Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Jultar schreef: za 05 jun 2021, 14:58En de vervolgvraag: hoe zijn ze dat in 's hemelsnaam te weten gekomen? Reizigers na hun toiletbezoek vragen waar ze hun handen hebben gewassen?
Wat dacht je van reizigers die klagen dat het kraantje zo onhandig werkt? Ik vraag me wel af met welk percentage wastafelpissers we dan eigenlijk moeten rekenen. En of dat met of zonder urinoir is, en of de mispissers zich bewust zijn van hun misdaad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ZO6176 »

En er is geen urinoir te verzinnen waar dit probleem te voorkomen is?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Nee. Het probleem is namelijk niet het urinoir.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door en-es »

Op Schiphol hebben ze jaren geleden toch een leuke oplossing gevonden voor het naast de pot piesen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Ik heb geen idee. Wat bedoel je?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Vinny »

Op Schiphol hebben ze een vliegjesafbeelding in het urinoir gestickerd. Dat zorgt ervoor dat mannen beter richten. In het Engels heet dat een 'nudge'; het onbewust beïnvloeden van het gedrag van reizigers/passagiers in de gewenste richting.

Maar het ging geloof ik om papier dat het urinoir verstopt. Dan moet je gewoon een goede prullenbak monteren.

Of sowieso beter schoonmaken. Maar dat kost geld. En dat wil de NS niet uitgeven. Ik denk dat het ook kan helpen wanneer reizigers een euro moeten betalen voor het gebruik van de treinwc (scannen met OV chipkaart). Iedereen die echt moet kan het missen, en het houdt vooral wangebruikers tegen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Chrysa »

Ik vond de oplossing in Italiaanse treinen wel mooi. Een wc-bril met een veer, die dus omhoog staat als je er niet op zit. Blijft dat ding tenminste droog als mensen zonodig staand moeten pissen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Dat werkt waarschijnlijk een stuk beter dan de haak die de bril omhooghoudt op sommige Britse treinen... :mrgreen:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Ardan »

Ik vraag me af hoe papier die urinoirs kan verstoppen, er zit zo'n netje in. Een dingetje met een heleboel van die gaatjes waardoor er alleen vloeistof doorheen komt. God hoe heet zo'n ding ook alweer :oops:
Ik deed er trouwens ook een tijdje over voor ik erachter kwam dat er een urinoir was, gewoon omdat ik het niet verwachtte. Vind het wel heel fijn, het mikt makkelijk en je staat wat stabieler in zo'n hoekje.

Eet smakelijk!
Ik doe ook maar wat
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Chrysa schreef: za 05 jun 2021, 19:45 Ik vond de oplossing in Italiaanse treinen wel mooi. Een wc-bril met een veer, die dus omhoog staat als je er niet op zit. Blijft dat ding tenminste droog als mensen zonodig staand moeten pissen.
Dat hadden we in Nederland vroeger ook, als ik op het toilet van de Muizeneus af mag gaan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Eerder vanavond zat ik in treinstel 8666, en op het toilet van deze gerenoveerde duivels-VIRM-1 viel mij met het oog op de bovenstaande discussie iets op: het urinoir was hermetisch afgesloten. Dat is wel een effectieve manier om de urinoirs schoon te houden. :roll:
Spoiler: show
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

^^ Ja, met zo'n sticker erboven snap ik wel dat mensen de urinoir voor wasbak aanzien. ;)
Ardan schreef:Ik vraag me af hoe papier die urinoirs kan verstoppen, er zit zo'n netje in. Een dingetje met een heleboel van die gaatjes waardoor er alleen vloeistof doorheen komt. (..)
Zo'n netje kan je optillen.. (voor wie dat wil..). Er zijn mensen die denken dat papier in een urinoir de lucht stoppen die men meent eruit te ruiken.
Jammer dat juíst het door o.a. papier verstopte urinoir dán pas echt gaat stinken.. omdat er veelal toch wel iets van urine door gaat sijpelen...
Pas als je de unrine in de pot ziet blijven staan.. weet je zeker dat het foute boel is. :X

Kan best zijn dat mensen na het toiletteren nog even de neus snuiten met een papiertje.. en die dan niet in de afvalbak deponeren maar in het urinoir (want dat hangt toch naast de deur die dan nét open gaat). De volgende (man) komt in het toilet en piest dat papier nat...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

De eerste VIRMm2/3 is sinds vandaag in de reizigersdienst verschenen. Treinstel 9528 is in Eindhoven opgestart als trein 2914.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Die reed gisteren al zijn in de 3900 (het deel naar Enkhuizen) zag ik op Twitter langskomen. Op die manier zal hij ook via de 2900 in Eindhoven beland zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jensch_
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 13:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door jensch_ »

Er staat een ICNG opgesteld in de stelplaats van Schaarbeek voor testen in België. Benieuwd hoe lang het gaat duren voor de eerste tag en graffiti erop staat…
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Treinreiziger.nl meldt slijtage aan de wielen van de DDZ, een bron meldt dat pas per 2022 een aantal treinstellen weer in dienst worden genomen.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Klinkt een beetje als klok en klepel. Er komt binnenkort een officiëel nieuwsbericht van NS (stond al in de planning, dus niet naar aanleiding van dit artikel) waar (tenzij er hele recente ontwikkelingen zijn geweest) iets anders in zal staan dan dat treinreiziger vermeldt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Eind mei werd op Somda nog geplaatst dat het streven was in september een deel van de DDZ-vloot weer in dienst te hebben. Het remverhaal was wel hetzelfde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Dat is voor zover ik weet inderdaad de bedoeling, vooral ook omdat het eenvoudigweg noodzakelijk is voor de verwachte hoeveelheid reizigers in september.
Ik weet niet hoe lang het gaat duren om de volledige vloot weer rijvaardig te krijgen, maar het kan goed zijn dat het nog tot eind dit jaar gaat duren, wat dan weer overeenkomt met de 2022 die treinreiziger noemt. Vandaar dat ik klok-klepel vermoed: ik schat zomaar in dat het gaat om het in dienst krijgen van de héle vloot, en niet de eerste herindienststelling.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Als DDZ al stapsgewijs vanaf september terugkomt, is dat wel fijn. :pos:
ArrivaBas schreef: di 08 jun 2021, 07:49 De eerste VIRMm2/3 is sinds vandaag in de reizigersdienst verschenen. Treinstel 9528 is in Eindhoven opgestart als trein 2914.
Ik meende te hebben gelezen dat die in de 2100 zou rijden.
Daniel schreef: di 08 jun 2021, 07:56 … zag ik op Twitter langskomen.
Per glasvezelkabel is de VIRMm natuurlijk sneller in Enkhuizen dan over conventioneel spoor. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Reed al sinds de 7e (toen gestart in de 3952).

Vandaag (en gisteren) inzet inderdaad in de 2100, maar is na de s2143 afgetrapt in Haarlem, zal vanaf daar in de 4552/3900 rijden en vanavond pendelen op de Zuid-Limburg-express.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Mag hij op tournee? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Wegens de zichtbaarheid worden de stellen SNG nu voorzien van een geel front.
Is het de bedoeling dat dat ook nog bij SLT en FLIRT gebeurt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

De andere sprinters zijn in de berichtgeving hierover niet genoemd, dus ik denk het niet?
In het rapport over het ongeval bij Hooghalen staat dit te lezen:
NS heeft onderzoek ingesteld om te kijken of verbetering van de zicht-baarheid mogelijk is. Op basis van dit onderzoek heeft NS besloten om de kleurstelling van de nieuwe NS livery voor VIRMm 2-3, ICNG NL, ICNG B, Vectron en de huidige SNG aan te passen. In de referentie architectuur voor toekomstige aanbestedingen en modernisering worden aangescherpte eisen, in de geest van de vroegere Railned richtlijn M-014, over het kleurvlak en de kleur van een treinfront opgenomen. Deze richtlijn die sinds 2012 niet meer geldt borgt een verbeterde zichtbaarheid in kleurstelling, hetgeen ook voor materieel van andere vervoerders relevant kan zijn.
SLT is van voor 2012 en voldoet dus nog aan die richtlijn.
Laatst gewijzigd door reisthijs op ma 21 jun 2021, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
PHS

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door PHS »

Misschien speelt mee dat FLIRT en zeker SLT in gebieden rijden met relatief minder (onbewaakte) overwegen. SNG wordt juist wel ingezet op verbindingen met veel onbewaakte overwegen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten