Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bollenstad
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bollenstad »

Omdat NS tegenwoordig eigenlijk altijd in een nieuwe serie begint te nummeren bij vervolgseries. Bij VIRM bestaan ook verschillende nummerseries die niet zijn volgenummerd.
Nickname "Bollenstad" stamt nog uit een (ver) verleden in de Bollenstreek; "Lingedorp" zou nu een betere nickname zijn...
MetroRET
Berichten: 2168
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Maar de 4tjes worden wel doorgenummerd vanaf de 2751, omdat daarin minder dan 100 stellen zijn met de vervolgserie erbij.
teun
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door teun »

Mijn vraag was eigenlijk meer waarom er niet gewoon wordt doorgenummerd in de eerste serie met de sprinters die nu van de band komen rollen als ze toch identiek zijn.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3673
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lijn 45 »

Omdat er anders conflicten ontstaan met de nummers van de SLT's.
Dennenboom
Berichten: 1069
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dennenboom »

Ik denk dat teun gewoon wilde doornummeren t/m 2399 en pas dan gebruik wilde maken van de 3000 serie
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5193
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door reisthijs »

Bollenstad schreef:Omdat NS tegenwoordig eigenlijk altijd in een nieuwe serie begint te nummeren bij vervolgseries. Bij VIRM bestaan ook verschillende nummerseries die niet zijn volgenummerd.
Bij VIRM zijn ze aan nieuwe nummerseries begonnen toen het totaal aantal stammen meer dan 100 werd.
De laatste serie VIRM en de vervolgseries SLT zijn gewoon in de bestaande reeksen doorgenummerd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6200
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ArrivaBas »

Bollenstad schreef:Omdat NS tegenwoordig eigenlijk altijd in een nieuwe serie begint te nummeren bij vervolgseries. Bij VIRM bestaan ook verschillende nummerseries die niet zijn volgenummerd.
Met als verschil dat er bij de vervolgseries van VIRM wél technische verschillen waren.
Zelf had ik de vervolgserie 2251-2300 genummerd. Zo sluiten de beide orders naadloos op elkaar aan (2251-2368 en 2701-2788), maar is er geen conflict met de FLIRT, zolang daar geen vervolgseries van worden besteld.
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44644
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

De reeks 2800 is nog vrij. Vroeger zou dat een probleem gegeven hebben maar inmiddels zijn een aantal TAG-FLIRTS voorzien van een nummer dat nog voor de SGM tweetjes werd gebruikt toen dit forum werd opgericht, dan zou de al veel langer buiten gebruik geraakte reeks 2800 ook geen probleem mogen zijn.

(Al begrijp ik nog steeds niet waarom de nummer van de TAG’s bij 2010 begint, bij het vernummeren van SGM kwam er 110 bij het oude nummer omdat SM’90 een probleem was, maar nu zijn alsnog nummers dubbel )
Rame à l'approche
teun
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door teun »

Ik vind het allemaal best met de nummertjes, maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom er al een treinstel 3001 verschijnt terwijl er nog geen 2368 is geweest :P
Klaasje
Berichten: 6780
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

Ik weet bijna zeker dat de mensen die hier over gaan hier minder tijd aan besteden dan wij met elkaar.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door julsteren »

Raar als ik bij een trein in de 3100-serie aan een wadloper denk? :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
ZO6176
Berichten: 3492
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ZO6176 »

teun schreef:Ik vind het allemaal best met de nummertjes, maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom er al een treinstel 3001 verschijnt terwijl er nog geen 2368 is geweest :P
Bij de plan V de 6e deelserie kwam men tot 483. Plan V7 is ook begonnen met 801 en niet doornummeren tot 499. Dus echt raar is het niet.
Dennenboom
Berichten: 1069
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dennenboom »

julsteren schreef:Raar als ik bij een trein in de 3100-serie aan een wadloper denk? :')
En bij de 3000-serie denk je aan de motorposten?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7659
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Klaasje schreef:Ik weet bijna zeker dat de mensen die hier over gaan hier minder tijd aan besteden dan wij met elkaar.
:Y
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
KM46
Berichten: 13699
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door KM46 »

Dennenboom schreef:
julsteren schreef:Raar als ik bij een trein in de 3100-serie aan een wadloper denk? :')
En bij de 3000-serie denk je aan de motorposten?
Jazeker :wink: . Ik heb de motorposten vroeger nog zien rijden.
Dennenboom
Berichten: 1069
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dennenboom »

ZO6176 schreef:
teun schreef:Ik vind het allemaal best met de nummertjes, maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom er al een treinstel 3001 verschijnt terwijl er nog geen 2368 is geweest :P
Bij de plan V de 6e deelserie kwam men tot 483. Plan V7 is ook begonnen met 801 en niet doornummeren tot 499. Dus echt raar is het niet.
Klopt, maar van echte treinstelseries is pas sprake bij de komst van de Sprinter. Vanaf de dertiger jaren werden alle treinstellen genummerd van 10 tot 1000. Zo veel als mogelijk van klein naar groot en eerst diesel en dan elektrisch. Echte exoten als de diesel TEE en de Benelux Hondekop kregen een nummertje boven de 1000. Treinstellen en locomotiefjes hadden daardoor ook wel gelijke nummers: 321 was een Hondekop, maar ook een Sik.
teun
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door teun »

ZO6176 schreef: Bij de plan V de 6e deelserie kwam men tot 483. Plan V7 is ook begonnen met 801 en niet doornummeren tot 499. Dus echt raar is het niet.
Maar is de V7 dan ook afgeleverd voor dat de V6 er in zijn volledigheid was?
Het eerder afbreken van de nummertjes is niet hetgeen wat ik niet begrijp hoor, maar dat schijnen mensen tot nu toe steeds maar niet gelezen te hebben :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 16035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Waarschijnlijk omdat dat stel nu eenmaal al klaar was en alle apparatuur al zodanig genummerd was. Als het stel vernummerd wordt, moeten alle andere dingen ook vernummerd worden en dat kost waarschijnlijk te veel moeite.
Een ouder voorbeeld: de Baureihe 01.10 van DB bestond uit de locomotieven 01 1001 en 01 1052 t/m 01 1104. De tussenliggende nummers zijn nooit gebouwd omdat die door andere fabrikanten geleverd zouden worden en daar is het dankzij WOII niet van gekomen.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
ZO6176
Berichten: 3492
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ZO6176 »

teun schreef:
ZO6176 schreef: Bij de plan V de 6e deelserie kwam men tot 483. Plan V7 is ook begonnen met 801 en niet doornummeren tot 499. Dus echt raar is het niet.
Maar is de V7 dan ook afgeleverd voor dat de V6 er in zijn volledigheid was?
Het eerder afbreken van de nummertjes is niet hetgeen wat ik niet begrijp hoor, maar dat schijnen mensen tot nu toe steeds maar niet gelezen te hebben :')
Maar de V4 begon bij 441. 439 en 440 zijn overgeslagen. De V4 week onder andere af van V1 tot en met V3 dat deze geen bagageafdeling hadden en de conducteursruimte was verdwenen. Bij de V7 is de conducteursruimte terug gekomen en kwam er een postafdeling.
ZO6176
Berichten: 3492
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ZO6176 »

Dennenboom schreef:
ZO6176 schreef:
teun schreef:Ik vind het allemaal best met de nummertjes, maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom er al een treinstel 3001 verschijnt terwijl er nog geen 2368 is geweest :P
Bij de plan V de 6e deelserie kwam men tot 483. Plan V7 is ook begonnen met 801 en niet doornummeren tot 499. Dus echt raar is het niet.
Klopt, maar van echte treinstelseries is pas sprake bij de komst van de Sprinter. Vanaf de dertiger jaren werden alle treinstellen genummerd van 10 tot 1000. Zo veel als mogelijk van klein naar groot en eerst diesel en dan elektrisch. Echte exoten als de diesel TEE en de Benelux Hondekop kregen een nummertje boven de 1000. Treinstellen en locomotiefjes hadden daardoor ook wel gelijke nummers: 321 was een Hondekop, maar ook een Sik.
Ik denk dat de NS later wat orde wilde hebben in de nummerreeksen. Het was inderdaad een rommeltje. Grofweg kun je vanaf de aflevering van de sprinters de volgende reeksen onderscheiden:
1000-serie electrische locomotieven
2000-serie electrisch stoptreinmaterieel
3000-serie diesel treinstellen
4000-serie electrisch intercity-materieel
5000-serie trams
6000-serie diesellocomotieven
7000-serie dubbeldeks stoptreinmaterieel
8000-serie dubbeldeks intercity-materieel.
Daar NS geen dieselstellen meer heeft is de 3000-serie geheel vrij. De 3300-serie is nooit gekomen. Het zou de losse motorwagens DM-90 zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34485
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Alleen juist die 3000-serie wordt nu juist een mix omdat andere series al vol zijn: naast SNG in de 3000-nummers krijg je immers ook ICNG in de 3100/3200.
Kennelijk wordt het als een probleem gezien dat de treinstellen die oorspronkelijk de 2000 en 2800-reeks vulden nu nog rondrijden, allicht vanwege oude tekeningen van dit materieel in de archieven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Berichten: 3492
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ZO6176 »

Dat zal zeker een probleem zijn. Echter de R-Net flirts hebben nummers die de sprinters vroeger hadden en nu nog rondrijden. Dus dat zal toch niet zo'n groot probleem zijn
Laatst gewijzigd door Gekko123 op vr 26 jun 2020, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote laatste bericht verwijderd
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44644
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

ZO6176 schreef: 1000-serie electrische locomotieven
2000-serie electrisch stoptreinmaterieel
3000-serie diesel treinstellen
4000-serie electrisch intercity-materieel
5000-serie trams
6000-serie diesellocomotieven
7000-serie dubbeldeks stoptreinmaterieel
8000-serie dubbeldeks intercity-materieel.
Dit klopt niet helemaal. De twee series trams die bij NS in dienst zijn geweest waren de reeksen 6000 (TW6000 voor Houten) en 6100 (A32 voor Alphen - Gouda). En voor de komst van de 6400's bij NS Cargo werden voornamelijk diesellocs van de serie 2201-2350 en 2401-2530 ingezet (en je had nog de kleine series 2601-2606 en 2901-2905).

Een aanzienlijk deel van de groep 2000-2999 was dus al gereserveerd toen SGM als eerste materieelserie een nummer boven de 1000 kreeg. Vermoedelijk had men voor SGM alles tot 2199 gereserveerd voor als er meer stellen zouden komen dan de uiteindelijke 95. Maar ja, toen er driedelige stellen kwamen was er geen mogelijkheid naar 2100 uit te wijken, dus had men alleen nog maar de keuze uit 2700 of 2800. Extreme speculatie van mijn kant is dat ze toen voor 2800 hebben gekozen omdat de driedelige SGM oorspronkelijk 8 deuren per kant had :mrgreen:
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

Het inkoop/managementteam dat destijds over de aankoop ginbg bestond uit 8 man :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
KM46
Berichten: 13699
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door KM46 »

teun schreef:Maar is de V7 dan ook afgeleverd voor dat de V6 er in zijn volledigheid was?
Dat de bouw van serie V6 langer geduurd heeft dan gepland kwam door de financiële problemen bij Werkspoor. Dat na de aflevering van het laatste stel in de serie V7 failliet ging.
Laatst gewijzigd door KM46 op do 25 jun 2020, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten