Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Maar niet renoveren is ook niet echt een optie natuurlijk, de huidige stoelen gaan niet nog 20 jaar mee.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

En als die stoelen nou het enige zouden zijn dat het niet zo lang uithield...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

Suus schreef: do 24 feb 2022, 21:25 VIRMm2/3 is voorzien van USB-poorten in de tweede klas. Daarmee kan je telefoons en moderne laptops mee opladen :Y
Mijn laptop is nog geen half jaar en ik kan die stekker wel in een USB-poort lopen proppen, maar dan heb ik 1 een stekker (en USB-poort) die stuk gaat en 2 een laptop die nog steeds niet kan op laden via een USB-poort... :roll:
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Je ziet ook steeds meer USB-C naar USB-C kabels opduiken. Die passen natuurlijk met gemak in een USB gat, maar dan gebeurt er maar weinig :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

aadvannijen schreef: vr 25 feb 2022, 19:01 Toch wel jammer dat men ook VIRM4 gaat "renoveren". Als er nou een treintype heerlijk zit, zijn die het wel.
Ik reis 1e klasse dus weet niet zo heel goed wat de 2e klasse aan comfort brengt.
Die hele VIRM-renovatie heeft in mijn beleving alleen maar minder comfort en sfeer opgeleverd.
Ik vind van alle types VIRM juist VIRM-4 het minst comfortabel (in de tweede klas).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Eerste klasse ook.
🍉
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

De toelating voor ICNG in België is aangevraagd (vorig jaar gebeurde dat al voor Nederland) en NS heeft twee prototypes voor een ICNG Duitsland besteld bij Alstom.

Het hele artikel (mogelijk paywall) kan je hier lezen: https://www.railjournal.com/news/belgia ... -ns-fleet/
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Is de toelating nu aangevraagd of afgerond? Het artikel lijkt het laatste te suggereren.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Het staat inderdaad wat vreemd in het artikel, maar de toelatingstests zijn afgerond en de toelating is aangevraagd. Het dossier dat opgebouwd is tijdens de tests gaat nu beoordeeld worden, maar het moet gek lopen als zoiets in deze fase nog volledig afgekeurd wordt.
Een onafhankelijke organisatie begeleidt het hele proces van tests en de dossiervorming, en eigenlijk is dat al een eerste keuring. Deze aanvraag is daarmee in een bepaald opzicht een soort van formaliteit, hoewel de begeleidende organisatie uiteraard iets over het hoofd kan hebben gezien in de dossiervorming, waardoor de toelating theoretisch nog kan afketsen, maar dat komt niet al te vaak voor.

Het kan wel zijn dat bepaalde testresultaten bijvoorbeeld als onvoldoende onderbouwd worden beschouwd, dan moet die test opnieuw gebeuren of worden er extra tests gedaan om meer data te verzamelen.

VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Welke routes zou de Duitslandvariant van de ICNG moeten gaan verzorgen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Aken? Of toch een uursdienst naar Keulen als aanvulling op de ICE?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Ik zou Düsseldorf/Keulen via Venlo ook niet uitsluiten, mocht de RE13 uit z'n voegen barsten op het grenstraject tegen die tijd.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Daarvoor moet het traject tussen Kaldenkirchen en Viersen wel eerst verdubbeld worden...
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Daarvoor wordt toch de RE8 uit Koblenz toch ook op termijn verlengd naar Venlo voor een halfuursdienst tussen Venlo en Mönchengladbach.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: wo 23 mar 2022, 15:58 Of toch een uursdienst naar Keulen als aanvulling op de ICE?
Dat lijkt mij momenteel het meest voor de hand liggende. Of een uursdienst Amsterdam - Hannover als DB dat (toch) niet gaat doen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Zal deels ook strategisch zijn vermoed ik. Nu mag en kan ICM nog maar Bad Bentheim (is vanavond nog gebeurt met de 241). Verder is daar geen ander Nederlands materieel toegelaten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SuperGhost »

Zou het niet kunnen zijn om op termijn de IC-Berlijn mee te rijden, zodat de locwissel in Bad Bentheim eruit kan, waarbij dan NS enkele ritten voor haar rekening en DB de rest (v.w.b. materieel)? Dit laatste gebeurd immers ook al met de ICE, waar NS geloof ik 2 treinen verzorgd en DB de rest.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Dat zou dan niet fatsoenlijk tot Berlijn kunnen, want ICNG kan maar 200 terwijl de dienstregeling op de SFS Hannover-Berlijn tegen die tijd wordt aangepast op de 230 km/h die de ECx als maximumsnelheid heeft.

Een tweeuursdienst naar Hamburg, die samen met de IC Berlijn een uursdienst vormt op Amsterdam-Rheine/Osnabrück, zou dan wel kunnen; de baanvaksnelheid komt daar immers nergens boven de 200 uit. Ik herinner me ook een interview met NS International van een paar maanden geleden - volgens mij rond de introductie van de directe Eurostar naar Londen - dat NS zat te kijken naar een treinverbinding met Noord-Duitsland... dan begin ik toch te vermoeden/hopen dat 1+1 inderdaad 2 is :mrgreen:
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

De bedoeling van de IC Berlijn is 1x/2 uur een snelle trein en 1x/2 uur een trein die rijdt zoals hij nu al rijdt. Dan is materieel dat maximaal 200km/h mag geen probleem.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Een mogelijk probleem is dat het interieur van de ICNG niet is ontworpen voor reizen van vijf uur (Amsterdam - Hamburg) of zes uur (Amsterdam - Berlijn). Hoewel tot nu toe alleen insiders de ICNG hebben kunnen uitproberen en ik daar helaas niet toe behoor, kan ik mij zo voorstellen dat de beenruimte en het comfort van de stoelen zijn ingesteld op reizen van hoogstens een paar uur, zeg iemand die van Amsterdam naar Groningen wil. Bij langere reizen mag je best hogere eisen stellen aan de beenruimte en het comfort van de stoelen. Overigens ontbreekt ook restauratie in de ICNG.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Een drankenautomaat en een snoepautomaat (of wellicht iets met wat gezondere voedingswaren) bijplaatsen ten koste van één of twee vierzitters in het midden van de trein zou geen sinecure moeten zijn, daar heb je je restauratie ;) Maar als je doelt op volwaardige maaltijden, die verwacht ik inderdaad niet tegen te komen in een NS-trein binnen de komende decennia, zelfs niet in een voor Duitsland gespecialiseerde ICNG. Al zou ik natuurlijk al te graag zien dat ik het bij het verkeerde eind had :)
cassie127 schreef: do 24 mar 2022, 22:32 De bedoeling van de IC Berlijn is 1x/2 uur een snelle trein en 1x/2 uur een trein die rijdt zoals hij nu al rijdt. Dan is materieel dat maximaal 200km/h mag geen probleem.
Toch wel, want als ik naar het meest recente dienstregelingsontwerp van Deutschlandtakt kijk (zie hier), zie ik daar de snelle trein ingelegd met dienstregelingssnelheid 250 en de langzame met 230. ICNG haalt beide dus niet.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

PHS schreef:Een mogelijk probleem is dat het interieur van de ICNG niet is ontworpen voor reizen van vijf uur (Amsterdam - Hamburg) of zes uur (Amsterdam - Berlijn). Hoewel tot nu toe alleen insiders de ICNG hebben kunnen uitproberen en ik daar helaas niet toe behoor, kan ik mij zo voorstellen dat de beenruimte en het comfort van de stoelen zijn ingesteld op reizen van hoogstens een paar uur, zeg iemand die van Amsterdam naar Groningen wil. Bij langere reizen mag je best hogere eisen stellen aan de beenruimte en het comfort van de stoelen. Overigens ontbreekt ook restauratie in de ICNG.
De stoelen zijn prima, ook voor lange reizen. De beenruimte verschilt een beetje per rij, maar is in z'n algemeenheid prima te noemen en zelfs beter dan in ICE. Persoonlijk vind ik de stoelen ook beter zitten dan in de ICE, maar ik begrijp uiteraard dat dat enorm persoonlijk is. Voor mij pakken ze beter in de rug en voelen op de een of andere manier net iets zachter aan (maar ik vergelijk het dan met de stoelen in de 1e klas ICE).
Over een eventuele restauratie in de trein kan ik helaas niks zeggen. De D-trein zit nog in de ontwerpfase, dus alles kan nog veranderen op dit moment.
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Zou heel positief zijn als het comfort van de ICNG vergelijkbaar is met de ICE, ben benieuwd. Hopelijk zet NS de uitprobeerdagen in Rotterdam binnenkort weer op de agenda.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Uiteraard wel de kanttekening dat het interieur van NS niet de zakelijke uitstraling heeft van de ICE/DB Fernverkehr producten. Dat maakt dan wel weer een verschil. Ik ben benieuwd of de Duitsers zulke hippe kleurtjes kunnen waarderen _O-
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door gpvos »

Over Duitsers en hippe kleurtjes werd nog een opmerking gemaakt in de documentaire over Treindesign van Het Spoor Terug afgelopen zondag. Hier terug te beluisteren: https://www.vpro.nl/programmas/ovt/lees ... esign.html
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten