Pagina 109 van 124

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 10:12
door reisthijs
Ik zou eerst het antwoord bedenken op deze vragen: hoeveel winst levert dat op voor een ritje van 9 kilometer (waar nu 6 minuten voor staat)? Is 200 km/h daar überhaupt te halen onder 1500V bovenleiding?

Upgraden naar 160 km/h is waarschijnlijk veel eenvoudiger, en bovendien ook mogelijk met VIRM, maar dat geeft nog minder tijdswinst.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 11:25
door trolly
Voorafgaand aan die vraag is het interessanter om te kijken of het überhaupt fysiek mogelijk is binnen die afstand die snelheden te bereiken. Het antwoord laat zich radan.
Bemined schreef: wo 11 jan 2023, 09:11 Het een sluit het ander niet uit hé. Ja, het was een prestigeproject, en de verbinding is een nuttige toevoeging. Niet zo moeilijk doen.
Nee. Prestigeproject is een denigrerende term die gebruikt wordt als het nut van een grootse (bouwkundige) onderneming verondersteld wordt niet op te wegen tegen de investering, en daarmee dus vooral het prestige van de opdrachtgever gedient zou zijn.

Dat is geen kwestie van "moeilijk doen", maar van het correct gebruik van een term. Dat lijkt me een redelijke verwachting, gezien de preciesie waarmee andere termen hier toegepast worden. Ik mag ervan uitgaan dat degene die de term in deze discussie introduceerde het exact om die betekenis te doen was.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 12:25
door waldo79
Ook een uiteindelijk maatschappelijk nuttig project kan als prestigeproject te boek staan :Y

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 13:13
door Klaasje
trolly schreef: wo 11 jan 2023, 11:25
Dat is geen kwestie van "moeilijk doen", maar van het correct gebruik van een term. Dat lijkt me een redelijke verwachting, gezien de preciesie waarmee andere termen hier toegepast worden. Ik mag ervan uitgaan dat degene die de term in deze discussie introduceerde het exact om die betekenis te doen was.
Ik ben het eens met de eerdere bijdragen dat de aanleg van de Noordsectie hier te term "prestigeproject" wel rechtvaardigt. Een gewone spoorlijn voor 160 tot 200 km/h had hier ook heel veel tijds- en capaciteitswinst opgeleverd.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 14:48
door trolly
Je bent de eerste voorstander van het gebruik van die term die onderscheid maakt tussen de twee trajectdelen, dus verwijzen naar eerdere posts met die strekking is opvallend. Maar inderdaad, zoals ik ook al een paar keer aangegeven heb: 200 km/u zou volstaan hebben voor het noordelijke deel. Prestigeproject is een waardeoordeel, waarmee tegenstanders op het vermeende gebrek aan praktische toepassing wijzen. De HSL is een project waar mee vanalles mis is gegaan, maar wat mij betreft staat het nut buiten kijf.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 22 jan 2023, 22:02
door Lange_Dre
Om het nog eens over sprinters met gele koppen te hebben, ik had een tijd geleden gelezen en een foto gezien waarop een NS flirt een gele kop had gegeven. Dit is echt al weer van een ruim aantal maanden geleden. Weet iemand de stand van zaken hiervan?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: zo 22 jan 2023, 22:48
door Lijn 45
Dat bericht was van begin september. Sindsdien heeft stel 2207 niet gereden. De laatste dag dat hij volgens Treinposities in dienst was was 8 april.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 13 feb 2023, 20:53
door Lange_Dre
Online is een foto verschenen van een NS Flirt met een gele kop: https://media.discordapp.net/attachment ... 804498.png

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 21 feb 2023, 06:58
door ArrivaBas
Gisteren is de eerste FLIRT uit revisie gekomen en sindsdien met gele fronten in de reizigersdienst aan te treffen. In tegenstelling tot wat men mocht verwachten gezien de data waarop de twee tot nu toe gereviseerde stellen in revisie zijn genomen, is treinstel 2206 eerder in dienst gekomen dan de 2207. https://treinposities.nl/voertuig/ns_flirt3_2206/

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 21 feb 2023, 16:02
door MetroRET
Er wordt via interne kanalen genoemd, dat de eerste tests ICNG onder voorbehoud gaan plaatsvinden vanaf 13 maart in de 900/1000, vanaf 19 juni in de 1100 en vanaf 6 november in de 9200.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 21 feb 2023, 16:08
door Meltrain
Zijn dat testritten met of zonder reizigers?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 21 feb 2023, 16:11
door MetroRET
Mét, anders wordt het lastig in een bepaalde treinserie ingezet te kunnen worden. :mrgreen:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 21 feb 2023, 16:22
door Jultar
Die datums voor de binnenlandse dienst kan je vergeten. Dat gaat niet gebeuren.
Of de datum voor de IC Brussel nog actueel is weet ik niet, daar houd ik mij niet mee bezig.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 21 feb 2023, 16:39
door April064
Top nieuws, helaas verwacht ik dat het later wordt.....

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 08:17
door ZO6176
ArrivaBas schreef: di 21 feb 2023, 06:58 Gisteren is de eerste FLIRT uit revisie gekomen en sindsdien met gele fronten in de reizigersdienst aan te treffen. In tegenstelling tot wat men mocht verwachten gezien de data waarop de twee tot nu toe gereviseerde stellen in revisie zijn genomen, is treinstel 2206 eerder in dienst gekomen dan de 2207. https://treinposities.nl/voertuig/ns_flirt3_2206/
Ik heb begrepen dat de 2207 een Hardware probleem heeft.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 22 feb 2023, 08:47
door VIRM
MetroRET schreef: di 21 feb 2023, 16:02 Er wordt via interne kanalen genoemd, dat de eerste tests ICNG onder voorbehoud gaan plaatsvinden vanaf 13 maart in de 900/1000, vanaf 19 juni in de 1100 en vanaf 6 november in de 9200.
[/quote
Jultar schreef: di 21 feb 2023, 16:22 Die datums voor de binnenlandse dienst kan je vergeten. Dat gaat niet gebeuren.
Of de datum voor de IC Brussel nog actueel is weet ik niet, daar houd ik mij niet mee bezig.
Dat spreekt elkaar een beetje tegen. :)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 23 feb 2023, 06:24
door Jultar
Valt wel mee. Iets met voortschrijdend inzicht
Week 10 was inderdaad ooit de planning, maar dat is voor zover ik weet alweer een tijdje losgelaten.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 20:35
door tjoektjoek
Een forumlid van Somda zegt het volgende over de verdeling van de bestelde ICNG's:
Ik had eerder hier gemeld dat de twee treinen voor Duitsland uit de België-bestelling werden gehaald, maar dat had ik verkeerd begrepen. Sterker nog, er is nog een extra België-treinstel bijgekomen die - net als de twee Duitsland-stellen - uit de binnenlandse base-order zijn gehaald

Daarmee bestaat nu het geheel uit:

49x ICNG-5
27x ICNG-8
21x ICNGB-8
2x ICNGD-8

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 21:00
door cassie127
Klopt, ik heb zelfs ergens al stelnummers voorbij zien komen voor de ICNG-D

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 21:08
door Milco
Ongetwijfeld heb ik iets gemist, maar op welk Duitsland-traject gaat ICNG dan rijden?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 21:21
door reisthijs
Je hebt niks gemist. Met slechts 2 stellen kan NS geen Duitsland-traject bedienen.
Dit is vooruitlopen op toekomstige ontwikkelingen: toelating alvast regelen voor het geval dat. ICNG-B begon om diezelfde reden ook met 2 stellen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 21:34
door tjoektjoek
Ik verwacht trouwens niet veel van de ICNG-D. Het is puur voor de toelating, mochten ze meer gaan bestellen. Alleen zit het spoor richting/in Duitsland zo vol, dat ICNG niet wordt ingezet. Er zijn door de DB veel ICE 3neo's die vanaf 2025 worden ingezet.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 22:27
door Suus
Je gaat een ICE niet inzetten voor een intercity Aachen - Heerlen - Eindhoven e.v.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 22:43
door gpvos
De aanvullende intercity naar Keulen? (Als er meer stellen zijn dus.)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 31 mar 2023, 23:42
door tjoektjoek
Suus schreef: vr 31 mar 2023, 22:27 Je gaat een ICE niet inzetten voor een intercity Aachen - Heerlen - Eindhoven e.v.
Nee, maar ik verwacht niet dat deze IC-verbinding er voor 2030 komt door een gebrek aan capaciteit en vraag. Er gaan nu al twee treinen per uur vanuit Heerlen naar Herzogenrath en dat is voldoende. Hoe graag ik een nieuwe internationale verbinding ook zie.