel erg ouderwets of zo. Qua interieur wel en inderdaad, geen gelijkvloerse instap.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Op de bres voor Vites!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In de tweede helft van de jaren 90 waren ze in zekere zin best wel vernieuwend. Het is het eerste dieselmaterieel in Nederland waarbij het gehele vloeroppervlakte bruikbaar was terwijl ze ook 140 km/h konden halen. Ze zijn heel veel sneller dan hun voorlopers maar ze zijn van net voor de doorbraak van de lightrail-treinen (die inmiddels alweer fors zwaarder zijn). Het is qua tijd denk ik een beetje vergelijkbaar met stoomlocomotieven in de tijd dat elektrische en dieseltreinen fors voet aan de grond kregen: Ze liepen fors achter op de "nieuwe, toegankelijke en eenvoudige nieuwe treinen" terwijl de ontwikkelingen van de stoomloc's in die tijd ook erg hard gingen. Sneltreinlocomtieven die lange afstanden met lange treinen harder dan 120 km/h konden rijden komen allemaal uit die tijd. Ja, de DM90 was heel vernieuwend maar niet zo vernieuwend als de volgende generatie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
DM90 heeft het in elk geval (veel) langer uitgehouden dan zijn elektrische neefje SM90.
Dát type was echt bij de introductie al bijna ingehaald door de tijd.
Dát type was echt bij de introductie al bijna ingehaald door de tijd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3590
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Was het niet zo, dat als de NS meer had doorgezet met SM90 (defecten verhelpen, vervolgserie bestellen), dat SM90 dan wel een succes werd? SM90 was opzich prima materieel voor de sprinterseries waar nu Flirt rijdt, alsmede Limburg, de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] en de sprinters boven Zwolle.
Al met al, vormde het SM90 wel de basis voor de DM90 en de VIRM (qua techniek) en de VIRM is toch wel een van de meest succesvolle treinen van het Nederlandse spoor.
Al met al, vormde het SM90 wel de basis voor de DM90 en de VIRM (qua techniek) en de VIRM is toch wel een van de meest succesvolle treinen van het Nederlandse spoor.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik vind 10 jaar eigenlijk niet zo'n lange tijd, zo snel gaan de ontwikkelingen meestal niet. Als je de treinen die nu gebouwd worden vergelijkt met 10 jaar geleden, is het verschil ook niet zo groot.Ronaldussen schreef:10 jaar is dan ook wel een behoorlijke tijd, waardoor dat helemaal niet zo gek is.
In dit geval komt het grote verschil ook niet doordat er veel tijd tussen zat, maar doordat er parallelle ontwikkelingen waren. De eerste dieseltreinen van de 'nieuwe generatie' werden slechts een paar jaar na de DM'90 geintroduceerd.
Een mooie vergelijking. DM'90 is een van de laatste 'ouderwetse' dieseltreinstellen die werden ontwikkeld, ondanks de innovatie die er in zat nu toch een achterhaald concept.Klaasje schreef:Het is qua tijd denk ik een beetje vergelijkbaar met stoomlocomotieven in de tijd dat elektrische en dieseltreinen fors voet aan de grond kregen: Ze liepen fors achter op de "nieuwe, toegankelijke en eenvoudige nieuwe treinen" terwijl de ontwikkelingen van de stoomloc's in die tijd ook erg hard gingen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik heb hier nog niet voorbij zien komen dat SLT's 2424 en 2601 zijn voorzien van een toilet.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Klopt . En deze stellen staan nu voor een vernieuwde toelatingsprocedure in Amersfoort.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Vandaag een SNG gespot in Nijmegen. Oud en nieuw naast elkaar.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Denk dat ik diezelfde trein net in Eindhoven aan het perron zag staan. De 2702 was het in mijn geval.
🍉
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Nee, dat was de 2301. Die is herkenbaar aan het (vooralsnog) ontbreken van het nummer.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De 2700'en zijn de viertjes, op de foto van olof is duidelijk te zien dat het een drietje is.Hainje schreef:Denk dat ik diezelfde trein net in Eindhoven aan het perron zag staan. De 2702 was het in mijn geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Oh ja, nu ik het zo op de pc terug zie, zie ik inderdaad dat het een drietje is op de foto.Daniel schreef:De 2700'en zijn de viertjes, op de foto van olof is duidelijk te zien dat het een drietje is.Hainje schreef:Denk dat ik diezelfde trein net in Eindhoven aan het perron zag staan. De 2702 was het in mijn geval.
🍉
-
- Berichten: 991
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Hoe staat het eigenlijk met de VIRMms?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Goed, ik kreeg een tijdje terug mee dat ze op 1 na alle viertjes van de eerste generatie gehad hebben. We kunnen dus binnenkort de zesjes verwachten. Ook al is de laatste keer dat ik in een VIRMm zat vorig jaar zomer geweest en tref ik ze enorm weinig... Ze zijn er dus wel, maar waar?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Denk dat ze vooral in de randstad rondrijden, heb ze wel eens op Utrecht e.d. gezien.
Bij twijfel altijd klagen
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Heb ze redelijk vaak tussen Arnhem en Nijmegen gezien.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 991
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
9481 is het laatste ongeresiveerde viertje wat nog rondrijdt. 8640 is de eerstvolgende patient.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Er gaan nog eens 45 dubbeldekkers de behandeling naar VIRMm-krijgen: https://nos.nl/artikel/2219977-ns-steek ... kkers.html
Het betreft hier 242 rijtuigen, dat zullen wel de stellen in de serie 8700/9500 (genummerd lager dan 9547) zijn.
Het betreft hier 242 rijtuigen, dat zullen wel de stellen in de serie 8700/9500 (genummerd lager dan 9547) zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Heb wel het gevoel dat er ergens een mening in het artikel zit
Er komen nieuwe (volgens NS comfortabele) stoelen, modernere verlichting en oplaadvoorzieningen in eerste en tweede klas
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Waar is #46 dan in jouw verhaal ?Suus schreef:Er gaan nog eens 45 dubbeldekkers de behandeling naar VIRMm-krijgen: https://nos.nl/artikel/2219977-ns-steek ... kkers.html
Het betreft hier 242 rijtuigen, dat zullen wel de stellen in de serie 8700/9500 (genummerd lager dan 9547) zijn.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik noem alleen op wat er bij de NOS staat en wat NS noemt op hun website: 45 treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten