Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Ja. En onderbouw naar aanleiding van die plaatjes je punt nou eens? Wat ik zie is nl. een toename van het gele oppervlak van zo'n 30 tot 40%, juist op het hoogste deel dat dus minder eenvoudi uit zicht verdwijnt door bijvoorbeeld een helling, en dat zich bovendien op het terugvallende vlak bevindt, waardoor het aanzienlijk meer (zon)licht zal reflecteren dan het lagere deel van het geel, dat zich in principe in de schaduw bevindt.

Begrijp me goed, wat mij betreft mag je er best een mening over de esthetiek van deze ingreep op nahouden, maar als het over een vermeend gebrek aan effectiviteit gaat moet je die stelling wel even onderbouwen. Ik denk namelijk niet dat er iemand op een vrijdagmiddag los gaat met een pot gele verf, maar dat er naar aanleiding van de verschillende aanrijdingen op onbewaakte spoorwegovergangen juist erg zorgvuldig naar de zichtbaarheid gekeken is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Bedenk dat een trein die 130-140 rijdt per seconde 35-40 meter aflegt. Ervan uitgaande dat een bestuurder van welk voertuig dan ook minimaal één tot twee seconden nodig heeft om tot een adequate reactie te komen, heb je al een afstand van 80 meter dat de trein het object is genaderd. Tel daarbij het daadwerkelijk uitvoeren van de handeling op, en je bent zo nog eens 200 meter spoor verder. Op een afstand van pakweg 300 meter tussen trein en potentieel gevaar maakt het verschil tussen de oude en nieuwe situatie op de koppen van VIRM niet meer zo veel uit, in ieder geval minder dan bij SNG.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Leuke redenering. Maatregel helpt niet, want we gaan sowieso naar de verdoemmenis.

Juist als dat allemaal zo is, beste ArrivaBas, is het wel handig als je die trein zo snel mogelijk opmerkt, toch? Nou, daarvoor is dat extra geel op een plek waar je het hopelijk wat beter ziet dus juist voor bedoelt. Een wondermiddel zal het vast niet zijn, maar elk gered leven is er toch maar weer mooi eentje, nietwaar?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Het lijkt opeens snel te gaan met het opnieuw beschilderen van de fronten van VIRM!

Voor diegene die het nog niet hadden gezien, bij alle stellen wordt het gele deel omhoog getrokken tot vlak onder de cabineraam, in plaats van tot net boven de onderste rij front- en achterseinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Ik heb het niet gezien..zal straks nog eens naar buiten kijken maar gisteravond stond er nog oude VIRM op het opstelterrein.

Meer geel op de neus /kont kan alleen maar beter worden, lijkt mij.

Hoe is men eigenlijk tot dit besluit gekomen? Veiligheid of toch vooral esthetische redenen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Esthetisch kan nooit de reden zijn. Immers volgt het grijs niet meer de rondingen van de kop zoals dit bij (V)IRM en VIRMm1 wel het geval was. Grote kans dat dit nog een gevolg is van de dodelijke aanrijding in Hooghalen, waardoor uiteindelijk ook alle Sprinters gele fronten krijgen. Daar is NS nu bezig met de FLIRT's, die tegelijkertijd met hun eerste technische revisie vergeeld worden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Veiligheid is de enige reden. Inderdaad naar aanleiding van het rapport over Hooghalen.
Daarom heeft VIRMm ook op het laatste moment een gele neus gekregen (zou eerst blauw worden in de Flow-stijl).
Het extra geel op de neus bij andere VIRM's lijkt daarvan afgekeken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Ook vanuit esthetisch oogpunt ben ik blij dat de neus bij VIRMm-2/3 geel is. :p
Ook de SNG vind ik een stuk mooier met de gele neus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

NS bevestigt dat ICNG vertraagt is tot Q2 2023. Ook geeft men aan dat de leasecontracten van een deel van de TRAXX locomotieven in september 2023 afloopt en niet meer te verlengen is, dus dan stroomt er hoe dan ook ICR uit en moet ICNG dus wel operationeel zijn.

Inzet op OV-SAAL en IC Brussel blijft voorzien voor 2025 maar men bereid wel een reserveplan voor mocht er onvoldoende ICNG beschikbaar zijn eind 2024...
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Bemined schreef: wo 30 nov 2022, 13:15 Ook geeft men aan dat de leasecontracten van een deel van de TRAXX locomotieven in september 2023 afloopt en niet meer te verlengen is, dus dan stroomt er hoe dan ook ICR uit en moet ICNG dus wel operationeel zijn.
NS kan natuurlijk opnieuw/elders locomotieven huren. Hopelijk doen ze dat tijdig, want iets zegt mij dat dit niet de laatste vertraging van de Fyra 2.0 zal zijn.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

NS was voor zover ik weet al bezig met een nieuwe aanbesteding voor wen tijdelijk leasecontract, maar blijkbaar is dan daaruit gebleken dat die machines er gewoon niet zijn. Enkele contracten hebben ze dus nog kunnen verlengen tot september (de uitstroom van TRAXX stond al eerder gepland).
Laatst gewijzigd door Jultar op wo 30 nov 2022, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door waldo79 »

Oops, op een tekort aan inzetbaar materieel en locs zitten we niet te wachten :X
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Wellicht kan er wat winst gemaakt worden op de locomotiefinzet door met minder maar langere rijtuigstammen te gaan rijden? Als je de rijtuigen in de huidige 7-baksstammen herschikt tot nieuwe 9-baksstammen, spaar je immers al een paar locomotieven uit. 9 bakken past overal langs het perron, volgens mij zelfs in Mechelen wat bij mijn weten het kortste perron is waar ICR momenteel halteert.
Natuurlijk moet dan de frequentie omlaag omdat je totaal minder stammen tot je beschikking hebt, maar dat zat sowieso al in de pijplijn (900 geschrapt op Rtd-Bd spaart bijvoorbeeld al 2 stammen uit). Wie weet kan je ook teruggaan naar 4 of zelfs 3 treinen per uur op Asd-Rtd zonder al te veel in te boeten op je totale capaciteit als je integraal met 9 bakken per trein rijdt.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

De 1100 weer via Dordrecht laten rijden zou ook schelen.
Jultar schreef: wo 30 nov 2022, 13:27 NS was voor zover ik weet al bezig met een nieuwe aanbesteding voor wen tijdelijk leasecontract, maar blijkbaar is dan daaruit gebleken dat die machines er gewoon niet zijn.
Of omdat de NS niet genoeg wil betalen. Voor geld is alles te koop, en het zal niet de eerste keer zijn dat de NS voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: wo 30 nov 2022, 13:54 De 1100 weer via Dordrecht laten rijden zou ook schelen.
Dan is de 9200 nog maar de enige trein over de HSL tussen Rotterdam en Breda. :o
Het voordeel is wel dat de frequentieverlaging van de 6600 veel minder erg is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

PHS schreef: wo 30 nov 2022, 13:54 De 1100 weer via Dordrecht laten rijden zou ook schelen.
Idd, dan kan er gewoon VIRM oid op rijden. Voor dat jaartje is dat wat mij betreft wel prima.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Treinen met één locomotief rijden in plaats van twee helpt misschien...?
Meltrain schreef: wo 30 nov 2022, 14:14
PHS schreef: wo 30 nov 2022, 13:54 De 1100 weer via Dordrecht laten rijden zou ook schelen.
Dan is de 9200 nog maar de enige trein over de HSL tussen Rotterdam en Breda. :o
Niet als de 900 dan gewoon weer naar Breda gaat rijden. :Y
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door hauptbahnhof »

PHS schreef: wo 30 nov 2022, 13:54
Of omdat de NS niet genoeg wil betalen. Voor geld is alles te koop, en het zal niet de eerste keer zijn dat de NS voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten...
Want jij betaalt graag meer geld dan echt nodig voor al je uitgaven?
M.a.w., kappen met dat onzinnige gebash.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Beter duur dan niet te koop. De huur moet wel héél hoog zijn wil het redelijk zijn om de Intercity direct langdurig te schrappen. Dus niks gebash; de NS is een professionele organisatie en hoeft niet met fluwelen handschoentjes te worden behandeld.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Het is natuurlijk niet zo dat er gegarandeerde langdurige uitval komt, dat is slechtst denkbare scenario waarin alles fout gaat. Dus alleen wanneer er volgens jaar oktober een kritische fout ontdekt wordt waardoor al het ICNG per direct aan de kant moet en het langere tijd gaat duren voor er een oplossing komt. Dus de vraag is hoeveel je moet investeren voor een scenario wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

PHS schreef: wo 30 nov 2022, 17:32 Beter duur dan niet te koop. De huur moet wel héél hoog zijn wil het redelijk zijn om de Intercity direct langdurig te schrappen. Dus niks gebash; de NS is een professionele organisatie en hoeft niet met fluwelen handschoentjes te worden behandeld.
Je doet een aanname, presenteert het vervolgens als een feit en je bent er niet meer van af te brengen, zonder ook maar iets van onderbouwing die jouw hypothese ondersteunt naar voren te brengen. Dat mag gerust onzinnig gebash worden genoemd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Het is geen aanname, maar een keihard feit dat bij verder uitstel van de ICNG de NS onvoldoende treinen heeft om de (reeds afgeschaalde) dienstregeling op de HSL-Zuid te kunnen rijden. Dat zegt de NS zelf, ik citeer uit het artikel op Treinreiziger.nl:
“Vanaf september 2023 bouwt de backup voor ICNG geleidelijk af. Als er op dat moment sprake is van groepsuitval van ICNG, kunnen we niet meer de volledige dienstregeling rijden met back-up” schrijft het spoorbedrijf aan het ministerie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dennenboom »

Aan de andere kant is het ook wel handig dat je de treinen niet in de wintermaanden voor het eerst in de dienstregeling zet. Dan kan er juist van alles mis gaan. Stuifsneeuw, ijsklompen etc. kunnen de treindienst behoorlijk dwarszitten. Dat gold bijvoorbeeld ook bij SLT. Dit soort zaken beter eerst even testen zonder reizigers.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten