Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door iamthedutchdude »

Welke ervaring? In de laatste 20 jaar zijn er slechts vier treintypen van NS nieuw toegelaten in Nederland. Daarvan is alleen de Fyra uitzonderlijk slecht verlopen. De andere treinen (SLT, FFF en SNG) zijn juist zonder noemenswaardige problemen opgenomen in de NS-poule. De ervaringen lijken dus juist positief te zijn.
Oké, we hebben de afgelopen jaren wat problemen met de DDZ gehad, maar dat lag niet aan de toelating van de DD-AR uit 1990.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Daarnaast mag je toch wel aannemen dat na het debacle met de Fyra NS en IL&T extra kritisch zullen zijn?
Beul van de blindegeleidelijn
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door T-hijs »

PHS schreef: vr 06 jan 2023, 08:44
cassie127 schreef: do 05 jan 2023, 23:01 De ILT heeft de toelating voor de ICNG goedgekeurd! :trein:
Niet te hard juichen, de ILT heeft de Fyra ook ooit toegelaten en we weten allemaal hoe dat is afgelopen :)
Ja, en hetzelfde geldt voor SLT, Flirt en SNG. Dat ooit één type trein op z'n zachtst gezegd niet voldeed zegt niet dat alle keuringen van ILT niets voorstellen. Stop toch eens met die stemmingmakerij!
F.k.a. Bollenstad
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

iamthedutchdude schreef: vr 06 jan 2023, 15:05 Welke ervaring? In de laatste 20 jaar zijn er slechts vier treintypen van NS nieuw toegelaten in Nederland. Daarvan is alleen de Fyra uitzonderlijk slecht verlopen. De andere treinen (SLT, FFF en SNG) zijn juist zonder noemenswaardige problemen opgenomen in de NS-poule. De ervaringen lijken dus juist positief te zijn.
De introducties van de FLIRT en de SNG zijn niet vlekkeloos verlopen hoor, met de gebruikelijke kinderziektes. Overigens vergeet je de Traxx+ICR combinatie. Pas vrij recent lijken de kinderziektes daar achter de rug te zijn.
iamthedutchdude schreef: vr 06 jan 2023, 15:05 Oké, we hebben de afgelopen jaren wat problemen met de DDZ gehad, maar dat lag niet aan de toelating van de DD-AR uit 1990.
Bij de ombouw van DD-AR naar DDZ moest de trein opnieuw worden toegelaten hoor. En dat moest nog keer na de ontsporingen.
T-hijs schreef: vr 06 jan 2023, 16:15 Stop toch eens met die stemmingmakerij!
:')
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Bericht van NS, met weinig concreet nieuws. Proefbedrijf met reizigers wordt in de eerste helft van dit jaar verwacht.
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-intercity-s ... dse-spoor/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Even voor alle duidelijkheid: ILT en een toelating zegt helemaal niks over betrouwbaarheid of kinderziektes. ILT/ERA kijken (kort door de bocht) enkel naar de wettelijke eisen waar een trein aan moet voldoen.
Betrouwbaarheid is iets waar de afnemer eisen over kan stellen, maar dat is iets tussen afnemer en fabrikant, niet voor ILT.
Ook om die reden draait NS zelf ook nog een langdurig testprogramma met de ICNG, net zoals dat met andere treinen ook gebeurd is. De treinen mogen dan wel voldoen aan de wettelijke eisen, maar er moet ook gekeken worden of de treinen voldoen aan de eisen die NS daar bovenop heeft gesteld en de betrouwbaarheid van de treinstellen.

Letterlijk elk treintype zal in het begin kinderziektes hebben. Hoe uitgebreid het testprogramma ook is, je kan onmogelijk alle situaties testen en er zullen ook altijd dingen zijn die al wel bekend waren, maar waarvan de impact hoger blijkt te zijn dan gedacht, wat dan met een hogere prioriteit opgepakt moet worden.
Daarnaast is er ook gewenning vanuit het personeel. Het is gewoon menselijk om daarin fouten te maken. Naar mate de mensen meer vertrouwd raken, zullen er ook minder fouten in de bediening optreden.
Ook de werkelijke introductie met reizigers is altijd spannend. Natuurlijk zijn er tests geweest met proefreizigers, maar ook daarvoor geldt: je zal niet alles testen omdat niet elke reiziger zich op dezelfde manier gedraagt. Er zullen dus situaties voor gaan komen die gewoon niet voorzien zijn.

Dit zal uiteraard ook voor ICNG gaan spelen. Ik maak mij ook geen illusies dat ICNG meteen al in het begin veel betrouwbaarder zal zijn dan de huidige Traxx+ICR, maar naar mate het personeel en de reiziger gewend raken aan het nieuwe materieel, de kinderziektes opgelost worden met wijzigingen aan de trein of met een andere bediening, zal uiteindelijk de betrouwbaarheid gaan stabiliseren op een hoger niveau, net zoals dat bij alle andere treinen ook het geval is.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door TffpaA »

Dank voor dit stukje realiteitszin, Jultar, en altijd interessant om zulke verdiepende posts te lezen.
🗣
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

reisthijs schreef: di 13 dec 2022, 10:38
Ook opvallend vind ik dat de trein maar 160 km/h kan en niet 200. Dat kan handig zijn op de Hanzelijn, HSL en Utrecht-Amsterdan en als back-up voor de ICNG.
NS durft het niet aan om met dubbeldekkers over de HSL rijden...
Waarom eigenlijk niet?
Ik zie een Eurostar Red Duplex wel zitten!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Bodemgesteldheid, de HSL verzakt ook zonder dubbeldekkers al teveel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Als je niet 300 km/uur rijdt op de HSL zal een dubbeldekker zeer oncomfortabel worden. Met 160 km/uur zijn zeker op de noordtak de bogen eigenlijk al het uiterste wat nog comfortabel is, dat zal met een dubbeldekstrein niet beter worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

Tsja, het spoor is ook gemaakt voor minimaal 220 km/uur.
De onderliggende vraag is natuurlijk waarom de hsl-zuid niet gewoon op 200 km/uur is gemaakt. Qua reistijd maakt het weinig verschil met de korte afstand tussen Schiphol en Rotterdam.
Ik heb geen onderschrift
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Omdat het een prestigeproject is die is aangelegd met de Hollandse kruideniersmentaliteit. Nederland moest en zou een hogesnelheidslijn krijgen, net als onze buurlanden. Tegelijkertijd mocht het ook niet teveel kosten (is niet gelukt, maar soit), daarom is het HSL traject te kort om daadwerkelijk tijdwinst te behalen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Dat laatste is gewoon onzin. Ondanks dat de baanvaksnelheid maar net aangetikt wordt is de reis een stuk korter dan over de Oude Lijn. Het bekt natuurlijk lekker om dit een prestigeproject te noemen, maar de oorzaak van de problemen met de HSL zal dichter bij de onervarenheid met dit soort lijnen liggen. Er is wellicht een maatje te groot gedacht voor het noordelijke deel, maar dat is voor de reizigersaantallen geen enkel probleem.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door teun »

De HSL (Schiphol Rotterdam) is sneller omdat hij fysiek korter is en veel minder tussenstops kent. De maximumsnelheid maakt niet enorm veel verschil. Nu is de Thalys (21 min) maar 6 minuten sneller dan de ICD (27 min), de ICD is 26 minuten sneller dan de reguliere IC (53 min). Als de ICNG straks 200km/u mag wordt de reistijd nog maar 24 min.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

trolly schreef: di 10 jan 2023, 15:01 Dat laatste is gewoon onzin. Ondanks dat de baanvaksnelheid maar net aangetikt wordt is de reis een stuk korter dan over de Oude Lijn. Het bekt natuurlijk lekker om dit een prestigeproject te noemen, maar de oorzaak van de problemen met de HSL zal dichter bij de onervarenheid met dit soort lijnen liggen. Er is wellicht een maatje te groot gedacht voor het noordelijke deel, maar dat is voor de reizigersaantallen geen enkel probleem.
Volgens mij werd er bedoeld dat er tussen 200km/uur en 220km/uur tot 300km/uur niet veel verschil zit in reistijd. Zodra de 300km bereikt is moet er al weer geremd worden. Het Nederlandse traject is hier gewoon te kort voor. Het is overigens wel degelijk een prestigeproject, voor de reistijd was die 300km/uur namelijk aangezien het traject hier te kort voor is niet zo nodig.

Volgens mij heeft de oude lijn hier niet veel mee te maken. Het ging er over dat de HSL gewoon te kort is om een grotere reistijd dan die 6 minuten voor de Thalys/Eurostar te krijgen.


Uiteraard moest de HSL treinen van 300km/uur moeten kunnen verwelkomen aangezien Nederland niet het lachertje van Europa moest worden. Andere landen om ons heen hadden namelijk wel een HSL voor 300km/uur. Dat Nederland altijd voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten, moest het wel zo goedkoop mogelijk gebouwd worden, mede de oorzaak dat de HSL nu op een aantal plekken last heeft van verzakkingen.
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op di 10 jan 2023, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Inhoudelijk zeg je weinig anders dan in mijn post staat, maar je conclusie is kennelijk dat de hele HSL een prestigeproject is (ik neem tenminste aan dat ik "roestige project" zo moet lezen). Dat lijkt me sterk overdreven. Ondanks dat er een paar ongelukkige onvolkomenheden aan te wijzen zijn, is het een zinvolle en goed gebruikte lijn, waarbij op het zuidelijke deel de baanvaksnelheid zeker wel tot zijn recht komt. Zoals ik al schreef is die voor het noordelijke deel aan de hoge kant, maar de HSL is meer dan de lijn Schiphol-Rotterdam.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

De discussie ging daar alleen helemaal niet over, de vraag was waarom de lijn niet gewoon voor 200km/u was aangelegd omdat de reistijdwinst minimaal is. Al was uitvoering à la Hanzelijn misschien ook weer niet zo'n succes geweest, daar was ook het idee 200km/u te gaan rijden maar dat blijkt nou toch niet zonder meer haalbaar. De baanstabiliteit was toch minder goed dan gedacht en de stroomvoorziening is ook onvoldoende om een koppelstel ICNG harder dan 160km/u te laten rijden (solo zou nog tot 180km/u moeten kunnen maar die tijdwinst ben je vervolgens kwijt aan splitsen/combineren om bij Almere voldoende capaciteit te hebben voor de rest van de rit).
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ibodejoode »

Z2N schreef:Bodemgesteldheid, de HSL verzakt ook zonder dubbeldekkers al teveel.
Voor zover ik me nog herinner van informatie die ik kreeg tijdens de bouw ligt de HSL-Zuid voor 100% op beton, deels op een zettingsvrije betonplaat voor het overige op viaducten en in tunnels/tunnelbakken. Uitgezonderd het geelte rond Rotterdam en Hoofddorp. Juist i.v.m. de grotendeels sterk wisselende grondslag in west- en zuidwest Nederland is daarvoor gekozen. Als er een verzakking is opgetreden moet dat een constructie- en/of uitvoeringsfout zijn.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Jarenlange inzet van de zwaardere TRAXX locomotieven zal ook niet geholpen hebben, HSL is zwaarder belast dan waar deze voor ontworpen is. Hoe zit het met de TGV Duplex eigenlijk? Die heeft volgens Wikipedia een aslast van 17 ton, flink minder dan een conventionele dubbeldekstrein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Door de constructie met twee locomotieven met eigen draaistellen en de 8 relatief korte aluminium-middenbakken met gezamenlijk 9 draaistellen kan de Duplex relatief licht blijven en is deze ongeveer net zo zwaar als de TGV Réseau (vrijwel volledig verwant met de Thalys PBA). Dat gelukt door een aantal ingrepen, zoals nog meer gebruik van aluminium voor de tussenrijtuigen, een aantal technische installaties die van de individuele rijtuigen naar het barrijtuig zijn verplaatst, waardoor die geen benedenverdieping heeft. En een aantal dingen die nog in de Réseau zaten zijn in de Duplex verdwenen, zoals de galley in de eerste klas die in de praktijk toch niet gebruikt wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jossevb »

Dus conclusie van het verhaal: een gewone dubbeldekker kan niet op de HSL, maar een Duplex kan wel. Laat maak komen als Thalys 2.0
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Bemined schreef: di 10 jan 2023, 22:10 De discussie ging daar alleen helemaal niet over, de vraag was waarom de lijn niet gewoon voor 200km/u was aangelegd omdat de reistijdwinst minimaal is.
In dat kader werd de lijn als een prestigeproject aangeduid, dus kennelijk ging het er wel over. Dat is een onterechte term, en bovendien gaat het 200 km/u verhaal alleen op voor het traject Rotterdam-Schiphol, zoals ik maar blijf herhalen. Gelukkig kom je daarna wel met een sluitend antwoord op je hierboven gestelde vraag:
Bemined schreef: di 10 jan 2023, 22:10 Al was uitvoering à la Hanzelijn misschien ook weer niet zo'n succes geweest, daar was ook het idee 200km/u te gaan rijden maar dat blijkt nou toch niet zonder meer haalbaar. De baanstabiliteit was toch minder goed dan gedacht en de stroomvoorziening is ook onvoldoende om een koppelstel ICNG harder dan 160km/u te laten rijden (solo zou nog tot 180km/u moeten kunnen maar die tijdwinst ben je vervolgens kwijt aan splitsen/combineren om bij Almere voldoende capaciteit te hebben voor de rest van de rit).
Dat er fouten zijn gemaakt en onvolkomenheden zitten aan een project wil dus nog niet zeggen dat er geen problemen zouden zijn ontstaan bij een ander ontwerp of uitvoering. Het verdient dan ook niet automatisch het stempel "prestigeproject". Dat soort kreten te pas en te onpas gebruiken is m.i. de beste manier om aanleg van toekomstige lijnen te voorkomen
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Het een sluit het ander niet uit hé. Ja, het was een prestigeproject, en de verbinding is een nuttige toevoeging. Niet zo moeilijk doen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

Is het trouwens mogelijk om Schiphol-Amsterdam Zuid te upgraden naar 200 km/u als ERTMS wordt ingevoerd? In principe is het toch al overwegvrij?
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Dat zal niet zomaar gaan, overwegen en ATB zijn niet de enige punten om rekening nee te houden, bogen moeten ook ruim genoeg zijn en baanstabiliteit moet ook voldoen. Maar tot slot lijkt het me dienstregelingtechnisch niet echt handig omdat ICNG het spoor deelt met VIRM hier en vanwege de hoeveelheid treinen per uur wil je een uniforme snelheid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten