Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

IIVQ schreef:
Jultar schreef: do 21 apr 2022, 21:19 De binnenlandse ICNG heeft daar op zich weinig problemen mee omdat die een harde fysieke 'stuit' heeft. Bij eerdere ritten over stroomloze bruggen heb ik zelf ook geen issues daarmee gehad, maar dat is uiteraard anekdotisch bewijs.
Is er een reden voor de BeNeLux-ICNG's (ok, zonder Lux) om geen stuit te hebben? Vziw hangt de Belgische bovenleiding niet hoger dan in NL. Het probleem was vroeger juist omgekeerd, HLE11.8 had juist geen stuit (omdat ze in België vziw geen bovenleidingloze bruggen hebben), waardoor er wel eens eentje een bovenleiding naar beneden trok.

Toevallig kwam ik gister een oude quote van mij tegen, waarin ik vermoedde dat de mcn van een trein (ik kan niet achterhale welke, maar het zal VIRM geweest zijn) afremde op een bovenleidingloze brug opdat de airco aanbleef.
De Belgische bovenleiding kan wel degelijk een stuk hoger hangen. Ook is bijvoorbeeld de kracht waarmee de stroomafnemer tegen de draad aan drukt anders. Dat zijn dus allemaal parameters die gewijzigd moeten worden op het moment dat de trein de grens over gaat, samen met nog een heleboel andere dingen die net even anders moeten zijn.

Ik heb overigens geen idee hoe het precies bij de Belgische ICNG is gemaakt (ik rij alleen binnenland). Wellicht dat Alstom toch iets heeft weten te verzinnen waardoor een stuit voor Nederlandse hoogte toch mogelijk is als een Nederlandse bovenleidingsspanning wordt gekozen.
Laatst gewijzigd door Jultar op do 05 mei 2022, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Op en rond station Brussel-Zuid hangt de bovenleiding bijvoorbeeld heel erg hoog, maar waarom is mij nooit helemaal duidelijk geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

Kan dat te maken hebben met de bovenleiding aan draden ipv aan portalen, die bij hitte relatief ver zakt en dus maar extra hoog gehangen wordt?
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door OVinspecteur »

De SLT’s rond Utrecht zien er tegenwoordig bijna zonder uitzondering verschrikkelijk vies en afgeragd uit aan de buitenkant. Wat ooit wit was onder de ramen is nu bruin geworden. Ook binnen zie ik steeds meer graffiti e.d. verschijnen. Waarom worden deze treinen niet meer schoongemaakt? Een paar jaar geleden gold dit materieel nog als heel modern, dus ik kan me moeilijk voorstellen dat het al weer op de nominatie staat om af te voeren.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Er schijnen problemen met de wasstraten te zijn waardoor bepaalde type treinen (waaronder dus SLT) niet goed schoon worden heb ik een tijdje terug gelezen. Naar een oplossing zou gezocht worden.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door OVinspecteur »

Hm… heeft een autowasstraat dan ook een voorkeur voor bepaalde typen auto’s? Klinkt geheimzinnig. :ugeek:
IIVQ
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

Ik weet wel dat bepaalde bussen van ons de eerste 3 maanden alleen met de hand gewassen mochten worden, omdat de lak nog niet uitgehard was. Van de wasstraat bij ons op het terrein wordt gezegd daar niet met je auto doorheen te gaan, omdat deze veel harder wast dan een normale wasstraat voor auto's.
Kan het zijn dat de SLT's een verkeerde soort lak/beplating hebben voor de bestaande wasstraten?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

De zijwand van de SLTs is vervelend door het materiaal dat gebruikt wordt (geen idee overigens of dat specifiek de bakwand zelf is of de verf die gebruikt is - of een combinatie van beiden). Zoals jullie ook wel zien lukt het de wasstraten niet om de trein schoon te houden, al helemaal niet als onregelmatig gewassen wordt (wat het geval is, mede dankzij al het personeelstekort - dan is het rijden van treinen en onderhoud net even belangrijker dan hoe schoon ze zijn aan de buitenkant).
Men ziet echter het probleem zelf uiteraard ook (niet alleen bij SLT), dus men is bezig met een compleet herontwerp van de uitwendige reiniging. Als ik het goed heb begrepen krijgen de treinen een speciale coating, waarmee het vuil zich minder makkelijk aan de zijkant moet hechten. Er rijden momenteel enkele treinen rond met proefstukjes van coatings, waarmee gekeken wordt wat het meest effectief is (en of het überhaupt effectief is). Zodra daar een uitslag van is, dan kan men in principe de treinen een voor een gaan behandelen. Het zal dus nog wel een tijdje gaan duren, want de treinen moeten dan eerst met de hand gereinigd worden om ervoor te zorgen dat echt al het vuil weg is en je niet de coating over het vuil heen plakt. Het zal een enorme klus gaan worden, maar er komt dus hopelijk ergens in de (verre) toekomst verbetering in.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

.. en een voorwas/inspuitspray installatie toepassen is geen (voordeliger) optie?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

We zitten inmiddels weer een wijzigingsblad verder, is het proefbedrijf van ICNG ondertussen al gestart of is het weer uitgesteld? Ik zie opvallend weinig spots van ICNG...
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Nee, nog geen verandering in de vorm van een proefbedrijf.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Chrysa »

https://twitter.com/treinenliefde/statu ... 5068144641

Lijkt erop dat het voorlopig (permanent?) gedaan is met deze 5 koplopers.

Edit: betreft alleen de 5 genoemde stellen.
Laatst gewijzigd door Chrysa op zo 19 jun 2022, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Alle ICMms eventjes vervangen door ander materieel lijkt me niet heel waarschijnlijk eigenlijk, lijkt me eerder dat het specifiek om die vijf stellen gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Er staat (althans naar mijn indruk) nu toch behoorlijk wat materieel van verschillende types aan de kant wegens gebrek aan personeel om ermee te rijden en het te onderhouden. Dan lijkt het me geen grote operatie om ICM helemaal af te rangeren en in de plaats de inzet van VIRM/DDZ/SNG op te krikken naar wat vroeger gebruikelijk was.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef: zo 19 jun 2022, 20:51 Alle ICMms eventjes vervangen door ander materieel lijkt me niet heel waarschijnlijk eigenlijk, lijkt me eerder dat het specifiek om die vijf stellen gaat.
Lijkt mij ook, maar ze zullen op z'n minst alle stellen even na moeten lopen. Ben benieuwd of ze meer vinden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

DDietzen schreef: zo 19 jun 2022, 20:53 Er staat (althans naar mijn indruk) nu toch behoorlijk wat materieel van verschillende types aan de kant wegens gebrek aan personeel om ermee te rijden en het te onderhouden. Dan lijkt het me geen grote operatie om ICM helemaal af te rangeren en in de plaats de inzet van VIRM/DDZ/SNG op te krikken naar wat vroeger gebruikelijk was.
Mwoh, er rijden toch wel aardig wat treinen met ICM hoor. Vooral met al die losse stelletjes kan je met weinig materieel best veel treinen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Staat er niet ergens nog een sloot recent afgeleverde SNG's te wachten tot ze voor het eerst ingezet kunnen worden? Bij mijn weten wordt er nog altijd in een gestaag tempo SNG afgeleverd in Nederland, en ik heb niet de indruk dat SNG recent in meer series opduikt of SNG-ritten met meer stellen rijden.

SNG-stelletjes zijn nóg korter ;)
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Rob357 »

Inmiddels gecorrigeerd door de poster dat het enkel vijf stellen betreft en niet de hele serie. De transporten van SNG's naar Nederland zijn zo goed als gestopt. De weg van de Botlek naar de Zaanstraat wordt verbouwd waardoor er geen SNG bakken over de weg kunnen worden vervoerd. Recent zijn wel twee stellen per spoor het land ingekomen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Er zijn door de werkzaamheden op de weg niet veel SNG's meer die gereed staan om afgenomen te worden. Treinstellen 3003, 2770 en 3021 zijn daarnaast op specifieke manieren aangepast en rijden testritten. Treinstel 3003 rijdt testritten voor ATO (autonoom rijden), stellen 2770 en 3021 testen aanpassingen ten behoeve van de Airport Sprinter.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

^^ schroef de fabrikant de productie dan ook terug, zodat er bij hen op terrein geen ophoping van materieel ontstaat?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Rob357 schreef: zo 19 jun 2022, 21:13 De weg van de Botlek naar de Zaanstraat wordt verbouwd waardoor er geen SNG bakken over de weg kunnen worden vervoerd.
De Botlek logt bij Rotterdam en de Zaanstraat is in Amsterdam. Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele alternatieve route is. :s
ArrivaBas schreef: zo 19 jun 2022, 21:58 Stellen 2770 en 3021 testen aanpassingen ten behoeve van de Airport Sprinter.
Wat voor aanpassingen zijn daarvoor nodig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

De Airport Sprinter wordt ingericht op eenmansbediening. Hiervoor krijgt de machinist de beschikking over camera's, die ook weer twee extra schermen in de cabine nodig hebben.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Daniel schreef: zo 19 jun 2022, 20:57
DDietzen schreef: zo 19 jun 2022, 20:53 Er staat (althans naar mijn indruk) nu toch behoorlijk wat materieel van verschillende types aan de kant wegens gebrek aan personeel om ermee te rijden en het te onderhouden. Dan lijkt het me geen grote operatie om ICM helemaal af te rangeren en in de plaats de inzet van VIRM/DDZ/SNG op te krikken naar wat vroeger gebruikelijk was.
Mwoh, er rijden toch wel aardig wat treinen met ICM hoor. Vooral met al die losse stelletjes kan je met weinig materieel best veel treinen rijden.
Met losse stelletjes kom je al een heel eind ja. Maar op sommige ritten zijn die losse stelletjes ook best krap. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Meltrain schreef: ma 20 jun 2022, 08:30
Rob357 schreef: zo 19 jun 2022, 21:13 De weg van de Botlek naar de Zaanstraat wordt verbouwd waardoor er geen SNG bakken over de weg kunnen worden vervoerd.
De Botlek logt bij Rotterdam en de Zaanstraat is in Amsterdam. Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele alternatieve route is. :s

(..)
Kan zijn dat, vanwege speciaal transport, er op de vergunning maar één voorgeschreven route is die voldoet aan de specificaties van de vracht.
Als er daar dan een opbreking in zit.. wordt het niet snel 'ff een andere route kiezen'.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door playertwo »

ArrivaBas schreef: ma 20 jun 2022, 09:05 De Airport Sprinter wordt ingericht op eenmansbediening. Hiervoor krijgt de machinist de beschikking over camera's, die ook weer twee extra schermen in de cabine nodig hebben.
Op de Zoetermeer Stadslijn is eenmansbediening geweest dus er zou er dus nog ergens in een diepe la een plan van aanpak moeten liggen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten