Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Ik zou eerst het antwoord bedenken op deze vragen: hoeveel winst levert dat op voor een ritje van 9 kilometer (waar nu 6 minuten voor staat)? Is 200 km/h daar überhaupt te halen onder 1500V bovenleiding?

Upgraden naar 160 km/h is waarschijnlijk veel eenvoudiger, en bovendien ook mogelijk met VIRM, maar dat geeft nog minder tijdswinst.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Voorafgaand aan die vraag is het interessanter om te kijken of het überhaupt fysiek mogelijk is binnen die afstand die snelheden te bereiken. Het antwoord laat zich radan.
Bemined schreef: wo 11 jan 2023, 09:11 Het een sluit het ander niet uit hé. Ja, het was een prestigeproject, en de verbinding is een nuttige toevoeging. Niet zo moeilijk doen.
Nee. Prestigeproject is een denigrerende term die gebruikt wordt als het nut van een grootse (bouwkundige) onderneming verondersteld wordt niet op te wegen tegen de investering, en daarmee dus vooral het prestige van de opdrachtgever gedient zou zijn.

Dat is geen kwestie van "moeilijk doen", maar van het correct gebruik van een term. Dat lijkt me een redelijke verwachting, gezien de preciesie waarmee andere termen hier toegepast worden. Ik mag ervan uitgaan dat degene die de term in deze discussie introduceerde het exact om die betekenis te doen was.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door waldo79 »

Ook een uiteindelijk maatschappelijk nuttig project kan als prestigeproject te boek staan :Y
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

trolly schreef: wo 11 jan 2023, 11:25
Dat is geen kwestie van "moeilijk doen", maar van het correct gebruik van een term. Dat lijkt me een redelijke verwachting, gezien de preciesie waarmee andere termen hier toegepast worden. Ik mag ervan uitgaan dat degene die de term in deze discussie introduceerde het exact om die betekenis te doen was.
Ik ben het eens met de eerdere bijdragen dat de aanleg van de Noordsectie hier te term "prestigeproject" wel rechtvaardigt. Een gewone spoorlijn voor 160 tot 200 km/h had hier ook heel veel tijds- en capaciteitswinst opgeleverd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Je bent de eerste voorstander van het gebruik van die term die onderscheid maakt tussen de twee trajectdelen, dus verwijzen naar eerdere posts met die strekking is opvallend. Maar inderdaad, zoals ik ook al een paar keer aangegeven heb: 200 km/u zou volstaan hebben voor het noordelijke deel. Prestigeproject is een waardeoordeel, waarmee tegenstanders op het vermeende gebrek aan praktische toepassing wijzen. De HSL is een project waar mee vanalles mis is gegaan, maar wat mij betreft staat het nut buiten kijf.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

Om het nog eens over sprinters met gele koppen te hebben, ik had een tijd geleden gelezen en een foto gezien waarop een NS flirt een gele kop had gegeven. Dit is echt al weer van een ruim aantal maanden geleden. Weet iemand de stand van zaken hiervan?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lijn 45 »

Dat bericht was van begin september. Sindsdien heeft stel 2207 niet gereden. De laatste dag dat hij volgens Treinposities in dienst was was 8 april.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

Online is een foto verschenen van een NS Flirt met een gele kop: https://media.discordapp.net/attachment ... 804498.png
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Gisteren is de eerste FLIRT uit revisie gekomen en sindsdien met gele fronten in de reizigersdienst aan te treffen. In tegenstelling tot wat men mocht verwachten gezien de data waarop de twee tot nu toe gereviseerde stellen in revisie zijn genomen, is treinstel 2206 eerder in dienst gekomen dan de 2207. https://treinposities.nl/voertuig/ns_flirt3_2206/
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Er wordt via interne kanalen genoemd, dat de eerste tests ICNG onder voorbehoud gaan plaatsvinden vanaf 13 maart in de 900/1000, vanaf 19 juni in de 1100 en vanaf 6 november in de 9200.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Zijn dat testritten met of zonder reizigers?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Mét, anders wordt het lastig in een bepaalde treinserie ingezet te kunnen worden. :mrgreen:
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Die datums voor de binnenlandse dienst kan je vergeten. Dat gaat niet gebeuren.
Of de datum voor de IC Brussel nog actueel is weet ik niet, daar houd ik mij niet mee bezig.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door April064 »

Top nieuws, helaas verwacht ik dat het later wordt.....
zij/haar/hen/hun
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ZO6176 »

ArrivaBas schreef: di 21 feb 2023, 06:58 Gisteren is de eerste FLIRT uit revisie gekomen en sindsdien met gele fronten in de reizigersdienst aan te treffen. In tegenstelling tot wat men mocht verwachten gezien de data waarop de twee tot nu toe gereviseerde stellen in revisie zijn genomen, is treinstel 2206 eerder in dienst gekomen dan de 2207. https://treinposities.nl/voertuig/ns_flirt3_2206/
Ik heb begrepen dat de 2207 een Hardware probleem heeft.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

MetroRET schreef: di 21 feb 2023, 16:02 Er wordt via interne kanalen genoemd, dat de eerste tests ICNG onder voorbehoud gaan plaatsvinden vanaf 13 maart in de 900/1000, vanaf 19 juni in de 1100 en vanaf 6 november in de 9200.
[/quote
Jultar schreef: di 21 feb 2023, 16:22 Die datums voor de binnenlandse dienst kan je vergeten. Dat gaat niet gebeuren.
Of de datum voor de IC Brussel nog actueel is weet ik niet, daar houd ik mij niet mee bezig.
Dat spreekt elkaar een beetje tegen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Valt wel mee. Iets met voortschrijdend inzicht
Week 10 was inderdaad ooit de planning, maar dat is voor zover ik weet alweer een tijdje losgelaten.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Een forumlid van Somda zegt het volgende over de verdeling van de bestelde ICNG's:
Ik had eerder hier gemeld dat de twee treinen voor Duitsland uit de België-bestelling werden gehaald, maar dat had ik verkeerd begrepen. Sterker nog, er is nog een extra België-treinstel bijgekomen die - net als de twee Duitsland-stellen - uit de binnenlandse base-order zijn gehaald

Daarmee bestaat nu het geheel uit:

49x ICNG-5
27x ICNG-8
21x ICNGB-8
2x ICNGD-8
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Klopt, ik heb zelfs ergens al stelnummers voorbij zien komen voor de ICNG-D
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Milco »

Ongetwijfeld heb ik iets gemist, maar op welk Duitsland-traject gaat ICNG dan rijden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Je hebt niks gemist. Met slechts 2 stellen kan NS geen Duitsland-traject bedienen.
Dit is vooruitlopen op toekomstige ontwikkelingen: toelating alvast regelen voor het geval dat. ICNG-B begon om diezelfde reden ook met 2 stellen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Ik verwacht trouwens niet veel van de ICNG-D. Het is puur voor de toelating, mochten ze meer gaan bestellen. Alleen zit het spoor richting/in Duitsland zo vol, dat ICNG niet wordt ingezet. Er zijn door de DB veel ICE 3neo's die vanaf 2025 worden ingezet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Je gaat een ICE niet inzetten voor een intercity Aachen - Heerlen - Eindhoven e.v.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door gpvos »

De aanvullende intercity naar Keulen? (Als er meer stellen zijn dus.)
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Suus schreef: vr 31 mar 2023, 22:27 Je gaat een ICE niet inzetten voor een intercity Aachen - Heerlen - Eindhoven e.v.
Nee, maar ik verwacht niet dat deze IC-verbinding er voor 2030 komt door een gebrek aan capaciteit en vraag. Er gaan nu al twee treinen per uur vanuit Heerlen naar Herzogenrath en dat is voldoende. Hoe graag ik een nieuwe internationale verbinding ook zie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten