Pagina 1 van 2
Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 14:01
door Daantje
Ik had altijd een jaartrajectabonnement wat begin oktober afliep en vervangen is door Traject Vrij. Nou werk ik al een tijd niet/minder en pak ik sneller de auto dan dat ik met de trein ga. De verwachting is dat ik in elk geval tot het eind van het jaar maar twee of drie dagen per week op mijn traject reis. Op zich best zonde van mijn treinabonnement want ook mijn reiskostenvergoeding is gestopt (die toch al niet volledig dekkend was). Terug in de auto naar huis, twijfelde ik ineens waar ik goed aan deed. Kan ik mijn abonnement tijdelijk voor een paar maanden stopzetten en daarna weer aanvragen of heeft dat consequenties die ik nu misschien niet over zie? Moet ik daarvoor een minimaal aantal maanden Traject Vrij hebben of maakt dat niet uit? Omdat ik niet goed weet wanneer ik weer vier of vijf dagen per week met de trein ga reizen vind ik het lastig om in te schatten waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie me adviseren?
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 14:27
door Suus
Traject Vrij stopzetten en Altijd Voordeel nemen.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 15:23
door Karl
Ben je aan piekuren gebonden? Voor- en natransport? Anders kan je ook dalkorting nemen?
En waarom neem je nu de auto en dan de trein? Als je nu aan het comfort gewend bent geraakt, misschien doe je er dan wel beter aan om altijd met de trein te gaan?
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 17:08
door Daantje
Ik ben nu niet aan piekuren gebonden maar als ik mijn uren ga uitbreiden al gauw weer wel. Ik ga nu met de auto ipv met de trein omdat het me minder energie kost. Nu kan ik voor de deur instappen, naar m'n werk rijden en daar uitstappen ipv naar het station fietsen (of met de tram als dat weer kan), trein en bus. Nu kan ik ook nog de spits vermijden maar als ik langer ga werken ook niet meer.
Moet je die alternatieve abonnementen (Dal korting, Altijd voordeel) voor minimaal een jaar afsluiten?
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 17:09
door Suus
Altijd voordeel kan per jaar (20 euro per maand) of per maand (25 euro)
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 17:26
door Bakpapier
Per maand is duurder, maar dan kan je het per maand ook stopzetten.
Maar als je ook een auto hebt en daar vaste lasten voor betaalt, waarom zou je dan met de trein gaan? Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit met de auto, tenzij je zeer onzuinig rijdt of een onzuinige auto hebt, of tenzij je vaak in de file staat op je traject.
Dan kun je de trein beter bewaren voor dagjes uit of zo, en kun je b.v. een weekendabonnement nemen.
Als ik een auto had, zou ik maar weinig nog met de trein gaan, omdat de auto nu eenmaal vaste lasten met zich meebrengt en anders is dat een beetje weggegooid geld. De trein is er dan voor dagjes uit in het weekend of om naar Schiphol te reizen of zo.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 17:30
door Thom91
Bakpapier schreef:Per maand is duurder, maar dan kan je het per maand ook stopzetten.
Dat is niet waar, minimale afnametijd is een jaar. Ongeacht of je per jaar of per maand betaald.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 17:44
door huibf
Als je baas geen km-vergoeding meer geeft kun je via de jaarlijkse belastingen je OV reiskosten grotendeels vergoed krijgen.
Dat kan dus, ongeacht je een auto hebt, dus behoorlijke voordelen opleveren.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 17:52
door Zugführer
Bakpapier schreef:
Als ik een auto had, zou ik maar weinig nog met de trein gaan, omdat de auto nu eenmaal vaste lasten met zich meebrengt en anders is dat een beetje weggegooid geld.
Die lasten worden wel hoger als je meer met je auto rijdt natuurlijk en daarnaast zitten er andere voordelen aan reizen per trein, zoals dat je met je ogen dicht of al lezend kunt reizen, wat met de auto niet zo'n succes is.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 17:53
door Daniel
Thom91 schreef:Dat is niet waar, minimale afnametijd is een jaar. Ongeacht of je per jaar of per maand betaald.
Een maandabonnement eindigt toch echt na een maand, da's wat anders dan een jaarabonnement in maandelijkse termijnen betalen.
huibf schreef:Als je baas geen km-vergoeding meer geeft kun je via de jaarlijkse belastingen je OV reiskosten grotendeels vergoed krijgen.
Daarvoor moet je wel minimaal een X-aantal dagen per week met het OV reizen, anders krijg je die OV-aftrek niet. Maar zeker als je geen reiskostenvergoeding hebt kan dat een aanzienlijk deel van je kosten dekken inderdaad.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 17:54
door Tochjo
Thom91 schreef:Bakpapier schreef:Per maand is duurder, maar dan kan je het per maand ook stopzetten.
Dat is niet waar, minimale afnametijd is een jaar. Ongeacht of je per jaar of per maand betaald.
Nee, Altijd Voordeel is ook als maandabonnement verkrijgbaar.
Punt van aandacht kan zijn dat een doorlopend abonnement Traject Vrij (minimaal jaarcontract en daarna maandelijks opzegbaar) wel goedkoper is dan elke maand zo'n ding kopen; prijs per jaar is ongeveer 10 keer de prijs van de maandvariant.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 18:17
door Mr-W
Bakpapier schreef:
Maar als je ook een auto hebt en daar vaste lasten voor betaalt, waarom zou je dan met de trein gaan? Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit met de auto, tenzij je zeer onzuinig rijdt of een onzuinige auto hebt, of tenzij je vaak in de file staat op je traject.
Helemaal mee eens, ik zou later ook auto forenzen,zeker omdat ik later niet in de randstad wil wonen en ik een hekel heb aan dubbeldekstreinen,vind ze persoonlijk niet comfortabel.
Zugführer schreef:Bakpapier schreef:
Als ik een auto had, zou ik maar weinig nog met de trein gaan, omdat de auto nu eenmaal vaste lasten met zich meebrengt en anders is dat een beetje weggegooid geld.
Die lasten worden wel hoger als je meer met je auto rijdt natuurlijk en daarnaast zitten er andere voordelen aan reizen per trein, zoals dat je met je ogen dicht of al lezend kunt reizen, wat met de auto niet zo'n succes is.
Wel als de zelfrijdende auto over een x aantal jaar op de markt komt.
Bakpapier schreef:Dan kun je de trein beter bewaren voor dagjes uit of zo, en kun je b.v. een weekendabonnement nemen.
Als ik een auto had, zou ik maar weinig nog met de trein gaan, omdat de auto nu eenmaal vaste lasten met zich meebrengt en anders is dat een beetje weggegooid geld. De trein is er dan voor dagjes uit in het weekend of om naar Schiphol te reizen of zo.
Ik ook maar zou flink wat reizen gewoon in het weekend ook met de auto maken. Weekendvrij is zeker niet voor mij bedoelt want zo heel veel zal ik in Nederland niet reizen met de trein.(Wel in België) Maar ik denk dat ik hierin op dit forum tot een kleine minderheid behoor.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 18:19
door Hainje
Mr-W schreef:Helemaal mee eens, ik zou later ook auto forenzen,zeker omdat ik later niet in de randstad wil wonen en ik een hekel heb aan dubbeldekstreinen,vind ze persoonlijk niet comfortabel.
In de regio Eindhoven is dan ook helemaal geen werk te vinden, dus moet je wel naar de Randstad.
Beetje flauwekul, vind je ook niet?
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 18:35
door Daniel
Dat hobbymatige argument verdwijnt vanzelf als je eenmaal in die levensfase beland bent. Ik zit ook liever in ICM dan IRM, maar als ik van het werk kom gaat de voorkeur toch uit naar de eerste trein naar huis onafhankelijk van het materieeltype.
(En de trein heeft de voorkeur boven de auto uit kostenoogpunt: ik ben aan parkeren al net zoveel kwijt als aan een jaarabonnement voor de trein terwijl de reistijd in de spits nagenoeg gelijk is)
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 18:54
door Mr-W
Hainje schreef:Mr-W schreef:Helemaal mee eens, ik zou later ook auto forenzen,zeker omdat ik later niet in de randstad wil wonen en ik een hekel heb aan dubbeldekstreinen,vind ze persoonlijk niet comfortabel.
In de regio Eindhoven is dan ook helemaal geen werk te vinden, dus moet je wel naar de Randstad.
Beetje flauwekul, vind je ook niet?
Ja,als ik in de MRE blijf wonen is het inderdaad flauwekul.Maar om nu al te zeggen dat ik in de MRE of Brabant blijf wonen is lastig om nu al te zeggen.
Daniel schreef:Dat hobbymatige argument verdwijnt vanzelf als je eenmaal in die levensfase beland bent. Ik zit ook liever in ICM dan IRM, maar als ik van het werk kom gaat de voorkeur toch uit naar de eerste trein naar huis onafhankelijk van het materieeltype.
(En de trein heeft de voorkeur boven de auto uit kostenoogpunt: ik ben aan parkeren al net zoveel kwijt als aan een jaarabonnement voor de trein terwijl de reistijd in de spits nagenoeg gelijk is)
Ik zou een parkeerplaats of een parkeerkaart proberen te regelen,een auto wil ik sowieso.(als ik een partner heb samen 1)
Alleen als het OV goedkoper is dan brandstof+parkeren dan neem ik het OV,maar dat is ook een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken en is ook afhankelijk van waar je opgroeit.
(tenzij ik een partner heb dan kijken we samen wat het goedkoopst is)
Puur uit nieuwsgierigheid voor de forummers met een abonnement,ben benieuwd in welke klas jullie reizen en waarom ?
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 19:05
door Thom91
Daniel schreef:Thom91 schreef:Dat is niet waar, minimale afnametijd is een jaar. Ongeacht of je per jaar of per maand betaald.
Een maandabonnement eindigt toch echt na een maand, da's wat anders dan een jaarabonnement in maandelijkse termijnen betalen.
Ohja, natuurlijk :X
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 19:18
door webguy
Even los van gevoelsmatig - er is ook een tool die dit ongeveer uitrekent voor je.
SlimSporen
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 19:21
door Tochjo
Mr-W schreef:Puur uit nieuwsgierigheid voor de forummers met een abonnement,ben benieuwd in welke klas jullie reizen en waarom ?
Tweede klasse. Er is vrijwel altijd plaats op mijn traject omdat ik in de tegenspitsrichting en/of voor de spits reis, en de eerste klasse in sprinters is sowieso het geld niet waard.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 19:35
door Bakpapier
Van mij mogen ze de eerste klas in sprinters helemaal opheffen, en het ook zo maken dat je geen extra toeslag betaalt voor trajecten die je enkel met de sprinter af kunt leggen. Bijvoorbeeld Leiden-Breukelen dat je geen extra toeslag zou betalen voor het trajectdeel woerden-breukelen.
Maar Daniel moet je nou betalen om bij je werk te parkeren? Kan dat niet worden vergoed? Dat vind ik wel totaal niet netjes, om je werknemers te laten betalen.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 20:42
door Frans F
Mr-W schreef:
Wel als de zelfrijdende auto over een x aantal jaar op de markt komt.
Helaas is x waarschijnlijk > 100.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 21:41
door Daantje
Discussies over zelfrijdende auto's en eerste/tweede klas kunnen heel interessant zijn maar niet in dit topic.
Ik heb een auto en daar betaal ik uiteraard voor maar om ermee te rijden moet er nog brandstof is. Voor de prijs van mijn trajectabonnement kan ik mijn tank ongeveer anderhalf keer volgooien en daarmee ontlopen de kosten van brandstof en mijn treinabonnement zich niet zoveel. Als ik normaalgesproken met de auto zou gaan, kan ik vrijwel dagelijks aansluiten in de file terwijl ik in de trein idd lekker nog een tukkie kan doen of een krantje kan lezen. Nu heb ik de luxe dat ik buiten de spits reis en scheelt het me een hoop energie. Dan is de keuze anders. Overigens komt het in de Randstad regelmatig voor dat je niet of betaald kan parkeren bij je werk. Vaak heb je ook een parkeervergunning nodig om thuis te kunnen parkeren. Maar goed, ook dat is de discussie niet die ik eigenlijk wil voeren.
@ Webguy: met die site kom ik er niet echt uit omdat ik qua aantal werkdagen wissel per week en ook niet van station naar station reis maar ook nog voor- en natransport heb.
Wat Tochjo zegt over twee maanden gratis reizen met een jaarabonnement vind ik ook wel een punt. Ik kan ook zeggen dat ik deze twee maanden dat ik het niet gebruik toch gratis krijg als ik het de rest van het jaar wel weer ga gebruiken. Dat verzacht de pijn weer een beetje.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 21:47
door webguy
Daantje schreef:
@ Webguy: met die site kom ik er niet echt uit omdat ik qua aantal werkdagen wissel per week en ook niet van station naar station reis maar ook nog voor- en natransport heb.
Ja, dat is inderdaad lastig als je ook met bus/tram/metro moet wat ook weer geld kost.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: ma 03 nov 2014, 23:11
door Daniel
Bakpapier schreef:Maar Daniel moet je nou betalen om bij je werk te parkeren? Kan dat niet worden vergoed? Dat vind ik wel totaal niet netjes, om je werknemers te laten betalen.
Nee om bij huis te parkeren. Ik kan geen parkeervergunning krijgen (€ 120 per jaar) omdat er een parkeergarage onder het appartementencomplex zit. Een parkeerplaats kost echter liefst € 100
per maand! En gezien ik voor ca. € 1200 euro per maand ook een jaartrajectkaart Amersfoort - Utrecht heb is de keuze dus snel gemaakt.
Naast dat ik qua natransport in Utrecht ook relatief gunstig zit, waardoor het in tijd amper verschil maakt in de spits. In de praktijk ben ik 's middags in ca. 40 minuten thuis terwijl het met de auto in een half uurtje zou kunnen, maar vanaf de A28 naar mijn huis staat het eigenlijk altijd vast.
Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: di 04 nov 2014, 10:29
door Stefan
Mr-W schreef:Puur uit nieuwsgierigheid voor de forummers met een abonnement,ben benieuwd in welke klas jullie reizen en waarom ?
1e klas Weekend Vrij, maar dat is meer een 'luxeprobleem'. Eigenlijk reis ik er de laatste tijd te weinig mee, maar goed.. Binnenkort maar weer eens een rondje maken dan.

Re: Advies gevraagd over NS-abonnement
Geplaatst: di 04 nov 2014, 10:34
door Bakpapier
Daniel je zou je auto ook op een parkeerplaats buiten het centrum kunnen zetten en er dan heen fietsen of bussen.