Pagina 112 van 124

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 16:35
door gpvos
Kleine correctie: het ging om de rit van 15.41.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 19:04
door Milco
Helaas vielen daarna alle geplande ritten uit.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 20:01
door Dennenboom
"Schuld van de treinspotters" hoorde ik net iemand op YouTube zeggen. Die hadden met de deuren zitten rommelen?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 20:16
door Jultar
Nee hoor, de deuren zelf werkten naar behoren.
Alleen een onderdeel in het controlesysteem dat aangeeft of de deuren wel of niet op slot zitten wilde niet meewerken waardoor de machinist geen tractievrijgave kreeg. Dat kan uiteraard overbrugd worden, maar in dat geval mag er niet met reizigers gereden worden. Er is dus eerst geprobeerd om het systeem te resetten, maar helaas mocht het niet baten. De treinstellen zijn daarom leeg naar de Watergraafsmeer gebracht voor uitwisseling/herstelling van het betreffende onderdeel.
Shit happens dat het precies op de eerste dag gebeurde, maar dit had met elke trein kunnen gebeuren. Verder niet bijster bijzonder dus en als het goed is moet er morgen gewoon weer gereden worden na de reparatie (uiteraard zoals altijd onder voorbehoud, het kan altijd zijn dat ze toch nog een verdere analyse willen doen en daarom toch nog even de treinstellen een dagje binnenhouden daarvoor).


Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 21:22
door cassie127
Milco schreef: wo 19 apr 2023, 19:04 Helaas vielen daarna alle geplande ritten uit.
Nadat men on 17.41 nog wel een nieuwe poging gedaan heeft om de laatste 3 ritten te rijden. Daarna zijn alle ritten vervallen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 21:23
door MetroRET
De omloop die men voor zaterdag had voorzien, heeft men weggedraaid voor een SW7 helaas.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 21:50
door Bemined
Waarschijnlijk stuurde de reisinformatie een oude planning uit, in eerste instantie stond ICNG inderdaad ook in het weekend ingevoerd maar dat is er voor de eerste twee weekenden weer uitgehaald.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 21:57
door cassie127
Klopt, dat is het ding met de leveringen van materieelplanning. Die zijn van maandag t/m woensdag online al,eerder beschikbaar terwijl men het definiteve plan pas tussen 12:00 en 16:00 afsluit. In die tussentijd kan alles dus nog veranderen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 22:25
door IIVQ
MetroRET schreef: wo 19 apr 2023, 21:23 De omloop die men voor zaterdag had voorzien, heeft men weggedraaid voor een SW7 helaas.
Wat bedoel je met "weggedraaid voor een SW7"?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 22:26
door MetroRET
Nou, als de ritten van deze omloop bereikt, kan je zien dat deze was ingeladen met ICNG, maar nu dus is veranderd naar een SW7.
https://treinposities.nl/omloop/IDB7/20230422

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 22:41
door Suus
I see all the colors in you
Multicolor *O*
Afbeelding

Genomen terwijl de trein door de tunnelbak van Lansingerland reed, vanochtend bij de allereerste rit van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal.
Spoiler: show
Ik ben nu nog steeds Twitter-notificaties aan het wegklikken van berichten van vanochtend trouwens :lol:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 23:53
door IIVQ
MetroRET schreef: wo 19 apr 2023, 22:26 Nou, als de ritten van deze omloop bereikt, kan je zien dat deze was ingeladen met ICNG, maar nu dus is veranderd naar een SW7.
https://treinposities.nl/omloop/IDB7/20230422
Ik mis het even.
Wat is een SW7?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 apr 2023, 23:59
door Dionysusnu
ICR stam, 7 bakken. Het equivalent bestaat voor SW9. En er is nog SWB7, dat is volgens mij de stammen die extra bagageplekken hebben.
Ik weet eigenlijk niet waar de letters voor staan. SandWich misschien? En de B voor bagage, of België.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 04:40
door cassie127
België.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 05:59
door Matt5154
@Suus mooi he? Blauw is werkcoupe, paars is stiltecoupe en oranje is zone ontmoeten.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 07:05
door IIVQ
Staat dat ook ergens uitgelegd? Anders snapt niemand het. Ik werd laatst al uitgekafferd dat ik zat te bellen in de stiltecoupé terwijl ik niet in een stiltecoupé-zat. Pas bij navraag bij Suus (dank) kwam ik achter het verschil tussen werkcoupés en "oefen-op-je-tuba"-coupés (dixit Suus).

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 08:01
door Jultar
De stiltecoupé wordt met de gebruikelijke icoontjes aangegeven, de andere coupés zijn te herkennen aan de stoelopstelling, maar zijn niet meer expliciet als zodanig aangegeven.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 08:45
door VIRM
IIVQ schreef: do 20 apr 2023, 07:05 Staat dat ook ergens uitgelegd? Anders snapt niemand het. Ik werd laatst al uitgekafferd dat ik zat te bellen in de stiltecoupé terwijl ik niet in een stiltecoupé-zat. Pas bij navraag bij Suus (dank) kwam ik achter het verschil tussen werkcoupés en "oefen-op-je-tuba"-coupés (dixit Suus).
Ik had ook al van Suus begrepenbegrpeen dat er voor blinden en slechtzienden bij elke coupé in relief staat weergegeven of het de eerste of tweede klas is, en de letter S als het om een stiltecoupé gaat. :pos:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 08:50
door sirvinniei
Ben eigenlijk benieuwd waarom er voor elektrische glazen deuren is gekozen in plaats van de meer gebruikelijke klapdeuren.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 09:08
door Meltrain
Heeft dat niet iets met de HSL te maken?
De Thalys en Eurostar hebben volgens mij ook elektrische deuren bij de bakovergangen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 11:25
door MaartenD
Het is een voor mij nog onbegrepen mengeling. Want bij de 1e klas heb je klapdeuren.
Dat er elektrische deuren bij de bakovergangen worden voorgeschreven kan ik nog wel begrijpen, maar je hebt die ook naar de voorste (2e klas) coupe, en volgens mij ook aan de andere kant naar de reizigersruimte.

Is het misschien dat alle deuren naar een "open" verbinding (bakovergang, deur) elektrisch zijn?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 11:46
door Suus
Schuifdeuren bij de deuren lijken mij in ieder geval logisch om het binnenklimaat van de trein te reguleren tegen kou en warmte van buiten. Ik heb de klapdeuren eigenlijk alleen binnen de eerste klas gezien, die lijken duidelijk bedoeld om het geluid tussen de verschillende zones te dempen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 12:37
door Ardan
Matt5154 schreef: do 20 apr 2023, 05:59 @Suus mooi he? Blauw is werkcoupe, paars is stiltecoupe en oranje is zone ontmoeten.
Maar even. Naast de stiltecoupé en niet-stiltecoupé nu nog een derde zone er bij? Dat met nog onbegrijpelijkere aanduidingen wordt aangegeven? Ik vind die stickers in de DDZ al lastig (met koptelefoontje en laptop en zo). Die dikke vette S op het raam was tenminste duidelijk, vooral voor net instappende mensen die zo meteen zien dat ze daar niet gezellig kunnen zitten te beppen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 12:44
door Jultar
De drie zones bestaan al sinds de DDZ. Het is eigenlijk heel simpel (ook bij DDZ): Zie je op de ramen 'Stilte' staan en/of is het icoontje van een persoon met een vinger voor de lippen aanwezig, dan zit je in de stiltecoupé. In alle andere coupés mag gewoon gepraat worden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 20 apr 2023, 13:48
door Tochjo
Ardan schreef: do 20 apr 2023, 12:37 Ik vind die stickers in de DDZ al lastig (met koptelefoontje en laptop en zo).
Dat is die derde zone: de "werken en rustzone". Zie pagina 4 van dit document.