Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

teun schreef: di 13 dec 2022, 09:05 Ik ben vooral enorm benieuwd hoe dit er van binnen uit gaat zien, ik neem aan dat de instap helaas niet gelijkvloers zal zijn in de middenbakken (zoals dat bijvoorbeeld in België wel kan)?
Welke gelijkvloerse instap in België? De deuren van M7 waren oorspronkelijk besteld op 63 centimeter, mooi tussen de gangbare perronhoogtes van 55 en 76 centimeter in. Pas na felle kritiek zullen er vanaf 2024 M7-rijtuigen komen met instap op 76 cm :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

rooddolfijn schreef: di 13 dec 2022, 09:38De schermen direct naast de eerste deur trekken mijn aandacht, zoiets heb ik nog niet eerder gezien. Wat is het?
Een drukte-indicator? Ik zie op die schermen plaatjes van stoelen met pijlen eronder. Linksaf geel, rechtsaf groen.
Ook opvallend vind ik dat de trein maar 160 km/h kan en niet 200. Dat kan handig zijn op de Hanzelijn, HSL en Utrecht-Amsterdan en als back-up voor de ICNG.
NS durft het niet aan om met dubbeldekkers over de HSL rijden...
Deze DDNG gaat dus (deels) de DDZ vervangen, alleen heb je dan niet minder zitplaatsen? Van de 4 of 6 bakken DDNG, zijn er maar 2 of 4 dubbeldeks en bij een DDZ zijn dat er 3 of 5.
Als je kijkt naar de kopbakken, is dat bij DDZ één bak met alleen een bovenverdiepinkje en één bak waar beneden ruimte is opgeofferd voor apparatuur. Ik denk dat je in twee volwaardige enkeldeks kopbakken (met alle apparatuur onder de vloer of op het dak) bijna net zo veel zitplaatsen krijgt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Op Wikipedia zie ik nu dat er dertig DDZ4'tjes zijn, en 21 DDZ6'jes. Er komen dertig DDNG4'tjes en dertig DDNG6'jes, los van eventuele vervolgorders. Opvallend dat er dus een uitbreiding komt van het aantal zesjes.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Ja, zoals vaker slaat NS twee vliegen in een klap. Niet alleen de noodzakelijke vervanging van DDZ maar tegelijk ook uitbreiding van de totale capaciteit.
Die extra zesjes zijn misschien ook deels ter vervanging van ICM?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

VIRM schreef: di 13 dec 2022, 11:43 Op Wikipedia zie ik nu dat er dertig DDZ4'tjes zijn, en 21 DDZ6'jes.
Dat kan niet, er zijn maar 50 mABk's. Ik geloof dat er nog maar 28 viertjes zijn, een viertje is afgevoerd na een aanrijding en de nog goede rijtuigen van dat viertje zijn gebruikt om een ander viertje te verlengen tot dat 21e zesje.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door GVBeestje »

Hopelijk zal de overgang tussen de verschillende bakken in het uiteindelijke ontwerp wat meer in elkaar overlopen, zoals bij de Desiro HC’s van National Express. Ik krijg hier een ICR met DDM gevoel bij.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

Ik ben niet zo enthousiast over de flow-huisstijl van NS...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door gpvos »

Jammer voor je. Als je erover wilt praten is het misschien handig om wat meer details te geven wat voor probleem je ermee hebt.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

:')
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Misschien ook een idee om te bedenken dat de plaatjes vooral een impressie zijn. Er gaat nog gedesigned worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door hauptbahnhof »

GVBeestje schreef: di 13 dec 2022, 13:56 Hopelijk zal de overgang tussen de verschillende bakken in het uiteindelijke ontwerp wat meer in elkaar overlopen, zoals bij de Desiro HC’s van National Express. Ik krijg hier een ICR met DDM gevoel bij.
Precies dit gevoel heb ik ook. Ik vraag me dan toch af of iets als de Regio 2N geen optie was.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Als CAF even het trucje afkijkt bij Siemens kan dat makkelijk gedesigned worden: extra randje op het dak waardoor de enkeldeksbakken hoger lijken, dan is de overgang naar dubbeldeks wat abrupt.

Ik weet niet wat Alstom heeft geboden maar de Regio 2N lijkt me nou ook niet echt ideaal, met die mini stukjes gelijkvloersheid en smalle trappen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door hauptbahnhof »

Het gelijkvloerse gedeelte hoeft niet groot te zijn want de meeste mensen hebben dat niet nodig.
Ik ga er ook van uit dat de binnenkant van de trein toch anders ingedeeld zou kunnen worden. En áls dat niet kan is het ook geen drama want mensen met koffers en kinderwagens blijven op het gelijkvloerse gedeelte en de rest kan gewoon trappetje op of af.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Aan de schetsen te zien wordt ook maar de halve kopbak volledig gelijkvloers want boven de draaistellen zitten de ramen hoger. Alleen tussen de deuren van de kopbak zal het dan volledig gelijkvloers zijn.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door dennistd »

Volgens mij kun je flink wat zitplaatsen winnen aan de niet-kop-zijde van het enkelbaks-deel alvast trappen te maken en een dubbeldeks-bakovergang te construeren. Of is dat iets te hoog gegrepen?

edit: Moet je alleen iets met het draaistel bedenk ik me nu....
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Nu heeft NS een paar ICE's in eigendom Gaat NS ook ICE 3neo kopen? Of blijven alle ICE 3neo's in eigendom van DB?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Zover ik weet wil NS de 406 inderdaad ruilen tegen de 408
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

De ILT heeft de toelating voor de ICNG goedgekeurd! :trein:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door katvis »

Wat betekent dit voor de inzet van ICNG?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Volgens mij is NS nu in afwachting van een stel dat technisch volledig aan de wensen van NS voldoet. Als dat er is zal NS de stellen van Alstom gaan afnemen en langzaam in de dienstregeling laten instromen.

Afhankelijk van of Alstom nu zijn zaakjes op orde heeft kan dat al in maart zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

cassie127 schreef: do 05 jan 2023, 23:01 De ILT heeft de toelating voor de ICNG goedgekeurd! :trein:
Niet te hard juichen, de ILT heeft de Fyra ook ooit toegelaten en we weten allemaal hoe dat is afgelopen :)
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

katvis schreef:Wat betekent dit voor de inzet van ICNG?
Weinig concreets. Natuurlijk is het een belangrijke stap, maar de ontwikkeling van de trein heeft niet stilgelegen in de tussentijd. Er zullen wijzigingen zijn, dus voor de treinen in de meest recente configuratie ingezet mogen worden zal dat ook weer goedgekeurd moeten gaan worden als de wijzigingen toelatingsplichtig zijn.
Daarnaast wat hierboven al is gezegd: er zijn nog geen treinstellen definitief goedgekeurd afgenomen door NS.
Dus daarom gaf NS eerder ook al Q2 2023 voor de werkelijke indienststelling aan. Tot die tijd gaan de huidige proefritten zonder reizigers gewoon nog door en komen er nog proefritten met reizigers.
Natuurlijk is dat laatste voor de beleving van de reizigers al het moment dat de treinen 'in dienst' zijn, maar heel formeel is dat nog altijd niet het geval op dat moment.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

PHS schreef: vr 06 jan 2023, 08:44
cassie127 schreef: do 05 jan 2023, 23:01 De ILT heeft de toelating voor de ICNG goedgekeurd! :trein:
Niet te hard juichen, de ILT heeft de Fyra ook ooit toegelaten en we weten allemaal hoe dat is afgelopen :)
Kom op, heb je nu reden om aan te nemen dat het glas half leeg is in plaats van half vol?
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Een glas half vol azijn.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

VIRM schreef: vr 06 jan 2023, 12:20 Kom op, heb je nu reden om aan te nemen dat het glas half leeg is in plaats van half vol?
Ervaring? Dat een treintype is goedgekeurd door de ILT wil gewoon nog niet zeggen dat die trein binnenkort ook gaat rijden, helaas. Een beetje realiteitszin op dit forum kan soms geen kwaad :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten