Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het betreft hier waarschijnlijk het bekende kwaaltje van een falende hoogtebegrenzing bij een stroomloze brug, tijdje terug gebeurde hetzelfde bij een locomotief die een testrit maakte in Zeeland.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Niet alleen de Fyra verliest wel eens zijn stroomafnemer. Dat kan elk type trein gebeuren.sirvinniei schreef: ↑di 21 nov 2023, 16:48 Een onderdeel van een hsl-trein dat afvalt, waar zag ik dat ook al weer eerder?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Donateur
- Berichten: 191
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Specifiek was dit een België variant. Ik dacht dat ze in België geen hoogtebeperking op de stroomafnemer hadden waardoor het Nederlandse trucje met de bovenleiding omhoog weg laten lopen tot de limiet en aan de andere kant omgekeerd "issue op kan leveren"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Fake news. Bij diesels heb je dat nooit.ArrivaBas schreef: ↑di 21 nov 2023, 17:20Niet alleen de Fyra verliest wel eens zijn stroomafnemer. Dat kan elk type trein gebeuren.sirvinniei schreef: ↑di 21 nov 2023, 16:48 Een onderdeel van een hsl-trein dat afvalt, waar zag ik dat ook al weer eerder?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Een LNER Class A4 heeft dezelfde maximumsnelheid als ICNG. Is dus ook nog een optie...
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De ICNG-B heeft gewoon een begrenzer, maar die heeft twee standen, voor NL en BE. Je mag dan ook op de begrenzer vertrouwen tijdens het passeren van stroomloze bruggen in NL.jjasloot schreef:Specifiek was dit een België variant. Ik dacht dat ze in België geen hoogtebeperking op de stroomafnemer hadden waardoor het Nederlandse trucje met de bovenleiding omhoog weg laten lopen tot de limiet en aan de andere kant omgekeerd "issue op kan leveren"
Overigens heb ik nog niet gehoord wat er precies is misgegaan hier, maar wellicht dat er iets niet goed is gegaan met de afstelling van dit treinstel, aangezien de andere ICNG-Bs nog geen issues met de hoogtebegrenzing hebben gehad bij mijn weten.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Maar gaat die hoogtebegrenzer automatisch naar de Nederlandse stand?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Nico Spilt wist me te melden dat dat bij de oude beneluxtrein automagisch gebeurde bij het inschakelen van de ATB, maar ik betwijfel of dat bij de ICNG ook het geval is.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Bij de binnenlandse ICNG zit er een fysieke stuit op (dus die kan niet in of uitgeschakeld worden), maar bij de ICNG-B is het een stukje pneumatiek waarbij de afstelling wisselt afhankelijk van de gekozen landinstelling/bovenleidingsspanning op het diagnosescherm.
Vandaar dus ook mijn vermoeden dat die afstelling niet helemaal goed is gegaan voor die stroomafnemer.
Vandaar dus ook mijn vermoeden dat die afstelling niet helemaal goed is gegaan voor die stroomafnemer.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In het nieuwsbericht over de nieuwe dienstregeling staat dat er maar 14 ICNG's zijn voor de start van de nieuwe dienstregeling. Is dat genoeg om alle treinen over Amsterdam - Breda te rijden? Want dat zou toch de planning zijn, dat dit traject al helemaal met ICNG zou worden gereden?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik vraag me wel af waarom men eerder de 1100 dan de 1000 gebruikt voor verdere instroom. Met ICNG in de 1000 zou je nog flexibel kunnen keren op de 900 in Amsterdam, de hogere snelheid komt meer tot z'n recht op Schiphol-Rotterdam dan Rotterdam-Breda, én je haalt met een kortere rijtijd wat drukte uit de 9200 richting Amsterdam waar de 1000 nu achteraan gaat hobbelen ipv andersom.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Solo?
Ik mag hopen dat dat alleen voor ICNG-VIII geldt en niet voor de ICNG-V, want dat gaat nooit passen. Ik reisde afgelopen vrijdag met de 900 en de 13 bakken waren misschien iets te veel, maar niet zo heel veel.
Ik mag hopen dat dat alleen voor ICNG-VIII geldt en niet voor de ICNG-V, want dat gaat nooit passen. Ik reisde afgelopen vrijdag met de 900 en de 13 bakken waren misschien iets te veel, maar niet zo heel veel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De solo ICNG vijfjes op vrijdag lijken in het dagplan verlengd te zijn op het laatste moment, ze stonden eergisteren nog aangekondigd op treinposities.nl maar zijn inmiddels voorzien van een tweede stel in de planning. In het wijzigingsblad van februari verdwijnen alle losse vijfjes doordeweeks uit het jaarplan en wordt acht het minimum, tot die tijd zal men hetbin het dagplan moeten aanpassen.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Op Somda lees ik dat er plannen zijn voor 12 stuks ICNG-D.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
https://treinposities.nl/ritinfo/20231215/916Bemined schreef: ↑do 14 dec 2023, 09:53 De solo ICNG vijfjes op vrijdag lijken in het dagplan verlengd te zijn op het laatste moment, ze stonden eergisteren nog aangekondigd op treinposities.nl maar zijn inmiddels voorzien van een tweede stel in de planning. In het wijzigingsblad van februari verdwijnen alle losse vijfjes doordeweeks uit het jaarplan en wordt acht het minimum, tot die tijd zal men hetbin het dagplan moeten aanpassen.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Planning vs bijsturing, het zal nog wel een tijdje voor blijven komen dat het geplande materieel niet beschikbaar is.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Wat ik lees:PHS schreef: ↑vr 15 dec 2023, 09:27 GeenStijl heeft het incidentenverslag in handen gekregen van het incident laatst waarbij een ICNG die strandde op de HSL-Zuid en de ICNG die de reizigers uit de gestrande ICNG moest ophalen óók strandde.
Het blijkt dat de machinisten van de opvolgende treinen fouten hebben gemaakt waardoor de treinen defect raakten en ze de treinen niet meer opgestart kregen. Geen van de drie aanwezige machinisten wist hoe te handelen, uiteindelijk moest er hulp van buiten komen om de treinen weg te krijgen.
- Trein raakt defect. Wat defect is wordt niet genoemd.
- Trein staat in de fasescheiding en kan dus eigenlijk geen voeding krijgen, dit zal een speciaal proces zijn ("OBI gaat bij schakelen", betekent dit dat bij nood de fasescheiding onder spanning gezet kan worden?).
- Na evacuatie krijgt de trein geen MA (Movement Authority van de ETCS). Waarom is niet duidelijk, maar de MBN denkt te weten waarom.
- MBN communiceert met de Mcn maar ze krijgen woorden en de Mcn wil niets meer doen (vreemde situatie die je ten alle tijden moet vermijden, waarom is die communicatie zo slecht gegaan? Zit MBN de Mcn dingen te verwijten of zo?)
- De trein kan daarna door bepaalde handelingen van het KT-team wel weer een MA krijgen. Dus dit lijkt een bedieningsfout.
Heeft het stapvoets rijden iets te maken met het kunnen krijgen van een MA? Volgens mij niet, een MA krijg je via GSM-R, het stapvoets rijden zal gewoon zijn dat je tenminste onderweg bent, maar op zicht rijdt.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Zoals ook in het artikel staat: de sleutel wordt teruggedraaid (of zodanig aangeraakt dat het resultaat hetzelfde is) tijdens de rit waardoor de cabine gedeactiveerd wordt tijdens het rijden. De trein zet zichzelf in dat geval uiteraard meteen met een noodremming neer.MaartenD schreef:Wat ik lees:PHS schreef: ↑vr 15 dec 2023, 09:27 GeenStijl heeft het incidentenverslag in handen gekregen van het incident laatst waarbij een ICNG die strandde op de HSL-Zuid en de ICNG die de reizigers uit de gestrande ICNG moest ophalen óók strandde.
Het blijkt dat de machinisten van de opvolgende treinen fouten hebben gemaakt waardoor de treinen defect raakten en ze de treinen niet meer opgestart kregen. Geen van de drie aanwezige machinisten wist hoe te handelen, uiteindelijk moest er hulp van buiten komen om de treinen weg te krijgen.
[*] Trein raakt defect. Wat defect is wordt niet genoemd.
Correct. Zowel de fasescheiding als de spanningssluis kunnen (grotendeels in geval van de spanningssluis) onder spanning gezet worden.[*] Trein staat in de fasescheiding en kan dus eigenlijk geen voeding krijgen, dit zal een speciaal proces zijn ("OBI gaat bij schakelen", betekent dit dat bij nood de fasescheiding onder spanning gezet kan worden?).
Er moeten bepaalde handelingen uitgevoerd worden voor de trein op de juiste manier verbinding maakt met het Radio Block Center. Zolang die verbinding er niet is én er niet aan specifieke voorwaarden is voldaan krijg je geen MA.[*] Na evacuatie krijgt de trein geen MA (Movement Authority van de ETCS). Waarom is niet duidelijk, maar de MBN denkt te weten waarom.
In de materieelprocedures staan die handelingen daarom specifiek genoemd.
Als je onder een bepaalde snelheid komt in de tunnel Groene Hart, dan gaat de tunnel automagisch in de calamiteitenmodus. Daarbij gaan de tunneltechnische installaties op een andere manier functioneren, waardoor bijvoorbeeld rook naar buiten wordt afgezogen door de ventilatoren, branddeuren sluiten en meer van dat soort dingen.Waarom "schiet de groene hart tunnel in de calamiteiten modus" en wat houdt dat in?
Heeft het stapvoets rijden iets te maken met het kunnen krijgen van een MA? Volgens mij niet, een MA krijg je via GSM-R, het stapvoets rijden zal gewoon zijn dat je tenminste onderweg bent, maar op zicht rijdt.
Als je een trein op de HSL opstart krijg je niet meteen een MA. Je moet in de modus Staff Responsible (SR) met 'rijden op zicht'/max 30 km/u naar het eerstvolgende SMB rijden, waar je vlak ervoor de vraag krijgt of de baan tussen jou en het SMB vrij is (TAF, Track Ahead Free-request). Die moet je bevestigen, waarna je een MA krijgt zodra je bij het SMB bent.
In een aantal specifieke situaties krijg je niet meteen een MA bij het eerste SMB. Bijvoorbeeld als de positie en rijrichting van de trein niet vastgesteld kan worden en er dus niet bepaald kan worden of je wel recht hebt op die MA.
In dat geval moet je het SMB met een Override (en bijbehorende European Instruction) passeren. Daarbij passeer je dan sowieso twee balises waardoor zowel de positie als de rijrichting vastgesteld kunnen worden, waardoor je bij het volgende SMB de MA sowieso aangeboden zal krijgen.
Als je echter bepaalde dingen niet goed doet, dan kan je proberen om van SMB naar SMB te rijden, maar zal je geen MA krijgen. Zoals ik dit verhaal lees (maar ik was er niet bij, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen of over oordelen) is dat laatste dus het geval geweest.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Een aantal berichten weggeknipt. Als de discussie inhoudelijk gevoerd kan worden zou dat erg prettig zijn.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Kijk, dat is een verhelderend verhaal (al moet ik de afkortingen er wel bijzoeken steeds). Ik vraag me alleen af waarom hierover geen enkele transparantie wordt gegeven naar de reiziger. Zijn ze bang dat de reiziger teveel weet? Moet-ie in het ongewisse worden gehouden omdat we het niet begrijpen? Lijkt me dat je die reiziger ook wel serieus moet nemen en dergelijke zaken niet alleen kan afdoen als "defect", want die reiziger gaat gelijk "Fyra" roepen natuurlijk.Jultar schreef: ↑vr 15 dec 2023, 16:40 Als je een trein op de HSL opstart krijg je niet meteen een MA. Je moet in de modus Staff Responsible (SR) met 'rijden op zicht'/max 30 km/u naar het eerstvolgende SMB rijden, waar je vlak ervoor de vraag krijgt of de baan tussen jou en het SMB vrij is (TAF, Track Ahead Free-request). Die moet je bevestigen, waarna je een MA krijgt zodra je bij het SMB bent.
In een aantal specifieke situaties krijg je niet meteen een MA bij het eerste SMB. Bijvoorbeeld als de positie en rijrichting van de trein niet vastgesteld kan worden en er dus niet bepaald kan worden of je wel recht hebt op die MA.
In dat geval moet je het SMB met een Override (en bijbehorende European Instruction) passeren. Daarbij passeer je dan sowieso twee balises waardoor zowel de positie als de rijrichting vastgesteld kunnen worden, waardoor je bij het volgende SMB de MA sowieso aangeboden zal krijgen.
Als je echter bepaalde dingen niet goed doet, dan kan je proberen om van SMB naar SMB te rijden, maar zal je geen MA krijgen. Zoals ik dit verhaal lees (maar ik was er niet bij, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen of over oordelen) is dat laatste dus het geval geweest.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het dilemma van woordvoerders is hier altijd dat je transparantie moet afwegen tegen begrijpelijkheid en tegelijkertijd geen zwarte piet bij rijdend personeel neerlegt om er vervolgens een positief sausje overheen te draperen. Het evenwicht wat daarin gekozen is zou niet mijn evenwicht zijn. Dat je niet alles open en bloot vertelt lijkt mij gegeven die begrijpelijkheid en het beschermen van de eigen werknemer tot op zekere hoogte goed verdedigbaar.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In Gelderland zijn er nog negen nabo's.Durashift schreef: ↑za 04 nov 2023, 23:54Doel wordt niet gehaald: er liggen enkele particuliere grondeigenaren dwars.
(..)Het ministerie van Infrastructuur en Waterschap wil van alle onbewaakte overwegen in het land af. De bedoeling was dat ProRail de klus eind dit jaar zou afronden, maar een aantal particulieren ligt nog dwars. Het spoorbedrijf wil onteigeningsprocedures starten tegen grondbezitters bij 41 NABO's. Staatssecretaris Vivianne Heijen heeft woensdag aan de Tweede Kamer gemeld dat ze liever eerst nog een laatste bemiddelingspoging wil wagen. (..)
https://www.gld.nl/nieuws/8097718/veel- ... s-onveilig
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten