Diverse materieelprojecten bij NS
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Niet alleen de politiek, ook hun belangrijkste klanten wouden wc's hebben.
-
- Berichten: 3595
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
En de SM90 die geflopt isAbracadabram schreef:Maar dat deden ze toch ook. Het huidige probleem is toch grotendeels ontstaan omdat vervolgorders SLT niet zijn doorgegaan omdat de politiek ineens geen sprinters zonder WCs meer wou hebben?starx schreef: Dit sprintertekort konden ze al lang genoeg aan zien komen. Al ver voordat het verdwijnen van de studentenkaart ter sprake was gekomen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
SM90 is niet geflopt. Het was zijn tijd eigenlijk net vooruit. SM90 is heel waardevol geweest voor de ontwikkeling van DDIRM, omdat allerlei techniek die nog niet uitgebreid getest was, in SM90 is getest. Daarnaast is ook DM90 een doorontwikkeling van SM90 (en ook DM90 is technisch prima, maar komt net uit de verkeerde tijd).
-
- Berichten: 3595
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Het was wel de bedoeling om SM90 op alle rustigerer stoptreindiensten het Plan V te vervangen zoals de s6800, s6900, s7000, s7500, s7600 en s9100. Maar door technische problemen is er nooit een doorontwikkeling gekomen en is Plan V op de rails gehouden. Anders was Plan V allang afgelost. In die zin is het wel geflopt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
En als er toen niet ook een flinke toename in passagiers was geweest waardoor men dubbeldekkers is gaan kopen hadden er misschien wel heel veel SM90s rondgereden nu. De techniek betrouwbaarder krijgen dan in de proto-serie is ze immers gelukt, zie IRM.
-
- Berichten: 3595
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Maar de DDAR kon op de rustiger stoptreindiensten het Plan V niet vervangen, omdat het simpelweg te groot was.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Tsja, maar als je ineens véél meer capaciteit nodig hebt dan je had gedacht (destijds de invoering van de OV-studentenkaart als ik het goed onthouden heb) dan is het toch niet zo vreemd om het materieel dat je wou kopen te vervangen door dubbeldeks én het materiaal dat je wou afdanken in dienst te houden? Dan heb je 3 verdiepingen aan reizigers in plaats van 1, om het even heel simplistisch te zeggen.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Het SM'90 is in 2005 met stille trom buiten dienst gesteld, een beslissing die al voorbereid was omdat er speciaal Plan V's voor omgebouwd zijn. Als men toen nieuwe sprinters had besteld hadden wij die al in 2009 op de baan gezien. En raad eens: in 2005 zijn er sprinters besteld, die voor het eerst met reizigers reden in 2009: de alom geliefde SLT! :) Dat we nu een materieeltekort hebben ligt puur en alleen aan de politiek, die in 2005 geen eisen stelde aan wc's in de trein, waardoor een optie voor nog eens 64 SLT's niet afgeleverd is in 2012 en 2013. Het niet doorgaan van het SM'90 heeft niets te maken met de huidige problematiek: als we meer SLT's hadden gehad zou het overgebleven SGM compleet uit de Randstad verdwenen zijn, en in de door jouw genoemde series hebben gezeten.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Dat is wel er kort door de bocht. NS heeft destijds iedereen wijsgemaakt dat de nieuwe sprinters alleen op korte trajecten gingen rijden, en daarom een toilet overbodig zou zijn. Dat is zoals we weten niet helemaal waar.Z2N schreef:Dat we nu een materieeltekort hebben ligt puur en alleen aan de politiek, die in 2005 geen eisen stelde aan wc's in de trein,
Je kan wel zeggen dat men te goedgelovig is geweest, tja, de politiek slikt nu eenmaal bijna alles wat NS roept voor zoete koek.
De planning van de ICNG ("het kan echt niet eerder dan 2021") is nu ook weer een stuk minder geloofwaardig geworden...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Lijkt mij niet, daar kunnen ze geen noodbestelling van maken..
Komt wel goed schatje.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Voor 'nood' is het nu te laat. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Het kan allemaal veel sneller als NS 'van de plank' bestelt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Zelfs als je van de plank besteld moet je toch tenminste concreet weten wat je wil hebben.
Vergelijk het met een bankstel. Je kan direct naar de Seats&Sofas rijden, het eerste bankstel naast de ingang aanwijzen en het vastgebonden op het dak van je auto mee naar huis nemen. Veel mensen gaan echter eerst nadenken wat voor bankstel ze willen hebben (tweezitter, driezitter, hoekbank), welke kleur ze willen hebben, wat voor materiaal (stof, leer) en wat ze eraan uit willen geven. Dat is met treinen ook zo.
Het Locov wil bijvoorbeeld geen dubbeldekkers. NS wil graag veel zitplaatsen. De reizigers willen graag een toilet. De machinisten een cabine zonder glazen achterwand. Conducteurs willen graag een omroepsysteem dat goed werkt. De politiek wil dat de trein keihard kan scheuren. Je moet er bovendien dertig jaar mee doen, dan kan het echt geen kwaad om de aankoop goed voor te bereiden. :)
Vergelijk het met een bankstel. Je kan direct naar de Seats&Sofas rijden, het eerste bankstel naast de ingang aanwijzen en het vastgebonden op het dak van je auto mee naar huis nemen. Veel mensen gaan echter eerst nadenken wat voor bankstel ze willen hebben (tweezitter, driezitter, hoekbank), welke kleur ze willen hebben, wat voor materiaal (stof, leer) en wat ze eraan uit willen geven. Dat is met treinen ook zo.
Het Locov wil bijvoorbeeld geen dubbeldekkers. NS wil graag veel zitplaatsen. De reizigers willen graag een toilet. De machinisten een cabine zonder glazen achterwand. Conducteurs willen graag een omroepsysteem dat goed werkt. De politiek wil dat de trein keihard kan scheuren. Je moet er bovendien dertig jaar mee doen, dan kan het echt geen kwaad om de aankoop goed voor te bereiden. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Verder zit je gewoon aan verplichte aanbestedingsregels vanuit de EU..
Komt wel goed schatje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Dat hoeft geen belemmering te zijn om iets van de plank te bestellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Zorgt wel voor een flinke verlenging van de tijdsduur, waar Reisthijs ook commentaar op heeft ;)
Komt wel goed schatje.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Dan nog hoeft het hele proces geen acht jaar te duren. Dat het zo lang duurt is gewoon omdat NS het rustig aan doet omdat men huiverig is voor verkeerde keuzes.
En toen had NS ineens echt snel nieuw materieel nodig en kon dit hele verhaal worden overgeslagen, met Flirts van de plank tot gevolg.Bee schreef:Het Locov wil bijvoorbeeld geen dubbeldekkers. NS wil graag veel zitplaatsen. De reizigers willen graag een toilet. De machinisten een cabine zonder glazen achterwand. Conducteurs willen graag een omroepsysteem dat goed werkt. De politiek wil dat de trein keihard kan scheuren. Je moet er bovendien dertig jaar mee doen, dan kan het echt geen kwaad om de aankoop goed voor te bereiden. :)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 3595
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Vraag: waarom worden er 118 en geen 120 Civity-treinstellen besteld? 118 is een raar getal.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Omdat er niet meer nodig zijn?
NS heeft ook 178 VIRM stellen besteld en 136 ICM stellen..
NS heeft ook 178 VIRM stellen besteld en 136 ICM stellen..
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Omdat die treinen 2 - 4 miljoen per stuk kosten waarschijnlijk.Erno-BE schreef:Vraag: waarom worden er 118 en geen 120 Civity-treinstellen besteld? 118 is een raar getal.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Je gaat toch ook geen 5 fietsen kopen omdat 1 een 'raar getal' (hoezo??) is? Van de laatste serie VIRM zijn er 51 1/4 besteld, dát is pas een raar getal...
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Er zijn maar 50 VIRM4's besteld, maar door een wat late levering was Bombardier een boete verschuldigd aan NS. Bombardier heeft vervolgens voorgesteld om in plaats van het betalen van die boete een extra treinstel te bouwen, en daarmee is NS akkoord gegaan. Op die manier zijn dus 51 VIRM4's gekomen.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Er zijn toch aantal meters (of aantal zitplaatsen?) treinen besteld? Waarbij de bieder mocht kiezen tussen de capaciteit per treinstel? Daarmee is het aantal treinstellen meer een uitkomst van de eisen, dan een directe eis.Erno-BE schreef:Vraag: waarom worden er 118 en geen 120 Civity-treinstellen besteld? 118 is een raar getal.
Het is een spectrum.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
In het vervoerplan op de site van het locov http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... _2015.aspx staat meer informatie over materieelontwikkelingen. De volgende zaken worden daarin genoemd. Ze zijn waarschijnlijk maar nog niet zeker.
- Plan V gaat er eind 2015 uit. Vermoedelijk zorgt de herroutering van de s1900 ervoor dat er genoeg DDZ wordt vrijgespeeld om dit mogelijk te maken.
- Geschikt maken ICR voor rijden met TRAXX op de HSL (was al bekend).
- Revisie VIRM-1 (was al bekend).
- Revisie DDM-1 om materieeltekort tijdens ERTMS-inbouw op te vangen vanaf 2018. Hier was ik nogal verrast over, want dit materieel is voor zover ik heb begrepen niet in goede staat.
- Nieuwe treinstellen: ICNG, SNG en FLIRT. Bij SNG wordt gesproken over minimaal 150 stellen, dus NS heeft nog opties op extra stellen.
- Inbouw toilet in SLT tussen 2018 en 2021, veel eerder dan NS volgens de concessie verplicht is.
- ERTMS-inbouw in ICM, VIRM, DDZ en SLT.
Hieruit leid ik af dat het SGM redelijk snel zal worden uitgefaseerd. In 2020 zijn de oudste stellen ook alweer 45 jaar oud. Daarna zal waarschijnlijk ook al het getrokken materieel aan de kant gaan (evt. als reserve).
- Plan V gaat er eind 2015 uit. Vermoedelijk zorgt de herroutering van de s1900 ervoor dat er genoeg DDZ wordt vrijgespeeld om dit mogelijk te maken.
- Geschikt maken ICR voor rijden met TRAXX op de HSL (was al bekend).
- Revisie VIRM-1 (was al bekend).
- Revisie DDM-1 om materieeltekort tijdens ERTMS-inbouw op te vangen vanaf 2018. Hier was ik nogal verrast over, want dit materieel is voor zover ik heb begrepen niet in goede staat.
- Nieuwe treinstellen: ICNG, SNG en FLIRT. Bij SNG wordt gesproken over minimaal 150 stellen, dus NS heeft nog opties op extra stellen.
- Inbouw toilet in SLT tussen 2018 en 2021, veel eerder dan NS volgens de concessie verplicht is.
- ERTMS-inbouw in ICM, VIRM, DDZ en SLT.
Hieruit leid ik af dat het SGM redelijk snel zal worden uitgefaseerd. In 2020 zijn de oudste stellen ook alweer 45 jaar oud. Daarna zal waarschijnlijk ook al het getrokken materieel aan de kant gaan (evt. als reserve).
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Uit het vervoersplan 2015:
Om inbouw van ERTMS in de periode 2018-2022 mogelijk te maken is alternatief materieel nodig. Door het inbouwen ontstaat anders een materieeltekort in de dienstregeling. Daarom krijgen ca. 50 tot 70 dubbeldeksrijtuigen van het type DDM1 zowel een revisie, als een modernisering van het in- en exterieur. Dan voldoet het materieel weer aan de eisen van deze tijd. De financiering hiervan vindt plaats in afstemming met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Het is nog maar de vraag in hoeverre revisie van DDM-1 niet is ingehaald door de Flirt. Ik moet het nog zien.
Magneetremmen SGM-II is ook afgeblazen, dus de tweetjes zullen wel aan de kant gaan zodra er genoeg SNG is. De afvoer van de laatste plan V's is onderhand onvermijdelijk, er zijn er eind 2015 nog maar een stuk of 20 nog inzetbaar. Dat is de moeite niet meer.
Magneetremmen SGM-II is ook afgeblazen, dus de tweetjes zullen wel aan de kant gaan zodra er genoeg SNG is. De afvoer van de laatste plan V's is onderhand onvermijdelijk, er zijn er eind 2015 nog maar een stuk of 20 nog inzetbaar. Dat is de moeite niet meer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten