Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door verfmeer »

PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Er is ook een extra NS Weekly uitzending over de ICNG:


Ik kan de trein helaas niet in het echt zien dit weekend, maar ik word niet heel vrolijk van wat ik op het internet zie aan video's en foto's van het interieur; komt allemaal erg goedkoop en plastic over. Vandaag is de eerste dag dat echte reizigers mogen bekijken, dan krijg je toch een andere blik op de trein dan als er door de NS goedgekeurd beelden worden verspreid.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Ik ben behoorlijk positief over de ICNG. De stoelen zijn behoorlijk comfortabel, al had in de tweede klas wel de zitting iets langer mogen zijn.
Het is alleen jammer dat sommige stoelen erg onhandig ten opzichte van de ramen staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Diverse plekken uitgetest vanmorgen in elk geval en vond het meevallen met goedkoop ogen. Vergeleken met de typische NS trein is 'ie toch net wat strakker qua uiterlijk.

Zowel in 1e als 2e klas comfortabele stoelen, al zou ik de plekken met "wandfenster" in de tweede klasse vermijden: niet alleen vanwege het ontbrekende raam, maar vooral omdat je daar heel krap zit. De ramen bieden net dat beetje extra ruimte om je arm aan die kant ergens kwijt te kunnen. In de 1e klas is de opstelling ruimer en heb je dat probleem niet, sowieso staan de stoelen daar beter uitgelijnd met de ramen en kan je altijd wel naar buiten kijken.

Verder een mooie mix van coach opstelling en vierzits, je wordt minder gedwongen aan een bepaalde kant te zitten om vooruit te reizen (zoals in de recent gereviseerde dubbeldekkers).
Pluspunt zijn de stiltecoupés met volledig afsluitende deuren, net als in de FLIRT dus.
Ze hebben met verlichting ook verschillende zones getracht te creëren, maar dat was niet iets wat ik direct kon thuisbrengen (welk licht waarvoor bedoeld is).

Ow, en iets wat je voorheen nooit bij NS zag: grote tafels, zelfs vierzits erbij met tafel over de hele breedte.

Al met al behoorlijk positief over de ICNG.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Ik vind de stoelen zelf erg comfortabel zitten, misschien zelfs de beste stoelen die ik ooit bij NS heb meegemaakt (al heb ik niet langer dan 5 minuten in één stoel gezeten). De beenruimte is wel gigantisch, dat vind ik ten eerste zonde van de zitplaatscapaciteit (die is relatief laag per vierkante meter, veel lager dan bijv. ICR) en ten tweede onhandig om op een klaptafeltje te kunnen werken (je moet je armen dan uitstrekken om bij je laptop of schrift te kunnen). Ook zonde van de eerder genoemde muurplaatsen.

De indeling met heel veel kleine coupé's, glazen schuifdeuren en op- en afstapjes moet ik nog aan wennen, weet niet of dat zo bevorderlijk is voor de doorloop in de trein. Ik vind het merkwaardig dat in de stiltecoupeetjes 8 plaatsen vis-à-vis en maar 4 in coachopstelling zijn, dat lijkt me juist uitnodigen tot kwekken. Ook zitten die stiltecoupé's vlak naast de buitendeuren, terwijl kletszones juist verder van de buitendeuren af zitten. Er is wel gezegd dat er duidelijker bestickering komt dan er nu op zit; dat hoop ik vurig, want nu was 'ie bijna niet herkenbaar tenzij je wist waar je moest kijken (kleine sticker boven glazen deur en paarse kleur vd verlichting).

De deur van het toegankelijke toilet is tergend traag. Bij sluiten snap ik dat nog enigszins ivm veiligheidsnormen, maar bij openen is het erg frustrerend. Ik vermoed dat reizigers al gauw zelf aan die deur gaan sjorren om te proberen 'm sneller te laten werken, met alle schade van dien.
Het valt me ook op dat de noodrem nu op ooghoogte op de muur naast de stoelen zit; natuurlijk handig voor toegankelijkheid, maar het nodigt naar mijn idee wel meer uit tot kwajongensgedrag om voor de lol aan die noodrem te gaan trekken. En het helpt niet met de vindbaarheid als iemand pontificaal naast de noodrem zit en het zicht erop blokkeert.

Al met al een trein die duidelijk mikt op comfort ipv massavervoer - ik ben benieuwd in hoeverre dat gaat aansluiten op de reizigersvraag de komende decennia - maar met een aantal discutabele ontwerpbeslissingen in mijn ogen.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Hoe groot is de kans dat deze trein nog dit jaar met reizigers gaat rijden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Volgens het persbericht van NS is hun intentie dat nog voor elkaar te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Volgens het vandaag aanwezige personeel ook (dat zal dan december betreffen, dus bij de nieuwe dienstregeling), al kan hen natuurlijk opgelegd zijn door persvoorlichters om die termijn te noemen.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Daniel schreef: za 02 jul 2022, 16:37 Vergeleken met de typische NS trein is 'ie toch net wat strakker qua uiterlijk.
Juist dat 'strakke' vind ik niet zo geslaagd, maar dat is misschien mijn smaak. Waar de NS kiest voor felle kleuren naast veel wit en donkergrijs en verlichting in allerlei hippe kleuren, zou ik zelf hebben gekozen voor een wat zachtere aankleding die iets meer luxe uitstraalt. Denk aan wat een minder uitgesproken kleuren, wat zachtere kleuren en het gebruik van (nep)stof en (nep)hout. Ik ben zelf bijvoorbeeld erg gecharmeerd van het interieur van de gerenoveerde X2000 treinstellen van de SJ, wat een vergelijkbaar soort trein is (van video's zoals deze dan; ik heb de gerenoveerde X2000 nog niet in het echt kunnen uitproberen helaas).
DDietzen schreef: za 02 jul 2022, 17:22 Er is wel gezegd dat er duidelijker bestickering komt dan er nu op zit; dat hoop ik vurig, want nu was 'ie bijna niet herkenbaar tenzij je wist waar je moest kijken (kleine sticker boven glazen deur en paarse kleur vd verlichting).
Ai, herhaling van de DDZ dus...
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Casper »

De bestickering is sowieso nog niet compleet zoals ie in Rotterdam stond, de treinnummers ontbreken ook nog (behalve buiten op de kop en direct boven de voorruit voor de machinist). Gelukkig is de markering van stiltecoupés en dat soort dingen nog wel het makkelijkst bij te werken voordat ze in dienst gaan.

Ik vind het interieur er wel goed uitzien, goedkoop is niet een woord dat ik ervoor zou gebruiken. De stoelen zijn comfortabel (heb zowel de eerste als de tweede klas een kwartier ofzo uit kunnen proberen) en er is inderdaad veel beenruimte. Het enige punt waar het interieur mij echt faalde was bij de stitplaatsen in het fietsgedeelte, waar, als je er tegenaan leunt en je zoals ik 1 meter 90 of langer bent, je toch een pijnlijke ontmoeting met de rand van de airco kan verwachten. -0-
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Ik kreeg van een medewerker te horen dat er nog onderzoek gedaan wordt naar een betere aanduiding van de stiltecoupé. Ik zag wel dat er een voelbare S zit naast de knop op de coupédeur.

De gekleurde verlichting vind ik een beetje een gimmick. De niet-toegankelijke toilet vind ik wel erg benauwd en heeft ook geen verschoningstafel. De voetensteun in de eerste klas heeft alleen voor kleine mensen zin, met mijn 1,73 kan ik de voetensteun wel gebruiken maar de klaptafel niet. En eerlijk gezegd snap ik ook niet zo goed waarom er een vijfzits loungebank in de eerste klas zit.

Een detail wat mij opviel, maar dat ik niet kon testen aangezien ik geen fiets in mijn jurkzak had zitten, is dat de opstelruimte voor fietsen wat krap lijkt, zeker met de glazen wand tussen de deur en de opstelruimte.

Wat mij wel in positieve zin opviel, is dat bij alle klap-/stitplaatsen ook USB-oplaadpoorten zijn geplaatst, en dat ook in de loungebanken netjes stopcontacten aanwezig zijn. En ja, de stoelen zitten echt uitstekend voor de afstanden die je ermee in de Benelux mee gaat afleggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Casper »

Wij waren ook een beetje aan het spelen met de stoelen in de eerste klas. Misschien heb ik iets gemist, maar als je de stoel verstelt (hendel onder het midden) dan klikt hij maar op één stand weer vast. Het zou kunnen dat dat de bedoeling is, maar het was mij niet duidelijk of ik nou iets verkeerd deed of dat het zo hoorde. De voetsteuntjes hebben ook maar één mogelijke hoogte, wel of niet, en daarmee zijn ze voor mij redelijk nutteloos.

En ik had geen rolstoel in mijn broekzak zitten, maar om bij de rolstoelplaatsen te komen moet je vanaf de deur wel helemaal om het toegankelijke toilet en een bagagerek heen zigzaggen. Het zal wel mogelijk zijn, maar het zag er wat krap uit.

Doet natuurlijk niet af aan het feit dat dit, met gelijkvloerse instap en bij elke deur een uitschuivende loopplank, de meest toegankelijke trein tot nu toe is. Ik kan me voorstellen dat dit heel wat reisassistentie uit gaat sparen.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Suus schreef: za 02 jul 2022, 19:32Een detail wat mij opviel, maar dat ik niet kon testen aangezien ik geen fiets in mijn jurkzak had zitten, is dat de opstelruimte voor fietsen wat krap lijkt, zeker met de glazen wand tussen de deur en de opstelruimte.
De fietsruimte ziet er inderdaad wat krapjes uit om een fiets tussen te zetten, maar wel weer positief dat er behoorlijk wat fietsruimtes in een stel zitten. Met elk plek voor twee fietsen, maar de instructie hoe ze vast te zetten was niet helemaal helder. Net als aardig wat rekken voor grotere bagage.
Casper schreef: za 02 jul 2022, 19:41Misschien heb ik iets gemist, maar als je de stoel verstelt (hendel onder het midden) dan klikt hij maar op één stand weer vast. Het zou kunnen dat dat de bedoeling is, maar het was mij niet duidelijk of ik nou iets verkeerd deed of dat het zo hoorde.
Ik kreeg de 1e klasse stoelen gewoon op meerdere standen vastgeklikt zover ik herinner.

Er zit trouwens in de ICNG ook nog wel wat meer verschil tussen 1e en 2e klasse: 1e klas heeft voor elke stoel een stopcontact en USB-poort (dus een dubbele in het midden van een tweezit), terwijl je het in de 2e klas moet doen met één stopcontact en één USB-poort per tweezit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Casper schreef: za 02 jul 2022, 19:41 En ik had geen rolstoel in mijn broekzak zitten, maar om bij de rolstoelplaatsen te komen moet je vanaf de deur wel helemaal om het toegankelijke toilet en een bagagerek heen zigzaggen. Het zal wel mogelijk zijn, maar het zag er wat krap uit.
Dat idee had ik ook. Het bagagerek lijkt onhandig geplaatst.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

verfmeer schreef: za 02 jul 2022, 15:54 Een video van de NOS over de ICNG: https://nos.nl/video/2434990-deze-verva ... t-spoor-op
Jammer dat het debacle met de Fyra (weer) opgerakeld moet worden.
Juist door de inzet van het ICD materieel is juist het debacle met de Fyra naar de achtergrond gezet en zou je, mijn inziens, met de wesp gewoon en goede vervanger voor het getrokken materieel hebben.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

ICNG is gewoon ook de vervanger van de Fyra. Het getrokken materieel was/is een lapmiddel om de tussenliggende periode te overbruggen. Dat ervoor gekozen is om dit materieel ook buiten de HSL in te zetten doet daar niets aan af. Iets met voortschrijdend inzicht.

De buitenkant van de trein vind ik wel mooi, de binnenkant doet inderdaad wat goedkoop aan (komt vooral door de kleuren van de stoelen), ook al zal het comfort prima zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Het is wel net andersom: ICNG was in eerste instantie bedoeld als de opvolger van ICM maar men heeft er voor gekozen dit materieel ook op de HSL in te zetten (en dus indirect als vervanger van de Fyra).
Daarom komt ICNG ook nu pas, dat was gepland in dienst te komen rond de tijd dat afvoer van ICM zou beginnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Korot »

Dat is ook niet waar. De aanbesteding voor ICNG is begonnen toen duidelijk werd dat de FYRA/V250 het niet meer zou worden. De noodzaak om ook ICM te vervangen zal hebben meegespeeld in het eisen pakket, en misschien is de ICM-vervangende aanbesteding juist naar voren gehaald vanwege de FYRA, maar dit ICNG materiaal is toch echt een FYRA vervanger.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Ik zeg dat het geen van beide is :D Ik zie het meer als een Fyra-alternatief dan als een vervanging, het hele concept van de Fyra is namelijk overboord gegooid en wat we nu krijgen is niet echt vergelijkbaar met het oude plan. De ICNG vloot is daarom ook flink groter dan de V250 vloot.

ICNG is volgens mij ook een relatief dure trein, daar zal men niet al het binnenlandse ICM mee vervangen, alleen op de treinseries die doorgekoppeld worden met de HSL. Het lijkt me niet echt vanzelfsprekend dat men ICNG gaat aanschaffen voor op de 3600 bijvoorbeeld, hooguit dat er tijdelijk ICNG komt te rijden op niet-HSL series als men extra opties afneemt met oog op de groei, maar dat zal dan wel met de intentie zijn die uiteindelijk op de HSL in te zetten of op een eventuele toekomstige HSL (er is een studievariant met 200km/u Utrecht - Arnhem).
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door robert1955 »

Ben je daar zeker van? Het lijkt me een vrij gewone catalogus trein, enige kostenverhoging zit in 200 v 160 Vmax
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door T-hijs »

Daarnaast: waarom nu al investeren in materieel voor een HSL, terwijl er nog niet eens een besluit is genomen dat die er komt? Dat materieel bestel je toch pas als je zeker weet dat er een HSL komt?
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

NS heeft in 2013 bedacht dat het handig was om twee dingen te combineren: één grote aanbesteding met opties voor genoeg treinstellen om een alternatief voor de Fyra te bieden en de gehele ICM-vloot te kunnen vervangen. Met het idee dat er dan verschillende deelseries zouden komen: daarvan zou deel geschikt worden voor de HSL en een deel alleen voor het reguliere spoornet.

Op aandringen van de regering kreeg het vervangen van de Fyra voorrang en daarom bestelde NS als eerste een deelserie die geschikt is voor de HSL, maar dat betekent niet dat ICNG alleen voor de HSL bestemd is. Voor inzet in bijvoorbeeld de 3600 kan een andere deelserie besteld worden, die dan niet geschikt hoeft te zijn voor 25kV en Vmax 200.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

T-hijs schreef: zo 03 jul 2022, 18:30 Daarnaast: waarom nu al investeren in materieel voor een HSL, terwijl er nog niet eens een besluit is genomen dat die er komt? Dat materieel bestel je toch pas als je zeker weet dat er een HSL komt?
Die keuze hoeft ook nog niet nu gemaakt te worden, maar wel voordat de opties aflopen. Ik weet niet hoe lang die opties geldig zijn, maar zodra dat verlopen is worden de kosten voor extra materieel flink hoger omdat je dan een nieuw aanbestedingstraject moet opstarten.
robert1955 schreef: zo 03 jul 2022, 18:12 Ben je daar zeker van? Het lijkt me een vrij gewone catalogus trein, enige kostenverhoging zit in 200 v 160 Vmax
ICNG stellen kosten zo'n €30K per zitplaats, SNG bijvoorbeeld slechts €25,5K. Dus er zitten flinke verschillen in aanschafprijs van verschillende treintypes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Een deelserie alleen voor de HSL kan je 79 stellen niet noemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

De basisorder was voor 25.000 zitplaatsen, de opties gingen tot 80.000. Dus als men alle opties afneemt is de basisorder slechts een fractie van het totaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten