Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Suus »

Ik heb ook wel aan die serie gedacht, maar daar zit ook het een en ander aan ICM in in mijn herinnering. En van ICM weten ze volgens mij van gekheid niet waar ze dat moeten laten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door starx »

Serie s2100 en s2200 zitten niet alleen aan elkaar gekoppeld, maar ook met de Hanzelijn-IC's. Daarin ICM inzetten lijkt me vragen om problemen, want NS heeft hier niet voor niks integraal VIRM ingezet.

Als NS VIRM uit dienst moet halen voor revisie, dan denk ik dat de s500 en de s12500 ook wel logische kandidaten zijnom VIRM te ruilen voor ICM of DDZ.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Ik heb ook wel aan die serie gedacht, maar daar zit ook het een en ander aan ICM in in mijn herinnering. En van ICM weten ze volgens mij van gekheid niet waar ze dat moeten laten.
s1900 rijdt momenteel met ICM (soms losse 3&4 tjes) DDZ en VIRM(bijna altijd enkele stellen 4 of 6).
Verder lijkt me het opknappen van DDM-1 vrij kostbaar,zeker gezien de korte inzetperiode. Denk dat je dan nog zelfs beter met inhuurrijtuigen uit het buitenland in de s3600 & s1900 kunt rijden en het DDZ/ VIRM materieel naar andere series door te schuiven.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Plan-V444 »

NS had dacht ik vroeger een leasecontract met OBB voor een stel wagons. Kan men neem ik aan zo opnieuw leasen? Dan kan, zoals Mr-W zegt, DDZ en VIRM naar andere series. Het enige nadeel van getrokken materieel is het keren in Den Haag CS.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door webguy »

Voordeel van DDM is dat het gratis is (of zo goed als...). Je moet alleen de eenmalige investering doen om het op te knappen.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door timtrein »

NS wil geen getrokken mat, dat is in alle vormen onhandig. De standaard-rijtuigen uit het buitenland zijn niet echt geschikt voor de vele stops door de smalle in- en uitstapdeuren, lage capaciteit en traag optrekken/afremmen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Klaasje »

Je kan DDM1 heel goed kwijt in de s9100 in stammetjes van vier rijtuigen. Ideaal maatje voor de spits. En het in- en uitstappen gaat veel sneller dan bij ICM.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Meltrain »

DDM1 inzetten in de s5000 / s5100 (en s15100) mag wat mij betreft ook hoor. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Klaasje »

Twee woorden: te sloom.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door reisthijs »

timtrein schreef:NS wil geen getrokken mat, dat is in alle vormen onhandig. De standaard-rijtuigen uit het buitenland zijn niet echt geschikt voor de vele stops door de smalle in- en uitstapdeuren, lage capaciteit en traag optrekken/afremmen.
Voor binnenlands verkeer niet nee maar in de Benelux kan toch wel?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door bobo17 »

correct me if im wrong, maar volgens mij wordt in 2017 de 1900 omgezet naar ic direct en gaan ze met traxx rijden over de hsl rotterdam breda
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door starx »

Dat klopt ja. Ik verwacht eigenlijk dat die ICR-stammen al eerder in de 1900 instromen, zo begin 2016. Er waren immers ook plannen om al per 2016 de 1900 over de HSL te sturen, maar dan kon dienstregelingtechnisch niet mooi uit. Het is ook wel nodig om niet in 2016 met een materieeltekort te zitten. Plan V gaat er zo goed als allemaal uit dat jaar.

Wat ik ook nog bedacht als oplossing voor het materieeltekort. NS zou weer tijdelijk DM90 in de 9000 en 9100 in kunnen zetten. Het langzame tempo is voor deze series niet echt een probleem (alleen Hoogeveen gaat moeilijk doen, maar dat is eerder een voordeel). Daarmee zou er wat ICM kunnen doorstromen naar andere series.
Ik begrijp wel dat de inzet van DM90 erg duur is, want de rode diesel is afgeschaft. Dat was in 2010 nog niet zo. Ook weet ik niet hoe de terzijde gestelde DM90's er aan toe zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13112
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Z2N »

De DM'90 staan nog steeds beschikbaar als te koop/te lease, maar ik heb niets gehoord over instandhoudingsritten met het materieel, dus dat lijkt niet erg positief. Wel kun je in theorie nu al beginnen met het weer gereed maken van het DM'90, dan ben je in september (hopelijk) wel rijklaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Suus »

De DM'90 die nu rijden hebben in 2013 een revisie gekregen, daar was namelijk door de onzekerheid over de toekomst van het materieel al een tijdje een achterstand op ingelopen. Het materieel dat niet wordt ingezet heeft die revisie niet gehad en is opgeborgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Meltrain »

Klaasje schreef:Twee woorden: te sloom.
Zo ver ik weet, was DD-AR (met 1700) altijd het snelste materieel. Aangezien DDM-1 ook met 1700's gaat rijden (correct me if I'm wrong) is het dus even snel als DD-AR en dus snel genoeg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Thom91 »

Weinig deuren dus in- en uitstappen duurt langer..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Suus »

DDM-1 heeft net zo veel of weinig deuren als DD-AR en ze zijn ook net zo breed als in DD-AR.

Het grootste probleem van DDM-1 is dat ze een andere manier van remmen hebben dan bij andere trek-duw-stammen het geval is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Thom91 »

Het gaat ook om de vergelijking met SLT dat er nu rijdt.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Klaasje »

Thom91 schreef:Weinig deuren dus in- en uitstappen duurt langer..
De deurbreedte is afgezet tegen de treinlengte niet echt minder, dus dat valt wel mee.
Bee schreef:DDM-1 heeft net zo veel of weinig deuren als DD-AR en ze zijn ook net zo breed als in DD-AR.

Het grootste probleem van DDM-1 is dat ze een andere manier van remmen hebben dan bij andere trek-duw-stammen het geval is.
Klopt. Dat leidt tot wat conservatiever remmen en dus tot minder goede rijtijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Meltrain »

Oke, dat wist ik niet. :) Ligt dat dan echt aan de rijtuigen zelf (aangezien de loc hetzelfde is)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Klaasje »

Er zit alleen een pneumatische rem op, net als bij ICR. Het nadeel daarvan in tweeledig: Je kunt niet traploos lossen en de reactietijd van de remmen is veel langer. Een EP-remsysteem reageert direct en kan je probleemloos gedeeltelijk lossen. Sinds mat'64 hebben alle treinstellen dat systeem. DDAR+1700 was de eerste rijtuigen+loc combinatie in Nederland die ook zo'n systeem heeft.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door timtrein »

Volgens mij kunnen alle rijtuigen vanaf de jaren '60 of daaromtrent traploos gelost worden. Ik weet alleen van ouder goederenmaterieel (bijvoorbeeld de Westinghouse 'bolletjes' onder NS-goederenwagens) die dat niet konden. Maar ik heb geen informatie over de types tripleklep die onder ICR en DDM-1 hangen. ICR heeft iets van Oerlikon meen ik?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Ardan »

Klaasje schreef:
Thom91 schreef:Weinig deuren dus in- en uitstappen duurt langer..
De deurbreedte is afgezet tegen de treinlengte niet echt minder, dus dat valt wel mee.
Zou de totale breedte van de deuren echt net zo belangrijk zijn als het aantal? Als iedereen nog in het gangpad staat te hossen duurt het echt wel langer om 100 man uit een bak te laten stappen lijkt me, al zijn je deuren nog zo breed.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Suus »

De deuren van SLT zijn eigenlijk net te smal terwijl bij DD(Z/M/AR) de reizigers als water uit een emmer het perron opstromen. In de praktijk zal het dus wel meevallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Thom91 »

'Vier partijen in de race voor nieuwe Intercity'
Siemens, Alstom, Bombardier en Stadler willen de Intercity Next Generation (ICNG) gaan bouwen. Dat heeft Siemens-topman Frank Hagemeier gezegd in een interview met OV-Magazine.

NS heeft op dit moment een aanbestedingsprocedure lopen voor de ICNG met een capaciteit van 30.000 zitplaatsen, op termijn uit te breiden tot 80.000. “Daar doen we aan mee”, laat Hagemeier, verantwoordelijk voor Siemens Mobility in Nederland, desgevraagd weten. Over welk type Siemens aan NS wil gaan leveren, doet hij nog geen uitspraken.

Naast Siemens dingen volgens Hagemeier het Franse Alstom, het Canadese Bombardier en het Zwitserse Stadler mee. De drie concurrenten van Siemens hebben hun deelname nog niet bevestigd. De bedrijven moeten in elk geval een type leveren met een dienstsnelheid van 200 kilometer per uur die zowel geschikt is voor het hoofdrailnet als de HSL. Daarom moet het materieel ook bicourant worden voor 1500 V en 25 kV en uitgerust zijn met zowel ATB als Ertms.

Ook NS wil nog geen mededelingen doen, behalve dat er vier partijen op dit moment in de verificatiefase zitten, waarbij een groot aantal concept-specificaties wordt getoetst. In mei gaat het biedingstraject van de ICNG een nieuwe fase in. Dan mogen de geselecteerde partijen in een request for proposal de eisen van NS verder gaan uitwerken. Tot slot wordt partijen de mogelijkheid gegeven een best and final offer uit te brengen, waaruit dan de meest geschikte bouwer wordt geselecteerd. NS-topman Timo Huges zei op de jaarpresentatie dat bij nieuw materieel bewezen techniek doorslaggevend is.

NS wil de eerste treinen in 2020 geleverd hebben, en ze daadwerkelijk inzetten in 2021. Een omschakeling van 1500 Volt naar 3000 Volt is op termijn een optie, net als een vervolgorder voor grensoverschrijdend materieel.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten