Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

De Omneo is nu van Alstom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Aha. Dat platform hoefde dus van de mededingingsautoriteit niet verkocht te worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Suus schreef: wo 24 aug 2022, 11:38CAF heeft platformen overgenomen van Alstom en Bombardier bij de fusie, maar niet iets met dubbeldekkers dacht ik.
Dat waren de Polyvalent en Talent 3, inderdaad geen dubbeldekkers.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Vermoedelijk dus Civity Duo. Op de website van CAF vond ik deze foto.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lijn 45 »

Alleen is dat een volledige dubbeldekker, terwijl de NS deels enkeldeks wilde.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Als dat een belangrijke aanbestedingseis is waarbij aanbieders zouden afvallen als zij er niet aan zouden voldoen, lijkt mij dat CAF er dan iets op heeft gevonden/verzonnen.
Beul van de blindegeleidelijn
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jossevb »

Ik kan me voorstellen dat het iets van een Civity Duo wordt met enkele bakken Civity Max.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door rooddolfijn »

Stadler heeft hetzelfde gedaan voor de voorstadtreinen rond Madrid, de endeldeksbakken combineren met dubbeldeksbakken: plaatje. Zoiets heeft CAF waarschijnlijk ook aangeboden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

reisthijs schreef: wo 24 aug 2022, 10:26
De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen, niet-zijnde de preferred bidder, in beroep kunnen gaan tegen de voorgenomen gunning.
Ik duim alvast voor ze want ik zit niet te wachten op nog meer CAF-meuk. Zeker in een Intercity moet je een beetje fatsoenlijk kunnen zitten.
Ik sluit mij hier bij aan. Ook ik ben totaal geen fan van CAF treinen. Nog los van de stoelen die de NS voor de sng gekozen heeft. Hopelijk gaat één van de andere treinbouwers succesvol in beroep.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

ICNG proefritten over de HSL zijn begonnen, om 11:10 kwam er een stel langs de webcam bij Roelofarendsveen richting Rotterdam.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Commendatore »

Lange_Dre schreef: wo 24 aug 2022, 20:51
reisthijs schreef: wo 24 aug 2022, 10:26
De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen, niet-zijnde de preferred bidder, in beroep kunnen gaan tegen de voorgenomen gunning.
Ik duim alvast voor ze want ik zit niet te wachten op nog meer CAF-meuk. Zeker in een Intercity moet je een beetje fatsoenlijk kunnen zitten.
Ik sluit mij hier bij aan. Ook ik ben totaal geen fan van CAF treinen. Nog los van de stoelen die de NS voor de sng gekozen heeft. Hopelijk gaat één van de andere treinbouwers succesvol in beroep.
Wat is er dan volgens jou mis mee?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

NS heeft 5.000 Chinese camera's besteld voor in de nieuwe Intercity's. Dit terwijl ProRail Chinese camera's weghaalt.

Bron en meer: Spoorpro
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Dat ProRail niet en NS wel Chinese camera's koopt kan ik mij wel iets bij voorstellen, omdat camerabeelden van het interieur van treinen nu eenmaal iets minder interessant zijn voor vijandige communistische regimes dan camerabeelden van kritieke infrastructuur.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

NS koopt zelf uiteraard niet de camera's. Dat doet Alstom, die een hele trein levert (inclusief de camera's). NS specificeert niet op dat soort macroniveau welk merk er gebruikt moet gaan worden. Dit zal waarschijnlijk wel de goedkoopste leverancier zijn geweest die aan de technische eisen voldeed.
Daarnaast zijn de camera's aangesloten op een intern netwerk op de trein en zijn niet direct met de buitenwereld verbonden. De beelden worden ter plekke verwerkt/opgeslagen. Het platform dat het verwerkt is het OBIS systeem van NS zelf en kan wel de beelden naar de meldkamer streamen, maar dat gebeurt door het platform, niet door de camera's. Er is dus geen beveilgingsrisico* waarbij de beelden bij partijen terecht komen die daar niks mee te maken hebben**.

* Ja, je kan gaan zeuren over mogelijke aanwezigheid van speciale chips die draadloos verbinding gaan maken en alle data doorsturen, maar de aanwezigheid daarvan is nog nooit vastgesteld bij deze camera's en is zo vergezocht dat het wat mij betreft onder complottheorieën valt.

** Tenzij natuurlijk iemand OBIS een keertje kraakt, maar dat is weer een heel ander verhaal :X

Blijft hooguit het ethische dilemma over.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door katvis »

Gisterenochtend een 5-baks ICNG gespot op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam, mooi ding
PSA: Links gaan, rechts staan
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Volgens dit artikel van Treinenweb zet NS de ICR-rijtuigen in de verkoop.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Mja, wat met de Wadlopers kan, is natuurlijk ook mogelijk met de ICR's. :p
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Bij VIRM 8637 is de grijze band tot vlak onder de frontruit ingekort, in lijn met VIRMm2/3. Het schijnt voor de zichtbaarheid te moeten, maar ik denk niet dat het heel veel zoden aan de dijk zet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Want?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door n-evo »

Vandaag kwam ik voor de tweede keer een VIRM in de nieuwe NS Flow kleurstelling tegen. Maar deze had een donkergrijs dak en grijze roosters in plaats van blauw. De blauwe kap voorop ging met kleurverloop over in het grijs. Is dit weer nieuwe aanpassing op de originele kleurstelling met blauwe roosters en dak?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

8741 ?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

8741 heeft niet de NS Flow huisstijl maar dezelfde kleurstelling als de VIRMs in de 86/94 serie
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Daarom vraag ik ook naar die. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

trolly schreef: ma 19 sep 2022, 15:00Want?
Kijk en vergelijk :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Mij lijkt het frontaanzicht vooral relevant voor de zichtbaarheid, maar evengoed bedankt voor de foto. Je punt wordt er helaas niet echt mee onderbouwd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten