Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
In de spits is ICM-7 wel nodig, daarbuiten kan je prima af met enkele stellen..
Dusja, het is in het dal vast te ruim maar in de spits een prima maat :)
DDM-1 is ongetwijfeld wel traploos losbaar, maar het 'probleem' is dat het niet EP-gestuurd is (zoals DDAR) maar alleen pneumatisch. Daardoor duurt remmen en lossen langer, wat tijd kost. Het is vergelijkbaar met 1700+ICR.
Maar dat rijdt toch als stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen in de s3600? Moet je het niet in series inzetten waar de tijden krap zijn, maar je kan bijvoorbeeld uit de s7000 of s7600 wat ruimte maken.
NS koopt definitief 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein gaat heten, gaat naar verwachting in 2018 rijden op het Nederlandse spoor. Het gaat om treinen van CAF -type Civity- die nu al rijden in meerdere landen. CAF kwam als beste uit de bus in een Europese aanbesteding van NS en het contract is inmiddels definitief getekend. De treinen voldoen aan alle eisen en worden net als de nieuwste NS-Sprinters (SLT) transparant met brede deuren voor veel in- en uitstappers, energiezuinig en toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet). Contractwaarde voor de 118 treinen is ruim 500 mln euro. NS heeft de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.
Extra Sprinters voor de reiziger op korte termijn
NS heeft door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra Sprinters nodig. Om hier op in te spelen is NS dan ook voornemens om ca. 60 extra Sprinters te bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Ook deze moderne nieuwe treinen worden transparant, toegankelijk voor rolstoelgebruikers en hebben een rolstoeltoegankelijk toilet. De trein (type Flirt) rijdt al met succes in diverse landen.
“Door de aanschaf van in totaal ca. 180 nieuwe Sprinters, de aanschaf van de nieuwe Intercity’s en door de modernisering van treinen kunnen we de reiziger tijdens de komende concessieperiode (2015-2025) nieuwe en comfortabele treinen bieden. Ook spelen we zo actief in op de krapte in met name de drukke ochtendspits”, aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.
Intercity Nieuwe Generatie
Voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die flexibel inzetbaar zijn en zowel kunnen rijden op de Hogesnelheidslijn (25 kV) als het Hoofdrailnet (1,5 kV) is NS gestart met een aanbesteding. De afgelopen periode zijn de vier treinenbouwers geselecteerd die deze klus aankunnen en treinen kunnen leveren per 2021. De eisen zijn onder meer gericht op voldoende capaciteit/zitplaatsen, bewezen technologie en toegankelijkheid voor rolstoelers en voor bijvoorbeeld (oudere) reizigers die slecht ter been zijn. NS gaat nu een traject in waarbij de geselecteerde leveranciers met biedingen gaan komen.
De fabrikant en de kopvorm zullen nog wel de grootste verschillen zijn, wellicht dat ze in baklengte nog iets van elkaar verschillen maar de constructie is met gelijkvloerse instap en jacobsdraaistellen bijna gelijk. De Flirt heeft in tegenstelling tot de GTW ook geen speciaal powerpack.
De bestelling van zoveel Flirts is wel een beetje een verrassing eerlijk gezegd. Ik snap ook niet helemaal waarom er nu bij twee fabrikanten materieel wordt afgenomen, is dat omdat Stadler sneller kan leveren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Die twee series is inderdaad een verrassing. Kennelijk heeft de Civity zoveel meerwaarde t.o.v. de Flirt dat deze op de lange termijn gekozen wordt. Je hebt dan wel het nadeel van 2 soorten treinstellen. Variatie op het spoor is natuurlijk ook wel weer leuk.
Ja, kreeg uit betrouwbare bron mee dat het te maken heeft met o.a. ERTMS inbouw, studentenkaart die doorgaat en het feit dat ICR wat ooit reserve was naar HSL is verhuisd. CAF kon niet eerder leveren.
Wauw, toch nog FLIRTs. :D Heel mooi dit. :D
Maar gaat de herindienststelling van DDM-1 dan nog wel door? DD-AR blijft wel tot 2018 rijden, maar DDM-1 zou dan voor hoogstens één jaar zijn. Of houdt Plan V het echt niet meer vol tot eind 2016?
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 05 dec 2014, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wel, ik schreef eerder al dat DDM-1 echt niet in een goede staat is, al bij de laatste jaren dat het af en toe weer terugkeerde bleek dat de vloer van de rijtuigen echt totaal verrot is (tot het punt dat een beetje zware reiziger er doorheen zal zakken). Dat opknappen kan nog een duur geintje worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Meltrain schreef:Wauw, toch nog FLIRTs. :D Heel mooi dit. :D
Maar gaat de herindienststelling van DDM-1 dan nog wel door? DD-AR blijft wel tot 2018 rijden, maar DDM-1 zou dan voor hoogstens één jaar zijn. Of houdt Plan V het echt niet meer vol tot eind 2016?
Plan-V houdt het zeker niet vol tot eind 2016. Heb al 2x in 3 maanden meegemaakt dat een Plan-V uit dienst moest worden gehaald vanwege een technisch mankement.Daarnaast rijdt er regelmatig VIRM ipv Plan-V in de s9600...
Frans F schreef:Gezien de prijs van 118 eenheden tegen €500 mln lijkt het op twee- en driewagenstellen.
Vind het wel slim dat er 2 en 3 wagenstellen worden aangeschaft,voor de rustige sprintertrajecten zijn DD-AR,SLT-4 iets te groot en SGMm haalt de rijtijden niet op langere trajecten.