Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: zo 15 nov 2020, 21:44 Ik vind dat donkerblauw wel erg donker.
Dat is ook mijn grootste bezwaar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Op dat plaatje dat als eerste gedeeld is is de kleur blauw ook wat verkleurd, de link die als tweede gedeeld werd heeft een net wat lichtere tint blauw.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Het zal allicht pas na de officiële presentatie ter sprake komen, maar een donkerblauw front lijkt mij niet wenselijk ten aanzien van zichtbaarheid. Dat is bij SNG ook al een dingetje en heeft afgelopen lente zelfs een machinist het leven gekost.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Je weet dus heel zeker dat het niet een niet oplettende tractorbesuurder, weinig felle koplampen of iets anders was..?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Uiteraard is zo'n noodlottig ongeval een combinatie van factoren, waarbij de slechte zichtbaarheid toch wel eruit sprong in de media.

Ander nieuws: Met enige vertraging is de extra uitzending van NS Weekly online gekomen, met daarin de presentatie van de vernieuwde VIRM2/3:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

Ik ben nog niet heel enthousiast over het exterieur... Het lijkt er op dat ze bij de NS er nog niet overeens zijn wat de huisstijl van de treinen zouden moeten zijn. Aangezien de VRIM4 nog niet op de nominatie lijst staat voor een renovatie, leverd dit wel een erg rommelig beeld op:

DDZ: blauwe doorlopende band beneden + deuren.
VRIMm 1: blauw doorlopende band beneden, gele deuren met dikke blauwe band.
VRIMm 2-3: blauwe aan de voorkant + blauwe strook boven de bovenste ramen, deuren onbekend.
VRIMm 4: het originele ontwerp blauwe doorlopende band boven ramen en deuren.
HSL: doorlopende blauwe band langs de ramen, gelde deuren met blauwe band.


Positief: zitplaatsen doen denken aan de stoelen die ook in de HSL treinen komen en grootpluspunt bij alle stoelen een oplaadpunt. Dat laatste vind ik dan ook weer merkwaardig omdat de NS bij de VRIMm 1 vertelde dat dit niet mogelijk was in de VRIMm.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Positief: zitplaatsen doen denken aan de stoelen die ook in de HSL treinen komen
Helaas, het zijn niet dezelfde stoelen.
en grootpluspunt bij alle stoelen een oplaadpunt. Dat laatste vind ik dan ook weer merkwaardig omdat de NS bij de VRIMm 1 vertelde dat dit niet mogelijk was in de VRIMm.
Het complete laagspanningsnet is dan ook vervangen/vernieuwd, daarom is het nu bij de VIRMm-2/3 wel mogelijk en bij de VIRMm-1 nog niet. Technisch zijn er dus veel meer wijzigingen dan bij VIRMm-1 het geval was (o.a. dingen als laagspanningsnet, airco, remsysteem).
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Er staat bij de video 'Ontwerp exterieur in ontwikkeling'. Dus het uiterlijk van de trein kan nog wijzigen :)
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door RnBn »

Wat betreft het interieur vind ik de kleuren van de zittingen persoonlijk mooier dan die van de VIRMm 1 en DDZ omdat ze net iets donkerder zijn (al zag ik op 8:16 ook nog een beeld van het interieur van de VIRMm 1). Hoe ze zitten moet uiteraard in de praktijk nog blijken.
Ook vind ik het positief dat er "stit" plaatsen komen, aangezien ze zover ik kan zien net ten kosten zijn gegaan van echte zitplaatsen.
Wat me verder opviel is dat voor zover ik kon zien de bagagerekken bij de loungebanken verdwenen zijn.

Wat betreft de buitenkant vind ik het er toch minder uitzien, maar dat had ik in het begin bij de VIRMm 1 en inmiddels vind ik die er ook goed uitzien dus het kan zijn dat het gewoon even wennen is. Je kunt nu tenminste wel van buitenaf zien wat voor stoelen en voorzieningen er aanwezig zijn (A) .
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

PHS schreef: di 17 nov 2020, 15:48 Er staat bij de video 'Ontwerp exterieur in ontwikkeling'. Dus het uiterlijk van de trein kan nog wijzigen :)
Op zich is het exterieur uiteraard ontwikkeld, maar bij zo'n grote wijziging kunnen er altijd dingen naar boven komen die op papier goed lijken, maar in de praktijk lastig te realiseren zijn of processen onnodig gecompliceerd maken.
Daarnaast staat op dit moment nog het punt over de zichtbaarheid van de trein. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek naar het ongeluk bij Hooghalen kan het zijn dat de voorkant een ander ontwerp krijgt voor betere zichtbaarheid.

Persoonlijk verwacht ik niet dat er hele grote wijzigingen zullen komen op het ontwerp (buiten misschien de voorkant), maar ik laat mij uiteraard ook graag verrassen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Wat mij betreft wordt VIRM-2/3 helemaal niet gemoderniseerd. Goed, de stoelen zijn behoorlijk stoffig, maar zitten wel erg lekker en over de airco ben ik ook tevreden.
Ik heb liever dat VIRM-4 eerst wordt aangepakt. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bart »

Ik vind het moeilijk om te oordelen puur o.b.v. de kopbak. Als je bijvoorbeeld naar de kopbak van de V250 zou kijken, denk je dat het een rode trein wordt, en in de praktijk ziet de hele trein er toch anders uit.

En tja, het is weer net iets anders dan de kleurstelling op andere treinen, maar de huisstijl is op details altijd al in ontwikkeling. Vroeger had je toch ook gele treinen met grijze deuren, gele treinen met gele deuren, gele treinen met schuine blauwe banden, allemaal naast elkaar rijden. Al met al vind ik het toch mooi dat ze al 50 jaar aan geel vasthouden waar de meeste andere vervoerders al 3 keer van kleurstelling zijn gewisseld.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Visgraatmodel »

Zo dan, Intercity Plus 2.0 vibes krijg ik er van. Had deze huisstijl niet meteen meegepakt kunnen worden toen de eerste Virms werden gemoderniseerd?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Bart schreef: di 17 nov 2020, 16:27 Ik vind het moeilijk om te oordelen puur o.b.v. de kopbak. Als je bijvoorbeeld naar de kopbak van de V250 zou kijken, denk je dat het een rode trein wordt, en in de praktijk ziet de hele trein er toch anders uit.

En tja, het is weer net iets anders dan de kleurstelling op andere treinen, maar de huisstijl is op details altijd al in ontwikkeling. Vroeger had je toch ook gele treinen met grijze deuren, gele treinen met gele deuren, gele treinen met schuine blauwe banden, allemaal naast elkaar rijden. Al met al vind ik het toch mooi dat ze al 50 jaar aan geel vasthouden waar de meeste andere vervoerders al 3 keer van kleurstelling zijn gewisseld.
Het kan altijd erger: In Griekenland heeft elke materieelsoort een eigen kleurstelling. :') Maar binnen die materieelseries heeft het volk elk exemplaar ook nog een eigen huisstijl gegeven. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

PHS schreef: di 17 nov 2020, 15:48 Er staat bij de video 'Ontwerp exterieur in ontwikkeling'. Dus het uiterlijk van de trein kan nog wijzigen :)
Dan denk ik als eerste aan het schrappen van dat gigantische logo? Ik vind het een leuk experiment, maar dat is toch veel te lastig te schilderen/stickeren, met van die schuine lijnen over luiken heen enzo?
Ik zeg dit omdat het me bij DDZ en VIRMm opvalt dat de kleurstelling juist zo is ontworpen dat de luiken precies binnen de blauwe band passen (die extra hoge blauw band van de benedenverdieping vind ik daarbij best lelijk).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Ik ben benieuwd hoe de huisstijl er straks buiten uitziet: VIRMm vond ik een achteruitgang t.o.v. de oorspronkelijke VIRM. Beetje raar dat hetzelfde materieeltype dus drie verschillende huisstijlen er op gaat nahouden, en nog steeds drie verschillende interieurs.

Wel goed dat er nu wel stopcontacten komen, evenals stazitjes op het balkon (VIRM’s leggen ook regelmatig kortere afstanden tussen twee stations af). Minpuntje vind ik de aparte kleurstelling van de stoelen voor mensen met een beperking/zwangerschap/etc: ik begreep dat die wat lichter blauw worden, maar liever had ik een totaal andere kleur gezien zodat ze voor reizigers met een visuele beperking beter opvallen. Beetje zelfde niveau als die zitplaatsen aangeven met postzegelformaatstickers.

En kunnen wij dan in de toekomst een gekoppelde VIRM4, VIRMm4 en VIRMmm4 zien? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Zonnig »

De voorzijde van de vernieuwde VIRM 2+3 wordt wel erg donker.
Dit gaat zeker weer ongevallen opleveren op onbewaakte overgangen.
Daarnaast zien reizigers op het perron een donkere rein ook minder snel aankomen.
Ik verwacht meer ongevallen met deze vernieuwde VIRM 2 + 3.

Waarom wordt deze niet geel?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door teun »

Of dat dat slecht opvallen ook daadwerkelijk zo is moet nog gaan blijken. Daarnaast zijn er nu al zeer weinig trajecten waar VIRM rijdt en nog NABOs bestaan, en tegen de tijd dat deze serie eenmaal het spoor op is zullen het er wellicht helemaal geen meer zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Ik vroeg me af waar die dingen nog liggen en kwam daarbij deze pagina van ProRail tegen met een kaartje. De meeste NABO's liggen inderdaad op de gedecentraliseerde lijnen in het noorden en oosten, maar de kans dat VIRM een NABO tegenkomt is zeker geen nul: rond Alkmaar en tussen Leiden en Haarlem liggen er sowieso nog een aantal.

Maar goed, doel is al die dingen in 2023 weg. En dan hebben we natuurlijk nog gewone overwegen, waar je ook wel zichtbaarheid wil.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door marvinkok »

Als je gewoon fatsoenlijke frontseinen hebt maakt de kleur van de kop niet zo veel uit.
Sng heeft bijvoorbeeld seintjes die meer op een waxinelichtje lijken. Virm valt al stukken meer op.
Kom regelmatig treinen met donkere voorkant tegen en fatsoenlijke ledseinen, die zie je echt wel.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Stadsbus »

Mij valt ook op hoe vies de SNG treinstellen soms zijn. Vandaag met een 189 over de Oude Lijn gereden, VIRM van ver af al te zien door onder andere de goede verlichting. SNG is een donker blok dat lijkt te rijden. De frontseinen van een SNG vallen net in de hoek waar de schoonmaakborstel net niet bij kan, met als gevolg dat het daar vies blijft helaas.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jesse-cruzu »

Ik kan me niet voorstellen dat je straks zeker 2 (En 3 kan ook) verschillende kleurstellingen gecombineerd gaat krijgen. 1 uniforme kleurstelling voor een bepaalde type trein in je vloot straalt ook uniformiteit uit. Een klein aantal speciale reclame treinen oid maakt opzich niet uit en is leuk om erbij te hebben. Maar wat je nu gaat krijgen, als dit door gaat, is een wirwar aan kleurstellingen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Gelukkig rijden er maar relatief weinig treinen met 3x VIRM-IV, dat scheelt al in de kans op drie verschillende kleurstellingen in één trein. Maargoed, ook twee verschillende uitvoeringen valt al meer op dan een combi VIRM + VIRMm nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SLToilet »

jesse-cruzu schreef: wo 18 nov 2020, 20:31 Ik kan me niet voorstellen dat je straks zeker 2 (En 3 kan ook) verschillende kleurstellingen gecombineerd gaat krijgen. 1 uniforme kleurstelling voor een bepaalde type trein in je vloot straalt ook uniformiteit uit. Een klein aantal speciale reclame treinen oid maakt opzich niet uit en is leuk om erbij te hebben. Maar wat je nu gaat krijgen, als dit door gaat, is een wirwar aan kleurstellingen.
Ben het ermee eens dat het verschil zo wel heel groot wordt, de verandering in de kleurstelling van de VIRMm-1 was toch wat subtieler van aard en bleven de twee donkerblauwe banen, deze keer met een knik naar de benedenverdiepingen in plaats van een continue blauwe baan over de bovenverdieping en natuurlijk de contrasten in de deuren.

De interieuraanpassing op de getoonde manier is prima maar esthetisch gezien is de buitenkant wel heel anders, en ik ben dol op veranderingen (kan dit niet ontkennen) en een beetje chaos maar om nu vijftien jaar lang in de spits tegen een ratjetoe aan te kijken?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ODRAIL »

Met hoe het interieur er uit komt te zien kan ik wel mee leven. Maar ... de buitenkant ... verschrikkelijk :shock: :s .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten