Pagina 82 van 124

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 21:46
door Hainje
Aking schreef:Het inkoop/managementteam dat destijds over de aankoop ginbg bestond uit 8 man :Y
Bron :?:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 21:53
door ZO6176
Suus schreef:
ZO6176 schreef: 1000-serie electrische locomotieven
2000-serie electrisch stoptreinmaterieel
3000-serie diesel treinstellen
4000-serie electrisch intercity-materieel
5000-serie trams
6000-serie diesellocomotieven
7000-serie dubbeldeks stoptreinmaterieel
8000-serie dubbeldeks intercity-materieel.
Dit klopt niet helemaal. De twee series trams die bij NS in dienst zijn geweest waren de reeksen 6000 (TW6000 voor Houten) en 6100 (A32 voor Alphen - Gouda). En voor de komst van de 6400's bij NS Cargo werden voornamelijk diesellocs van de serie 2201-2350 en 2401-2530 ingezet (en je had nog de kleine series 2601-2606 en 2901-2905).

Een aanzienlijk deel van de groep 2000-2999 was dus al gereserveerd toen SGM als eerste materieelserie een nummer boven de 1000 kreeg. Vermoedelijk had men voor SGM alles tot 2199 gereserveerd voor als er meer stellen zouden komen dan de uiteindelijke 95. Maar ja, toen er driedelige stellen kwamen was er geen mogelijkheid naar 2100 uit te wijken, dus had men alleen nog maar de keuze uit 2700 of 2800. Extreme speculatie van mijn kant is dat ze toen voor 2800 hebben gekozen omdat de driedelige SGM oorspronkelijk 8 deuren per kant had :mrgreen:
Maar de 6000-trams hebben toch de nummers van Hannover die de HTM ook heeft gebruikt.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 21:56
door Aking
Hainje schreef:
Aking schreef:Het inkoop/managementteam dat destijds over de aankoop ginbg bestond uit 8 man :Y
Bron :?:
NS!

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 22:22
door Daniel
ZO6176 schreef:Maar de 6000-trams hebben toch de nummers van Hannover die de HTM ook heeft gebruikt.
Ja en dat waren 6000-nummers, zie hier een filmje waarin duidelijk de 6016 als Houtense tram te zien is: https://www.youtube.com/watch?v=o09Vm6zksgY

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 22:32
door MetroRET
Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 22:33
door Meltrain
Suus schreef: Vermoedelijk had men voor SGM alles tot 2199 gereserveerd voor als er meer stellen zouden komen dan de uiteindelijke 95. Maar ja, toen er driedelige stellen kwamen was er geen mogelijkheid naar 2100 uit te wijken, dus had men alleen nog maar de keuze uit 2700 of 2800.
Waarom was die mogelijkheid er niet? De NS had toch de tweedelige stellen in de 2000 kunnen nummeren en de driedelige in de 2100?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 22:37
door Daniel
Niet als een serie al gereserveerd is voor ander materieel :wink: Komt op hetzelfde neer als waarom ze nu de 2800-serie nog niet (kunnen) hergebruiken.
MetroRET schreef:Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.
Nee want als NS daar was gaan rijden hadden er geen trams maar SGM op gereden (wat al Nieuwegein op de koersrollen had).

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 22:41
door Suus
SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 23:55
door ZO6176
MetroRET schreef:Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.
Ja.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 25 jun 2020, 23:58
door ZO6176
Suus schreef:SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.
Wat ik heb begrepen is dat NS nooit drietjes wilde maar met de toenmalige techniek konden er geen viertjes gebouwd worden. Later was die ontwikkeling dus wel.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 00:11
door Suus
Ik heb juist begrepen dat NS de ICM viertjes oorspronkelijk niet gepland had, maar dat na een plan om op de bakkilometers te besparen bleek dat alleen maar drietjes minder flexibiliteit gaf in de samenstelling en dus soms met grotere treinen gereden zou moeten worden dan noodzakelijk. Dat was op te lossen door viertjes te bestellen, dan is elke samenstelling van drie of meer bakken, uitgezonderd vijf, mogelijk. Met drietjes alleen kan je alleen de tafel van drie nadoen.

Ik vermoed dat die argumentatie nu ook weer gebruikt is bij de bestelling van SNG en daarop aanhakend de FLIRT. SLT heeft op dat punt wat minder flexibiliteit.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 07:43
door MetroRET
Hoezo heeft SLT daarin minder flexibliteit.
Een SLT4 is net zo lang als ICM3 en SLT6 is net zo lang als ICM4.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 08:12
door Klaasje
De flexibiliteit is vergelijkbaar want bij SNG en FLIRT heb je maximaal 12 bakken en bij SLT 16. Verhoudingsgewijs is de flexibiliteit hetzelfde. De SLT is alleen echt als sprinter voor drukke sprintercorridors bedoeld terwijl de SNG juist ook veel op rustiger baanvakken wordt ingezet.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 09:47
door Milco
Gaan er nog verschillen zitten (ongeacht exterieur of interieur) tussen de SNG die nu al op het spoor rijdt (2xxx nummering) en de series die nu gebouwd worden (nummering 3xxx)?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 10:00
door MetroRET
Op somda wordt inmiddels wel verteld dat er wat technische aanpassingen zijn, die om een nieuwe toelating vragen:
https://www.somda.nl/forum/12101/p72802 ... generatie/

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 11:46
door Jultar
Correct. Exacte details weet ik niet, maar ik meen dat er ook wat aanpassingen in zitten voor de Airportsprinter die met eenmansbediening moet gaan rijden. Of die wijzigingen ook al in deze 3001 zit zou ik niet weten.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 12:09
door Klaasje
De Airportsprinter moet dezelfde halteertijden gaan halen als met eenmansbediening wordt bereikt in metrosystemen of op de regionale baanvakken. De precieze invulling kan in theorie nog alle kanten op gaan. Grote kans dat er wel een Mikos op de trein blijft alleen dan met een ietwat aangepast takenpakket.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 14:45
door sirvinniei
En de vakbonden vinden dat prima?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 15:37
door Hainje
Dat zullen we snel genoeg weten. :lol:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 14:26
door Suus
Een dieselloc die een ICNG over de spoorlijn Magdeburg - Braunschweig aan het verplaatsen was is vandaag ontspoord. Ook het nieuwe treinstel raakte beschadigd.

Bron en foto: https://www.volksstimme.de/lokal/wanzle ... -entgleist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 15:07
door trolly
Da's snel.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 19:16
door Hainje
Weet iemand welk nummertje!!11??¿¿¿2

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 19:39
door The Greyhound
ZO6176 schreef: do 25 jun 2020, 23:58
Suus schreef:SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.
Wat ik heb begrepen is dat NS nooit drietjes wilde maar met de toenmalige techniek konden er geen viertjes gebouwd worden. Later was die ontwikkeling dus wel.
Het waren juist bewust drietjes geworden omdat op veel ritten een tweetje tekort en een viertje te lang was. Zo reed de getrokken Intercity Amsterdam-Utrecht-Arnhem(-Ruhrgebied) buiten de spits meestal ook met 3 rijtuigen. Het zou wel kunnen dat de chopper het mogelijk maakte om makkelijker een viertje te bouwen omdat een viertje 1 extra motor draaistel heeft.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 16 okt 2020, 19:55
door Daan!
Ik heb onlangs gelezen dat er ICM viertjes uit bezuiniging zijn gekomen. Met viertjes waren/zijn meer verschillende lengtes te maken en daardoor kon er efficiënter gelland worden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 17 okt 2020, 19:39
door ODRAIL
Hainje schreef: vr 16 okt 2020, 19:16 Weet iemand welk nummertje!!11??¿¿¿2
Volgens de Facebookpagina van Railmagazine zijn dat de 3109 en de 3105 waarbij de laatstgenoemde zeer zwaar beschadigd is.

https://www.facebook.com/Railmagazinenl