Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Dat is de treinsamenstelling ja, dus het totaal aantal bakken en materieeltype. Maar hoe ga je in de toekomst weten waar je enkeldeksbak gaat stoppen?
Beul van de blindegeleidelijn
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door teun »

Volgens mij is er iemand niet goed mee aan het lezen, schermen op het perron heb ik geheel geen interesse in, dat maakt de perrons alleen maar onoverzichtelijker. Op het moment geeft de NS echt alleen maar het materieeltype aan, die leuke plaatjes in de app zeggen niks over welke richting de verschillende treinstellen in staan.
Laatst gewijzigd door teun op za 11 apr 2020, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daan! »

Maar het kan wel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Maar hoe ga je in de toekomst weten waar je enkeldeksbak gaat stoppen?
Hoe ga je in het heden weten waar het rolstoeltoegankelijke deel van een SLT gaat stoppen?

Als NS zou kiezen voor het Franse concept is het overigens niet zo'n groot probleem: daar komt na elke dubbekdeksbak weer een enkeldeks gedeelte. Zo ben je nooit ver van een gelijkvloerse instap.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door hauptbahnhof »

teun schreef:Volgens mij is er iemand niet goed mee aan het lezen, schermen op het perron heb ik geheel geen interesse in, dat maakt de perrons alleen maar onoverzichtelijker. Op het moment geeft de NS echt alleen maar het materieeltype aan, die leuke plaatjes in de app zeggen niks over welke richting de verschillende treinstellen in staan.
Dan is het heel toevallig dat altijd de linkerkant altijd de voorkant van de trein is geweest de keren dat ik erop heb gelet. En anders zal het vast en zeker wel kunnen tegen die tijd :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Het Locov heeft ook gevraagd om weer te geven waar de specifieke voorzieningen in de trein zijn, NS heeft aangegeven dat ook te willen. Hoe ze dat precies gaan doen is nog niet duidelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

hauptbahnhof schreef:Dan is het heel toevallig dat altijd de linkerkant altijd de voorkant van de trein is geweest de keren dat ik erop heb gelet. En anders zal het vast en zeker wel kunnen tegen die tijd :wink:
De volgorde van de stellen klopt wel ja, maar aangezien bijna alle stellen asymmetrisch zijn kan je daar niet uit afleiden waar specifieke voorzieningen in een trein zitten.

Bij SNG ook irritant met de drietjes: op een setje met twee drietjes kan de 1e klas bijvoorbeeld voor en achter in de trein zitten, of allebei in het midden, of vooraan beide stellen, of achteraan beide stellen zitten. Zie daar je plek op het perron maar eens op af te stemmen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Als ik goed met je meereken zou ik gokken op midden op het perron: 75% kans dat je daar links en/of rechts van je de 1e klas vindt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Ardan schreef:
Jultar schreef:
Bemined schreef:Ik denk dat de vraag is of drukdicht verplicht is voor 200km/u of niet. De ICNG factsheet suggereert dat de drukdichte deuren voor het comfort zijn en niet voor de veiligheid.
Correct, het is puur comfort.
Wel eens op het balkon van een Duitse dosto gezeten? Dus geen KISS ofzo maar zoeentje met een loc? Als daar met 160 een tegentrein passeert schrik ik me de pleuris van de deuren die er bijna uit (lijken te) klappen. Het lijkt me toch dat veiligheid ook een rol speelt.
Dat doen de deuren van een ICM ook zodra je de tunnel van de Hanzelijn in gaat als de trein met de maximale (toegestane) snelheid door de tunnel gaat.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:
VIRM schreef:Maar hoe ga je in de toekomst weten waar je enkeldeksbak gaat stoppen?
Hoe ga je in het heden weten waar het rolstoeltoegankelijke deel van een SLT gaat stoppen?

Als NS zou kiezen voor het Franse concept is het overigens niet zo'n groot probleem: daar komt na elke dubbekdeksbak weer een enkeldeks gedeelte. Zo ben je nooit ver van een gelijkvloerse instap.
En bij de Desiro HC zijn de kopbakken juist altijd enkeldeks, dus dan is er ook geen probleem. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Bij de Desiro HC is er wel een grote afstand tussen de kopbakken, zeker bij een treinstel van 160 meter. Dan kan je toch nog helemaal verkeerd op het perron staan.

Tenminste, als je er van uit zou gaan dat alleen de kopbakken enkeldeks zijn. Dat hoeft natuurlijk niet per sé. Stukje enkeldeks halverwege kan misschien ook.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door marvinkok »

Is de Regio2N niet niet wat? dubbeldeks, afgewisseld met enkeldeks waar de deuren en toiletten/voorzieningen in zitten. Reeds geschikt voor 1,5kV en 25kV. (ook al wil NS er de HSL niet mee op...)
Afbeelding

Deze dus
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Dat is een van de logische kandidaten. Mijn ervaringen met die treinen zijn best goed, erg stil en van binnen erg ruim.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mdk »

De bakken, en daarmee de stukken dubbeldek lijken me erg wat kort in vergelijking met VIRM en DDZ, verlies je dan niet veel ruimte aan trappen?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Om dat op te lossen heeft Bombardier de trap naar boven slechts op 1/3e van de breedte van de trein gemaakt met een bocht bovenaan, zodat deze minder ruimte in neemt. De trap naar beneden (die vanaf de deur alleen te bereiken is met een trapje naar boven) is ook maar op 1/3e van de breedte geplaatst. Het (mindervaliden)toilet is tussen de deuren geplaatst, de rest van de bak met de instap heeft een hogere vloer waardoor het balkon ook niet echt ruim is. Ik vond het een heel krappe toestand allemaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door marvinkok »

Mdk schreef:De bakken, en daarmee de stukken dubbeldek lijken me erg wat kort in vergelijking met VIRM en DDZ, verlies je dan niet veel ruimte aan trappen?
Hij staat ook op Jacobsstellen, dat verklaart denk ik al deels de kortere bakken...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Dat krappe vond ik wel meevallen, de trappen van 1/3e bak zijn namelijk alsnog 1 meter breed doordat de bakken drie meter breed zijn. Ik vond het dan ook vrij ruim, beter dan de trappen in DDZ of IRM.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

VIRM is net iets breder dan de OMNEO. De trappen van DDZ en de vierde generatie VIRM zijn echt breder dan die van de OMNEO.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Dat is niet waar: de bakken van VIRM zijn 3,02 meter breed, de enkeldeksbakken van de Omneo zijn 3,05 meter breed. Bovendien heeft de Omneo vlakke zijkanten (en niet een knik zoals bij VIRM), zodat die breedte ook helemaal gebruikt kan worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Maar de dubbeldeksrijtuigen van de Régio2N waar de trappen zitten zijn smaller dan de enkeldeksrijtuigen en maar 2,99 meter breed...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Maar ook daar mis je de knik, zodat de effectieve breedte groter is dan in VIRM.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Hoe dik zijn de wanden inclusief afwerking? Daar hebben we het nog niet over gehad.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

De treinen zijn in ieder geval wel stiller en stabieler dan VIRM, en hebben (zelfs in de ruime stoelopstelling van de TER Interloire en de IC-treinen voor Normandië) meer stoelen per strekkende meter. Bovendien hebben de stellen van de Interloire bewezen dat er makkelijk stoelen op de onderverdieping weggehaald kunnen worden, zodat er op een treinstel van 110 meter eventjes 50 in plaats van 9 fietsen mee kunnen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Maar hoe is dit:
Afbeelding

of dit:

Afbeelding

smaller/krapper dan dit:

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Als er meer stoelen in zitten ben je minder trapruimte kwijt aan trapzitters. (A)

Maar de foto's vertekenen wel wat, de trappen zijn ongeveer even breed als de trappen in VIRM waar er nog een cateringlift-schacht zit. Die bovenste is trouwens DDZ.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten