Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Jultar schreef: do 20 apr 2023, 12:44 De drie zones bestaan al sinds de DDZ. Het is eigenlijk heel simpel (ook bij DDZ):
Volgens jouw verhaal zijn het er maar twee? Zoals het in de praktijk ook is. Stiltecoupé of geen stiltecoupé (en dat is voor sommige reizigers al moeilijk genoeg).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

In de werken en rustzone is er inderdaad geen verplichting tot stil zijn, dus in de praktijk is er dus stilte of praten, meer smaken zijn er niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

♪♫ ZINGENNNNN!!! ♪♫

De Karaoke-zone! :D
🍉
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jossevb »

In het buitenland, oa in Tsjechië heb je speciale zones voor gezinnen met kinderen. Waar ondergetekende helaas geen rekening mee gehouden had met zijn reservering :')
Misschien ook een idee voor de NS?
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Globetrotter »

Bemined schreef: wo 19 apr 2023, 21:50 Waarschijnlijk stuurde de reisinformatie een oude planning uit, in eerste instantie stond ICNG inderdaad ook in het weekend ingevoerd maar dat is er voor de eerste twee weekenden weer uitgehaald.
Gaat er over twee weken dan wel in de weekenden gereden worden of is dat nog niet bekend?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Of het doorgaat is bij mij niet bekend, mijn bron loopt altijd iets achter op die van de NS zelf en sowieso kan de planning nog tot kort van te voren gemuteerd worden. Maar het zou mooi zijn als 7 mei doorgaat want dan was ICNG in eerste instantie ingepland op de doorgekoppelde 1000/1100 Asd - Ehv.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Planning kan wellicht een keer afwijken (in het weekend), maar voorlopig wil men eerst de hele 900 serie met ICNG gaan rijden voordat de 1100 en 1000 aan de beurt zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

En laat de 900 dus in het weekend niet rijden (maar volgens mij dat weekend dus weer wel als extra :mrgreen: .
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Welke treinseries krijgen na de 900, 1000 en 1100 ICNG?
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu
Berichten: 484
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dionysusnu »

Ik neem aan de 9200, en volgens mij op wat langere termijn dan de 700 en 1800.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door rooddolfijn »

Wat is de planning voor de verdere introductie van de ICNG?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Huidige planning: 900, 1000, 1100, 9200 (in die volgorde) in 2023/2024

Vanaf 2025, of later, volgen IC's naar Groningen, Leeuwarden Enschede. Oftewel de huidige 700, 1600/11600, 1800 (die aan de 900/1000 gekoppeld worden). Dat is afhankelijk van de vertraagde levering van ICNG's die nog een 'retrofit' moeten krijgen.

Voor meer informatie zie https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -op-de-hsl
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Er is een verschil tussen de wijzigingen in de dienstregeling en de instroom van de ICNG in de huidige dienstregeling. Inderdaad eerst de 900/1000 en dan vanaf september in mindere mate de 1100, maar vanaf eind dit jaar/begin volgend jaar stromen er ook al een paar stellen in in de huidige 700/1800 in een korte CVT periode (zoals nu bezig is in de 900).
Dit omdat vanaf dit najaar de opleidingen voor niet-HSL bevoegde machinisten van start moet gaan. Zo krijgen ook de niet-HSL machinisten ervaring op het ding. Daarom duurt de instroom van de ICNG op de 1100 ook langer, tot in Q2 2024.
Laatst gewijzigd door Jultar op ma 24 apr 2023, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Inderdaad volgorde is 900, 1000, dan de 1100 en dan de eerste enkele ritten op de 700/1800 en 9200.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Ardan »

CVT-periode is iets van een proeftijd in reizigersbedrijf, lijkt me dan?
Ik doe ook maar wat
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daan! »

Commerciële ValidatieTest(en). Dus inderdaad testen met reizigers.
Jultar schreef: ma 24 apr 2023, 10:16 Er is een verschil tussen de wijzigingen in de dienstregeling en de instroom van de ICNG in de huidige dienstregeling. Inderdaad eerst de 900/1000 en dan vanaf september in mindere mate de 1100, maar vanaf eind dit jaar/begin volgend jaar stromen er ook al een paar stellen in in de huidige 700/1800 in een korte CVT periode (zoals nu bezig is in de 900).
Dit omdat vanaf dit najaar de opleidingen voor niet-HSL bevoegde machinisten van start moet gaan. Zo krijgen ook de niet-HSL machinisten ervaring op het ding. Daarom duurt de instroom van de ICNG op de 1100 ook langer, tot in Q2 2024.
Even voor alle zekerheid, je bedoelt dat als NS de 1100 snel zou vullen, HRN-machinisten niet kunnen beginnen aan hun opleiding/ervaring kunnen blijven houden?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Klopt. Het papiertje van de training/instructie voor een treintype mag dan wel 3 jaar geldig zijn, maar als je er verder nooit op rijdt, dan zal alle kennis al snel vervagen.
Nu zullen de meeste machinisten wel wegkomen met de trein (zo spannend is dat nou ook niet meer, en er zijn genoeg hulpmiddelen/handleidingen beschikbaar), maar ook voor de machinist zelf is het nooit prettig rijden als je alleen een keer een instructie hebt gehad en pas een jaar of zelfs anderhalf jaar later een keer op het materieel rijdt. Er wordt uiteraard geprobeerd om dat zoveel mogelijk te voorkomen (hoewel het uiteraard nooit helemaal te voorkomen is).
Uitstellen van de opleidingen voor HRN-machinisten wordt ook lastig, omdat eind dit jaar ook begonnen moet worden aan de opleidingen voor ERTMS/ETCS, wat ook capaciteit gaat vreten.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Ik wilde vandaag een ritje gaan maken met de ICNG, maar ik zie dat hij vandaag niet wordt ingezet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Idem hier. Hij stond wel in de geplande inzet, maar helaas worden de ritten zo'n vier uur vooraf omgezet naar ander materieel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Die omloop zal de rest van de dag gereden worden door ICR stam 16507 omdat beide ICNG stellen (ICNG-5 en ICNG-8) zijn afgekeurd voor de treindienst.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Men lijkt de weekend-inzet toch nog niet aan te durven, de eerder geplande inzet van zaterdag is er toch weer uitgehaald: https://treinposities.nl/ritinfo/20230506/920
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Vanaf morgen rijdt er ook een ICNG omloop in het weekend en vanaf maandag rijdt een tweede omloop met 2x ICNG-5.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Heeft tweemaal ICNG5 meer stoelen dan ICR7?
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

ICR heeft iets meer klapzittingen geloof ik, maar 2xICNG5 heeft meer reguliere zitplaatsen.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door rooddolfijn »

2x ICNG5 heeft 2 x 258 = 516 zitplaatsen, aldus Wikipedia. ICR-7 heeft volgens de NS website 487 zitplaatsen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten