Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5194
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door reisthijs »

Met DDAR én DDM-1 terug in dienst zal het wel moeten kunnen lukken.

(ICRm zal in de eerste plaats naar de s1000 Amsterdam-Rotterdam moeten gaan om die 2x/u te kunnen rijden, daarna kan de s1900 pas in beeld komen.)
starx schreef:Die vierwagenstellen zouden geschikt kunnen zijn voor de s5600
Nee, dat is te weinig capaciteit in de spits. En twee stammen aan elkaar is geen optie.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 16170
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Meltrain »

De s5600 zal wel 2x DD-AR worden, met buiten de spits misschien losse stammen.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12873
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Wubbo »

Zou DDM-4 niet een mooi maatje kunnen zijn voor de s9100 Zwolle - Groningen?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door The best »

Is dat niet lichtelijke overkill voor dat traject? Zo druk is het daar nu ook weer niet.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door julsteren »

De keren dat ik op Zwolle-Groningen in de Spr zat (vaker dan de IC daar), had ik een halve ICM4 voor me alleen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Thom91 »

In de spits is ICM-7 wel nodig, daarbuiten kan je prima af met enkele stellen..
Dusja, het is in het dal vast te ruim maar in de spits een prima maat :)
Komt wel goed schatje.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door timtrein »

DDM-1 is ongetwijfeld wel traploos losbaar, maar het 'probleem' is dat het niet EP-gestuurd is (zoals DDAR) maar alleen pneumatisch. Daardoor duurt remmen en lossen langer, wat tijd kost. Het is vergelijkbaar met 1700+ICR.
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8527
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door webguy »

Maar dat rijdt toch als stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen in de s3600? Moet je het niet in series inzetten waar de tijden krap zijn, maar je kan bijvoorbeeld uit de s7000 of s7600 wat ruimte maken.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Freek »

Voor de liefhebbers: hou ns.nl in de gaten het komende uur.
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8527
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door webguy »

Zojuist persbericht geplaatst inclusief nieuws dat er tijdelijk vanaf 2016 ook FLIRT stellen komen. De SNG vanaf 2018.

http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... we-treinen
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8527
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door webguy »

NS koopt definitief 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein gaat heten, gaat naar verwachting in 2018 rijden op het Nederlandse spoor. Het gaat om treinen van CAF -type Civity- die nu al rijden in meerdere landen. CAF kwam als beste uit de bus in een Europese aanbesteding van NS en het contract is inmiddels definitief getekend. De treinen voldoen aan alle eisen en worden net als de nieuwste NS-Sprinters (SLT) transparant met brede deuren voor veel in- en uitstappers, energiezuinig en toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet). Contractwaarde voor de 118 treinen is ruim 500 mln euro. NS heeft de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.

Extra Sprinters voor de reiziger op korte termijn
NS heeft door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra Sprinters nodig. Om hier op in te spelen is NS dan ook voornemens om ca. 60 extra Sprinters te bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Ook deze moderne nieuwe treinen worden transparant, toegankelijk voor rolstoelgebruikers en hebben een rolstoeltoegankelijk toilet. De trein (type Flirt) rijdt al met succes in diverse landen.

“Door de aanschaf van in totaal ca. 180 nieuwe Sprinters, de aanschaf van de nieuwe Intercity’s en door de modernisering van treinen kunnen we de reiziger tijdens de komende concessieperiode (2015-2025) nieuwe en comfortabele treinen bieden. Ook spelen we zo actief in op de krapte in met name de drukke ochtendspits”, aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.

Intercity Nieuwe Generatie
Voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die flexibel inzetbaar zijn en zowel kunnen rijden op de Hogesnelheidslijn (25 kV) als het Hoofdrailnet (1,5 kV) is NS gestart met een aanbesteding. De afgelopen periode zijn de vier treinenbouwers geselecteerd die deze klus aankunnen en treinen kunnen leveren per 2021. De eisen zijn onder meer gericht op voldoende capaciteit/zitplaatsen, bewezen technologie en toegankelijkheid voor rolstoelers en voor bijvoorbeeld (oudere) reizigers die slecht ter been zijn. NS gaat nu een traject in waarbij de geselecteerde leveranciers met biedingen gaan komen.
Dennenboom
Berichten: 1077
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Dennenboom »

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de Civity en de Flirt?
BrengMe
Berichten: 2005
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door BrengMe »

Civity is van CAF en FLIRT van Stadler?
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt
Dennenboom
Berichten: 1077
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Dennenboom »

Zat meer te denken aan inrichting en comfort. Is de Flirt vergelijkbaar met de GTW?
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8527
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door webguy »

Ja, alleen dan in plaats van een powerpack zit de apparatuur op dak/onder trein bij de elektrische variant
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44886
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Suus »

De fabrikant en de kopvorm zullen nog wel de grootste verschillen zijn, wellicht dat ze in baklengte nog iets van elkaar verschillen maar de constructie is met gelijkvloerse instap en jacobsdraaistellen bijna gelijk. De Flirt heeft in tegenstelling tot de GTW ook geen speciaal powerpack.

De bestelling van zoveel Flirts is wel een beetje een verrassing eerlijk gezegd. Ik snap ook niet helemaal waarom er nu bij twee fabrikanten materieel wordt afgenomen, is dat omdat Stadler sneller kan leveren?
Rame à l'approche
Dennenboom
Berichten: 1077
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Dennenboom »

Die twee series is inderdaad een verrassing. Kennelijk heeft de Civity zoveel meerwaarde t.o.v. de Flirt dat deze op de lange termijn gekozen wordt. Je hebt dan wel het nadeel van 2 soorten treinstellen. Variatie op het spoor is natuurlijk ook wel weer leuk.
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8527
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door webguy »

Ja, kreeg uit betrouwbare bron mee dat het te maken heeft met o.a. ERTMS inbouw, studentenkaart die doorgaat en het feit dat ICR wat ooit reserve was naar HSL is verhuisd. CAF kon niet eerder leveren.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Thom91 »

Ziet er goed uit! _O_
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 16170
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Meltrain »

Wauw, toch nog FLIRTs. :D Heel mooi dit. :D
Maar gaat de herindienststelling van DDM-1 dan nog wel door? DD-AR blijft wel tot 2018 rijden, maar DDM-1 zou dan voor hoogstens één jaar zijn. Of houdt Plan V het echt niet meer vol tot eind 2016?
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 05 dec 2014, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44886
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Suus »

Wel, ik schreef eerder al dat DDM-1 echt niet in een goede staat is, al bij de laatste jaren dat het af en toe weer terugkeerde bleek dat de vloer van de rijtuigen echt totaal verrot is (tot het punt dat een beetje zware reiziger er doorheen zal zakken). Dat opknappen kan nog een duur geintje worden.
Rame à l'approche
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door marlies »

Oh die FLIRTs had ik niet verwacht, maar goed nieuws :)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Frans F »

Gezien de prijs van 118 eenheden tegen €500 mln lijkt het op twee- en driewagenstellen.
Mr-W
Berichten: 2895
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Mr-W »

Meltrain schreef:Wauw, toch nog FLIRTs. :D Heel mooi dit. :D
Maar gaat de herindienststelling van DDM-1 dan nog wel door? DD-AR blijft wel tot 2018 rijden, maar DDM-1 zou dan voor hoogstens één jaar zijn. Of houdt Plan V het echt niet meer vol tot eind 2016?
Plan-V houdt het zeker niet vol tot eind 2016. Heb al 2x in 3 maanden meegemaakt dat een Plan-V uit dienst moest worden gehaald vanwege een technisch mankement.Daarnaast rijdt er regelmatig VIRM ipv Plan-V in de s9600...
Frans F schreef:Gezien de prijs van 118 eenheden tegen €500 mln lijkt het op twee- en driewagenstellen.
Vind het wel slim dat er 2 en 3 wagenstellen worden aangeschaft,voor de rustige sprintertrajecten zijn DD-AR,SLT-4 iets te groot en SGMm haalt de rijtijden niet op langere trajecten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44886
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase

Bericht door Suus »

Frans F schreef:Gezien de prijs van 118 eenheden tegen €500 mln lijkt het op twee- en driewagenstellen.
Andere bronnen hebben het over drietjes en viertjes, wat mij wat logischere maten lijken. Een tweetje is namelijk nog kleiner dan een Plan V.
Rame à l'approche
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 9 gasten