Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef: do 24 feb 2022, 13:28 De breedte van de stoelen zelf vind ik nog wel prima, maar de stoelen staan in de breedte te dicht naast elkaar.
Dan heb je nog niet in de 1e klas van VIRM2/3 gezeten, want daar is het net andersom: de stoelen zijn vrij smal (voor een 1+2 opstelling), maar staan in de breedte wel heel ver uit elkaar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

En die dingen hebben diezelfde idiote bobbel in de rug als de SNG. Dramaspul -0-
Ik ben blij dat de ICNG stoelen zoiets niet hebben. Wel is daar het zitvlak naar mijn smaak te kort (net als bij de VIRMm2/3), maar pakken de stoelen wel goed in de rug. Met de verstellingsmogelijkheden in de 1e klas zit dat dan in z'n algemeenheid weer prima *O*
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door JordiBrabant »

Lange_Dre schreef: do 24 feb 2022, 14:03 Al had ik liever gezien dat de NS er voor had gekozen om de laatste serie VIRM niet te moderniseren, maar gewoon te vervangen door treinen die door iedereen zelfstandig gebruikt kunnen worden. Het is niet meer van deze tijd dat mensen die (tijdelijk, langdurig of permanent) mindervalide zijn, niet zelfstandig met alle treinen in Nederland kunnen reizen. En ja dat kost wat, maar treinen met een verhoogde instap (met een trap bij het instappen van de treinen) zijn gewoon niet meer van deze tijd.
Ik begrijp je bezwaar helemaal, maar zoals je zelf aangeeft zit dat hem in de prijs. Een trein wegdoen die behalve het interieur nog prima voldoet is natuurlijk kapitaalvernietiging en niet echt milieubewust.
Misschien, en dat hoop ik ook voor mijn minder mobiele medereiziger, kan er per treinstel één balkon zodanig worden ingericht dat de instap niet boven de wielen is maar er naast en verlaagd. Zodat daar dan gelijkvloers toegankelijke rolstoelplaatsen zijn.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Zolang men de treinen dusdanig inzet dat op elk baanvak ook toegankelijk intercitymaterieel rijdt vanaf 2030 is het leed te overzien. Dan wordt VIRM beperkt tot trajecten met kwartierdiensten of vaker, waarbij ten hoogste de helft van de treinseries met VIRM kan rijden. Wordt nog wel een puzzel vermoed ik, maar om mindervalide reizigers tot 2045 tot sprinters te veroordelen is inderdaad niet zo gewenst.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

Bemined schreef: do 24 feb 2022, 14:51 Zolang men de treinen dusdanig inzet dat op elk baanvak ook toegankelijk intercitymaterieel rijdt vanaf 2030 is het leed te overzien. Dan wordt VIRM beperkt tot trajecten met kwartierdiensten of vaker, waarbij ten hoogste de helft van de treinseries met VIRM kan rijden. Wordt nog wel een puzzel vermoed ik, maar om mindervalide reizigers tot 2045 tot sprinters te veroordelen is inderdaad niet zo gewenst.
Ik snap het idee, maar ik zie dit niet snel gebeuren, ik vermoed dat die puzzel te ingewikkeld gaat worden voor de NS. En daarnaast vermoed ik dat de NS het goed genoeg vind dat alle sprinters voor iedereen zelfstandig toegankelijk zijn. Daarmee zou in de ogen van de NS iedereen zelfstandig met de trein kunnen reizen. :neg:

Maar het voorstel dat je deed over trein series maximaal voor de helft met VIRMm in te plannen, kan ik zeker als (een soort van) alternatief zien, om langer door te kunnen karren met VIRMm.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Zolang er baanvakken zijn zonder sprinters (Den Helder, Enkhuizen) is het sowieso niet toegankelijk voor iedereen. Vlissingen is sinds kort 1x per uur bereikbaar met tig overstappen, maar boor de overige uitlopers zonder sprinters zijn zover ik weet geen plannen op korte termijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Voor zover ik weet wil NS op korte termijn DDNG bestellen. Daarmee worden die baanvakken wel toegankelijk voor iedereen.
Lange_Dre schreef: do 24 feb 2022, 14:03Al had ik liever gezien dat de NS er voor had gekozen om de laatste serie VIRM niet te moderniseren, maar gewoon te vervangen door treinen die door iedereen zelfstandig gebruikt kunnen worden.
Eigenlijk had de laatste serie VIRM nooit besteld mogen worden, omdat toen (in 2007) al bekend was dat treinen in 2030 zelfstandig toegankelijk moesten worden. Daar is toen ook veel over geklaagd. Bij wijze van uitzondering mocht NS ze toch bestellen omdat er dringend behoefte was aan meer IC-materieel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

reisthijs schreef: do 24 feb 2022, 15:48 Eigenlijk had de laatste serie VIRM nooit besteld mogen worden, omdat toen (in 2007) al bekend was dat treinen in 2030 zelfstandig toegankelijk moesten worden. Daar is toen ook veel over geklaagd. Bij wijze van uitzondering mocht NS ze toch bestellen omdat er dringend behoefte was aan meer IC-materieel.
Helemaal mee eens, die keuze begreep ik destijds ook niet. Ja de NS had toen een gebrek aan IC materieel, maar ik vraag mij af of er geen tijdelijke andere optie mogelijk was. Die generatie treinen hadden of niet gebouwd moeten worden of destijds al aangepast worden zodat er minimaal één bak gewoon toegankelijk had geweest voor alle reizigers. Maar dat is natuurlijk nu achteraf praten..
reisthijs schreef: do 24 feb 2022, 15:48 Voor zover ik weet wil NS op korte termijn DDNG bestellen. Daarmee worden die baanvakken wel toegankelijk voor iedereen.


Die moeten alleen nog gekozen, besteld, gebouwd, getest en goedgekeurd worden. Dan ben je al weer minimaal 6 jaar verder.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

DDNG verandert niets aan het feit dat de NS nog zeker 20 à 25 jaar een gemengd wagenpark zal hebben op intercitygebied, dus men zal zich dan toch moeten inzetten op dat VIRM beperkt wordt tot bepaalde treinseries die als toevoeging rijden bovenop een andere treinserie die wel met toegankelijk materieel rijdt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Lange_Dre schreef: do 24 feb 2022, 16:14
reisthijs schreef: do 24 feb 2022, 15:48 Eigenlijk had de laatste serie VIRM nooit besteld mogen worden, omdat toen (in 2007) al bekend was dat treinen in 2030 zelfstandig toegankelijk moesten worden. Daar is toen ook veel over geklaagd. Bij wijze van uitzondering mocht NS ze toch bestellen omdat er dringend behoefte was aan meer IC-materieel.
Helemaal mee eens, die keuze begreep ik destijds ook niet. Ja de NS had toen een gebrek aan IC materieel, maar ik vraag mij af of er geen tijdelijke andere optie mogelijk was. Die generatie treinen hadden of niet gebouwd moeten worden of destijds al aangepast worden zodat er minimaal één bak gewoon toegankelijk had geweest voor alle reizigers. Maar dat is natuurlijk nu achteraf praten..
Destijds is juist VIRM bijbesteld omdat die mallen nog beschikbaar waren. Een compleet nieuwe bak ontwerpen had het proces enorm vertraagd.
Uiteraard zou nu wel nog een dergelijke bak ontworpen kunnen worden, waarmee VIRM-4 tevens verlengd kan worden tot vijf bakken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daan! »

Bemined schreef: do 24 feb 2022, 16:45 DDNG verandert niets aan het feit dat de NS nog zeker 20 à 25 jaar een gemengd wagenpark zal hebben op intercitygebied, dus men zal zich dan toch moeten inzetten op dat VIRM beperkt wordt tot bepaalde treinseries die als toevoeging rijden bovenop een andere treinserie die wel met toegankelijk materieel rijdt.
Waarom? Is er al een verplichting dat al het materieel per x datum zelfstandig toegankelijk moet zijn?
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Die verplichting was opgenomen in de concessie, maar door 'goed' onderhandelen van de NS is die eis vervallen.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daan! »

Nouja per 2030 zijn ICR, ICM en DDZ van het toneel verdwenen en is er alleen nog VIRM, die in de periode 2035-2045 zullen uitstromen.
VIRM eerder afvoeren of alleen VIRM4 niet moderniseren, was financieel minder aantrekkelijk.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Maar VIRM is wel een heel groot wagenpark, dus het is de vraag of het lukt om eerder dan 2040 alle trajecten met toegankelijk materieel uit te voeren. Oorspronkelijk was er in de concessie een inspanningsverplichting opgenomen dat bij instroom van nieuw intercitymaterieel dit materieel zo veel mogelijk ingezet zou worden op de sprinterloze trajecten, maar die eis is dus vervallen ten behoeve van uitbreiding van reisassistentie naar die trajecten. Op korte termijn had dat voordelen voor mindervaliden omdat die reisassistentie op kortere termijn te realiseren was dan de toegankelijke treinen, maar na instroom van DDNG zou het toch wenselijk zijn dit te herzien en toch DDNG zo veel mogelijk in te zetten op treinseries als de 3000, 3600 en 3900.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Die eis vond ik altijd al bijzonder omdat in dezelfde concessie staat dat materieel dat 200 kan als eerste in diensten via de HSL ingezet moet worden. Dan is ICNG dus niet beschikbaar voor die uitlopers waar geen sprinters rijden, en ander toegankelijk intercitymaterieel stroomt er tijdens deze concessieperiode (tot 2025) niet in. Gelukkig komt er over een paar jaar een nieuwe concessie aan, mooi moment om die eis weer op te nemen.
Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021 (pdf)
Over de trajecten waar geen sprinters, maar intercity’s worden ingezet, was oorspronkelijk een afspraak gemaakt in de hoofdrailnetconcessie. Er gold de inspanningsverplichting ten aanzien van toegankelijkheid zoals opgenomen in artikel 32 van de hoofdrailnetconcessie: “NS streeft ernaar zo veel mogelijk op trajecten waar geen stoptreinmaterieel rijdt zelfstandig toegankelijk intercitymaterieel als eerste in te zetten.” Dit artikel is inmiddels, na goedkeuring van het LOCOV in 2018, via een concessiewijziging vervangen door de maatregel NS Reisassistentie in deze concessieperiode uit te breiden naar alle stations op het hoofdrailnet waar NS halteert en de perronsituatie dat toelaat. Deze wijziging levert voordeel op voor mensen met een beperking ten opzichte van de inspanningsverplichting, omdat hiermee de mogelijkheid van reizen met een hulpmiddel ook wordt gegarandeerd vanaf stations waar nog geen toegankelijke intercity’s stoppen.
Ook interessant:
Kamerbrief uit 2011 waarin de toenmalige minister van Infrastructuur en Milieu vertelt dat VIRM aanpassen (of het alternatief: vroegtijdig vervangen door iets nieuws) te duur is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

reisthijs schreef: do 24 feb 2022, 19:52 Die eis vond ik altijd al bijzonder omdat in dezelfde concessie staat dat materieel dat 200 kan als eerste in diensten via de HSL ingezet moet worden. Dan is ICNG dus niet beschikbaar voor die uitlopers waar geen sprinters rijden, en ander toegankelijk intercitymaterieel stroomt er tijdens deze concessieperiode (tot 2025) niet in. Gelukkig komt er over een paar jaar een nieuwe concessie aan, mooi moment om die eis weer op te nemen.
Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021 (pdf)

ICNG zal alleen aan de uitlopen richting het Noorden en Oosten ingezet worden als er voldoende ICNG beschikbaar is. Als ik het goed heb gevolgd werd er eerder vandaag hier voor gesteld om het (nog te kiezen, bestellen, te bouwen, te leveren, goed te keuren en te testen nieuwe IC materieel DDNG, te gaan in zetten op de andere uitlopen waar nog geen treinen met gelijkvloerse toegang hebben.


Iets anders, waarom rijden er nog geen sprinters in de kop van Noord Holland?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Omdat de reizigers van die stations liever een Intercity naar Amsterdam dan een Sprinter naar Alkmaar hebben?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mr-W »

Lange_Dre schreef: do 24 feb 2022, 14:03 Al had ik liever gezien dat de NS er voor had gekozen om de laatste serie VIRM niet te moderniseren, maar gewoon te vervangen door treinen die door iedereen zelfstandig gebruikt kunnen worden. Het is niet meer van deze tijd dat mensen die (tijdelijk, langdurig of permanent) mindervalide zijn, niet zelfstandig met alle treinen in Nederland kunnen reizen. En ja dat kost wat, maar treinen met een verhoogde instap (met een trap bij het instappen van de treinen) zijn gewoon niet meer van deze tijd.
Helemaal mee eens :pos:
JordiBrabant schreef: do 24 feb 2022, 14:41 Ik begrijp je bezwaar helemaal, maar zoals je zelf aangeeft zit dat hem in de prijs. Een trein wegdoen die behalve het interieur nog prima voldoet is natuurlijk kapitaalvernietiging en niet echt milieubewust.
Treinen gaan wel erg lang mee, hier zijn vast nog liefhebbers van MAT-64 maar dat heeft bijv. echt veel te lang rondgereden, soms is het beter om een nieuw product te kopen ipv renoveren om Nedtrain aan t werk te houden. In de nieuwe VIRMm zitten ook geen stopcontacten bijv.
Bemined schreef: do 24 feb 2022, 15:32 Zolang er baanvakken zijn zonder sprinters (Den Helder, Enkhuizen) is het sowieso niet toegankelijk voor iedereen. Vlissingen is sinds kort 1x per uur bereikbaar met tig overstappen, maar boor de overige uitlopers zonder sprinters zijn zover ik weet geen plannen op korte termijn.
Venlo via de Duitse Intercitytrein naar Hamm.
Bemined schreef: do 24 feb 2022, 14:51 Zolang men de treinen dusdanig inzet dat op elk baanvak ook toegankelijk intercitymaterieel rijdt vanaf 2030 is het leed te overzien. Dan wordt VIRM beperkt tot trajecten met kwartierdiensten of vaker, waarbij ten hoogste de helft van de treinseries met VIRM kan rijden. Wordt nog wel een puzzel vermoed ik, maar om mindervalide reizigers tot 2045 tot sprinters te veroordelen is inderdaad niet zo gewenst.
VIRM 1 zal eerder uitstromen, nog voor 2040
Meltrain schreef: do 24 feb 2022, 17:15
Destijds is juist VIRM bijbesteld omdat die mallen nog beschikbaar waren. Een compleet nieuwe bak ontwerpen had het proces enorm vertraagd.
Uiteraard zou nu wel nog een dergelijke bak ontworpen kunnen worden, waarmee VIRM-4 tevens verlengd kan worden tot vijf bakken.
Ik denk dat het nog niet zo makkelijk is om uit die mallen een toegankelijk rijtuig te produceren, destijds was er in 2008 ook al kritiek over toegankelijkheid
Lange_Dre schreef: do 24 feb 2022, 20:14 ICNG zal alleen aan de uitlopen richting het Noorden en Oosten ingezet worden als er voldoende ICNG beschikbaar is. Als ik het goed heb gevolgd werd er eerder vandaag hier voor gesteld om het (nog te kiezen, bestellen, te bouwen, te leveren, goed te keuren en te testen nieuwe IC materieel DDNG, te gaan in zetten op de andere uitlopen waar nog geen treinen met gelijkvloerse toegang hebben.
Bij DDNG zie ik wel het probleem dat ze maar 160 km/h kunnen, dat maakt een (wenselijke) versnelling op de PHS trajecten naar 200 km/h dus niet mogelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

VIRMm2/3 is voorzien van USB-poorten in de tweede klas. Daarmee kan je telefoons en moderne laptops mee opladen :Y

En PHS naar 200 km/uur kan je wel vergeten, de bodemgesteldheid is nu al problematisch onder veel PHS-trajecten, sneller rijden maakt de problemen alleen maar groter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

Mr-W schreef: do 24 feb 2022, 20:56 Bij DDNG zie ik wel het probleem dat ze maar 160 km/h kunnen, dat maakt een (wenselijke) versnelling op de PHS trajecten naar 200 km/h dus niet mogelijk.

Nu 140km/u tegen DDNG 160km/u dat is wel degelijk sneller. Daarnaast denk ik dat we er niet op hoeven te rekenen dat alle trajecten in Nederland ook echt versneld gaan worden in de komende 15 jaar. Iets met de Nederlandse bodem die dat op veel plekken niet aan kan. Als de treinen ooit 160p/u gaan rijden buiten de HSL en trajecten waar dat al mogelijk zou kunnen zijn, mogen we al blij zijn denk ik. En gelukkig is Nederland niet heel groot, dan kun je beter in zetten op materieel met een hogere comfort zodat dat het aantrekkelijker maakt om de trein te pakken.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dennenboom »

Met sneller optrekken valt ook wel reistijdwinst te behalen. VIRM doet er nogal een tijdje over voordat ze op 140 zitten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Dat klopt maar onderschat ook niet de beperkingen in vermogen voor een trein van meer dan 300 meter onder 1500 volt. Of je met VIRM, DDZ, ICNG of ICM rijdt maakt niet uit, die trekken dan allemaal het volledig beschikbare vermogen. De enige knop waar je nog aan kunt draaien is hoe zwaar de trein is. Ook hier is het niet makkelijk om treinen lichter te maken. Dit komt o.a. door eisen aan de constructie door crashnormen.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Casper »

Suus schreef: do 24 feb 2022, 21:25 VIRMm2/3 is voorzien van USB-poorten in de tweede klas. Daarmee kan je telefoons en moderne laptops mee opladen :Y
Ik ken niet zo veel laptops die dat kunnen, eigenlijk. Mijn laptop laadt dan wel op met een USB-C kabel, maar wel op een veel hoger vermogen dan mijn telefoon die ook met USB-C oplaadt. Ik kan mijn telefoon of Switch wel opladen met de laptoplader (die dan omschakelt van 65W naar 18W oid) maar als ik de lader van mijn telefoon in mijn laptop steek gebeurt er niets. Eerlijk is eerlijk, ik heb het nog niet uitgeprobeerd met de poorten in de VIRMm2/3, maar als ze daar zo 65W uit zouden kunnen laten komen hadden ze er net zo goed stopcontacten van kunnen maken.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DingeZ »

Ik heb het pas geprobeerd met mijn laptop, die loopt net wel/niet leeg, maar mijn laptop heeft normaal ook maar 30W nodig.
aadvannijen
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:28

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door aadvannijen »

Toch wel jammer dat men ook VIRM4 gaat "renoveren". Als er nou een treintype heerlijk zit, zijn die het wel.
Ik reis 1e klasse dus weet niet zo heel goed wat de 2e klasse aan comfort brengt.
Die hele VIRM-renovatie heeft in mijn beleving alleen maar minder comfort en sfeer opgeleverd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten