Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10672
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Het inkoop/managementteam dat destijds over de aankoop ginbg bestond uit 8 man :Y
Bron :?:
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
ZO6176
Berichten: 3478
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ZO6176 »

Suus schreef:
ZO6176 schreef: 1000-serie electrische locomotieven
2000-serie electrisch stoptreinmaterieel
3000-serie diesel treinstellen
4000-serie electrisch intercity-materieel
5000-serie trams
6000-serie diesellocomotieven
7000-serie dubbeldeks stoptreinmaterieel
8000-serie dubbeldeks intercity-materieel.
Dit klopt niet helemaal. De twee series trams die bij NS in dienst zijn geweest waren de reeksen 6000 (TW6000 voor Houten) en 6100 (A32 voor Alphen - Gouda). En voor de komst van de 6400's bij NS Cargo werden voornamelijk diesellocs van de serie 2201-2350 en 2401-2530 ingezet (en je had nog de kleine series 2601-2606 en 2901-2905).

Een aanzienlijk deel van de groep 2000-2999 was dus al gereserveerd toen SGM als eerste materieelserie een nummer boven de 1000 kreeg. Vermoedelijk had men voor SGM alles tot 2199 gereserveerd voor als er meer stellen zouden komen dan de uiteindelijke 95. Maar ja, toen er driedelige stellen kwamen was er geen mogelijkheid naar 2100 uit te wijken, dus had men alleen nog maar de keuze uit 2700 of 2800. Extreme speculatie van mijn kant is dat ze toen voor 2800 hebben gekozen omdat de driedelige SGM oorspronkelijk 8 deuren per kant had :mrgreen:
Maar de 6000-trams hebben toch de nummers van Hannover die de HTM ook heeft gebruikt.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13675
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

Hainje schreef:
Aking schreef:Het inkoop/managementteam dat destijds over de aankoop ginbg bestond uit 8 man :Y
Bron :?:
NS!
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

ZO6176 schreef:Maar de 6000-trams hebben toch de nummers van Hannover die de HTM ook heeft gebruikt.
Ja en dat waren 6000-nummers, zie hier een filmje waarin duidelijk de 6016 als Houtense tram te zien is: https://www.youtube.com/watch?v=o09Vm6zksgY
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 2167
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 16012
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: Vermoedelijk had men voor SGM alles tot 2199 gereserveerd voor als er meer stellen zouden komen dan de uiteindelijke 95. Maar ja, toen er driedelige stellen kwamen was er geen mogelijkheid naar 2100 uit te wijken, dus had men alleen nog maar de keuze uit 2700 of 2800.
Waarom was die mogelijkheid er niet? De NS had toch de tweedelige stellen in de 2000 kunnen nummeren en de driedelige in de 2100?
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Niet als een serie al gereserveerd is voor ander materieel :wink: Komt op hetzelfde neer als waarom ze nu de 2800-serie nog niet (kunnen) hergebruiken.
MetroRET schreef:Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.
Nee want als NS daar was gaan rijden hadden er geen trams maar SGM op gereden (wat al Nieuwegein op de koersrollen had).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44600
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.
Rame à l'approche
ZO6176
Berichten: 3478
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ZO6176 »

MetroRET schreef:Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.
Ja.
ZO6176
Berichten: 3478
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ZO6176 »

Suus schreef:SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.
Wat ik heb begrepen is dat NS nooit drietjes wilde maar met de toenmalige techniek konden er geen viertjes gebouwd worden. Later was die ontwikkeling dus wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44600
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Ik heb juist begrepen dat NS de ICM viertjes oorspronkelijk niet gepland had, maar dat na een plan om op de bakkilometers te besparen bleek dat alleen maar drietjes minder flexibiliteit gaf in de samenstelling en dus soms met grotere treinen gereden zou moeten worden dan noodzakelijk. Dat was op te lossen door viertjes te bestellen, dan is elke samenstelling van drie of meer bakken, uitgezonderd vijf, mogelijk. Met drietjes alleen kan je alleen de tafel van drie nadoen.

Ik vermoed dat die argumentatie nu ook weer gebruikt is bij de bestelling van SNG en daarop aanhakend de FLIRT. SLT heeft op dat punt wat minder flexibiliteit.
Rame à l'approche
MetroRET
Berichten: 2167
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Hoezo heeft SLT daarin minder flexibliteit.
Een SLT4 is net zo lang als ICM3 en SLT6 is net zo lang als ICM4.
Klaasje
Berichten: 6776
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

De flexibiliteit is vergelijkbaar want bij SNG en FLIRT heb je maximaal 12 bakken en bij SLT 16. Verhoudingsgewijs is de flexibiliteit hetzelfde. De SLT is alleen echt als sprinter voor drukke sprintercorridors bedoeld terwijl de SNG juist ook veel op rustiger baanvakken wordt ingezet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6121
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Milco »

Gaan er nog verschillen zitten (ongeacht exterieur of interieur) tussen de SNG die nu al op het spoor rijdt (2xxx nummering) en de series die nu gebouwd worden (nummering 3xxx)?
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 27-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MetroRET
Berichten: 2167
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Op somda wordt inmiddels wel verteld dat er wat technische aanpassingen zijn, die om een nieuwe toelating vragen:
https://www.somda.nl/forum/12101/p72802 ... generatie/
Jultar
Berichten: 315
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Correct. Exacte details weet ik niet, maar ik meen dat er ook wat aanpassingen in zitten voor de Airportsprinter die met eenmansbediening moet gaan rijden. Of die wijzigingen ook al in deze 3001 zit zou ik niet weten.
Klaasje
Berichten: 6776
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Klaasje »

De Airportsprinter moet dezelfde halteertijden gaan halen als met eenmansbediening wordt bereikt in metrosystemen of op de regionale baanvakken. De precieze invulling kan in theorie nog alle kanten op gaan. Grote kans dat er wel een Mikos op de trein blijft alleen dan met een ietwat aangepast takenpakket.
sirvinniei
Berichten: 2753
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

En de vakbonden vinden dat prima?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10672
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Dat zullen we snel genoeg weten. :lol:
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44600
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Een dieselloc die een ICNG over de spoorlijn Magdeburg - Braunschweig aan het verplaatsen was is vandaag ontspoord. Ook het nieuwe treinstel raakte beschadigd.

Bron en foto: https://www.volksstimme.de/lokal/wanzle ... -entgleist
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7638
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Da's snel.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10672
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Hainje »

Weet iemand welk nummertje!!11??¿¿¿2
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
The Greyhound
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door The Greyhound »

ZO6176 schreef: do 25 jun 2020, 23:58
Suus schreef:SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.
Wat ik heb begrepen is dat NS nooit drietjes wilde maar met de toenmalige techniek konden er geen viertjes gebouwd worden. Later was die ontwikkeling dus wel.
Het waren juist bewust drietjes geworden omdat op veel ritten een tweetje tekort en een viertje te lang was. Zo reed de getrokken Intercity Amsterdam-Utrecht-Arnhem(-Ruhrgebied) buiten de spits meestal ook met 3 rijtuigen. Het zou wel kunnen dat de chopper het mogelijk maakte om makkelijker een viertje te bouwen omdat een viertje 1 extra motor draaistel heeft.
Daan!
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daan! »

Ik heb onlangs gelezen dat er ICM viertjes uit bezuiniging zijn gekomen. Met viertjes waren/zijn meer verschillende lengtes te maken en daardoor kon er efficiënter gelland worden.
KM46
Berichten: 13674
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door KM46 »

Hainje schreef: vr 16 okt 2020, 19:16 Weet iemand welk nummertje!!11??¿¿¿2
Volgens de Facebookpagina van Railmagazine zijn dat de 3109 en de 3105 waarbij de laatstgenoemde zeer zwaar beschadigd is.

https://www.facebook.com/Railmagazinenl
Laatst gewijzigd door KM46 op zo 18 okt 2020, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten