Pagina 124 van 124

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 18:56
door Bemined
De NS had juist 45 eigen TRAXX locomotieven, maar heeft die juist aan een leasemaatschappij verkocht om ze vervolgens terug te leasen. Dat zijn overigens de locomotieven die nu nog beschikbaar zijn, maar ik heb geen idee voor hoe lang. Overigens is 45 locomotieven niet genoeg voor 100% reserve voor ICNG, maar je zou er op papier wel de 900 en 1100 volledig mee moeten kunnen rijden.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 mar 2024, 01:35
door tjoektjoek
Door het inzetgebied van ICE 3neo verandert de lijnvoering van de ICE international waarschijnlijk. Mogelijk komt er dan een ICE naar München i.p.v. Basel. Deze wordt nu ook al tussen NRW en München ingezet, dus het lijkt een logische koppeling. Wel jammer dat er dan geen dagtrein meer naar Zwitserland rijdt vanaf juni vanwege langdurige werkzaamheden in Duitsland en daarna als gevolg van nieuw materieel.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 mar 2024, 05:52
door MetroRET

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 mar 2024, 08:58
door MaartenD
iamthedutchdude schreef: wo 13 mar 2024, 16:35
MaartenD schreef: wo 13 mar 2024, 11:40 ...

Je bewijst exact mijn punt. Er wordt een planning gemaakt en zo gaat het gebeuren. Je kunt dan niet meer acteren als die planning niet haalbaar is (om wat voor redenen dan ook).
Maar blijkbaar vindt ene MaartenD het verstandig om voor elke indiensttreding een volledig wagenpark op reserve te hebben staan met alle financiële gevolgen van dien. Voor de duidelijkheid: NS (en ieder ander bedrijf) heeft geen cheatcodes als motherlode of rosebud, waarmee zij een eindeloze geldvoorraad hebben. Elke euro kan maar één keer uitgegeven worden. Geld dat NS logischerwijs liever inzet in verbetering van de treindienst in heel Nederland dan in een reserve wagenpark.
Weet je dat NS in het begin van de eeuw duitse rijtuigen heeft gekocht en heeft verbouwd om in Nederland in te zetten omdat ze krap zaten in het materieel? Niet geleased met een beperkte termijn maar gekocht.
Wanneer ging plan V er uit, voor of na al het SLT was geleverd? Was DDM al gesloopt toen bleek dat SLT problemen had en NS krap zat in het materieel?
Je doet alsof het een vreemd concept is om een schaduwpark te hebben. Dat is het niet. Tenminste, dat was het nooit.

Dus ik snap niet waarom je mij zit te ridiculiseren. Dit is een bewuste beslissing van NS geweest en als je iets doet wat een bepaalde termijn heeft weet je dat je niets hebt als die termijn voorbij is. Dat je het niet kunt voorstellen dat het ooit fout gaat is hoogstens een gebrek aan verbeelding of een grote druk om iets zo goedkoop moglijk te doen.
NS had dit materieel ook kunnen kopen. Hebben ze niet gedaan. Sterker nog, ze hebben het verkocht en teruggeleased.

En nogmaals: Dit is de tweede keer dat ze voor hetzelfde project in dezelfde val trappen. Je zou denken dat ze van de Fyra geleerd hadden, maar nee. Alles zo goedkoop mogelijk en de reiziger mag er de lusten van trekken "in verbetering van de treindienst ". Die verbetering zien ze nu ja.

Laat ik het zo zeggen: als jij een nieuwe auto bestelt en de dealer zegt "die komt volgende maand". Zorg jij dan dat jij volgende maand jouw auto verkocht hebt en als de dealer een week van te voren zegt "het word een maand later", zit jij dan een maand zonder auto?
Nee he? Dat doe jij ook niet.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 mar 2024, 09:15
door Bemined
Een auto verkoop je volgens mij ook iets sneller. Bij huizen komt het zeker wel voor dat je je oude huis verkoopt voor je nieuwe woning is opgeleverd, tijdelijk in een huurwoning gaan zitten als een nieuwbouwwoning te laat opgeleverd wordt komt zeker voor.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 mar 2024, 17:33
door VIRM
Ik had de vraag al eerder gesteld: had NS dan niet wat oud materieel achter de hand kunnen houden om over Dordrecht te rijden (tenzij dat niet passend te krijgen is in de dienstregeling)?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 mar 2024, 18:05
door Z2N
Er is niet echt zomaar ruimte over over de oude route via Dordrecht, het omleiden bij verstoringen leidt door inpassingsproblemen al vaak tot +30. Als je dan minder materieel hebt is een deel vervangen door ander materieel feitelijk geen winst.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: do 14 mar 2024, 18:47
door Bemined
Waarschijnlijk zal het zowel voor de dienstregeling als voor de reizigers ingrijpender zijn dan een halfuurdienst tussen Rotterdam en Schiphol. De NS zal alleen wel zorg moeten dragen dat de resterende treinen tussen Rotterdam en Schiphol van voldoende lengte zijn.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 12 apr 2024, 08:00
door Joey
tjoektjoek schreef: do 14 mar 2024, 01:35 Door het inzetgebied van ICE 3neo verandert de lijnvoering van de ICE international waarschijnlijk. Mogelijk komt er dan een ICE naar München i.p.v. Basel. Deze wordt nu ook al tussen NRW en München ingezet, dus het lijkt een logische koppeling.
Inmiddels is dit ook door NS bevestigd: https://nieuws.ns.nl/ns-en-deutsche-bah ... -muenchen/

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 12 apr 2024, 14:50
door tjoektjoek
Wanneer Stuttgart 21 over een paar jaar af is, gaat de reistijd waarschijnlijk van 7 uur naar ong. 6:30 uur. Is bijna even snel als naar Berlijn.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: vr 12 apr 2024, 18:07
door waldo79
Zo'n beroerde deal is het niet om München weer rechtstreeks aan te bieden al is het maar eenmaal per dag.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: za 13 apr 2024, 11:50
door ThatPCDude
tjoektjoek schreef: vr 12 apr 2024, 14:50 Wanneer Stuttgart 21 over een paar jaar af is, gaat de reistijd waarschijnlijk van 7 uur naar ong. 6:30 uur. Is bijna even snel als naar Berlijn.
Dat is ervan uitgaande dat Stuttgart 21 zijn capaciteit waar kan maken en niet in een verkeersinfarct verandert als er ook maar een zuchtje wind verkeerd staat...