Pagina 81 van 124

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 13:05
door T-hijs
Omdat NS tegenwoordig eigenlijk altijd in een nieuwe serie begint te nummeren bij vervolgseries. Bij VIRM bestaan ook verschillende nummerseries die niet zijn volgenummerd.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 13:08
door MetroRET
Maar de 4tjes worden wel doorgenummerd vanaf de 2751, omdat daarin minder dan 100 stellen zijn met de vervolgserie erbij.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 13:14
door teun
Mijn vraag was eigenlijk meer waarom er niet gewoon wordt doorgenummerd in de eerste serie met de sprinters die nu van de band komen rollen als ze toch identiek zijn.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 13:17
door Lijn 45
Omdat er anders conflicten ontstaan met de nummers van de SLT's.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 13:20
door Dennenboom
Ik denk dat teun gewoon wilde doornummeren t/m 2399 en pas dan gebruik wilde maken van de 3000 serie

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 15:11
door reisthijs
Bollenstad schreef:Omdat NS tegenwoordig eigenlijk altijd in een nieuwe serie begint te nummeren bij vervolgseries. Bij VIRM bestaan ook verschillende nummerseries die niet zijn volgenummerd.
Bij VIRM zijn ze aan nieuwe nummerseries begonnen toen het totaal aantal stammen meer dan 100 werd.
De laatste serie VIRM en de vervolgseries SLT zijn gewoon in de bestaande reeksen doorgenummerd.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 15:19
door ArrivaBas
Bollenstad schreef:Omdat NS tegenwoordig eigenlijk altijd in een nieuwe serie begint te nummeren bij vervolgseries. Bij VIRM bestaan ook verschillende nummerseries die niet zijn volgenummerd.
Met als verschil dat er bij de vervolgseries van VIRM wél technische verschillen waren.
Zelf had ik de vervolgserie 2251-2300 genummerd. Zo sluiten de beide orders naadloos op elkaar aan (2251-2368 en 2701-2788), maar is er geen conflict met de FLIRT, zolang daar geen vervolgseries van worden besteld.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 15:30
door Suus
De reeks 2800 is nog vrij. Vroeger zou dat een probleem gegeven hebben maar inmiddels zijn een aantal TAG-FLIRTS voorzien van een nummer dat nog voor de SGM tweetjes werd gebruikt toen dit forum werd opgericht, dan zou de al veel langer buiten gebruik geraakte reeks 2800 ook geen probleem mogen zijn.

(Al begrijp ik nog steeds niet waarom de nummer van de TAG’s bij 2010 begint, bij het vernummeren van SGM kwam er 110 bij het oude nummer omdat SM’90 een probleem was, maar nu zijn alsnog nummers dubbel )

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 15:48
door teun
Ik vind het allemaal best met de nummertjes, maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom er al een treinstel 3001 verschijnt terwijl er nog geen 2368 is geweest :P

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 17:08
door Klaasje
Ik weet bijna zeker dat de mensen die hier over gaan hier minder tijd aan besteden dan wij met elkaar.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 17:10
door julsteren
Raar als ik bij een trein in de 3100-serie aan een wadloper denk? :')

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 17:44
door ZO6176
teun schreef:Ik vind het allemaal best met de nummertjes, maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom er al een treinstel 3001 verschijnt terwijl er nog geen 2368 is geweest :P
Bij de plan V de 6e deelserie kwam men tot 483. Plan V7 is ook begonnen met 801 en niet doornummeren tot 499. Dus echt raar is het niet.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 18:20
door Dennenboom
julsteren schreef:Raar als ik bij een trein in de 3100-serie aan een wadloper denk? :')
En bij de 3000-serie denk je aan de motorposten?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 18:32
door trolly
Klaasje schreef:Ik weet bijna zeker dat de mensen die hier over gaan hier minder tijd aan besteden dan wij met elkaar.
:Y

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 18:59
door ODRAIL
Dennenboom schreef:
julsteren schreef:Raar als ik bij een trein in de 3100-serie aan een wadloper denk? :')
En bij de 3000-serie denk je aan de motorposten?
Jazeker :wink: . Ik heb de motorposten vroeger nog zien rijden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 19:28
door Dennenboom
ZO6176 schreef:
teun schreef:Ik vind het allemaal best met de nummertjes, maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom er al een treinstel 3001 verschijnt terwijl er nog geen 2368 is geweest :P
Bij de plan V de 6e deelserie kwam men tot 483. Plan V7 is ook begonnen met 801 en niet doornummeren tot 499. Dus echt raar is het niet.
Klopt, maar van echte treinstelseries is pas sprake bij de komst van de Sprinter. Vanaf de dertiger jaren werden alle treinstellen genummerd van 10 tot 1000. Zo veel als mogelijk van klein naar groot en eerst diesel en dan elektrisch. Echte exoten als de diesel TEE en de Benelux Hondekop kregen een nummertje boven de 1000. Treinstellen en locomotiefjes hadden daardoor ook wel gelijke nummers: 321 was een Hondekop, maar ook een Sik.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 19:57
door teun
ZO6176 schreef: Bij de plan V de 6e deelserie kwam men tot 483. Plan V7 is ook begonnen met 801 en niet doornummeren tot 499. Dus echt raar is het niet.
Maar is de V7 dan ook afgeleverd voor dat de V6 er in zijn volledigheid was?
Het eerder afbreken van de nummertjes is niet hetgeen wat ik niet begrijp hoor, maar dat schijnen mensen tot nu toe steeds maar niet gelezen te hebben :')

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 20:35
door Meltrain
Waarschijnlijk omdat dat stel nu eenmaal al klaar was en alle apparatuur al zodanig genummerd was. Als het stel vernummerd wordt, moeten alle andere dingen ook vernummerd worden en dat kost waarschijnlijk te veel moeite.
Een ouder voorbeeld: de Baureihe 01.10 van DB bestond uit de locomotieven 01 1001 en 01 1052 t/m 01 1104. De tussenliggende nummers zijn nooit gebouwd omdat die door andere fabrikanten geleverd zouden worden en daar is het dankzij WOII niet van gekomen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 20:45
door ZO6176
teun schreef:
ZO6176 schreef: Bij de plan V de 6e deelserie kwam men tot 483. Plan V7 is ook begonnen met 801 en niet doornummeren tot 499. Dus echt raar is het niet.
Maar is de V7 dan ook afgeleverd voor dat de V6 er in zijn volledigheid was?
Het eerder afbreken van de nummertjes is niet hetgeen wat ik niet begrijp hoor, maar dat schijnen mensen tot nu toe steeds maar niet gelezen te hebben :')
Maar de V4 begon bij 441. 439 en 440 zijn overgeslagen. De V4 week onder andere af van V1 tot en met V3 dat deze geen bagageafdeling hadden en de conducteursruimte was verdwenen. Bij de V7 is de conducteursruimte terug gekomen en kwam er een postafdeling.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 20:52
door ZO6176
Dennenboom schreef:
ZO6176 schreef:
teun schreef:Ik vind het allemaal best met de nummertjes, maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom er al een treinstel 3001 verschijnt terwijl er nog geen 2368 is geweest :P
Bij de plan V de 6e deelserie kwam men tot 483. Plan V7 is ook begonnen met 801 en niet doornummeren tot 499. Dus echt raar is het niet.
Klopt, maar van echte treinstelseries is pas sprake bij de komst van de Sprinter. Vanaf de dertiger jaren werden alle treinstellen genummerd van 10 tot 1000. Zo veel als mogelijk van klein naar groot en eerst diesel en dan elektrisch. Echte exoten als de diesel TEE en de Benelux Hondekop kregen een nummertje boven de 1000. Treinstellen en locomotiefjes hadden daardoor ook wel gelijke nummers: 321 was een Hondekop, maar ook een Sik.
Ik denk dat de NS later wat orde wilde hebben in de nummerreeksen. Het was inderdaad een rommeltje. Grofweg kun je vanaf de aflevering van de sprinters de volgende reeksen onderscheiden:
1000-serie electrische locomotieven
2000-serie electrisch stoptreinmaterieel
3000-serie diesel treinstellen
4000-serie electrisch intercity-materieel
5000-serie trams
6000-serie diesellocomotieven
7000-serie dubbeldeks stoptreinmaterieel
8000-serie dubbeldeks intercity-materieel.
Daar NS geen dieselstellen meer heeft is de 3000-serie geheel vrij. De 3300-serie is nooit gekomen. Het zou de losse motorwagens DM-90 zijn.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 21:01
door Daniel
Alleen juist die 3000-serie wordt nu juist een mix omdat andere series al vol zijn: naast SNG in de 3000-nummers krijg je immers ook ICNG in de 3100/3200.
Kennelijk wordt het als een probleem gezien dat de treinstellen die oorspronkelijk de 2000 en 2800-reeks vulden nu nog rondrijden, allicht vanwege oude tekeningen van dit materieel in de archieven.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 21:14
door ZO6176
Dat zal zeker een probleem zijn. Echter de R-Net flirts hebben nummers die de sprinters vroeger hadden en nu nog rondrijden. Dus dat zal toch niet zo'n groot probleem zijn

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 21:24
door Suus
ZO6176 schreef: 1000-serie electrische locomotieven
2000-serie electrisch stoptreinmaterieel
3000-serie diesel treinstellen
4000-serie electrisch intercity-materieel
5000-serie trams
6000-serie diesellocomotieven
7000-serie dubbeldeks stoptreinmaterieel
8000-serie dubbeldeks intercity-materieel.
Dit klopt niet helemaal. De twee series trams die bij NS in dienst zijn geweest waren de reeksen 6000 (TW6000 voor Houten) en 6100 (A32 voor Alphen - Gouda). En voor de komst van de 6400's bij NS Cargo werden voornamelijk diesellocs van de serie 2201-2350 en 2401-2530 ingezet (en je had nog de kleine series 2601-2606 en 2901-2905).

Een aanzienlijk deel van de groep 2000-2999 was dus al gereserveerd toen SGM als eerste materieelserie een nummer boven de 1000 kreeg. Vermoedelijk had men voor SGM alles tot 2199 gereserveerd voor als er meer stellen zouden komen dan de uiteindelijke 95. Maar ja, toen er driedelige stellen kwamen was er geen mogelijkheid naar 2100 uit te wijken, dus had men alleen nog maar de keuze uit 2700 of 2800. Extreme speculatie van mijn kant is dat ze toen voor 2800 hebben gekozen omdat de driedelige SGM oorspronkelijk 8 deuren per kant had :mrgreen:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 21:26
door Aking
Het inkoop/managementteam dat destijds over de aankoop ginbg bestond uit 8 man :Y

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 21:45
door ODRAIL
teun schreef:Maar is de V7 dan ook afgeleverd voor dat de V6 er in zijn volledigheid was?
Dat de bouw van serie V6 langer geduurd heeft dan gepland kwam door de financiële problemen bij Werkspoor. Dat na de aflevering van het laatste stel in de serie V7 failliet ging.